Auteur Topic: Verschillen tussen Audi 50 en Polo 1  (gelezen 2948 keer)

Offline arno83

  • L86C-0107
  • Non-Register lid
  • Berichten: 5.296
  • Geslacht: Man
  • Arno Thomassen
    • Thomassen Cleaning service
Verschillen tussen Audi 50 en Polo 1
« Gepost op: wo, 16 jan 2008, 22:06:49 »
Hee mensen

Laatst was er een Duitse man bij mij voor het blokje van de Derby. Deze man heeft ooit mee gereden in een of andere rally met zijn Polo1. Nu een hoop jaren verder had hij zijn Polo weer eens van stal gehaald en wilde hij met een of andere youngtimer rally mee gaan doen.
Op zich waren dat hele interessanten verhalen van hem, Toen hij later rond mijn Audi ging wandelen en hij 20x had vertelt hoe mooi hij hem wel niet vond begon hij opeens verschillen tussen een Audi 50 en een Polo 1 te vertellen.

Ik had daar dus nog nooit op gelet. Nadat Nicky zijn oude polo in de schuur had staan kon ik goed de verschillen zien van bv.  de dak randen en achterklep maar dat heeft niks te maken met of het nou een Audi of Polo is maar meer met het bouwjaar.

Deze Duitse man liet mij een of andere krik steun zien rechts achter bij het achter paneel wat de Polo van nicky dus niet had. Ook het sleep oog achter bleek bij de Audi anders te zitten. Dat vond ik wel jammer omdat ik het achterpaneeltje wil vervangen maar dat dus anders is.

Weet iemand waarom dit anders is of wat de functies daar van waren. Verder zijn het precies de zelfde auto`s alleen bij van die kleine dingen hebben ze het bij de  Audi`s toch iets anders gedaan.

De man had nog een paar van dit soort dingen maar die ben ik alweer kwijt ....jammer.

Gr Arno

Offline Martin

  • L86C-0087
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 3.562
  • Geslacht: Man
  • Martin Dijk
Re: Verschillen tussen Audi 50 en Polo 1
« Reactie #1 Gepost op: wo, 16 jan 2008, 22:23:39 »
Was dit een Duitser die Nederlands sprak? En die in een oude (maar wel erg mooie!) Ford Transit reed? Daar heb ik ook nog wat spulletjes aan verkocht namelijk. :)
Following dreams, cause what is not started today is never finished tomorrow..

Offline Jaap

  • L86C-0004 "niet kabouter"
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 10.023
  • Geslacht: Man
  • Jaap Peters
    • www.steilheck.nl
Re: Verschillen tussen Audi 50 en Polo 1
« Reactie #2 Gepost op: wo, 16 jan 2008, 23:07:27 »
Pas op: Verschillen tussen de Audi 50 en de Polo 1 worden vaak terug gevoerd op het verschil tussen audi en vw, maar dat is zeker niet zo. ALLE Audi 50érs zijn in Wolfsburg van de band gelopen.

Echter; destijds ontwikkelde men de auto gewoon verder als ie eenmaal in productie was. Dus de vroege modellen zijn weldegelijk anders dan de latere. Heeft ansich weinig te maken met het zijn van een Audi 50 of Polo, maar meer met de leeftijd. Sommige dingen zijn echter wel specifiek voorbehouden aan de Audi, andere juist weer aan de Polo.

De zaken die jij noemt, zijn vooral, maar zeker niet alleen bij de Audi's terug te vinden: de Audi 50 was er gewoon een half jaartje eerder, en toen de Audi 50 al niet meer bestond is er nog een hoop aan de Polo veranderd.

- Kriksteun achter (meer: transportsteun onder de kofferbak neem ik aan?) => Sleepoog bokje -> Zie Marcel z'n 1975ér Polo : Idem
- Eckige dachkanten: Ook de vroege polo's hadden dat gewoon. Zeker niet voorbehouden aan de Audi 50.
- Einddemper ophanging: Heul heul heul anders dan de latere typen, maar zowel bij Audi 50 als Polo 1 toegepast.

