Het Polo86c Register

Algemeen forum => Techniek => Topic gestart door: Xander73 op za, 03 dec 2011, 16:53:44

Titel: Koppakking lekt olie voor de 2de keer...
Bericht door: Xander73 op za, 03 dec 2011, 16:53:44
Goedemiddag,

Ik had de koppakking al vervangen: http://www.steilheck.nl/smf/index.php/topic,11442.0.html echter hij lekte al snel weer olie. Technisch gezien kon er ik er mee blijven rijden maar het irriteert me dus ik dacht alles opnieuw.Dus ik met de kop opnieuw naar het revisiebedrijf. Na laten meten, was nog recht. Advies gekregen om met schuurlinnen en een grote platte vijl ook het onderblok netjes glad te maken. Heb ik dus ook gedaan, nieuwe koppakking gehaald, nieuwe bouten, netjes volgens voorschrift aangedraaid en ja hoor na 200km lekt het al weer(links bij de dynamo, als je ervoor staat). Nou zei iemand tegen mij is je oliedruk niet te hoog. Dus ik gek als ik ben op nieuwe gereedschap een oliedruk meter gekocht. Net gemeten. Met koude motor 7 bar met flink gas geven. 5 bar stationair. Met warme motor 1 bar stationair, flink gas geven bijna 5 bar. In de werkplaats boeken kan ik alleen vinden minimaal 2 bar bij 2000 toeren oid. Kan iemand mij hier nog meer info over geven?

Ook nog ff compresie gemeten. Bijna 12 bar allemaal behalve 1 die was een o,5 lager. Volgens mij allemaal ruim binnen de toleranties.
Ook begon iemand over de carterventilatie, dus net nog even dat spul los gehaald zover dat ging. Dat plastic busje laat lucht door dus die is open. Ik voel er ook lucht uit komen. Voor de zekerheid ook nog even het rubber t stuk losgehaald en gevoeld dat er inderdaad een luchtstroom uit het blok kwam dus ik neem aan dat die voldoende vrij is.
Titel: Re: Koppakking lekt olie voor de 2de keer...
Bericht door: JTG op za, 03 dec 2011, 16:59:01
Ik vind die compressie nogal aan de hoge kant hoort volgens mij dik 9 te zijn. Oliedruk kan ik zo snel nog niet vinden, zoek nog even verder....
Titel: Re: Koppakking lekt olie voor de 2de keer...
Bericht door: Xander73 op za, 03 dec 2011, 17:06:14
Volgens  Haynes, nieuw tussen de 10 en 15 bar, AAV motor. Minimaal moet het 7 bar zijn. Dus lijkt mij keurig
Titel: Re: Koppakking lekt olie voor de 2de keer...
Bericht door: JTG op za, 03 dec 2011, 17:25:02
in die vraagbaak van mij staat 9,5? wat betreft oliedruk staat er niets in helaas...

tja even wachten op de experts :)
Titel: Re: Koppakking lekt olie voor de 2de keer...
Bericht door: Jaap van der Vegte op za, 03 dec 2011, 18:12:38
in die vraagbaak van mij staat 9,5? wat betreft oliedruk staat er niets in helaas...

tja even wachten op de experts :)

