Zoemer storing is klokkenwinkel gerelateerd: was er vorig jaar ook al bij de keuring. Inbouw van VDO drukmeter had zo z'n reden: uitsluiten dat t zoemertje met een reden af ging.
Komt goed; waarschijnlijk stekkerverbinding of 'folie' op de cockpit ' versleten '.
Bij ophalen nog even over de kikker in het blok geboomt. Mijn APK meestertje krijgt nog wel eens wat raars op z'n keuringsbank. Zonder enige zekerheid what so ever; Klepbediening. Herrie lijkt uit kop te komen, zeker niet uit carter. Tja. hmm.. wat mot ik daar nou mee? Nou; rij ff bij Bertje langs! (Bertje: Bert van Bert Heijnenkamp Revisie Wageningen ). Anyway; Kom net aanrijden bij vertrek van beste meneer. Mij opmerking ' d'r rammelt wat in 't blok ' was dan ook volledig overbodig.
Met een ' zoek ' staafje (stethoscoop) heeft ie geluisterd. Komt ' uit ' de kop, maar kan ook doorgeven geluid zijn vanaf de zuiger.
Hmm. ik m'n verhaal gedaan: Blok uitelkaar geweest, kop nieuw, nokkenas 'oud'.. Zag een lampje boven Bert z'n hoofd aangaan: Aha, zegt ie: Blok is open geweest? Verkeerde montage van drijfstang; te veel wrijving, kantelende zuiger als gevolg. Kan bijna niet missen. Zoek maar gewoon van boven naar beneden; check kleppen en nokkenas, maar reken d'r maar op dat er in het onderblok wat mis is.. hmmm. Geen nieuwe zuigers, maar wel zuigerveren? Gaat een maandje of wat goed, maar uiteindelijk kan een iets te ruime zuiger toch te veel speling hebben, en dan gaat ie kantelen.
Nagut: Allemaal kennis en waarheden vanaf de ' zijlijn ', eerst zien dan geloven.
Ter info en ter uitsluiting: Ik heb telefonisch contact gehad met Joan, en hij heeft mij op 't hart gedrukt: Hij heeft t blok met geen 2 vingers aangeraakt. Aan de motorbok gehangen, klaar. Dus daar is er niets gebeurd. Mocht er iets in het onderblok mis zijn,. heeft Sjon de rekening van de revisiemeneer als het goed is nog..