Auteur Topic: Houd échte klassieker belastingvrij!!  (gelezen 105464 keer)

Offline Jaap

  • L86C-0004 "niet kabouter"
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 10.023
  • Geslacht: Man
  • Jaap Peters
    • www.steilheck.nl
Re: Houd échte klassieker belastingvrij!!
« Reactie #255 Gepost op: ma, 12 nov 2012, 00:41:55 »
Lupo 3L is in duitsland niet schoon genoeg voor in de Umweltzone (want geen roet filter), maar in Nederland is ie t/m 2014 als enige volkswagen blijvend belastingvrij omdat z'n verbruik (en dus CO2 g/km) zo extreem laag is: 81 (!) g/km!!

Dus die dingen kosten geen drol meer (vandaar : import). 
Qua onderhoud: Zoals een MB gewoon geld kost, zo kost een Lupo ook gewoon geld.. Koop je al een knappe W123 voor 2000 euro? Een Lupo 3L koop je voor dat soort centen. Met ABS, Airco, Airbags etc. en loopt een W123 1 op 20 ( bij normaal rijden)? nee? oh. hmm. Ja en de bak van een 3L wil nog wel eens kapot gaan ja.. maar reparatie of vervanging zal niet veel duurder zijn dan een bak van een Mercedes vermoed ik?

---

Verzekeringstechnisch: 60 dagen rij risico is waarschijnlijk ongeveer net zo groot als 5000 km/jaar risico.. Dus dan zal de premie niet zoveel verschillen, toch? Want voor een verzekeraar is vooral het risico op brokken van belang. Bij de liefhebber is de kans op schade (blijkbaar) minder groot dan bij de 'normale' automobilist. Ook is er geen bonus/malus korting van belang bij de klassiekerverzekering.

----


Idee, wat ik zelf bedacht heb, omdat online aanmelden niet echt werkt voor oldtimerliefhebbers (want 1) internet vereist, wat niet handig is als je een weekendje duitsland doet of 2) op leeftijd bent en een afstandsbediening nog niet van een iMac of Telefoon kunt onderscheiden:

- Een simpel kastje, met een display: Aantal dagen. + Uren + lampje groen/rood.
Knop indrukken en er gaat een klok lopen van 24:15u naar 0. Druk op de knop en een rode lamp gaat branden.
Na 15 minuten gaat de rode lamp uit, en een groen lampje aan. Je mag nu 24 uur rijden.

Die 15 minuten 'dooie tijd' is er voor om te zorgen dat als je aangehouden wordt (controle) dat je niet stiekem 'dan pas' op het knopje drukt. Je moet je reis dus plannen (is niet erg: is toch een klassieker dus niet 'zomaar' even weg, maar wel 'zomaar met  15 minuten bedenktijd. Het rooie lampje blijft het eerste kwartier nog knipperen, omdat je dan alsnog je 24 uur 'rit' kunt annuleren. 

Druk je binnen de eerste 30 minuten op de annuleer knop, dan kan je nog onder je reisje uit ( als de auto bijvoorbeeld niet blijkt te starten ). Binnen 24 uur kan je 2x annuleren binnen het halfuur. Vaker annuleren kan dan alleen nog binnen de 15 minuten waarbinnen je nog niet mag rijden. Als je 2x binnen je officiele rij tijd wilt annuleren, gaat t dus wel, maar vaker geldt gewoon als één dag.

Klein ritje, bijvoorbeeld binnen het dorp van stalling naar huis of pompstation kan je binnen de eerste 15 minuten nog annuleren: Een kleine of korte verplaatsing is daarmee ook toegestaan. Bijvoorbeeld van stalling naar wasbox, en na wassen terug naar huis.

I-d-e-a-a-l.

loggertje erin die de datum en tijd registeerd, zodat je, als je een boete rijdt, ook nog kunt of dient aan te tonen dat je op het moment dat je geflitst bent, ook 'je dagen kaart' hebt afgedrukt.

Rij je een boete en blijkt dat je op dat moment je dag-kaart niet had gedrukt? Jammer dan, naheffing MRB voor een jaar + 100% boete d'r overheen ( 2 jaar dus ).

