Het Polo86c Register

Algemeen forum => Techniek => Topic gestart door: EMP op wo, 16 jul 2014, 10:42:13

Titel: NZ opbouw naar GK - 8p versnellingsbak vraag
Bericht door: EMP op wo, 16 jul 2014, 10:42:13
Leute,

Ik ga zsm beginnen met het uit elkaar halen van mijn NZ
ik wil een aantal dingen preventief vervangen

de lijst die ik tot nu to heb
- nokkenaskeeringen
- koppakking
- kopbouten
- inlaat pakking
- uitlaat pakking
- klepseals
- zuigerveren ivm gk zuigers
- carterpan pakking
- kleppendeksel pakking
- thermostaat pakking
- thermostaat
- distibutieriem + pomp
- koppeling set

pakking zijn natuurlijk logisch
kop word zonodig gevlakt en kleppen opnieuw ingeslepen

vragen
1. is het nodig de kopbouten te vervangen?
2. lagerschalen van de drijfstangen is dat te controleren of deze vervangen moeten worden?
3. hydrostoters vervangen? of controleren via beschrijving in olving (ook te doen met een blok wat al een tijd stil staat??
4. wat zouden jullie nog meer vervangen?

Gr EM
Titel: Re: NZ ombouw naar Hydro GK (revisie vraag)
Bericht door: Yukio Langenberg op wo, 16 jul 2014, 11:38:07
Ik zou je kop en onderblok laten skimmen, daarmee verkrijg je twee mooie vlakke lagen en zorgen voor een betere werking van je koppakking.

Je zou ook kunnen overwegen om je hydrostoter voor mechanische stoters te vervangen, ik dacht uit een DX kop van Golf 1?? (Serge eens horen roepen dacht ik)
Titel: Re: NZ ombouw naar Hydro GK (revisie vraag)
Bericht door: Sjon op wo, 16 jul 2014, 12:51:55
Kopbouten altijd vervangen: voor die 2 tientjes....

Lagerschalen controleren: als je de meetinstrumenten hebt (ik niet)

Mechanische stoters is alleen nodig als er een pretstok in gaat met heul veul graden/kleplift,
tot 268 graden is sowieso 'veilig' icm dubbele klepveren.
Titel: Re: NZ ombouw naar Hydro GK (revisie vraag)
Bericht door: bobrosco op do, 17 jul 2014, 17:35:52
Mechanische stoters kan ook nodig zijn als je hele hoge toeren wil gaan draaien.
En blok laten skimmen is na mijn idee nogal duur tenzij je echt het uiterste uit een blok wil halen of er reden is om te denken dat het blok niet vlak meer is.
Titel: Re: NZ ombouw naar Hydro GK (revisie vraag)
Bericht door: Sjon op do, 17 jul 2014, 18:29:03
Mechanische stoters kan ook nodig zijn als je hele hoge toeren wil gaan draaien.
Klopt, maar t/m 8000 toeren gaat 't nog goed.  -uitlachen- "Er is leven boven de 7000 toeren" -naughty-
(sommige durven zelfs meer graden icm hydrostoters)
Titel: Re: NZ ombouw naar Hydro GK (revisie vraag)
Bericht door: EMP op do, 17 jul 2014, 18:32:00
Ik wil misschien met een 272 graden as van Jorin gaan rijden icm met een gk carb en inlaat weet alleen niet of niet gaat werken  :)
Extra klepveren is niet zo'n probleem maar was eigenlijk niet van plan vaste stoters te monteren.
Titel: Re: NZ ombouw naar Hydro GK, en GK computer vraag
Bericht door: EMP op vr, 25 jul 2014, 11:22:47
Heren,

Even het volgende.
ik wil een GK conversie gaan doen met mijn polo
de setup is nog niet helemaal bekend of een hydrokop met een 3f af as of een een complete gk kop beide uitgevoerd met gk inlaat en carb.

