ja prima: prietpraat over camera's:
Oorzaak rook: gevonden: Tosti draadjes.
Tostidraadjes: Grijs zwart van verlichtingsschakelaar naar zekeringkast én van zekeringkast naar hendel grootlicht.
Even een reconstructie:
Op een regenachtige middag rij ik via Ede terug naar huis, over de heide. Verlichting, radio, ruitenwissers, ventilatie: allemaal aan.
Ik rem relatief krachtig voor het stoplicht bij de A12.
Gedachte0: Radio bedrading fikt door. Ruk radio d'r uit, maar niets te zien.
Gedachte1: Remverlichting (via jawel, scotchblokjes!) flikt door. Nope; alles intakt, zelfs geen sporen van sluiting.
Gedachte2: Kachelmotor fikt door, door uitgeslagen lagertje (remvertraging) loopt motortje even stil, met spanning d'r op: Fikt door, en via ventilatie komt rook in auto. Doorgemeten, kan niets raars vinden.
Gedachte3: Remvertraging deed draadjes schuren over blank metaal. ( metertjes, voorgloeien, mistlamp, brandstofvoorverwarming: 't is er allemaal in gemeubeld en niet altijd even netjes ). D'r zal dus wel ergens iets mis zijn gegaan? maar wat?
Dat is dan ook de reden dat het dash er nu uit ligt:
- motorkabelboom ( Polo 2 diesel 1987 ) komt niet overeen met dashboard kabelboom ( Polo 2 GL 1982 )
* Remlichten (ombouw naar schakelaar op pedalen wegens gewijzigde hoofdremcilinder
* Ruitenwissers vóór gingen aan bij remmen ( knip, scotchblokje, klaar)
* Ruitensproeierpompje achter in kofferbak is wel voorzien in kabelboom interieur, maar niet in motorkabelboom ( 1987'er doet 't met 1 reservoir en een omkerend pompje )
* Brandstofvoorverwarming werkt met een relais en bedrading die NIET via thule door het schutbord gaan
* Voorgloeisysteem is een omgebouwde 'extra' zekerheid om de radiateurventilator aan te zwengelen
* Bedrading in middenconsole voor metertjes is niet voorzien van een makkelijk klik stekker
* Bedrading voor luidsprekers achterin is eigenlijk net een paar centimeter te kort
* Volt meter is op kachelventilator+ aangesloten, dus bij kachel aan is het afgelezen voltage niet overeenkomstig de werkelijkheid
Naja: Te veel dus om op te noemen. Kan beter, moet beter. Van tegenslag het beste maken! Dash eruit rossen en zien wat we vinden.
Lang verhaal kort:
Remmen = massatraagheid van ondergetekende, gordel houdt m'n lichaam enigzins tegen, maar armen niet. Ik duw tegen het stuur en de knipperlicht-terugtik-inrichting op m'n mono sportstuurtje maakt sluiting op koperen baan in de grootlichthendel.