Kastje in je dashboardkastje, dat je gewoon kunt verwijderen, geen afbreuk aan de auto doet etc etc. Geen privacy geschaadt, omdat jij de logger beheerd en alleen de datum/tijd van '24 uur rij-recht' valt te achterhalen (en niet daadwerkelijk afgelegde kilometers of afstanden of locaties).  Verplaatsen op trailer is ook géén probleem (want als de auto niet op z'n eigen wielen rijdt, is er geen probleem.

En met een 60 dagen kaart mag de auto natuurlijk wel gewoon stilstaan op de openbare weg ( parkeerplaats ). Zijn de 60 dagen voorbij? Wil je toch nog rijden? Dan kan dat nog 1 maal, met een kwartier tijd. Soort reserve-dag voor naar de winterstalling te rijden. Daarna kan het ook, door de 'box' met 60 dagen op te laten laden op het postkantoor tegen betaling van een kwartaal aan MRB (lees: hogere kosten dan de 60 dagen die je koopt), of een volledig jaar MRB aftikken waarbij je het kastje inlevert.

Zijn je 60 dagen op? Heb je de reserver dag ook gebruikt? Moet of Wil je de auto toch verplaatsen naar een andere stalling? Dan kan dat op drie manieren: Bij kopen dagen, volledig jaar MRB betalen of natuurlijk: op een ambulance.

Schiet er maar eens een gat in?!





Mijn wagenpark Fix what ain't broken

Offline jellehier

  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.431
  • Geslacht: Man
  • Jelle de Vries
    • VWteamarnhem.com
Re: Houd échte klassieker belastingvrij!!
« Reactie #256 Gepost op: ma, 12 nov 2012, 06:44:19 »
Goede oplossing Jaap

Maar je lupo 3l vs w123 schiet ik zo lek.

Al met al nutteloze discussie omdat het gewoon niet vergelijkbare auto's zijn.
Probeer maar eens vier mensen incl bagage te vervoeren

Als je zou zeggen w123 vs passat dan had je een beter kloppende vergelijking.






Neemt niet weg dat ik zelf voor de lupo zou gaan omdat je dan wanneer je alsnog weer belasting moet gaan betalen (wat te verwachten is/was) je nog steeds niet duur uit bent maandelijks, en wel goedkoop rijd door het enorm lage verbruik.
« Laatst bewerkt op: ma, 12 nov 2012, 08:49:26 door jellehier »
Van auto alarm tot zwanehals. Geen systeem een probleem. de_inbouwer@live.nl - Ook voor kabelboom werk.

Offline JTG

  • L86C-0152
  • Non-Register lid
  • Berichten: 5.396
  • Geslacht: Man
  • Theunis Geertsma
Re: Houd échte klassieker belastingvrij!!
« Reactie #257 Gepost op: ma, 12 nov 2012, 15:02:46 »
4 personen lukt nog prima alleen geen ruimte voor meer dan twee sporttasjes...
vw,vw,vw,mercedes en seat

Offline Gekke Gerrit

  • L86C-0070
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 17.529
  • Geslacht: Man
  • Geert
Re: Houd échte klassieker belastingvrij!!
« Reactie #258 Gepost op: ma, 12 nov 2012, 15:33:04 »
Wat een gedoe, Jaap... Dan hadden ze de strippenkaart in het OV ook wel kunnen behouden?! Rekening houden met de ouderen en internet-lozen zullen ze niet, verwacht ik. Ja, eventueel kun je bij een GWK in persoon dingen regelen...
Bedenk goed, wat je met je laatste Polo doet!

Offline bobrosco

  • L86C-0208
  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.116
  • Geslacht: Man
  • maikel de haan
    • customcarforum
Re: Houd échte klassieker belastingvrij!!
« Reactie #259 Gepost op: ma, 12 nov 2012, 18:20:06 »
ik denk dat ze bij zoiets wel rekening moeten houden met oudere mensen. Ik denk namelijk dat een 20% van de oldtimer liefhebbers weinig of niks met computers kan.

