Nee dat kan niet , alles stil leggen , dat weet ik ook wel ,
Maar Maerks Line vaart wel met deze motoren , en nog steeds
en vaart op ruwe olie , filter ? gaat niet lukken
Heb eens mogen meemaken zo'n monster draaiend te aanschouwen , zoveel brute kracht
Gewoon Prachtig
En probeer de motor ook niet in de polo te bouwen
Onderstaande foto is van de Emma Mærsk, het 397 meter lange “vlot” dat met de Wärtsilä-Sulzer RTA96-C rondvaart.
De maximum snelheid bedraagt 47,2 kilometer per uur. Als we daar het verbruikscijfer nog even bij pakken, dan komen we uit op een verbruik van ruim 130 liter ruwe stookolie per afgelegde kilometer, oftewel 13 liter per 100 meter.
Met deze inleiding heb ik het bruggetje naar dikke diesels gemaakt. Met dik bedoel ik dan heel heel erg dik. Om precies te zijn 114.800 pk dik. Nee dit is geen typfout, want ik heb het hier over de Wärtsilä-Sulzer RTA96-C dieselmotor waarover ik onlangs bij toeval een artikeltje las. Ik wil even wat specificaties met je doornemen.
Wärtsilä-Sulzer RTA96-C is de naam van ‘s werelds grootste zuigermotor. Het is een 14-cilinder tweetakt common-rail turbodieselmotor met duizelingwekkende specificaties. De motor met een afmeting van 13,5 meter hoog (zo’n 5 verdiepingen) en 27 meter lang, weegt 2.300.000 kilo en wordt gebruikt in enorme containerschepen. Iedere cilinder heeft een doorsnede van bijna een meter (96 cm) en een inhoud van 1.820 liter. We hebben het hier dus over een motor met een inhoud van 25.480 liter!
Het vermogen van 114.800 pk is goed voor bijna 8 miljoen Nm koppel. Absoluut geen hoogtoerig blok, want het maximale toerental ligt op 102 omwentelingen per minuut. De motor loopt op zware stookolie en verbruikt in de meest efficiënte stand een kleine 6.300 liter per uur.
Anders dan je misschien op basis van deze getallen zou verwachten is de motor uiterst efficiënt. Terwijl de motor in een personenauto een gemiddeld rendement van 25 tot 30 procent haalt, levert het monster waar we het nu over hebben een rendement van bijna 52 procent!
Probeer dit maar eens in perspectief te plaatsen wanneer je weer eens opschept over je gechipte 2,0 liter turbodiesel met 170 pk en 400 Nm koppel. Wat heeft dit alles uiteindelijk met auto’s te maken? Ik geef toe, niet verschrikkelijk veel, hooguit de overeenkomst dat we in auto’s ook common-rail turbodiesels gebruiken. Desondanks vind ik de Wärtsilä-Sulzer RTA96-C een fenomeen waar je ooit van moet hebben gehoord. Bij deze dus. (bron: Wärtsilä