Pas op: Verschillen tussen de Audi 50 en de Polo 1 worden vaak terug gevoerd op het verschil tussen audi en vw, maar dat is zeker niet zo. ALLE Audi 50érs zijn in Wolfsburg van de band gelopen.
Echter; destijds ontwikkelde men de auto gewoon verder als ie eenmaal in productie was. Dus de vroege modellen zijn weldegelijk anders dan de latere. Heeft ansich weinig te maken met het zijn van een Audi 50 of Polo, maar meer met de leeftijd. Sommige dingen zijn echter wel specifiek voorbehouden aan de Audi, andere juist weer aan de Polo.
De zaken die jij noemt, zijn vooral, maar zeker niet alleen bij de Audi's terug te vinden: de Audi 50 was er gewoon een half jaartje eerder, en toen de Audi 50 al niet meer bestond is er nog een hoop aan de Polo veranderd.
- Kriksteun achter (meer: transportsteun onder de kofferbak neem ik aan?) => Sleepoog bokje -> Zie Marcel z'n 1975ér Polo : Idem
- Eckige dachkanten: Ook de vroege polo's hadden dat gewoon. Zeker niet voorbehouden aan de Audi 50.
- Einddemper ophanging: Heul heul heul anders dan de latere typen, maar zowel bij Audi 50 als Polo 1 toegepast.
Sleepoog? Heeft op wel 3 verschillende plaatsen gezeten: Op het transport-steunbokje, later door het achterpaneel. In het achterpaneel is ie ook nog eens in hoogte verschoven.
Achterklep met bolle achterruit? jaartal gevoelig: Polo 1 van 75 heeft t ook gewoon.
Extra knikje in de deur, vlak onder het raam rubber langs? ook bij de Polo terug te vinden
Korte bumpersteuntjes? Beide modellen..
Zaken die echt specifiek audi 50 zijn? naast de badges zullen het er weinig zijn. Misschien specifieke sierlijstjes? Ook bepaalde motoren lagen (in het begin) niet in de Polo, maar wel in de Audi. Zo weet ik niet zeker of de Audi 50 alleen de dubbele motorkapsloten kreeg, en de Polo een enkel? (kijk maar eens goed naar je front: passen 2 sloten in, uit het midden. Maar in het midden past er ook 1. In totaal zou je dus 3 (!) haken kunnen plaatsen, maar dan maak je t wel erg bont.
Wat een 77'er Polo 'mist' aan rariteiten, heeft een 77ér Audi 50 net zo min: Ronde dakranden, vlakke achterruit, sleepoog door het achterschort etc etc.