En opzich ben ik wel voor het plan van dat kasje, maar dat zullen ze ook wel weer niet doen want dat is te ingewikkeld en te duur. En dat je niet zomaar in je oldtimer springt ben ik het niet helemaal mee eens, ik heb soms wel van die dagen dat ik buiten kom en denk goh mooi weer om een rondje te toeren en dan stap ik gewoon in en rij weg. Maarja dan zou ik dan dat ding wel in rammen en hem vast laten warmdraaien ofzo.

En over het uit het zicht parkeren op niet betaalde dagen, dat lijkt me niet echt rieeel, dat zou dus betekenen dat mensen die niet een grote garage hebben dus ook geen oldtimer meer mogen. Maar dat verhaal gaat ook al over het schorsen, dat een geschorste auto niet zichtbaar mag zijn vanaf de weg. Dat vind ik ook al bullshit, want zou ik de kentekenplaten er af halen dan mag het weer wel dus dan zou ik dat wel doen(hij mag natuurlijk niet op de weg staan) Ik vind dat ze langs de weg parkeren niet echt als een probleem zouden moeten zien, anders zou een over ijverige agent ook op een weekend meeting kunnen komen om te checken of iedereen hem wel mee telt voor zijn dagen. Dat is namelijk ook vaak op een openbaar terrein.

Offline Jaap

  • L86C-0004 "niet kabouter"
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 10.023
  • Geslacht: Man
  • Jaap Peters
    • www.steilheck.nl
Re: Houd échte klassieker belastingvrij!!
« Reactie #260 Gepost op: di, 13 nov 2012, 10:30:16 »
Dat een geschorste auto niet zichtbaar mag zijn vanaf de weg. Dat vind ik ook al bullshit,

Dat is ook bullshit. Een geschorste auto mag niet met z'n eigen wielen op de openbare weg staan/rijden. Dus ook geen parkeerhaven of wat voor openbaar stukje grond. Maar dus wel:
op je eigen oprit, op iemand anders z'n oprit, op het dak van je garage, in de garage, op een aanhanger/ambulance die zelf wel op de openbare weg staat, op het circuit etc etc. Overal, zichtbaar of onzichtbaar: Dat boeit geen ene fuck.


'vroeger' toen was alles wellicht anders, maar dat was dan vast nog in de periode van de WEGENbelasting, waarbij je gemakkelijker en gratelos kon aan-en-afmelden. Toen betaalde je alleen voor het gebruik van de weg. Maar hallo? Welke eeuw was dat? Oh wacht: vorig millenium!
Toen werden nummerborden nog wel eens 'lomp' omgevouwen.. maar waar dat voor nodig is? Ziet er zo pauper uit. En mijn polo's zijn meestal al pauper genoeg :)

« Laatst bewerkt op: di, 13 nov 2012, 10:37:33 door Jaap »
Mijn wagenpark Fix what ain't broken

Offline Sjors

  • L86C-0135
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 903
  • Geslacht: Man
  • Sjors M.
Re: Houd échte klassieker belastingvrij!!
« Reactie #261 Gepost op: di, 13 nov 2012, 15:19:30 »
Ach,

Het is gewoon jammer dat;
- Ze de lol voor de echte liefhebbers verpesten en daarbij de bezitters van mrb-vrije auto's (oldtimers & "zuinige" auto's)  extra pakken daar deze auto's straks geen fuk meer waard zijn.
- Er een complete branche verkloot wordt.

Een goed gevolg van deze afschaffing;
- De misbruikers van de regeling worden aangepakt, zoals het nu ging sloeg het nergens op natuurlijk nergens op.

Persoonlijk denk ik dat je een grotere groep liefhebbers pakt, dan dat je de misbruikers aanpakt.
De audi 80 weegt 920 kilo op kenteken, is 280 euro int jaar, achja jammer dat het voor mij alleen een liefhebbers/jeugdsentiment auto is.
Plus dat ik in een jaar tijd zeker 1250 verlies ga maken als alles er doorheen komt, wat ik eigenlijk ook wel verwacht.