nu zie ik in vagcat dat er ook nog een computer bij hoort? en dit is nu net het gene wat ik niet wil! :(
ik wil gewoon ouderwets zonder computer.
kan ik de GK carb ook gebruiken zonder Computer? zo ja hoe?
Titel: Re: NZ ombouw naar Hydro GK en sleeptuimelaar GK vraag
Bericht door: Sjon op vr, 25 jul 2014, 12:49:03
Nou ja...computer....tis meer een soort van veredeld telraam in een mooi kastje, voornamelijk tbv ontsteking.
Beetje uitgebreider dan de transistorontsteking (dat vierkante blokje) van de latere Polo 2 hydro.
Het is de enige sleeptuimelaar met elek.ontsteking af-fabriek: als je voor een sleeptuimelaarkop gaat,
is 't of GK ontstekingspul erop, of puntjesontsteking, of eigenbau ontsteking of elders shoppen:
golf 2 16v ofzo schijnt te passen...weet ik 't fijne niet van.
Titel: Re: NZ ombouw naar Hydro GK en sleeptuimelaar GK vraag
Bericht door: EMP op vr, 25 jul 2014, 13:27:14
Duidelijk, denk ik  :)

Als ik de ontsteking gebruik die nu nog op mijn NZ kop zit icm met het transistor blokje zou het feitelijk dus ook moeten werken?

of deze conversie doen voor de ontsteking: http://www.g40.nl/smf/index.php?topic=6982.0
Titel: Re: NZ ombouw naar Hydro GK en sleeptuimelaar GK vraag
Bericht door: EMP op vr, 25 jul 2014, 18:08:21
Hmmz zit net even mijn bericht terug te lezen maar is niet geheel duidelijk zie ik nu  :)
Mijn 2de zin over de nz ontsteking zou waarschijnlijk werken op een hydrokop  -dunno-
Mijn 3de zin is wanneer ik een sleeptuimelaar kop gebruik icm een omgebouwde ontsteking.

Klopt dit?  :)
Titel: Re: NZ ombouw naar Hydro GK en sleeptuimelaar GK vraag
Bericht door: EMP op vr, 15 aug 2014, 10:20:32
Heren nog even over de lagerschalen

hier op het forum word een setje aangeboden deze: klik (http://www.2dehands.be/auto-onderdelen-accessoires/auto-onderdelen/volkswagen/nieuwe-lagerschelpen-krukas-vw-polo-198566855.html)

is het sowieso verstandig om deze preventief te vervangen? of bestaat er ook nog zoiets als overmaats lagerschalen?
dan moet de krukas sowieso geslepen worden denk ik?

Zou ik dit setje zo kunnen gebuiken? kan ik beter de drijfstang lagers preventief vervangen? of beide?  :)
Titel: Re: NZ ombouw naar Hydro GK en sleeptuimelaar GK vraag
Bericht door: bobrosco op za, 16 aug 2014, 10:56:13
Er bestaan inderdaad overmaatse lagerschalen voor als je je krukas hebt laten slijpen. En over het preventief vervangen. Als je goed weet wat je doet kun je het doen. Anders kun je het beter niet doen denk ik. Als je ze verkeerd monteert of je maakt maar een hele kleine beschadiging in je krukas dan lopen die lagers zomaar kapot.
Titel: Re: NZ ombouw naar Hydro GK en sleeptuimelaar GK vraag
Bericht door: EMP op ma, 18 aug 2014, 16:28:24
Thanks Maikel,

