Ik ben het even een beetje kwijt...
Auto vandaag weer startproblemen... Accu verwisseld voor een andere die ik nog had staan (en tot op heden iig goed was/leek).
Startmeting na aansluiting: 12,42 V
Dip in voltage tijdens starten: 9,71 V
Daarna op naar: 14,02 V... Geertje blij!
Eindmeting na uitzetten motor: 12,90 V, vrij snel teruglopend naar 12,70 V
Motor uit, en opnieuw starten om de meetgegevens te controleren...
Startmeting vóór starten: 12,70 V
Terugval tijdens starten naar: 10,12 V
Vervolgens klimt-ie niet meer verder dan naar 13,10 V (kl*te, tóch de dynamo?
)
Stuk wezen rijden, met hoge verbruikers aan (mistlampen vóór, achterruitverwarming, radio, climate control) en na enkele kilometers snelweg opnieuw een tussenmeting, waarbij ik één voor één de verbruikers uit heb gezet (inclusief de gas-installatie). Uiteindelijk (bij stationair uiteraard) klimt het voltage niet verder dan tot 13,10 V.
Uiteindelijk bij thuiskomst nog een stilstaande meting gedaan: 12,72 V constant.
Lijkt er dus op dat de oude accu idd niet goed meer was, de vervanger wel, maar het lijkt er ook op dat de dynamo niet de volledige laadspanning kan leveren?
Of ga ik nu te kort door de bocht? Helaas aan het eind geen extra voetje om gas bij te geven tijdens de meting...
Iemand nog zinvolle gedachten? Alle metingen uiteraard met het simpele multimetertje, geen meerpuntsmeting kunnen doen dus.