Ikzelf zou nooit aan kastjes etc beginnen, daar wordt toch alleen maar mee gekloot (door dezelfde mensen die nu misbruik van de regeling maken), maar zou gewoon lekker de vrijstelling van de diesels en lpg auto's afhalen (oldtimers). Ja je zult dan evengoed nog een kleinere groep liefhebbers pakken, maar vooral de misbruikers van de regeling.

Dan kun je ervoor kiezen als liefhebber van een bepaald model auto/merk of je em belastingvrij wilt of niet. waarom zou je immers perse een diesel willen als je er maar max. 5000 km mee per jaar rijdt, dat scheelt maar een euro of 300/350 per jaar aan brandstof kosten.

Aanvulling; en geen nieuwe oldtimers meer creeeren, gewoon tot 86 en klaar. (dan zit ik met de 80 precies nog goed  ;-) )



« Laatst bewerkt op: di, 13 nov 2012, 15:22:35 door Sjors »
Audi 50 GK

VW Derby

Offline Jaap

  • L86C-0004 "niet kabouter"
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 10.023
  • Geslacht: Man
  • Jaap Peters
    • www.steilheck.nl
Re: Houd échte klassieker belastingvrij!!
« Reactie #262 Gepost op: di, 13 nov 2012, 23:06:53 »
.. waarom zou je immers perse een diesel willen als je er maar max. 5000 km mee per jaar rijdt, dat scheelt maar een euro of 300/350 per jaar aan brandstof kosten.

Aanvulling; en geen nieuwe oldtimers meer creeeren, gewoon tot 86 en klaar. (dan zit ik met de 80 precies nog goed  ;-) )
Omdat een G40 Diesel gewoon gaaf is om te bouwen? Of omdat een bepaald model nu eenmaal gekoppeld is aan een Diesel motor?

Die Giesel van mij was/is natuurlijk leuk omdat ie belasting vrij is; anders was ik er nooit aan begonnen. Immers: Als liefhebbersauto met maar een paar duizend kilometer per jaar is 't geen verstandige keuze.  Dat er al wordt gesproken tot het optrekken tot 30 jaar voor benzine en 35 voor diesel vind ik raar: Wel logisch gezien het "misbruik" van de regeling, maar waarom is een Diesel ineens een mindere klassieker? Een Citroën CX Diesel Turbo 2  ( http://harald.home.xs4all.nl/cx/citroen_cx_limousine_turbo_diesel_2.htm ) is géén klassieker/oldtimer?

Maar goed: d'r is al weer wat lucht.. al is dat wellicht ook een mooi politiek spel: Eerst het mes op de keel zetten, en vervolgens de strop wat lossen, zodat je weer wat adem krijgt. Omdat je weer enigzins adem denkt te krijgen ben je er blij mee, maar eigenlijk wordt je nog gegeseld.
Mijn wagenpark Fix what ain't broken

Offline Gekke Gerrit

  • L86C-0070
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 17.529
  • Geslacht: Man
  • Geert
Re: Houd échte klassieker belastingvrij!!
« Reactie #263 Gepost op: wo, 14 nov 2012, 09:20:15 »
Ik vind dat inderdaad niet meer terug in de voorwaarden, maar daar stond het tot vrij recent (zeker dit millenium nog Jaap :D) echt nog wel bij... Zelfs nog het verzoek gehad de stallingsplaats ter controle op te geven...
Bedenk goed, wat je met je laatste Polo doet!

Offline Sjors

  • L86C-0135
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 903
  • Geslacht: Man
  • Sjors M.
Re: Houd échte klassieker belastingvrij!!
« Reactie #264 Gepost op: wo, 14 nov 2012, 11:53:29 »
Omdat een G40 Diesel gewoon gaaf is om te bouwen? Of omdat een bepaald model nu eenmaal gekoppeld is aan een Diesel motor?

