Koude motor betekend ook dat er méér lang stil staat.
Aanslaan en lopen = Lucht, brandstof, vonk.
- Vonk: Je krijgt 't zelfs met een bijna lege accu uiteindelijk wel voor mekaar om 'm te starten, en warm loopt ie goed. Vrijwel uitgesloten dus. Het moment van vonken kan wel belangrijk zijn. Andere nokkenas = timing checken, niet alleen van de distributieriem (!DOEN!), maar ook van de ontsteking!
- Lucht: Koude start is wellicht extra kritisch op lekkages van valse lucht: Zit je systeem wel netjes dicht ( je noemt iets van carterventilatie en de warme-lucht-aanzuiging ). een open catchcan is niet hetzelfde als 'af-fabriek' waarbij het hele systeem dicht zit. Nergens een open eindje?
- Brandstof: Als je het contact aanzet, hoor je dan de brandstofpompen even zoemen (onder de achterbank / achterin de auto), en wordt 't daarna stil? ( staat 't systeem netjes op druk )
- Wat voor snelheid haalt de startmotor, en wat voor olie zit er in het blok? Dikke koude 15W40 wil nog wel eens een traag lopend blokje geven.
Tempsensor, accu, massa-aansluitingen: allemaal al bekeken, en allemaal uitgesloten. Het zal vast wel iets lulligs zijn. rotor+kap, bougies, luchtmassameter, injectoren, timing,.. allemaal dingen die je even langs kunt lopen.
Is het een probleem dat langzaam erger werd, of is het plotseling opgetreden?
Over de tip van Sjon: Massa is bij een NZ heel belangrijk. Niet zozeer de ECU zelf, maar het blok moet ten alle tijden goede massa maken. Als het blok geen goede massa heeft, gaat de massa namelijk via de ECU lopen, en die fikt daar dan van door. ( de ECU behoeft dus niet perse een extra massa kabel :-) )