Auteur Topic: tik in de motor  (gelezen 735 keer)

Offline Retropollo

  • Non-Register lid
  • Berichten: 148
  • Thijs Hanf
tik in de motor
« Gepost op: ma, 05 apr 2010, 10:05:57 »
Ik heb sinds kort weer de g40 op weg  nou rij hij prima, nou heb ik dat ding 1000 km ingereden en nou ging ik laast eens op gas, en toen hoorde ik als ik rond de 3500/4000 toeren rij een redelijk harde tik in de motor, het geluid lijkt er op als of je te wienig olie in blok had zitten, maar dat kan wand hij staat perfect op peil. me broer a.k.a Oldskool polo  heeft zelfde probleem, terwijl we alle bij met de zelfde spullen rijden zal daar ook wel ergens het probleem liggen, we hebben allebij een stalen koppakking,bosche platina bougie, rij op gewoon 10w 40 gastrol magna tech olie, heeft iemand die verschijnsel al eens gehad ik denk zelf dat de olie te dun word, maar ik hoor graag

Offline Jaap

  • L86C-0004 "niet kabouter"
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 10.023
  • Geslacht: Man
  • Jaap Peters
    • www.steilheck.nl
Re: tik in de motor
« Reactie #1 Gepost op: ma, 05 apr 2010, 10:23:25 »
tikken kan van alles zijn,.

Maar de 2 opties waar ik zo aan denk:
- klepstoters ( ouderdom / vervuild )
- pingelen ( klopsensor defect / ontsteking defect )

Bij wat voor olietemperatuur treedt het probleem op?
Mijn wagenpark Fix what ain't broken

Offline martijn

  • Non-Register lid
  • Berichten: 7.507
  • Geslacht: Man
Re: tik in de motor
« Reactie #2 Gepost op: ma, 05 apr 2010, 10:27:05 »
Bij mijn golf3 had ik een tik in de motor, rond de 3000/3500 toeren (ook in de neutraal, bij vasthouden van ongeveer 3200 toeren).
Dat bleek een drijfstanglager te zijn. Waarschijnlijk veroorzaakt door onvoldoende smering/ te lage oliedruk.


Pingelen klinkt ook als een harde 'tik/ ratel'.
Polo 1.3C steilheck `witte schicht`1983

Offline Retropollo

  • Non-Register lid
  • Berichten: 148
  • Thijs Hanf
Re: tik in de motor
« Reactie #3 Gepost op: ma, 05 apr 2010, 11:04:22 »
rond de 80 en 90 graden is de tempratuur,
aan gezien de klep stoters en de pingel sensor niet zo moelijk zijn tervervangen  ga ik die voor de zekerhied gewoon eens vervangen. en in de neutraal heb ik dat geluid niet enkel als ik op de autosnelweg een constante snelheid aan hou en dan de koppeling in trap hoor ik het geluid, waarschijnlijk is onder rijden ook maar dat hoor je dan niet inverband me lader geluid,uitlaat, maar als ik binnen door rij heb ik daar nooit last, maar dat de olie te dun word kan niet dus??

Offline martijn

  • Non-Register lid
  • Berichten: 7.507
  • Geslacht: Man
Re: tik in de motor
« Reactie #4 Gepost op: ma, 05 apr 2010, 11:09:50 »
olie te dun kan zeker wel een tik opleveren, maar die zou ik dan onder ' last ' verwachten, niet bij het intrappen van de koppeling onder 't rijden.

Je hoort dan alleen het tikken als je gas geeft bij  koppeling in, tot 3500- 4000 toeren?? Als je de auto dan stilzet en in z'n vrij gasgeeft tot 4000 toeren hoor je het niet?

Polo 1.3C steilheck `witte schicht`1983

Offline KoenG40

  • L86C-0022
  • _Register lid 2017_
  • Non-Register lid
  • Berichten: 3.874
  • Geslacht: Man
  • Koen
    • Websitetitel
Re: tik in de motor
« Reactie #5 Gepost op: ma, 05 apr 2010, 12:58:51 »
[OFF TOPIC] Thijs, excuus voor deze OFF-TOPIC-post,
maar ik zie dat Martijn hier present is - en op één of andere manier lukt het me niet om Martijn via PM of via het oorspronkelijke topic over de aangepaste brandstofdrukregelaar te pakken te krijgen - Vandaar dat ik jouw topic (met nogmaals excuus) misbruik om Martijn te vragen mij ff te contacten via pm of mail over die regelaar en het carterpannetje met slingerschotje. [/OFF TOPIC]
« Laatst bewerkt op: ma, 05 apr 2010, 13:01:24 door KoenG40 »

Offline Retropollo

  • Non-Register lid
  • Berichten: 148
  • Thijs Hanf
Re: tik in de motor
« Reactie #6 Gepost op: ma, 05 apr 2010, 13:04:25 »
Koen boeie!! -welkom-

nee ik het enkel het geluid als in de 5 rij op de snelweg, en zo dra ik de koppeling,file in rij is geluid ook naar enkel sec weg en dat tikken hoor ik dus als ik gas los laat en uitlaat en gewoon laat rollen, maar ik denk dat ik eens ff een olie druk meterga kopen zo dat ik zeker weet dat die genoeg druk in de kop krijg,

Offline Steilheck

  • L86C-0113
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 11.618
  • Geslacht: Man
  • Luc ( erkend zwetser )
Re: tik in de motor
« Reactie #7 Gepost op: ma, 05 apr 2010, 16:03:53 »
Alleen in de de vijfde versnelling? Dat zou toch ook een signaal moeten zijn. Bak? -dunno-
Dit is een voorbeeld van een 1-regel onderschrift

Offline Hanf

  • L86C-0188
  • Non-Register lid
  • Berichten: 2.378
  • Geslacht: Man
  • Hanf
Re: tik in de motor
« Reactie #8 Gepost op: ma, 05 apr 2010, 20:48:35 »
Probleem komt alleen voor als je constant 3500 toeren óf meer blijft rijden. Stop je dan of trap je de koppeling in hoor je de kleppen héél hard tikken. Wacht je 2 min of rij je met minder dan 3000 toeren verder is het binnen 2 min weg het getik.

Drijftanglager lijkt mij onwaarschijnlijk omdat we het enkel hebben na een tijdje constant boven de 3000 toeren rijden. Binnendoor kan ik stampen wat ik wil en dan heb ik nergens last van. Bij mijn g40 zit er zelfs een andere oliepomp in met 20% meer pompcapaciteit!
« Laatst bewerkt op: ma, 05 apr 2010, 20:51:34 door Hanf »