dus als je het nooit gedaan heb is het niet aan te raden.  -dunno-
wat voor gereedschap heb je het nodig als ik het wel zelf ga doen  -klus-
zelfde geld voor de drijfstang lagers neem ik aan?
Titel: Re: NZ ombouw naar Hydro GK en sleeptuimelaar GK vraag
Bericht door: nappertje op ma, 18 aug 2014, 18:06:04
Momentsleutel, zuigerverenklem en voor de rest standaard gereedschap. Lagers vervangen is een kwestie van goed opletten en alles weer in elkaar zetten zoals het gezeten heeft. Als je toch alles uit elkaar heb kun je gelijk kijken of de bussen niet ovaal of ver uitgesleten zijn. Maar dat kunnen ze alleen bij een revisiebedrijf. Tenminste ga er niet vanuit dat je zulk speciaal gereedschap heb :)
Titel: Re: NZ ombouw naar Hydro GK en sleeptuimelaar GK vraag
Bericht door: bobrosco op di, 19 aug 2014, 22:49:37
zuigerverenklem heb je niet nodig om de drijfstang of krukas lagers te vervangen hoor. Dan kun je de zuigers gewoon in het blok laten zitten. Verder moet je goed opletten dat je de kappen van de drijfstang bij de juiste drijfstang houdt. Die kun je namelijk niet wisselen tussen de drijfstangen. En ook de lagerkappen in het blok zou ik goed op dezelfde plek terug zetten, dus ook niet omdraaien of dat soort dingen. En inderdaad je hebt een momentsleutel nodig en soms is een hoekmeter ook nodig/handig. Maar weet zo niet of dat bij een polo ook het geval is.
Titel: Re: NZ ombouw naar Hydro GK en sleeptuimelaar GK vraag
Bericht door: EMP op di, 04 nov 2014, 13:16:54
nog even een paar vragen.

1. de klepspieën 16x dienen die ook vervangen te worden of kan je deze hergebruiken?
2. wat is een gerenommeerd merk koppakking (elring?)
3. als ik op vagcat kijk onder Engine, Clutch-> CRANKSHAFT CONROD BEARINGS F >> 80-K-220 000 zie ik item 18, 026198421 1 set: thrust washers bearing 3
wat zijn dit en moeten deze ook vervangen worden of kunnen deze hergebruikt worden?
(http://www.vagcat.com/p/B009/004100.png)
Titel: Re: NZ ombouw naar Hydro GK en sleeptuimelaar GK vraag
Bericht door: nappertje op di, 04 nov 2014, 13:37:54
1. Kun je gewoon hergebruiken
2. Elring, victor reinz
3. Axiaal lagers. Meten is weten maar je gaat toch alles losgooien kun je beter gelijk mee vervangen
Titel: Re: NZ ombouw naar Hydro GK en sleeptuimelaar GK vraag
Bericht door: EMP op di, 04 nov 2014, 13:49:45
Thanks!  -thumbsup-
Titel: Re: NZ ombouw naar Hydro GK en sleeptuimelaar GK vraag
Bericht door: mk1-madness op di, 04 nov 2014, 20:46:05
Zeker doen, zijn de kosten niet en gevolg schade is erger....
Titel: Re: NZ ombouw naar Hydro GK en sleeptuimelaar GK vraag
Bericht door: EMP op wo, 05 nov 2014, 07:38:43
oke thanks mannen,

ik heb alleen een set lagerschalen gekocht die er o.a. zo uitzien (18 en 19)
krukas en drijfstang hebben in beide plaatjes hetzelfde nummer dus ga er een beetje vanuit dat ik deze lagers dan gewoon kan gebruiken  -dunno-
(http://www.vagcat.com/p/B009/004000.png)
Titel: Re: NZ opbouw naar GK oliepomp vraag
Bericht door: EMP op za, 10 jan 2015, 17:22:58
Leute,

Hoe kan ik de oliepomp controleren? Ik heb al gezocht maar kwam naar mijn idee alleen bij het oude type pomp uit de Alu deksel aan de distributie zijde.
Ik heb dus een pomp van een NZ die in het carter hangt maar wil checken of deze nog goed is.

Titel: Re: NZ opbouw naar GK oliepomp vraag
Bericht door: Sjon op za, 10 jan 2015, 18:10:34
Uitgebouwd controleren => ikke niet weten.

