Auteur Topic: Houd échte klassieker belastingvrij!!  (gelezen 105450 keer)

Offline Gekke Gerrit

  • L86C-0070
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 17.529
  • Geslacht: Man
  • Geert
Re: Houd échte klassieker belastingvrij!!
« Reactie #165 Gepost op: di, 06 nov 2012, 10:25:35 »
Tja, ter vergelijking, ik heb net weer getankt. 1,581 per liter ipv 1,729 (goedkoopste in de buurt).
Dan ga ik gewoon eenmalig investeren in wat meer liter-capaciteit in jerrycans?!

Juist ondat er al zoveel belasting op zit zal een verhoging ongewenste effecten hebben, geloof maar dat Den Haag daar ook wel (psychologische) onderzoeken over heeft liggen.

Stel men gooit er een dubbeltje(5-6%) per liter op, hoe ziet je berekening er dan uit, Jaap?

€ 6920 / 48 = € 144,17 per maand. Dat is dus nog niet eens het verschil van de MRB. Dus dat brengt niet meer, maar minder geld in het laatje. Een verhoging van de brandstofprijs zou dus al minimaal 10% moeten bedragen om het break-even-point te behalen. En het doel is méér geld binnenhalen. Kun jij je voorstellen wat de effecten gaan zijn als per 1-1-2014 de literprijs voor brandstof met 25 cent stijgt (de heilige 2-euro-norm)?

Enige positieve aspect zou in mijn ogen zijn dat mensen massaal voor schonere auto's, elektrische auto's of trein zouden kiezen. Maar ik denk ook dat veel werkende mensen zouden moeten gaan betalen om te kunnen werken. Zijn er niet veel die een dergelijke motivatie/ambitie hebben om dat ook daadwerkelijk te gaan doen.

De buitengebieden zouden nóg sneller leegstromen, en de steden nóg verder overbevolkt raken. Net als gevolg dat die steden hun Kyoto-norm weer niet gaan halen etc etc. De impact is op macro-niveau gewoon vele malen groter dan het plannetje in eerste instantie voorspiegelt.

Of zoals Frits Wester het gisteren bij P&W helaas zei: "ja, dan hebben we het maar niet over die mensen die ergens in hun garage 12 oldtimers hebben staan. Die krijgen een knauw, maar ach..."
Bedenk goed, wat je met je laatste Polo doet!

Offline RoelG

  • L86C-0115
  • Non-Register lid
  • Berichten: 11.013
  • Geslacht: Man
  • Roel Geene
    • Official -Boem Klats- assistant
Re: Houd échte klassieker belastingvrij!!
« Reactie #166 Gepost op: di, 06 nov 2012, 10:30:54 »
 
Ik weet niet hoor, maar volgens mij zit er al een fikse belasting op de brandstof. Of zijn accijnzen geen belasting meer?   

Denk dat ik met de GezinsbakGolf makkelijk een factor 2 3 méér aan belasting betaal via de brandstof dan via de MRB. 

In Nederland is bijna 70% van de prijs aan de pomp belasting.

Spritkosten: 9.352 EUR  (over 4 en half jaar)
6546,- euro aan belasting dus: 1.455 euro per jaar of 121 euro per maand.

huidige MRB ( bij 1077 kg, op benzine in provincie Gelderland) : 41 euro /maand

Ah.. factor: 2,95 x zoveel belasting betaald via de brandstof dan via de MRB. Gooi de accijns met een paar procent omhoog en stel de auto vrij van MRB. Klaar.

dus. dan ligt de prikkel op zuinigheid en niet het milieu.....

dus: iedereen een dieselbak.

aan de andere kant: lpg is beter maar duurder... hm.


tijd voor een volledige herziening van ons 'overheidssubsidie'systeem vanuit de melkkoe / het wagenpark.

Offline Jaap

  • L86C-0004 "niet kabouter"
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 10.023
  • Geslacht: Man
  • Jaap Peters
    • www.steilheck.nl
Re: Houd échte klassieker belastingvrij!!
« Reactie #167 Gepost op: di, 06 nov 2012, 11:55:06 »
Gerrit: Welke heilige 2 euro grens?
Toen de euro net werd ingevoerd, tankte ik voor onder de euro per liter. Dat is 12 jaar geleden ongeveer. Sta jij nog steeds op die barricade?

