Auteur Topic: Project [ LS-XH-12 ] Polo 2F G40  (gelezen 32278 keer)

Offline Jaap

  • L86C-0004 "niet kabouter"
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 10.023
  • Geslacht: Man
  • Jaap Peters
    • www.steilheck.nl
Re: Project [ LS-XH-12 ] Polo 2F G40
« Reactie #165 Gepost op: di, 14 apr 2009, 13:51:29 »
Kop gescheurd?
Konijn in de waterpijp?
Mijn wagenpark Fix what ain't broken

Offline uuldriks_g40

  • EX-G40 Genesis nu YZF-R6
  • Non-Register lid
  • Berichten: 454
  • Geslacht: Man
  • Henk Uuldriks
Re: Project [ LS-XH-12 ] Polo 2F G40
« Reactie #166 Gepost op: di, 14 apr 2009, 17:38:45 »
Kop gescheurd?
Konijn in de waterpijp?
Neen, met oge druk op het systeem de dop eraf draaien. jammer dat ik al weg was hihi
Yamaha YZF-R6 :D

Offline Dennis

  • L86C-0024
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 11.718
  • Geslacht: Man
  • Dennis Eggen
    • Polo 86(c) Register
Re: Project [ LS-XH-12 ] Polo 2F G40
« Reactie #167 Gepost op: di, 14 apr 2009, 23:19:25 »
Verslag van inbouw:

Zaterdag om even na half 9 in Leek begonnen, eerst nog nieuwe olie gehaald.
"Nieuwe" blokje naar beneden getakeld, en auto op de brug gezet.
Even later kwamen Dirkjan en naamvergeten een Polo 1 achterpaneeltje halen.
Natuurlijk staan kletsen en toen ze wegreden kwam Henk (uuldriks_g40) er ook aan (10.00).

Uitbouw oude blok ging voorspoedig, deze helemaal compleet er uit getakeld.
"Nieuw" blok opgebouwd met delen van oude blok: inlaatspruitstuk, koppeling, bak, motorsteun, g-lader en dynamo.
Erin getakeld en toen was het al een uur of 17.30. Tijd vliegt voorbij als je lol hebt  -wtf-
Tijd voor een patatje  -ja-

Ongeveer 19.00 is Henk vertrokken, en voordat alles aangesloten en gevuld was met vloeistoffen was het 22.30...
Gelukkig was het starten en lopen (na eerst oliedruk opgebouwd te hebben dmv starten met losgekoppelde hall-sensor).  -klappen-
Uiteraard tevreden, en het plan was warm laten lopen totdat de fan aan zou slaan en dan opruimen en naar huis.
Warm werd ie wel, maar de fan sloeg niet aan  -gert- Ook niet bij 110 graden op de temp. meter.
Schakelaar in radiareur stuk? Kon haast niet. Toch maar even overbrugd. Hmm, fan blaast koude lucht  -dunno-
Radiateur lauw en onderste slang koud.
Thermostaat stuk? Motor uit en thermostaat geplaatst uit oude blok (heet zo'n uitlaatspruitstuk  -wanker-).
Laten lopen en hetzelfde liedje. Slangen ook flink hard.
Toen heel handig de dop van het koelreservoir gedraaid die met een mooie boog de lucht inging, samen met een hoop koelvloeistof en stoom...
Dus motorruimte, voorruit, en nabije omgeving onder de koelvloeistof.... niet slim.

Thermostaat was het dus niet.
Zag ook geen duidelijke stroom water uit het terugloopslangetje komen en skweek-geluiden bij de waterpomp, dus was de gedachte: schoepen van waterpomp los.
Uitgebouwde waterpomp had ijzeren schoepenwiel en deze zat niet los. Toch waterpomp overgezet van oude blok.
Intussen was het al een uur of 2.00 schat ik.
Thermostaathuis helemaal losgehaald en bekeken: niks aan te zien. Was wel ooit al eens vernieuwd.

