Auteur Topic: Houd échte klassieker belastingvrij!!  (gelezen 105441 keer)

Offline bobrosco

  • L86C-0208
  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.116
  • Geslacht: Man
  • maikel de haan
    • customcarforum
Re: Houd échte klassieker belastingvrij!!
« Reactie #585 Gepost op: do, 30 mei 2013, 18:21:16 »
En juist omdat ze nu vooral die oude stink benzen pakken vind ik het eigenlijk niet heel erg. Ik zie ze hier in de buurt namelijk nogal veel rijden met een nieuwe kenteken en zo'n stinkwalm er achteraan. En dan is het wel jammer dat mijn manta daardoor niet belasting vrij meer is, maar ik denk dat ik die 10 euro per maand die het max kost ook nog wel kan betalen.

Offline Julion

  • L86C-0193
  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.645
  • Geslacht: Man
  • Julion Heijnen
Re: Houd échte klassieker belastingvrij!!
« Reactie #586 Gepost op: do, 30 mei 2013, 20:35:24 »
Ik betaal ook wel hoor voor mijn polo :),  die paar tienen heb ik er voor over als daardoor die stinkende dooie MB's van de weg gaan :)
Oude mensen krijgen pas na 65 jaar een kortingspas, oude auto's na 40 jaar dus valt wel mee toch? :)

Offline Marjolijn

  • L86C-0084
  • Non-Register lid
  • Berichten: 3.414
  • Geslacht: Vrouw
  • Marjolijn Staal
Re: Houd échte klassieker belastingvrij!!
« Reactie #587 Gepost op: do, 30 mei 2013, 23:15:25 »
Pfff kort door de bocht hoor, alsof er geen auto's van tussen de 26 en 40 jaar oud zijn die op lpg of diesel lopen die de moeite van het houden waard zijn... Die liefhebbers worden behoorlijk gedupeerd door de overheid! Ook al kost het ons voor ons complete wagenpark hooguit 25 euro per maand (toch ook nog 300 euries per jaar). Sommigen kunnen enkele duizenden per jaar gaan neertellen voor een enkele hobbyauto, alleen maar omdat ze een ander merk/type waarderen dan wij? Best oneerlijk als je het mij vraagt.
Als de kraan lekt, is het best oké om te dweilen

Offline bobrosco

  • L86C-0208
  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.116
  • Geslacht: Man
  • maikel de haan
    • customcarforum
Re: Houd échte klassieker belastingvrij!!
« Reactie #588 Gepost op: vr, 31 mei 2013, 00:05:49 »
Pfff kort door de bocht hoor, alsof er geen auto's van tussen de 26 en 40 jaar oud zijn die op lpg of diesel lopen die de moeite van het houden waard zijn... Die liefhebbers worden behoorlijk gedupeerd door de overheid! Ook al kost het ons voor ons complete wagenpark hooguit 25 euro per maand (toch ook nog 300 euries per jaar). Sommigen kunnen enkele duizenden per jaar gaan neertellen voor een enkele hobbyauto, alleen maar omdat ze een ander merk/type waarderen dan wij? Best oneerlijk als je het mij vraagt.
Ik vind het vooral van de lpg auto's wel jammer, ook omdat er eigenlijk word gedaan alsof dat een vervuilende brandstof is, want daar ging het allemaal om. En een amerikaan naar een meeting rijden met een verbruik van 1 op 4-1op5  is een dure hobby. Oftewel die mensen zullen wel bijna nergens meer komen met die dingen, want als je 150 km naar een meeting moet rijden ben je wel 60 liter benzine kwijt totaal. En ik weet niet hoe het met jullie zit, maar ik vind 100 euro brandstof om even naar een meeting te rijden best duur. Ik ben naar cuijk nog niet eens 50 euro benzine kwijt, en dat vind ik eigenlijk ook wel een beetje de max voor een simpele dag meeting.

Maar de diesels zit ik eigenlijk helemaal niet mee, want wat zijn er nou voor auto's die alleen als diesel geleverd zijn die ook nog de moeite waard zijn?