Die Giesel van mij was/is natuurlijk leuk omdat ie belasting vrij is; anders was ik er nooit aan begonnen. Immers: Als liefhebbersauto met maar een paar duizend kilometer per jaar is 't geen verstandige keuze.  Dat er al wordt gesproken tot het optrekken tot 30 jaar voor benzine en 35 voor diesel vind ik raar: Wel logisch gezien het "misbruik" van de regeling, maar waarom is een Diesel ineens een mindere klassieker? Een Citroën CX Diesel Turbo 2  ( http://harald.home.xs4all.nl/cx/citroen_cx_limousine_turbo_diesel_2.htm ) is géén klassieker/oldtimer?

Maar goed: d'r is al weer wat lucht.. al is dat wellicht ook een mooi politiek spel: Eerst het mes op de keel zetten, en vervolgens de strop wat lossen, zodat je weer wat adem krijgt. Omdat je weer enigzins adem denkt te krijgen ben je er blij mee, maar eigenlijk wordt je nog gegeseld.
Ach,



Ikzelf zou nooit aan kastjes etc beginnen, daar wordt toch alleen maar mee gekloot (door dezelfde mensen die nu misbruik van de regeling maken), maar zou gewoon lekker de vrijstelling van de diesels en lpg auto's afhalen (oldtimers). Ja je zult dan evengoed nog een kleinere groep liefhebbers pakken, maar vooral de misbruikers van de regeling.



Ik vind de giesel ook een gaaf project hoor daar gaat het niet om, alleen we zitten met een probleem, en dat is het misbruik maken van de regel, daar gaat het om.
Wanneer er een probleem is moet er gezocht worden naar oplossingen, ik zie het in dit geval zo;

De meerderheid van een belastingvrije modellen die door de liefhebbers puur als liefhebberij gezien worden zijn veelal in benzine vorm geleverd.
Dat er altijd uitzonderingen zijn waarom je perse een diesel wilt rijden op liefhebbers basis, zoals het giesel project of dat Franse hok is een feit, maar ik denk dat als je alle diesel oldtimers die puur door liefhebbers worden gereden gaat optellen, en alle diesel die worden gereden door de misbruikers het in dit geval om een klein percentage echte liefhebbers gaat.


Het lucht verhaal, ja joh, logisch toch, het zorg gebeuren is toch ook een mooie aandachttrekker(afleider) zullen ze daar nu werkelijk van gedacht hebben dat dat er doorheen zou komen ;-)


even het betreffende artikel van 30/35 jaar erbij viir diegene die het interessant vindt.
http://www.telegraaf.nl/autovisie/autovisie_nieuws/21069232/__Antieke_auto_s_toch_gespaard__.html



« Laatst bewerkt op: wo, 14 nov 2012, 13:19:13 door Sjors »
Audi 50 GK

VW Derby

Offline Gekke Gerrit

  • L86C-0070
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 17.529
  • Geslacht: Man
  • Geert
Re: Houd échte klassieker belastingvrij!!
« Reactie #265 Gepost op: wo, 14 nov 2012, 19:29:33 »
Nogmaals: het verhaal van de 'misbruikers' komt van de oldtimer-rijders die nu vrezen voor hun wagenpark, niet van de regering. Die willen gewoon geld in het laatje...
Bedenk goed, wat je met je laatste Polo doet!

Offline Sjors

  • L86C-0135
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 903
  • Geslacht: Man
  • Sjors M.
Re: Houd échte klassieker belastingvrij!!
« Reactie #266 Gepost op: wo, 14 nov 2012, 23:14:49 »
Daar gaat het in mijn ogen wel degelijk om!

Immers, die mensen rijden er geen moderne auto naast, wat een liefhebber dus wel doet, daar pakken ze dus al wegenbelasting op. Nogmaals, het gaat mij om het mrb-vrij houden van de auto's voor de echte liefhebbers.

Voorbeeld, de pa van een kameraad van mij heeft meerdere klassiekers staan, daar wordt nog geen 1000 km mee gereden, maar moet toch van a naar b komen, en rijdt er dus gewoon een niet mrb-vrije auto naast. Hiervoor wordt de regel niet voor ingevoerd maar om het tegen te gaat dat er al vanaf 7 uur 's ochtends een rij staat om Diesel MB in te voeren die bedoeld zijn als dagelijks vervoer a 20.000 per jaar zonder moderne auto ernaast.