Niet de compressie met de compressieverhouding verwarren...
Titel: Re: Koppakking lekt olie voor de 2de keer...
Bericht door: JTG op za, 03 dec 2011, 18:26:30
duidelijk -thumbsup-
Titel: Re: Koppakking lekt olie voor de 2de keer...
Bericht door: Sjon op za, 03 dec 2011, 18:43:48
Nette waardes, enigste waar ik van opkijk is 5 bar op toeren bij warme motor.
(maar liever teveel dan te weinig, is mijn mening)
Zou in principe niet uit mogen maken: bij koude start is oliedruk altijd hoog (door overdrukventiel wel een bepaald max),
moet de koppakking ook tegen kunnen.
Kop vlak, onderblok vlak......hmzzz.......je hebt nou al 2x de kop eraf gehad: zat dat rubbertje bij oliekanaaltje
in de hoek van de koppakking nog op z'n plaats?
Titel: Re: Koppakking lekt olie voor de 2de keer...
Bericht door: Xander73 op za, 03 dec 2011, 18:48:49
Jazeker rubbertje zat ook op zijn plek. Heb de laatste keer oude kopbouten gebruikt om te centreren(kop eraf geslepen en een gleufje erin om hem er weer eruit te draaien). Ik dacht dan kan die in elk geval nooit verschuiven. 5 bar niet wat hoog? Maw overdruk ventiel/ of drukregel ventiel niet vast? Ik las op diverse forums dat dit bij sommige auto's wel voorkomt. Of heeft de polo geen drukregelklep op de pomp?
Titel: Re: Koppakking lekt olie voor de 2de keer...
Bericht door: Sjon op za, 03 dec 2011, 18:55:21
Blokje in me classic, 1.3tje, heeft 3 jaar lang 5 bar oliedruk bij vollast geperst => niks aan 't handje.
En aangezien bij stationair de jouwe 1 bar geeft, lijkt mij dat er niks aan de hand is met je oliepomp.
Oliepomp heeft geen drukregelklep, alleen een overdrukventiel, die open gaat bij teveel druk.
Titel: Re: Koppakking lekt olie voor de 2de keer...
Bericht door: Xander73 op za, 03 dec 2011, 18:58:34
Hmmm 5 bar is dus redelijk normaal. Overdruk ventiel gaat open bij te veel druk. Enig idee wat te veel is?

Maar goed de grote vraag: waarom lekt de koppakking weer bij het oliekanaal. Snap er niks van.
Titel: Re: Koppakking lekt olie voor de 2de keer...
Bericht door: Gekke Gerrit op za, 03 dec 2011, 19:13:07
Vanwege hergebruik van kopbouten? Vanwege inferieure samenstelling koppakking? -dunno-
Wel aangedraaid op moment? En nagedraaid?
Titel: Re: Koppakking lekt olie voor de 2de keer...
Bericht door: Xander73 op za, 03 dec 2011, 20:56:57
Elke keer nieuwe bouten. Overigens zijn het geen rekbouten dus in theorie herbruikbaar maar voor de zekerheid beide keren nieuwe gebruikt. Eerste pakking kwam van Brezan de tweede was van Elring, volgens mij een heel goed merk(gebruiken ze ook bij revisiebedrijven). Helemaal volgens de juiste volgorde en juiste koppels(40Nm en 60Nm) en graden, 2 maal 90 graden.... dus ik dacht wat kan het dan nog zijn. Hoge oliedruk? Volgens jullie is 5 bar niet te veel. Carterontluchting is vrij, bovendien zou ik dan meer problemen verwachten bij de krukaskeringen oid. Kop is recht. Onderblok ook....  -dunno-
Titel: Re: Koppakking lekt olie voor de 2de keer...
Bericht door: Gekke Gerrit op za, 03 dec 2011, 21:07:53
Heb je de kop laten vlakken? -dunno-
Titel: Re: Koppakking lekt olie voor de 2de keer...
Bericht door: Xander73 op za, 03 dec 2011, 21:09:29
Yep, de eerste keer al en de tweede keer langs hetzelfde revisiebedrijf geweest en die hebben hem nogmaals gemeten en gecontroleerd. Kop was goed.
Titel: Re: Koppakking lekt olie voor de 2de keer...
Bericht door: JTG op za, 03 dec 2011, 21:12:36
misschien een ander revisiebedrijf -dunno-