Wat ik doe: uit mekaar, tandwielen eruit en de behuizingen afvlakken.
Zodoende komen de tandwielen weer strakker te zitten => meer oliedruk
Titel: Re: NZ opbouw naar GK oliepomp vraag
Bericht door: EMP op ma, 12 jan 2015, 07:26:33
Thanks Sjon!

gewoon op een vlakke ondergrond met schuurpapier?
Titel: Re: NZ opbouw naar GK oliepomp vraag
Bericht door: Sjon op ma, 12 jan 2015, 08:20:33
gewoon op een vlakke ondergrond met schuurpapier?
Yep, niet bibberen -klus-

Disclaimer: is natuurlijk geen officiële methode.
Titel: Re: NZ opbouw naar GK oliepomp vraag
Bericht door: EMP op ma, 12 jan 2015, 08:27:21
heb een hele vaste hand  :)

ik ga iig even proberen de speling op te meten.
wat is de minimale speling?
Titel: Re: NZ opbouw naar GK oliepomp vraag
Bericht door: EMP op ma, 12 jan 2015, 08:59:38
speling:
(http://www.g40.nl/cpg/albums/userpics/11944/oliepomp.png)
Titel: Re: NZ opbouw naar GK oliepomp vraag
Bericht door: Steilheck op ma, 12 jan 2015, 14:13:40
Yep, dat is de methode  -thumbsup-

Bij axiale speling het huis van de tandwielen laten vlakken
Titel: Re: NZ opbouw naar GK oliepomp vraag
Bericht door: nappertje op ma, 12 jan 2015, 14:25:35
de mooiste ondergrond om te schuren is een glasplaat. schuurpapiertje erop en succes.
Titel: Re: NZ opbouw naar GK oliepomp vraag
Bericht door: EMP op ma, 12 jan 2015, 14:27:20
ik heb een granieten aanrechtblad ik denk dat die ook wel geschikt is  :)
Titel: Re: NZ opbouw naar GK oliepomp vraag
Bericht door: nappertje op ma, 12 jan 2015, 14:29:44
 -thumbsup-
Titel: Re: NZ opbouw naar GK oliepomp vraag
Bericht door: EMP op di, 13 jan 2015, 08:34:47
Gister de oliepomp nagemeten.

de tandflankspeling is tussen de 0,10 en 0,15 speling (0,15 paste er niet tussen)

de axiale speling was niet meetbaar 0,05 ging er niet tussen
pomp is dus nog prima  -thumbsup-
Titel: Re: NZ opbouw naar GK - carb dilema
Bericht door: EMP op di, 13 jan 2015, 17:51:16
Mannen,

Ik lees nogal veel horror verhalen over de pierburg 2e3.
Zijn er ook mensen die een positieve ervaring met deze carb hebben?

Vandaag even wat rond gebeld voor revisie deeltjes voor de gk carb maar veel bedrijven beginnen er niet eens aan.
Ik kan op internet wel allemaal pakking setjes kopen maar is dit voldoende?

Wie heeft er wel eens een pierburg 2e3 gereviseerd?

2de optie is om op motorfiets carburateurs te gaan rijden maar is dit wel te doen met een daily? Zijn er mensen die hiermee dagelijks rijden?

Titel: Re: NZ opbouw naar GK - carb dilema
Bericht door: davidg40 op di, 13 jan 2015, 19:00:06
Ik heb een 2e3 op mijn steilheck gehad.
Daarom ben ik aan het ombouwen.
Klote dingen zijn het.
Titel: Re: NZ opbouw naar GK - carb dilema
Bericht door: Sjon op di, 13 jan 2015, 19:27:06
Jaren 2E3 gereden: mits in orde rijden ze fijn, heb alleen de auto.choke als slecht ervaren.
Is er nooit van gekomen om er eentje te reviseren.

Cv-carb's dagelijks: waarom niet? Afgelopen zomer nog 2 a 3 maanden elke dag gedaan => heerlijk.
Normaal wissel ik af, maar gemiddeld zeker 1 a 2x per week, ook bij -10 (deze winter voor 't eerst niet)
Titel: Re: NZ opbouw naar GK - carb dilema
Bericht door: Steilheck op di, 13 jan 2015, 19:47:10
Motorfietscarbs: Heb er dagelijks mee gereden. Hele jaar door. Is genieten en bleef goed afgesteld.