Offline Julion

  • L86C-0193
  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.645
  • Geslacht: Man
  • Julion Heijnen
Re: Houd échte klassieker belastingvrij!!
« Reactie #589 Gepost op: vr, 31 mei 2013, 06:31:55 »
De regeling is van oorsprong bedoeld voor mensen met een voorliefe voor oude auto's die het als hobby zien om het beestje  op de weg te houden en ook zo een stukje autohistorie in ere te houden.
Het zijn geen auto's voor dagelijks gebruik en er wordt alleen met "mooi weer mee" gereden.
Om deze mensen een stukje tegemoet te komen is een vrijstelling van de wegenbelasting geregeld.
Nou moet iedereen eens eerlijk tegen zichzelf zijn en zich afvragen: voldoe ik aan deze criteria?, zo niet dan zou deze regeling niet voor mij moeten/mogen gelden.
Doordat er, op grote schaal, misbruik is gemaakt van deze regeling, is er nu een aanpassing op gekomen.
Ik vind deze aanpassing dan ook meer dan terecht.
« Laatst bewerkt op: vr, 31 mei 2013, 06:34:48 door Julion »

Offline Marjolijn

  • L86C-0084
  • Non-Register lid
  • Berichten: 3.414
  • Geslacht: Vrouw
  • Marjolijn Staal
Re: Houd échte klassieker belastingvrij!!
« Reactie #590 Gepost op: vr, 31 mei 2013, 10:46:05 »
Ik ben het er ook absoluut mee eens dat er iets moest veranderen, maar er zijn meerdere wegen naar Rome en nu benadeel je ook de liefhebbers.

Dieseloldtimers zijn er zat, je zal maar net een dieseluitvoering hebben gekocht van je favoriete model, ik noem een GDG40 van Jaap, om wat leuks van te maken. En dan begin ik nog maar niet over de oldtimer vrachtwagens waar ook een club van is... Kortom prima dat er wat veranderd, maar zoek een andere manier om de dagelijkse rijder aan te pakken!
Als de kraan lekt, is het best oké om te dweilen

Offline DanteG

  • L86C-0202
  • Non-Register lid
  • Berichten: 2.924
  • Geslacht: Man
  • Dante Gussoni
Re: Houd échte klassieker belastingvrij!!
« Reactie #591 Gepost op: vr, 31 mei 2013, 11:06:11 »
Dat zou dan vrij makkelijk opgelost kunnen worden door die "vervuilende" brandstoffen flink duurder te maken, toch..? De liefhebber rijdt niet zoveel, maar die dagelijkse gebruiker merkt dat wel...
Siempre es mejor un mal dia de playa que un buen dia de trabajo
Get in, sit down, shut up & hold on

Offline bobrosco

  • L86C-0208
  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.116
  • Geslacht: Man
  • maikel de haan
    • customcarforum
Re: Houd échte klassieker belastingvrij!!
« Reactie #592 Gepost op: vr, 31 mei 2013, 12:43:14 »
Dat zou dan vrij makkelijk opgelost kunnen worden door die "vervuilende" brandstoffen flink duurder te maken, toch..? De liefhebber rijdt niet zoveel, maar die dagelijkse gebruiker merkt dat wel...
Maar dan kost je eten en drinken en alle andere dingen die jij uit de supermarkt haalt opeens ook 2 keer zoveel, want de transport wereld krijgt dan een enorme klap. En veel mensen gaan naar buitenland om hun diesel te halen dan.

En marjolijn ik vind het ook dom dat ze die regel ook voor vrachtwagens hebben gedaan. Wie kent er iemand die als dagelijkse auto een oldtimer vrachtwagen rijdt? En bedrijfen gebruiken die regeling al niet als ze met een oldtimer rijden, want daar zijn bij een vrachtwagen veel meer regels aan waardoor je hem niet echt in kan zetten dan. En een vrachtwagen van 25 jaar geleden kan vaak ook niet echt meer mee komen met de moderne vrachtwagens.

Offline Erik39

  • Non-Register lid
  • Berichten: 168
  • Geslacht: Man
Re: Houd échte klassieker belastingvrij!!
« Reactie #593 Gepost op: di, 04 jun 2013, 21:00:56 »
Ik ben blij dat fietsen nog belastingvrij zijn.