Elring is idd een erg goed merk :)
Titel: Re: Koppakking lekt olie voor de 2de keer...
Bericht door: Gekke Gerrit op za, 03 dec 2011, 21:15:39
Mogelijk onderblok niet meer vlak... Da's dan niet zo gebruikelijk, maar dan blijf je bezig?!
Titel: Re: Koppakking lekt olie voor de 2de keer...
Bericht door: Xander73 op za, 03 dec 2011, 23:46:00
Hmmm zover ik het kon meten wat het vlak. Heb de kop zonder pakking erop gelegd en met het dunste(tevens de max toelaatbare afwijking) voelermaatje gevoeld kreeg het er nergens tussen...
Titel: Re: Koppakking lekt olie voor de 2de keer...
Bericht door: Dennis op ma, 05 dec 2011, 13:34:30
Is de lekkage echt bij de koppaking (ter hoogte van het oliekanaal)?
Of lekt het bij de nokkenaskeerring (distributiezijde) en loopt het achter het plastic van de distributiekap langs naar beneden?
Dan komt het ook bij motorsteun uit namelijk.
Titel: Re: Koppakking lekt olie voor de 2de keer...
Bericht door: Xander73 op di, 06 dec 2011, 20:09:31
Bedankt voor de tip maar helaas is het niet simpel. Keerring is nieuw en lekt, in dit geval helaas, niet. Nog meer suggesties of moet ik er mee leven>  -boehoe-
Titel: Re: Koppakking lekt olie voor de 2de keer...
Bericht door: Dennis op do, 08 dec 2011, 10:32:53
Wat mij nog opviel:

Hmmm zover ik het kon meten wat het vlak. Heb de kop zonder pakking erop gelegd en met het dunste(tevens de max toelaatbare afwijking) voelermaatje gevoeld kreeg het er nergens tussen...

je hebt dus alleen langs de buitenrand gemeten. Dat zegt nog niks over de vlakheid van de rest van het oppervlak.
Beter met een rei en voelermaat het hele oppervlakte controleren.
Zie ook hier (http://users.skynet.be/autotechniek.wetteren/documenten%20gip/meting%20motoronderdelen.pdf).
Titel: Re: Koppakking lekt olie voor de 2de keer...
Bericht door: Xander73 op za, 10 dec 2011, 22:46:42
Tja dat zou nog overblijven dan, dat mijn onderblok toch niet helemaal recht is....anders weet ik het ook niet meer. -boehoe-
Titel: Re: Koppakking lekt olie voor de 2de keer...
Bericht door: Serge op zo, 11 dec 2011, 17:13:50
Wat ook vaak wil gebeuren is dat de kopbouten via een automaterialen zaak niet de goede treksterkte hebben waardoor je dus niet het juiste koppel op de bouten overbrengt naar de kop.
Ik heb dus de kopbouten bij de dealer gehaald (is wel 2x zo duur ,maar dat is goedkoper dan nog een pakking)
ik heb ze dan ook altijd met 40 ,70 en 2x 90 graden gedaan (ja 70 ipv 60)
.
dan zit het net wat vaster en heb dus nooit lekken gehad .
Titel: Re: Koppakking lekt olie voor de 2de keer...
Bericht door: Xander73 op ma, 12 dec 2011, 08:57:08
Bouten zijn van FEBI, goed merk toch? Bouten van de dealer zijn inderdaad schreeuwend duur! Was dacht ik iets van 50 euro oid. Deze bouten kosten 15 euro oid. (Als dat echt het probleem is dan is het weer niet duur ;-) )Overigens van de week het blok schoongespoten en nog eens goed gekeken. Zo ver ik nu kan zien lekt het niet zoals ik dacht bij het olieaanvoerkanaal(bij het rubbertje) maar bij de olie retour kanalen, zeg maar onder het uitlaatspruitstuk. Je moet er echt onder liggen om het goed te kunnen zien. Carterventilatie ook extra schoongemaakt voor de zekerheid. Zou het nog helpen om de kop na te trekken? En zo ja hoe?
Titel: Re: Koppakking lekt olie voor de 2de keer...
Bericht door: Dennis op di, 13 dec 2011, 10:55:26
FEBI is dealer-kwaliteit (OEM). Zou het niet aan mogen liggen.

