Auteur Topic: koppaking lekt olie  (gelezen 925 keer)

Offline FoZ

  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.441
  • Geslacht: Man
  • Niek
koppaking lekt olie
« Gepost op: zo, 16 apr 2006, 21:47:44 »
ik heb een polo 1.0 erbij voor ff tijdelijk vervoer  -sturen-

maar nu lekt langs de koppaking wat olie, is het mogelijk om de kopbouten iets strakker te draaien ?

of is een nieuwe pakking nodig ?

Offline Bas

  • L86C-0051
  • Non-Register lid
  • Berichten: 3.388
  • Geslacht: Man
  • Bas Kamminga
koppaking lekt olie
« Reactie #1 Gepost op: ma, 17 apr 2006, 01:25:29 »
Zeker weten dat het de kleppendekselpakking niet is?

Pakking vervangen is wel nodig als deze lek is; met het nog harder aantrekken van de bouten schiet je niks op.

Offline Jaap

  • L86C-0004 "niet kabouter"
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 10.023
  • Geslacht: Man
  • Jaap Peters
    • www.steilheck.nl
koppaking lekt olie
« Reactie #2 Gepost op: ma, 17 apr 2006, 08:59:24 »
Been there, done that: Still leaking oil.


Als de koppakking olie lekt, is vervangen de enige werkende remedie.

MAAR: check ook andere verdachten: klepdekselpakking, nokkenaskeerring en benzinepomp (sleeptuimelaar motoren). Deze 3 gaan ook nog wel eens lekken, en dat komt allemaal op dezelfde positie langsdruipen...
Mijn wagenpark Fix what ain't broken

Offline FoZ

  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.441
  • Geslacht: Man
  • Niek
koppaking lekt olie
« Reactie #3 Gepost op: ma, 17 apr 2006, 11:35:59 »
ik zie de olie echt bij de kop lekken ( 1ste cilinder, voorzijde )

klepdeksel is het zeker niet omdat die rondom kurkdroog is

Offline Jorp

  • L86C-0038
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 5.144
  • Geslacht: Man
koppaking lekt olie
« Reactie #4 Gepost op: ma, 17 apr 2006, 13:14:00 »
het bekende olie kanaaltje he!
Derby 1F 1981 in aanbouw.

Offline FoZ

  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.441
  • Geslacht: Man
  • Niek
koppaking lekt olie
« Reactie #5 Gepost op: ma, 17 apr 2006, 15:29:00 »
het bekende olie kanaaltje he!

-dunno-  vertel... met misschien wat plaatjes  :)

Offline Jaap

  • L86C-0004 "niet kabouter"
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 10.023
  • Geslacht: Man
  • Jaap Peters
    • www.steilheck.nl
koppaking lekt olie
« Reactie #6 Gepost op: ma, 17 apr 2006, 15:52:08 »


Gaatje rechtsbovenin..

Dit gat voor Kopbout + olie-onder-druk ligt nogal dicht bij de rand van de kop, en slaat bijna altijd door.
Mijn wagenpark Fix what ain't broken

Offline Jaap

  • L86C-0004 "niet kabouter"
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 10.023
  • Geslacht: Man
  • Jaap Peters
    • www.steilheck.nl
koppaking lekt olie
« Reactie #7 Gepost op: ma, 17 apr 2006, 15:52:31 »
nog eens
Mijn wagenpark Fix what ain't broken

Offline FoZ

  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.441
  • Geslacht: Man
  • Niek
koppaking lekt olie
« Reactie #8 Gepost op: ma, 17 apr 2006, 17:02:02 »
aha, thnx !!

vervangen duz -thumbsup-

Offline orange polo

  • Non-Register lid
  • Berichten: 240
  • Geslacht: Man
  • Jos Verdonschot
koppaking lekt olie
« Reactie #9 Gepost op: ma, 17 apr 2006, 22:17:40 »
dit is toch op de plek waar dat losse rubbertje in de kop pakkking zit he?!
als ik dit nu in de toekomst wil voorkomen het lekken
is het dan stom om dit aan beide kanten in de vloeibare pakking te leggen ??
zat te deken dat het slecht kon zij omdat er dan meschien wat vloeibaare pakking voor het kanaaltje kan gaan zitten dit zal dan wel weg gespoeld worden door de olie druk maar kan dan zomaar een vitaal kanaal verstoppen of denk ik dan stom ?!?  -dunno-  
en kan ik beter gewoon alles laten zoals het orineel hoort ?!?!  -klus-
plat op zn buik en verbreedt staal er onder en gaan met die polo

Offline Jaap

  • L86C-0004 "niet kabouter"
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 10.023
  • Geslacht: Man
  • Jaap Peters
    • www.steilheck.nl
koppaking lekt olie
« Reactie #10 Gepost op: ma, 17 apr 2006, 22:27:35 »
Tja, de koppakking slaat daar door, op het moment dat de pakking op leeftijd komt.

Meestal is er meer 'mis' als ie daar eenmaal lekt: doorslag tussen de cilinders (compressie verlies) is meestal ook zichtbaar (met de kop eraf).

Dat is meestal nog wel rijdbaar (en niet merkbaar). Als de kop eenmaal waterdoorslag heeft, is ie echt naar z'n grootje.

Lekker origineel laten dus. Ringetje zit er niet voor niets. Constructie is gewoon niet super: olie + kopboutgat in een. Wil je d'r echt iets aan doen, zul je de kop moeten modificeren... maar of dat de moeite loont: denk t niet.
Mijn wagenpark Fix what ain't broken

Offline Serge

  • L86C-0001
  • Non-Register lid
  • Berichten: 17.758
  • Geslacht: Man
  • der doctor
koppaking lekt olie
« Reactie #11 Gepost op: di, 18 apr 2006, 06:43:44 »
nieuwe pakking aanhalen met 40nm ,70nm , 90graden ,90graden
je hebt laagvliegers en modelvliegers .

Offline orange polo

  • Non-Register lid
  • Berichten: 240
  • Geslacht: Man
  • Jos Verdonschot
koppaking lekt olie
« Reactie #12 Gepost op: di, 18 apr 2006, 22:32:11 »
oke  -klus-
plat op zn buik en verbreedt staal er onder en gaan met die polo