Reactie hierop; hee we lopen nu wel erg veel geld mis, dat gaat niet goed, daar gaan we iets aan doen, en vervolgens pakken ze een te grote groep i.p.v. de groep waar ze het naar mijns inziens op voorzien hadden in eerste instantie.

P.s. Misbruik is het natuurlijk in zoverre niet omdat het toegestaan is, maar doordat dit ervoor gezorgd heeft dat de echte klassieker liefhebber ook gepakt wordt, gebruik ik het wordt misbruik even om zo het verschil tussen liefhebber en niet echte liefhebber duidelijk te maken.

Conclusie; natuurlijk gaat het om geld, alles gaat om geld, maar ik geloof nooit dat dit was gebeurd als het gewoon om liefhebbers zou zijn blijven gaan. Omdat er zoveel mensen zijn opt moment die handig gebruik van de regels missen ze geld. Daarom gaat het naar mijn mening wel om de groep die handig gebruik maakt van de regeltjes.



« Laatst bewerkt op: wo, 14 nov 2012, 23:29:58 door Sjors »
Audi 50 GK

VW Derby

Offline bobrosco

  • L86C-0208
  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.116
  • Geslacht: Man
  • maikel de haan
    • customcarforum
Re: Houd échte klassieker belastingvrij!!
« Reactie #267 Gepost op: wo, 14 nov 2012, 23:25:27 »
hoeveel van die mrb vrijgesteld diesel benzen zouden er nu ongeveer rijden in nederland eigenlijk? ik denk dat dat er wel een 10.000 of meer zijn. En die dingen kosten tussen de 1000 en 1500 euro belasting per jaar. Dat is dus minimaal 10 miljoen voor alleen de benzen. Dus opzich wel logisch dat ze daar dan op gaan letten natuurlijk.(en ik denk dat het er inmiddels al wel meer dan 10.000 zijn, en anders komt dat nog wel als ze niks doen)

Offline Jaap

  • L86C-0004 "niet kabouter"
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 10.023
  • Geslacht: Man
  • Jaap Peters
    • www.steilheck.nl
Re: Houd échte klassieker belastingvrij!!
« Reactie #268 Gepost op: do, 15 nov 2012, 00:00:54 »
Zoals Gekke Gerrit terecht echter al eerder in dit topic aangaf:

De berekende extra inkomsten komen uit op afschaffing van ALLE vrijstellingen. Dus niet 10 miljoen maar 160 miljoen. per jaar. jaar in. jaar uit.

Het gaat dus om Kassa Kassa Kassa: Centjes in de schatkist. Liefhebber of 'misbruiker'.  Als liefhebber zie je de 3-letterige DieselBenzen misschien liever vandaag dan morgen verdwijnen, maar de berekende extra inkomsten zijn dus niet gebasseerd op de 'misgelopen 10 miljoen' door die paar import Benzen, maar om álle misgelopen gelden door de gehele vrijstellingsregeling.
Mijn wagenpark Fix what ain't broken

Offline Koen

  • L86C-0012
  • Non-Register lid
  • Berichten: 2.153
  • Geslacht: Man
Re: Houd échte klassieker belastingvrij!!
« Reactie #269 Gepost op: do, 15 nov 2012, 12:43:19 »
Bij mij om de hoek woont een kerel met een ouwe Camaro voor de hobby en een MB W124 als daily.

Probeer die eens in een regelgeving te vangen? Ene auto wel en andere niet? Haha, ja, vast wel.

En als je max zoveel per jaar mag rijden met je hobby-mobiel, dan gaat bijvoorbeeld ons aller Jaap hard lachen, die heeft (stel dat ze allemaal rijden) een wagenpark wat groot genoeg is om toch 20k per jaar te rijden.

Bij wijze van slecht rekenvoorbeeld dan.



Let op mijn woorden:  Milieu is het excuus, centen de werkelijke reden, en we gaan allemaal nat.
Naast diverse hobby's ben ik ook dol op liefhebberijen zoals o.a. vrijetijdsbestedingen en leuke din