Andere vraag: is jouw momentsleutel wel betrouwbaar?
Titel: Re: Koppakking lekt olie voor de 2de keer...
Bericht door: Xander73 op di, 13 dec 2011, 18:57:57
Ik heb deze net 2 maanden: http://www2.conrad.nl/goto.php?artikel=824343
En tja hoe bepaal ik of die betrouwbaar is....
Titel: Re: Koppakking lekt olie voor de 2de keer...
Bericht door: Vincent op di, 13 dec 2011, 22:32:25
Mogelijk maakt het uit hoe je de pakking op het blok hebt liggen (ondersteboven oid?)? Of heb je wel de juiste pakking?
Titel: Re: Koppakking lekt olie voor de 2de keer...
Bericht door: Xander73 op di, 13 dec 2011, 22:37:29
Ik heb zeker weten de juiste pakking. Komt ook precies overeen met alle gaten. Ik heb de letters naar boven( staat ook op TOP oid). Wat ik me kan herinneren is dat het niet eens mogelijk is deze pakking op zijn kop te monteren.
Het enige is wel dat de kop niet orgineel is. Er zit nog een mechanisch benzinepomp op, dus de kop is van een oudere motor. Alleen heb ik begrepen van de experts dat dit niet uitmaakt.
Titel: Re: Koppakking lekt olie voor de 2de keer...
Bericht door: Jaap op wo, 14 dec 2011, 09:43:23
foto's?

Titel: Re: Koppakking lekt olie voor de 2de keer...
Bericht door: JTG op wo, 14 dec 2011, 16:45:58
ja, want anders is het niet gebeurd. :)
Titel: Re: Koppakking lekt olie voor de 2de keer...
Bericht door: Serge op do, 15 dec 2011, 07:13:51
en hoe was je aanhaal volgorde ?
Titel: Re: Koppakking lekt olie voor de 2de keer...
Bericht door: martijn op do, 15 dec 2011, 09:05:25
Zeiden die experts dat dit niets uitmaakt of zeiden ze dat dit niets uit zou moeten maken?

maakt idd. niet uit.
Titel: Re: Koppakking lekt olie voor de 2de keer...
Bericht door: ThapOlO op ma, 26 dec 2011, 10:42:50
Raar...

Overigens lekte die van mij na de kopwissel ook nog.... op de klepdekselpakking..... en daarna bij de olievuldop.
Als je beide helften netjes hebt schoongemaakt met een fijn schuurpapier, overigens eerst in olie gedrenkt papier in je cilinders stoppen, weet je zeker dat daar geen vuil in komt.
Dan zou het geheel moeten passen...
Vlak is te controlleren met een waterpas en voelermaat, maar die heb je vaak niet eens nodig want meestal is krom zo krom dat je de met een lamp aan een kant van de waterpas maar hoeft te schijnen om te zien dat het licht onderdoor straalt...

Momentsleutel is maar een maar... Altijd na gebruik op 0 zetten en niet mee gooien....

Het zijn geen rekbouten, hergebruik is mogelijk, alleen heb je dan geen oude bouten om te gebruik en als paspen.
Eldring koppaking heb ik er nu ook tussen zitten...
Titel: Re: Koppakking lekt olie voor de 2de keer...
Bericht door: martijn op wo, 28 dec 2011, 11:16:27

Het zijn geen rekbouten, hergebruik is mogelijk, alleen heb je dan geen oude bouten om te gebruik en als paspen.

Weet bijna zeker dat het rekbouten zijn, in principe NIET hergebruiken, tenzij je echt niets anders hebt  :)
Titel: Re: Koppakking lekt olie voor de 2de keer...
Bericht door: Jaap op wo, 28 dec 2011, 11:31:54
Bijna zeker...