Tijd voor 't Kwartje van Rutte?  -nana-

Mijn wagenpark Fix what ain't broken

Offline Gekke Gerrit

  • L86C-0070
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 17.529
  • Geslacht: Man
  • Geert
Re: Houd échte klassieker belastingvrij!!
« Reactie #168 Gepost op: di, 06 nov 2012, 12:01:47 »
Ik denk het, Jaap... :D

Begrijp me niet verkeerd, ook mijn voorkeur (de vervuiler betaalt), maar er zijn vele redenen waarom de regering niet die keuze zal maken, is mijn verwachting. Dus heeft het in mijn ogen ook weinig zin om iedere keer weer dat punt naar voren te halen?!
Bedenk goed, wat je met je laatste Polo doet!

Offline Steilheck

  • L86C-0113
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 11.618
  • Geslacht: Man
  • Luc ( erkend zwetser )
Re: Houd échte klassieker belastingvrij!!
« Reactie #169 Gepost op: di, 06 nov 2012, 12:11:24 »
Ik mis in alles nog een definitie van een echte klassieker. Tot nu is er alleen sprake van een wettelijke definite van een MRB vrijgesteld voertuig.

Van die wettelijke definitie kan iedereen die dat wenst gebruik maken.
Klassieker is een emotioneel geladen uitdrukking die voor iedereen een andere betekenis kan hebben.

Dit is een voorbeeld van een 1-regel onderschrift

Offline Jaap

  • L86C-0004 "niet kabouter"
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 10.023
  • Geslacht: Man
  • Jaap Peters
    • www.steilheck.nl
Re: Houd échte klassieker belastingvrij!!
« Reactie #170 Gepost op: di, 06 nov 2012, 12:27:43 »
MRB vrijstelling kent een aantal vormen. Een daarvan is de standaard vrijstelling op basis van leeftijd (datum eerste toelating)

Andere vrijstellingen zijn gekoppeld aan gebruik/type voertuig. Zo is er bijvoorbeeld een vrijstelling voor politie en brandweer auto's, defensie en vuilniswagens. Jawel.
Ook voor kampeer mobielen of vrachtauto's welke vrijwel nooit op de openbare weg komen kunnen worden geheel of gedeeltelijk vrijgesteld worden.
Mijn wagenpark Fix what ain't broken

Offline bobrosco

  • L86C-0208
  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.116
  • Geslacht: Man
  • maikel de haan
    • customcarforum
Re: Houd échte klassieker belastingvrij!!
« Reactie #171 Gepost op: di, 06 nov 2012, 13:53:15 »
als ze auto's gaan keuren om te bepalen of het een klassieker is in hun ogen dan kom je op het punt dat het eigenlijk meer om een mening gaat. Ik vind namelijk een goed verlaagde c kadett bijvoorbeeld ook heel mooi. Maar in sommige mensen hun ogen is dat dan geen klassieker, want dan had hij eigenlijk origineel moeten zijn.
En belasting op de brandstof gaat niet werken, want dan rijden de mensen langs de grenzen er wel even over om te tanken en rijden er dus heel veel mensen belasting vrij. Dus dan zou de enige optie zijn dat km heffing systeem, maar ik denk dat hier ook niemand op zo'n gps bak van de overheid in hun auto zit te wachten? Ik niet in ieder geval, want dan zal het wel niet lang duren voordat ze via dat systeem ook boetes gaan sturen voor te hard rijden.

Offline jellehier

  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.431
  • Geslacht: Man
  • Jelle de Vries
    • VWteamarnhem.com
Re: Houd échte klassieker belastingvrij!!
« Reactie #172 Gepost op: di, 06 nov 2012, 15:32:21 »
Dat zal nooit kunnen omdat die Gps systemen niet geijkt zijn

Kan ook niet want niet elk voertuig heeft een snelheidssignaal




Dan kunnen ze dus nooit op die manier gaan bekeuren
Van auto alarm tot zwanehals. Geen systeem een probleem. de_inbouwer@live.nl - Ook voor kabelboom werk.

Offline KoenG40

  • L86C-0022
  • _Register lid 2017_
  • Non-Register lid
  • Berichten: 3.874
  • Geslacht: Man
  • Koen
    • Websitetitel
Re: Houd échte klassieker belastingvrij!!
« Reactie #173 Gepost op: di, 06 nov 2012, 15:47:01 »
Ik mis in alles nog een definitie van een echte klassieker. Tot nu is er alleen sprake van een wettelijke definite van een MRB vrijgesteld voertuig.

Die omissie is ligt bij topicstarter  :)

Bij de term 'echte klassieker' dacht ik in eerste instantie aan alle motorvoertuigen met origineel eerste NL kenteken van vóór 1/1/1978.