Sleepoog? Heeft op wel 3 verschillende plaatsen gezeten: Op het transport-steunbokje, later door het achterpaneel. In het achterpaneel is ie ook nog eens in hoogte verschoven.

Achterklep met bolle achterruit? jaartal gevoelig: Polo 1 van 75 heeft t ook gewoon.
Extra knikje in de deur, vlak onder het raam rubber langs? ook bij de Polo terug te vinden

Korte bumpersteuntjes? Beide modellen..

Zaken die echt specifiek audi 50 zijn? naast de badges zullen het er weinig zijn. Misschien specifieke sierlijstjes? Ook bepaalde motoren lagen (in het begin) niet in de Polo, maar wel in de Audi.  Zo weet ik niet zeker of de Audi 50 alleen de dubbele motorkapsloten kreeg, en de Polo een enkel?  (kijk maar eens goed naar je front: passen 2 sloten in, uit het midden. Maar in het midden past er ook 1. In totaal zou je dus 3 (!) haken kunnen plaatsen, maar dan maak je t wel erg bont.

Wat een 77'er Polo 'mist' aan rariteiten, heeft een 77ér Audi 50 net zo min: Ronde dakranden, vlakke achterruit, sleepoog door het achterschort etc etc.


Mijn wagenpark Fix what ain't broken

Offline martijn

  • Non-Register lid
  • Berichten: 7.507
  • Geslacht: Man
Re: Verschillen tussen Audi 50 en Polo 1
« Reactie #3 Gepost op: wo, 16 jan 2008, 23:17:52 »
the master has spoken!
Polo 1.3C steilheck `witte schicht`1983

Offline Gert

  • Non-Register lid
  • Berichten: 4.190
  • Geslacht: Man
  • Opa
Re: Verschillen tussen Audi 50 en Polo 1
« Reactie #4 Gepost op: wo, 16 jan 2008, 23:51:13 »
Achterklep met kleine bollingkjes aan de binnenkant bij de Audi 50 .
Vergeet je de groene tellers niet ? Zijn altijd zo gebleven in de 50 .
Dash van de eerste Polo's hadden dezelfde ventilatieklepjes die afbraken ?
Paar Audi's gezien en soms gehad maar nooit een vroege Polo bezeten

Offline Jaap

  • L86C-0004 "niet kabouter"
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 10.023
  • Geslacht: Man
  • Jaap Peters
    • www.steilheck.nl
Re: Verschillen tussen Audi 50 en Polo 1
« Reactie #5 Gepost op: do, 17 jan 2008, 00:19:23 »
Achterklep met kleine bollingkjes aan de binnenkant bij de Audi 50 .
Vergeet je de groene tellers niet ? Zijn altijd zo gebleven in de 50 .
Dash van de eerste Polo's hadden dezelfde ventilatieklepjes die afbraken ?
Paar Audi's gezien en soms gehad maar nooit een vroege Polo bezeten

Nope: groene letters met rode wijzers is niet uniek voor de Audi 50, én is later ook bij de Audi 50 komen te vervallen (vervangen door wit): tenminste: zo herinner ik mij de tellers in de 53-MF-02 wel..

Dash van 75ér polo: ook met de befaamde afbreekklepjes..
Mijn wagenpark Fix what ain't broken

Offline Gert

  • Non-Register lid
  • Berichten: 4.190
  • Geslacht: Man
  • Opa
Re: Verschillen tussen Audi 50 en Polo 1
« Reactie #6 Gepost op: do, 17 jan 2008, 00:22:59 »
Nee niet uniek : de Audi 80 had het ook :D
Een Polo met groene cijfers ? * hersenouderdom

Offline Mark

  • L86C-0037
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 7.296
  • Geslacht: Man
  • Mark Pruim
Re: Verschillen tussen Audi 50 en Polo 1
« Reactie #7 Gepost op: do, 17 jan 2008, 05:45:38 »
Jup, polo met groene cijfers  -ja-