Zijn (volgens mij) bijna zeker géén rekbouten. (in principe NIET hergebruiken echter, tenzij je niets anders hebt).
Titel: Re: Koppakking lekt olie voor de 2de keer...
Bericht door: Lewis-coupe op wo, 28 dec 2011, 12:00:03

Het zijn geen rekbouten, hergebruik is mogelijk.


 -thumbsup- klopt..
Titel: Re: Koppakking lekt olie voor de 2de keer...
Bericht door: martijn op wo, 28 dec 2011, 12:41:02
Kan iemand daar dan 1x duidelijk over zijn waarom het wel of niet zo is? Met heel veel 'bijna zekertjes' is er nog niets uit te sluiten  :) 

Een rekbout heeft een verjonging in de schacht --> oprekken van het materiaal tot in het plastisch/elastische gebied (blijvende rek). Een standaard bout belast je tot in het elastische gebied (geen blijvende rek).
In onderstaand topic wordt ook beweerd dat het wel én niet een rekbout is. Niet hergebruiken én geen rekbout zijn klinkt in ieder geval niet logisch. Als zelfs Serge het heeft over rekbouten.....

http://www.steilheck.nl/smf/index.php/topic,10092.msg301038.html#msg301038
Titel: Re: Koppakking lekt olie voor de 2de keer...
Bericht door: Lewis-coupe op wo, 28 dec 2011, 12:49:02
Bij vw dealer en duitse polo sites word ook aangegeven dat het GEEN rekbouten zijn!
en hergebruiken kan gewoon hoor waarom zou dat niet kunnen? tis geen drukvulling motor die met 2bar de kop eraf knalt :)

Ik ben van mening dat het GEEN rekbouten zijn..

En wat betekend dit?

Als zelfs Serge het heeft over rekbouten.....
Titel: Re: Koppakking lekt olie voor de 2de keer...
Bericht door: martijn op wo, 28 dec 2011, 12:55:29
en hergebruiken kan gewoon hoor waarom zou dat niet kunnen? tis geen drukvulling motor die met 2bar de kop eraf knalt :)



Waar beweert VW dat? Zou graag een stukje 'bewijs' zien  -hitit- -naughty-  Ook op duitse fora kom ik de combinatie "dehnschrauben (rekbout) en Polo" vaak tegen.

Als het geen rekbouten zijn is hergebruik inderdaad niet een probleem, vandaar ook mijn twijfels. Als er aan de ene kant geroepen wordt dat het geen rekbouten zijn, maar hergebruik ook niet verstandig is ben ik 't spoor bijster  :)  Serge weet meestal wel waarover hij praat, vandaar die opmerking. -thumbsup-

Ik heb zelf vervelende ervaringen met hergebruik van VW kopbouten --> bij de laatste 180 graden aandraaien was het net alsof je een kopbout van kauwgom aandraaide, totaal geen weerstand meer. Dat was voor mij een 'indicatie' dat het wel eens om rekbouten zou kunnen gaan.
Titel: Re: Koppakking lekt olie voor de 2de keer...
Bericht door: Lewis-coupe op wo, 28 dec 2011, 13:00:06
nou als ik de dingen goed lees maakt die meneer serge ook wel eens fouten...

Ik weet ook waar ik over praat maar dat wil niet zeggen dat als ik ergens over begin het direct de waarheid is!
Maar dat heeft weer niks met de term rekbouten te maken -hug-
Titel: Re: Koppakking lekt olie voor de 2de keer...
Bericht door: martijn op wo, 28 dec 2011, 13:10:52

Ik weet ook waar ik over praat maar dat wil niet zeggen dat als ik ergens over begin het direct de waarheid is!
Maar dat heeft weer niks met de term rekbouten te maken -hug-

Kom dan maar eens met bewijs over de wel/niet rekbouten -uitlachen- -thumbsup-  Wil wel eens weten hoe 't écht is  -naughty-