Toen de gok maar genomen en een stukje gaan rijden. Ging prima en water werd niet warmer dan iets boven de 90 graden.
Na een kilometer of 10 weer terug naar de loods, en even de onderste slang voelen: koud...  -dunno-
Twijfel, twijfel... naar huis rijden? Toch maar niet: dan was het de volgende dag met hogere buitentemperatuur vast niet goed gegaan om weer naar de loods te rijden.
Dan maar de hele zooi opruimen.
Uiteindelijk maar besloten een taxi te bellen.
Die kwam om 4.00, en 4.30 was ik thuis en 50 euro armer  -wtf-

Volgende dag de meeting, en daarna nog met de auto van mijn zusje naar Leek gereden met koppakking.
Meteen weer een klein rondje gereden met de Polo en uiteraard onderste slang nog steeds koud.
Nog even in de vraagbaak lezen: als onderste slang+radiateur koud en toch hoge temperatuur: thermostaat stuk.
Kon haast niet, had ik goed werkend overgebouwd.
Dan maar zonder thermostaat proberen. Stuk gereden, water werd niet warmer dan ongeveer 60 graden.
Stationair laten lopen: netjes onderste slang en radiateur warm en de fan sloeg aan bij 95 graden.
Hmm...
Dan maar thermostaathuis overbouwen van oude blok alhoewel ik niks geks aan de huidige kon zien.
Dus oude huis en thermostaat erin: toen was het goed  -klappen-

Nieuwe blokje loopt beter/mooier dan de oude, en belangrijk: heeft oliedruk die bij warme motor oploopt bij hogere toeren.

Op 1 of andere manier zijn er een hoop foto's verdwenen van de telefoon, dus alleen 1 van "nieuw" blok klaar voor inbouw en "nieuw" blok ingebouwd.
Al met al heeft het een hoop tijd gekost, maar ook weer wat geleerd...

Henk, nogmaals bedankt voor de hulp. Ook voor de lift van mijn huis naar de Hoornse Plas  -thumbsup-


Offline Gekke Gerrit

  • L86C-0070
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 17.529
  • Geslacht: Man
  • Geert
Re: Project [ LS-XH-12 ] Polo 2F G40
« Reactie #168 Gepost op: di, 14 apr 2009, 23:21:21 »
 -thumbsup-
Probleem zat 'm dus niet in de thermostaat, maar in het thermostaathuis, zoals ik het denk te begrijpen? -dunno-
Bedenk goed, wat je met je laatste Polo doet!

Offline martijn

  • Non-Register lid
  • Berichten: 7.507
  • Geslacht: Man
Re: Project [ LS-XH-12 ] Polo 2F G40
« Reactie #169 Gepost op: di, 14 apr 2009, 23:29:11 »
Gelukkig geen koppakking/kop die weer vervangen/los moet.

 -thumbsup-  -prut-

Polo 1.3C steilheck `witte schicht`1983

Offline Serge

  • L86C-0001
  • Non-Register lid
  • Berichten: 17.758
  • Geslacht: Man
  • der doctor
Re: Project [ LS-XH-12 ] Polo 2F G40
« Reactie #170 Gepost op: di, 14 apr 2009, 23:31:26 »
enkelt het korte cirquit bleef lopen en niet het lange cirquit naar de radiateur . dan opent de thermostaat dus niet , kan ook aan het huis liggen (scheur ).
je hebt laagvliegers en modelvliegers .

Offline Serge

  • L86C-0001
  • Non-Register lid
  • Berichten: 17.758
  • Geslacht: Man
  • der doctor
Re: Project [ LS-XH-12 ] Polo 2F G40
« Reactie #171 Gepost op: di, 14 apr 2009, 23:32:11 »
want je temp meter deedt het wel dus niet de pomp die stuk was en dus deedt je verwarming het ook
je hebt laagvliegers en modelvliegers .

Offline uuldriks_g40

  • EX-G40 Genesis nu YZF-R6
  • Non-Register lid
  • Berichten: 454
  • Geslacht: Man
  • Henk Uuldriks
Re: Project [ LS-XH-12 ] Polo 2F G40
« Reactie #172 Gepost op: wo, 15 apr 2009, 11:06:21 »
Toppie, toch een mooi einde :D Mooi dat hij goed loopt en dat de oliedruk ok is nu. Rijd toch prettiger denk ik?
Binnenkort je voorraam er nog eventjes uit en dan komt het al met al goed.