Maar ik vermoed dat die 'definitie' niet door iedereen gewenst zal worden en/of op praktische bezwaren stuit...

Offline jellehier

  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.431
  • Geslacht: Man
  • Jelle de Vries
    • VWteamarnhem.com
Re: Houd échte klassieker belastingvrij!!
« Reactie #174 Gepost op: di, 06 nov 2012, 16:11:44 »
Echte klassiekers zijn auto's die een grote groep mensen beroeren


Dat zou in mijn ogen bijvoorbeeld ook een spiksplinternieuwe lamborghini aventador kunnen zijn. (Jonge klassieker, toekomstig klassieker?)
Van auto alarm tot zwanehals. Geen systeem een probleem. de_inbouwer@live.nl - Ook voor kabelboom werk.

Offline Jaap

  • L86C-0004 "niet kabouter"
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 10.023
  • Geslacht: Man
  • Jaap Peters
    • www.steilheck.nl
Re: Houd échte klassieker belastingvrij!!
« Reactie #175 Gepost op: di, 06 nov 2012, 16:44:38 »
Voor de "echte klassieker" kan je in iedergeval niet de streep trekken bij één bepaalde datum. Zeker niet de datum die KoenG40 aanhaalt. Dat is 'slechts' de datum waarop het gele kenteken verplicht werd.  Ook zo sneu om in 2050 terug te kijken en te zien dat er niet één Polo 6R gespaard is gebleven... want tja. Een auto uit 2010... das geen klassiekert.
Mijn wagenpark Fix what ain't broken

Offline Raymon

  • L86C-0190
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 5.501
  • Geslacht: Man
  • Raymon Gerrist
Re: Houd échte klassieker belastingvrij!!
« Reactie #176 Gepost op: di, 06 nov 2012, 16:51:33 »
Ik denk dat een klassieker een auto is waar een nog maar een paar van rijden  :)

Oftewel een polo 1(f) is een klassieker een 2(f) niet .
Raymon 

Always be yourself unless you are Monday then be Friday

Offline bobrosco

  • L86C-0208
  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.116
  • Geslacht: Man
  • maikel de haan
    • customcarforum
Re: Houd échte klassieker belastingvrij!!
« Reactie #177 Gepost op: di, 06 nov 2012, 16:52:02 »
Dat zal nooit kunnen omdat die Gps systemen niet geijkt zijn

Kan ook niet want niet elk voertuig heeft een snelheidssignaal




Dan kunnen ze dus nooit op die manier gaan bekeuren
welk snelheids signaal? je hebt voor een gps meter in de auto helemaal geen snelheids signaal nodig. En ze kunnen zien in wat voor tijd je van hectometerpaaltje 10 naar hectometer paaltje 20 komt, daaraan kunnen ze dan berekenen hoe hard je daar hebt gereden, doen ze er bijvoorbeeld nog 10% correctie af en dan daarop een boete. Dat zal dus zeker wel kunnen.

En een snelheids signaal uit de auto pakken gaan ze dus echt nooit doen voor zoiets, want dan zouden mensen gewoon hun teller los trekken en met een tomtom ofzo er in gaan rijden voor de snelheids meter. Dat gebeurt nu ook wel bij mensen die prive hun auto van de zaak gebruiken, trekken ze de stekker van de snelheidsmeter er af en dan telt hij geen km's meer. Dat betekent dus dat ze geen kilometers rijden die ze niet naar hun werk toe kunnen verantwoorden.

Offline Gekke Gerrit

  • L86C-0070
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 17.529
  • Geslacht: Man
  • Geert
Re: Houd échte klassieker belastingvrij!!
« Reactie #178 Gepost op: di, 06 nov 2012, 16:54:25 »
Klassieker? De verzekeraars hanteren toch het grote klassieker-boek?
Bedenk goed, wat je met je laatste Polo doet!

Offline mk1-madness

  • L86C-0184
  • Non-Register lid
  • Berichten: 8.551
  • Geslacht: Man
  • Ronnie Kolk
Re: Houd échte klassieker belastingvrij!!
« Reactie #179 Gepost op: di, 06 nov 2012, 20:13:49 »
Citaat
Een klassieker is iets dat een alomtegenwoordig en uniek symbool is van een vergane tijd, hoofdzakelijk vanwege inherente kwaliteit of representatieve status, vaak beschouwd met gevoel van nostalgie

Geen mercedes diesel van '80-'85 dus  :D
Je kan de man wel uit een vw halen, maar de vw niet uit de man..