Serge gaat vaak tot 't randje, dan ligt een foutje op de loer  -thumbsup- Hij is iig wel zo eerlijk om het toe te geven -hitit-

 :) -hug-   
Titel: Re: Koppakking lekt olie voor de 2de keer...
Bericht door: Lewis-coupe op wo, 28 dec 2011, 14:29:14
ik heb helaas niet het bewijs voor wel of niet rekbouten zijnde anders had ik dat graag getoond..
wel is er ontzettend veel feedback over de wel of niet kan van het hergebruiken van rekbouten!

effe voor de goede Orde, het is altijd beter om nieuwe te gebruiken natuurlijk -klus-

http://www.motor-talk.de/forum/zylinderkopfschrauben-t644967.html
dit is maar 1 voorbeeld van google :)

rekbouten = Dehnschrauben
Ik zoekte via google      Dehnschrauben Wiederverwenden  en ook nog eens met vw polo erachter..

Gr Lewis
Titel: Re: Koppakking lekt olie voor de 2de keer...
Bericht door: Gekke Gerrit op wo, 28 dec 2011, 14:40:42
Logisch nadenken zegt dat het óf rekbouten zijn, óf bouten die je kunt hergebruiken. Als het rekbouten zijn is het niet verstandig om ze opnieuw te gebruiken, of het nou een VW Polo is of een Jaguar XJS...
Titel: Re: Koppakking lekt olie voor de 2de keer...
Bericht door: Serge op do, 29 dec 2011, 00:36:13
Ooit wel eens goed gevoeld tijdens het aanhalen van de kopbouten ? Zo te lezen doen niet veel mensen dat , die halen die 2 x90 graden aan en dat was dat .
Na een "paar" kopjes gedaan te hebben kan ik je wel vertellen dat er verschil zit in imitatie bouten en originele/(febi is tegen woordig geloof ik huismerk)kopbouten.
 Bij de originele boueten voel je de weerstand toenemen tijdens de 1e 90 graden ,bij de 2e 90 graden blijft deze gelijk en rek je dus de bout op , je drukt nu niet meer de pakking samen .
 bij de imitatie bouten voelt het alle 2 de 90 graden gelijk aan als kauwgom en rek je dus deze bouten verder uit en heb je minder aandruk kracht .
 Dus je maakt gebruik van de rek van de bouten . dit is te controleren door een gebruikte kopbout op te meten ( je zult daar een verjonging in het bovenste schroefdraad zien (tienden van mm )) en een nieuwe kopbout . de nieuwe kopbout is korter .

ook ik heb ze hergebruikt ,maar het is niet aan te raden om dit met kopbouten te doen .De rek is er eigenlijk uit en je hebt minder aandruk kracht aan het eind van het verhaal.
En dan nog iets over google , gebruik het juist anders vindt je alleen de informatie die naar jou bekkie is gespekt.Het internet staat barstensvol met foutieve informatie dankzij mensen die denken iets te weten dankzij internet (die hebben de melk wel horen klotsen ,maar weten niet waar de tepels hangen ).
 Stap dan liever naar een wat oudere monteur in een revisie bedrijf en vraag het aan die persoon ,wedden dat je dan betere info krijgt.
Titel: Re: Koppakking lekt olie voor de 2de keer...
Bericht door: Serge op do, 29 dec 2011, 00:41:40
Kom dan maar eens met bewijs over de wel/niet rekbouten -uitlachen- -thumbsup-  Wil wel eens weten hoe 't écht is  -naughty-

Serge gaat vaak tot 't randje, dan ligt een foutje op de loer  -thumbsup- Hij is iig wel zo eerlijk om het toe te geven -hitit-

 :) -hug-   

het liefste ga ik verder dan het randje en stop ik bij de wortel  :)