Ga ik bij de volgende POLO ook weer gewoon doen  -naughty-
Titel: Re: NZ opbouw naar GK - carb dilema
Bericht door: Gekke Gerrit op di, 13 jan 2015, 19:57:03
Er zijn vervangende Weber-carbs voor, vooral verkrijgbaar via Engeland... Op VF ook veel ervaring mee, vraag maar na...
Titel: Re: NZ opbouw naar GK - carb dilema
Bericht door: patrick86c op di, 13 jan 2015, 20:43:08
Motorfiets had ik ook voor dagelijks.Er is niks leukers.
Titel: Re: NZ opbouw naar GK - carb dilema
Bericht door: Rétrokroezer op di, 13 jan 2015, 22:25:02
Er zijn vervangende Weber-carbs voor, vooral verkrijgbaar via Engeland... Op VF ook veel ervaring mee, vraag maar na...

Zoiets dan wss (maar dan de juiste) ?
http://www.webcon.co.uk/shopexd.asp?id=682

Lijst met 'alle?' Weber-vervangings carburateurs:
http://www.webcon.co.uk/Downloads/2008%20Webcon%20replacement%20carburettor%20kits.pdf

Titel: Re: NZ opbouw naar GK - carb dilema
Bericht door: Gekke Gerrit op di, 13 jan 2015, 22:36:16
http://www.ebay.co.uk/itm/VW-POLO-1272cc-1982-91-WEBER-32-34-DMTL-CARB-CARBURETTOR-1887097400-/151275952929?pt=UK_CarsParts_Vehicles_CarParts_SM&hash=item2338bfdb21
Titel: Re: NZ opbouw naar GK - carb dilema
Bericht door: EMP op wo, 14 jan 2015, 07:31:41
vervangende carb is mij te duur  -thumbsup- maar dank voor het meedenken  :)

ga maar een setje motorfiets carbs opsnorren en en berg staal bestellen  :)
Titel: Re: NZ opbouw naar GK - carb dilema
Bericht door: patrick86c op wo, 14 jan 2015, 12:23:46
Robert verkoop toch zijn setje?
Titel: Re: NZ opbouw naar GK - carb dilema
Bericht door: EMP op wo, 14 jan 2015, 12:25:34
nee niet meer beschikbaar  -thumbsup-
Titel: Re: NZ opbouw naar GK - carb dilema
Bericht door: patrick86c op wo, 14 jan 2015, 12:27:06
Ok.
Titel: Re: NZ opbouw naar GK - carb dilema
Bericht door: Steilheck op wo, 14 jan 2015, 16:57:11
Hoeveel mm diameter? Ik heb er nog een liggen.
Titel: Re: NZ opbouw naar GK - carb dilema
Bericht door: EMP op wo, 14 jan 2015, 16:59:06
Carbs? 36mm volgens het motorfiets carb topic  -thumbsup-
Titel: Re: NZ opbouw naar GK - carterpan vraagje
Bericht door: EMP op vr, 16 jan 2015, 21:51:09
Vandaag een nieuwe carterpan gehad (van wezel)
Maar ik vraag mij af of de pakking wel afdoende is voor de afdichting
Omdat hij niet vlak is zoals dit:
Wat is jullie ervaring hiermee of leggen jullie nog een laag kit er onder oid?

(http://www.cadeon.nl/shop/images_kk/9521470.jpg)
Titel: Re: NZ opbouw naar GK - carterpan vraagje
Bericht door: davidg40 op vr, 16 jan 2015, 22:37:19
Beetje vloeibare pakking erbij.
Titel: Re: NZ opbouw naar GK - carterpan vraagje
Bericht door: Gekke Gerrit op vr, 16 jan 2015, 23:30:42
 withstupid
Kurken pakking + lijntje vloeibare pakking rondom
Titel: Re: NZ opbouw naar GK - 8p versnellingsbak vraag
Bericht door: EMP op ma, 26 jan 2015, 22:06:07
Mannen,

Ik heb een 8p bak liggen nu heb ik het 1 en ander gelezen dat de 5de versnelling wel eens wilde gieren
Is dit te controleren zonder de bak te hoeven monteren?