Kleine moeite om even te helpen, erg leerzaam voor mij. Ben geen monteur maar heb er wel heel veel lol in  -ja-
Yamaha YZF-R6 :D

Offline Bas

  • L86C-0051
  • Non-Register lid
  • Berichten: 3.388
  • Geslacht: Man
  • Bas Kamminga
Re: Project [ LS-XH-12 ] Polo 2F G40
« Reactie #173 Gepost op: wo, 15 apr 2009, 12:25:06 »
Mooi dat het gelukt is, de afstelling is verder goed dus?

Offline Dennis

  • L86C-0024
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 11.718
  • Geslacht: Man
  • Dennis Eggen
    • Polo 86(c) Register
Re: Project [ LS-XH-12 ] Polo 2F G40
« Reactie #174 Gepost op: wo, 15 apr 2009, 13:07:36 »
Gelukkig geen koppakking/kop die weer vervangen/los moet.
 -thumbsup-  -prut-

Klopt, daar was ik "bang" voor. Niet echt bang, maar wel een hoop werk.

Offline martijn

  • Non-Register lid
  • Berichten: 7.507
  • Geslacht: Man
Re: Project [ LS-XH-12 ] Polo 2F G40
« Reactie #175 Gepost op: wo, 15 apr 2009, 13:12:42 »
Klusschuur in Grunn was toch wel erg handig :(

Gelukkig doet de G40 het weer zoals het hoort  -thumbsup-
Polo 1.3C steilheck `witte schicht`1983

Offline Dennis

  • L86C-0024
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 11.718
  • Geslacht: Man
  • Dennis Eggen
    • Polo 86(c) Register
Re: Project [ LS-XH-12 ] Polo 2F G40
« Reactie #176 Gepost op: wo, 15 apr 2009, 13:12:56 »
Rijd toch prettiger denk ik?

Mooi dat het gelukt is, de afstelling is verder goed dus?

Eh, nee... loopt naar mijn idee nog niet 100% zoals het hoort. Wisselend inhouden enzo.
Denk dat ik maar professionele hulp ga inschakelen, heb bijvoorbeeld geen viergastester tot mijn beschikking.
Plus dat ik geen zin heb om zo dagelijks te moeten rijden.

Maar de oliedruk is goed, dat is al een hele vooruitgang.  -ja-

Wordt vervolgd.

Offline Jaap

  • L86C-0004 "niet kabouter"
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 10.023
  • Geslacht: Man
  • Jaap Peters
    • www.steilheck.nl
Re: Project [ LS-XH-12 ] Polo 2F G40
« Reactie #177 Gepost op: do, 16 apr 2009, 08:43:21 »
Maar: heb je nou nog wat kunnen ontdekken aan het termostaat huisje?
Mijn wagenpark Fix what ain't broken

Offline Vinkees

  • L86C-0129
  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.998
  • Geslacht: Man
  • Ronald Vinke
Re: Project [ LS-XH-12 ] Polo 2F G40
« Reactie #178 Gepost op: do, 16 apr 2009, 08:59:28 »
Nice  -thumbsup-...

fijn dat de G40 weer goed gebruikt kan worden  :D
Ook mooi dat je nieuwe G40 blokje geen miskoop is geweest.
Beter 10 Polo's op de oprit, dan 1 op de sloop..

Offline Dennis

  • L86C-0024
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 11.718
  • Geslacht: Man
  • Dennis Eggen
    • Polo 86(c) Register
Re: Project [ LS-XH-12 ] Polo 2F G40
« Reactie #179 Gepost op: do, 16 apr 2009, 09:32:21 »
Maar: heb je nou nog wat kunnen ontdekken aan het termostaat huisje?

Nope, beide huisjes naast elkaar gehouden maar niks geks aan te zien.