Klopt dat ik ver ben gegaan inderdaad met motoren tot het randje en er voorbij .het heeft me wel veel kennis opgeleverd (en een lege portemonai)
Titel: Re: Koppakking lekt olie voor de 2de keer...
Bericht door: Gekke Gerrit op do, 29 dec 2011, 01:05:08
Net voorbij het randje stinkt het, Serge...  :)
Titel: Re: Koppakking lekt olie voor de 2de keer...
Bericht door: martijn op do, 29 dec 2011, 07:11:52
Leuke info Serge, maar niet echt een antwoord -hitit- Je draait wat met je wortel om de (stinkende) hete brei heen zeg maar :)   Dat kopbouten rekken, dat klopt wel/ geloof ik ook wel, maar in hoeverre is dat een blijvende (plastische) rek?

M.a.w. zijn VW kopbouten nu rekbouten of niet?
Titel: Re: Koppakking lekt olie voor de 2de keer...
Bericht door: Serge op do, 29 dec 2011, 20:18:13
Ik zeg rekbouten en daar wijk ik ook niet van af .

Anders kon je ze altijd hergebruiken net als wielbouten .En je draait ze aan in de rek waardoor ze blijvend langer worden  en dus slapper bij een volgend bebruik .
Titel: Re: Koppakking lekt olie voor de 2de keer...
Bericht door: Serge op do, 29 dec 2011, 20:19:08
Je kunt zien aan de stront op de neus of kin in welke positie gelikt is  :)

Net voorbij het randje stinkt het, Serge...  :)
Titel: Re: Koppakking lekt olie voor de 2de keer...
Bericht door: Raymon op vr, 30 dec 2011, 00:57:41
Ik zeg rekbouten en daar wijk ik ook niet van af .

100% mee eens  -thumbsup-
Titel: Re: Koppakking lekt olie voor de 2de keer...
Bericht door: ThapOlO op vr, 30 dec 2011, 02:33:51
Advies gekregen om met schuurlinnen en een grote platte vijl ook het onderblok netjes glad te maken


Ergens klinkt mij dit raar in de oren, met een vijl doe je snel meer kwaad dan je lief is...
Titel: Re: Koppakking lekt olie voor de 2de keer...
Bericht door: ThapOlO op vr, 30 dec 2011, 02:35:23
Hier zit een kern van waarheid in. Officieel moet je de bouten voor hergebruik opmeten (lengte) om te zien of ze binnen de toleranties vallen.
Wat die toleranties zijn, dat weet ik dan niet
Titel: Re: Koppakking lekt olie voor de 2de keer...
Bericht door: Der Ghopmeister op vr, 30 dec 2011, 04:30:49
Hier een mooi voorbeeld van een opgerekt tapeind van een van de nokkenas lagerkappen
(https://lh6.googleusercontent.com/-uWY2inyZDIA/SuX2VfC_acI/AAAAAAAAEyc/Uc3lCP1isZU/s640/Bijna%252520gebroken%252520nokkenas%252520tapeindje.JPG)

is geen kopbout maar je kunt wel goed zien dat ie opgerekt is -thumbsup-
Titel: Re: Koppakking lekt olie voor de 2de keer...
Bericht door: Serge op vr, 30 dec 2011, 07:15:20
Ergens klinkt mij dit raar in de oren, met een vijl doe je snel meer kwaad dan je lief is...

Klopt ,maar met een vijl pak je een groot oppervlak waardoor je sneller recht blijft dan met een klein stukje schuurpapier.
Titel: Re: Koppakking lekt olie voor de 2de keer...
Bericht door: Serge op vr, 30 dec 2011, 07:17:53
Hier zit een kern van waarheid in. Officieel moet je de bouten voor hergebruik opmeten (lengte) om te zien of ze binnen de toleranties vallen.
Wat die toleranties zijn, dat weet ik dan niet

En leg dat officeel maar naast je neer .gezien het zwakke punt van de koppakking (olie toevoer kanaal)
niet hergebruiken ,of het moet je hobby zijn om 3x per jaar je koppakking te vervangen .