Auteur Topic: ketactpunte werreke nie meej  (gelezen 486 keer)

Offline berendd

  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.575
  • Geslacht: Man
  • Berend Doedens
    • sportklassiek
ketactpunte werreke nie meej
« Gepost op: do, 30 nov 2006, 22:30:57 »
Ben een vriend van me aan het helpen met een 78ér celica weer aan de praat te helpen..

stap 1 niet starten
2 aanslepen, lukte niet want de koppelling was zo gaar dat ie de motor niet eens meer rond kreeg, dus koppeling vervangen
3 weer starten nog niks
4 strobo eraan, geen vonk

t ding heeft gewoon punten, kan het aan de punten zelf of de condensator liggen??

hij is een paar maanden niet meer gebruikt en daarna was het probleem aanwezig, moet iets mechanisch zijn zou je zeggen dus.

iemand een id??

het is een weerstand voorgeschakelde bobine, er staat spanning op. startmotor gaat rond en er loopt een draadje va de startrelais naar de bobine, volgens het boek de "IG terminal"

eens kijken of iemand een id heeft..
algemeen klassieker forum, http://www.sportklassiek.nl

Offline Mark

  • L86C-0037
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 7.296
  • Geslacht: Man
  • Mark Pruim
ketactpunte werreke nie meej
« Reactie #1 Gepost op: do, 30 nov 2006, 23:14:44 »
Hmm...moet in ene weer aan de steilheck van Pieter denken.
Die wilde op de najaarsmeet in ene niet meer starten.
Het euvel: puntjes kwamen niet meer vanmekaar, dus geen vonkies meer.
Oorzaak : -dunno-

Als de condensator stuk is gaan je puntjes heel snel inbranden iig.

Eerst maar's de basics doen : punten afstellen met een voelermaat.
( En dan liefst met een losgeschroefde verdeler in de bankschroef of zo, en niet op een parkeerplaats in Nunspeed bij het licht van een SonyErikzoon foon :) )

--
edit: Nokia? Dacht tut niet




Offline berendd

  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.575
  • Geslacht: Man
  • Berend Doedens
    • sportklassiek
ketactpunte werreke nie meej
« Reactie #2 Gepost op: do, 30 nov 2006, 23:29:21 »
deze aanpak werd op het toyota forum gemeld... goeie optie niet?? plan maar eens doorlopen, zullen wel de punten zijn, maar voordat we alles losgooien voor een slecht contact...

startmotor vervangen terwijl gewoon de zekering stuk is is ook al eens gebeurd dus...

1) Haal de hoogspanningskabel tussen bobine en verdelerkap los van de verdelerkap, druk een dikke spijker stevig in het losgehaalde uiteinde van de kabel. Houdt de spijker dicht bij het blok (HANDEN NIET AAN DE SPIJKER MAAR AAN DE ISOLATIE VAN DE KABEL!!) en laat iemand de motor "starten". Er moeten vonken overspringen tussen spijker en blok. Als dit gebeurd maar je hebt geen vonk op de bougies dan is je rotor of eventueel je verdelerkap "lek".

2) Als er geen 12V is op de laagspannings"voedings"aansluiting neem deze los van de bobine en test of er dan wel 12V is (ten opzichte van een goed massa punt, bijvoorbeeld de - pool van de accu)

3) (Niet verstandig bij elektronische onsteking, alleen bij contactpunten doen) Haal beide laagspanningsaansluitingen los van de bobine en plaats er een gloeilampje tussen. Draai de motor met een ringsleutel aan de krukaspouliebout rond (evt bougies er uit halen=geen compressie=makkelijker). Als de contactpunten sluiten moet het lampje gaan branden. Je kunt in plaats van de laagspannings"voedings"aansluiting ook een andere 12V bron gebruiken, bijvoorbeeld de + pool van de accu

Als punten 2 en 3 in orde zijn maar punt 1 niet dan is je bobine stuk.

Is punt 2 niet in orde dan is er een slecht contact tussen de laagspannings"voedings"aansluiting op de bobine en het contactslot (probeer motor te starten met draad van af + pool accu)

Is punt 3 niet in orde dan sluiten je contactpunten niet of is er in die omgeving een verbinding los.
algemeen klassieker forum, http://www.sportklassiek.nl