Offline RoelG

  • L86C-0115
  • Non-Register lid
  • Berichten: 11.013
  • Geslacht: Man
  • Roel Geene
    • Official -Boem Klats- assistant
Re: Houd échte klassieker belastingvrij!!
« Reactie #594 Gepost op: di, 04 jun 2013, 21:14:05 »
Ik ben blij dat fietsen nog belastingvrij zijn.

Offline Jaap

  • L86C-0004 "niet kabouter"
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 10.023
  • Geslacht: Man
  • Jaap Peters
    • www.steilheck.nl
Re: Houd échte klassieker belastingvrij!!
« Reactie #595 Gepost op: di, 04 jun 2013, 21:25:40 »
Ik ben blij dat fietsen WEER belastingvrij zijn.

letten we eeeeven op! http://nl.wikipedia.org/wiki/Rijwielbelasting

Maar wat Marjolein zegt, en dan toch nog: De gedachte was vroegah: Als er voor een auto 25 jaar lang belasting is betaald, én BPM én Accijns, dan is er wel genoeg betaald (aan wegenbelasting/mrb).. Die gedachte is verloren gegaan met de jaren. Was dat niet gebeurd, dan was de regeling gewoon overeind gebleven, en was deze iets aangescherpt: Staat de auto al 25 jaar op nederlands kenteken? check: vrijstelling. Klaar. Den 'ollander is niet zuinig genoeg op z'n spullen om 't gehele wagenpark meer dan 25 jaar lang heel te houden,.. de gemiddelde leeftijd waarop een auto op de sloop beland is al jaren zo'n 14 jaar. Das dan inclusief alle total-losjes en de bikkels die 't tot 40+ jaar uithouden.
Mijn wagenpark Fix what ain't broken

Offline Julion

  • L86C-0193
  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.645
  • Geslacht: Man
  • Julion Heijnen
Re: Houd échte klassieker belastingvrij!!
« Reactie #596 Gepost op: di, 04 jun 2013, 21:57:03 »
Gelukkig is er niet meer blijven hangen van het gedachtengoed van die destijdse bezetter :)

Offline Jaap

  • L86C-0004 "niet kabouter"
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 10.023
  • Geslacht: Man
  • Jaap Peters
    • www.steilheck.nl
Re: Houd échte klassieker belastingvrij!!
« Reactie #597 Gepost op: wo, 05 jun 2013, 00:44:21 »
Gelukkig is er niet meer blijven hangen van het gedachtengoed van die destijdse bezetter :)

bezetter? Als je doelt op die gekke duitser met dat smalle snorretje:

Citaat
Rijwielbelasting was in Nederland van van 1 februari 1897 tot 1919 en van 1 augustus 1924 tot 1 mei 1941 een landelijke belasting op het gebruik van rijwielen. Eerder waren er al vanaf 1892 plaatselijke en vanaf 1896 provinciale belastingen voor houders van fietsen

dus neen: Heeft weinig tot niets met de bezetters rond 40-45 te maken. Godwin anyone?
Mijn wagenpark Fix what ain't broken

Offline Julion

  • L86C-0193
  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.645
  • Geslacht: Man
  • Julion Heijnen
Re: Houd échte klassieker belastingvrij!!
« Reactie #598 Gepost op: wo, 05 jun 2013, 06:35:21 »
Die met dat blok-snorretje jah, wie anders?  :)
En wie heeft die belasting afgeschaft in 1941?......hij toch?
Ik ga er niet dankjewel voor zeggen maar hij is er (net als nog meer "dingetjes") wel verantwoordelijk voor.
« Laatst bewerkt op: wo, 05 jun 2013, 06:44:09 door Julion »

Offline Jaap

  • L86C-0004 "niet kabouter"
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 10.023
  • Geslacht: Man
  • Jaap Peters
    • www.steilheck.nl
Re: Houd échte klassieker belastingvrij!!
« Reactie #599 Gepost op: wo, 05 jun 2013, 09:39:11 »
Ah wacht, ik snap nu: Niet de invoering, maar juist de afschaffing hebben we aan bloksnor-&-co te danken.  -thumbsup-
Ik begreep t verkeerd.. Naja. als je t zo bekijkt, had ik misschien toch liever nog een belastingplaatje op m'n fiets gehad.
(voeg hier in: "geef mijn fiets eens terug" grap)
Mijn wagenpark Fix what ain't broken