Offline arno83

  • L86C-0107
  • Non-Register lid
  • Berichten: 5.296
  • Geslacht: Man
  • Arno Thomassen
    • Thomassen Cleaning service
Re: Verschillen tussen Audi 50 en Polo 1
« Reactie #8 Gepost op: do, 17 jan 2008, 09:13:09 »
@martin.: Het was een duitser die nederlands sprak ja maar geen ford. Hij had zijn Polo1 bij maar neem aan dat dat niet de dagelijkse auto was dus kan zijn dat hij nog wel een ford heeft ja.



Dus de verschillen hebben meer te maken met het jaartal en waar ze gebouwt zijn als met het verschil dat het specifiek Audi of polo kenmerken zijn?

Toch interessant ;) vind ik.

gr

Offline Dennis

  • L86C-0024
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 11.718
  • Geslacht: Man
  • Dennis Eggen
    • Polo 86(c) Register
Re: Verschillen tussen Audi 50 en Polo 1
« Reactie #9 Gepost op: do, 17 jan 2008, 10:03:04 »
Apart is trouwens wel dat bij elke Audi 50 op het kentekenbewijs als merk "Volkswagen" staat aangegeven. En type "Audi 50".
Ook in Duitsland.
Het kan zijn dat het bij hele vroege Audi 50's anders was, maar vanaf modeljaar '75 is het in ieder geval altijd een Volkswagen :)

Offline Folkert

  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.542
  • Geslacht: Man
  • Folkert de Jong
Re: Verschillen tussen Audi 50 en Polo 1
« Reactie #10 Gepost op: do, 17 jan 2008, 12:29:30 »
Ohwja dennis...

Zoek mijne eens op RDW dan, ik vroeg dat dus ook nog extra na, maar volgens hem moest ie gewoon als audi 50 op kenteken komen...


Offline Gekke Gerrit

  • L86C-0070
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 17.529
  • Geslacht: Man
  • Geert
Re: Verschillen tussen Audi 50 en Polo 1
« Reactie #11 Gepost op: do, 17 jan 2008, 13:52:51 »
Jij hebt gewoon een unieke kar?  :D
Bedenk goed, wat je met je laatste Polo doet!

Offline arno83

  • L86C-0107
  • Non-Register lid
  • Berichten: 5.296
  • Geslacht: Man
  • Arno Thomassen
    • Thomassen Cleaning service
Re: Verschillen tussen Audi 50 en Polo 1
« Reactie #12 Gepost op: do, 17 jan 2008, 19:54:40 »
oke. Dat heeft de mijne ook ja.

Merk: Volkswagen
Type: Audi 50

Vond ik ook al apart ja maar ja dat is dus bij alle Audi`s. Op 1 na dan.

Gr

Offline Jorp

  • L86C-0038
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 5.144
  • Geslacht: Man
Re: Verschillen tussen Audi 50 en Polo 1
« Reactie #13 Gepost op: do, 31 jan 2008, 17:35:18 »
Zijn er foto's van de verschillen in de achterkleppen. Is bij de ene nou het ruit boller of de bovenkant van de ruit is gewoon rond! En die extra randjes is daar ook een foto van! Dit i.v.m. de achterklep die ik te koop heb en Arno83 er wel interesse in heeft.
Derby 1F 1981 in aanbouw.

Offline Gekke Gerrit

  • L86C-0070
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 17.529
  • Geslacht: Man
  • Geert
Re: Verschillen tussen Audi 50 en Polo 1
« Reactie #14 Gepost op: do, 31 jan 2008, 17:39:12 »
Wellicht aan te duiden met bouwjaren?
Ik heb namelijk een 1977 Audi 50-achterklep liggen, als dat nou de versie is die Arno nodig heeft kan hij die van jou mooi meenemen als ruilmiddel met mij?! :D
Bedenk goed, wat je met je laatste Polo doet!