Auteur Topic: Project [ JD-78-LR ] Polo 2 'n '  (gelezen 71242 keer)

Offline Michiel

  • L86C-0014
  • Non-Register lid
  • Berichten: 2.492
  • Geslacht: Man
  • Michiel Ros
Re: Project [ JD-78-LR ] Polo 2 'n '
« Reactie #240 Gepost op: za, 30 jan 2010, 00:15:56 »
Ik heb die van mij eerst behandeld met grondverf en daarna een soort van 'unterbodenschutz' er over heen gespoten . Werkt prima want het zit er na 2 jaar nog steeds op! En je krijgt een korrelige matzwarte structuur wat ik persoonlijk mooier vind dan grijze zinkspray.
Praatjes vullen geen peekaatjes

Offline Jaap

  • L86C-0004 "niet kabouter"
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 10.023
  • Geslacht: Man
  • Jaap Peters
    • www.steilheck.nl
Re: Project [ JD-78-LR ] Polo 2 'n '
« Reactie #241 Gepost op: ma, 08 feb 2010, 19:44:34 »
Vandaag eens even bezig geweest, nu de sneeuw van de oprit weg is.

Mee en tegenvallers.

2 weken stilstaan: Niet meer lekker starten. Accu bijna dood gestart, druppelacculader (elcheapo van de Lidl) krijgt de boel in een paar uur ook niet meer in het land van de levenden.. Damnit. Verdelerkap check: Redelijk aangeslagen; ouderdom en het vocht van de afgelopen sneeuw periode deed vast ook niet veel goed. Kap d'r af; rotor geschuurd, verdelerkap contacten ook even bewerkt, kabels d'r weer op: andere accu d'r bij, ook dood gestart. geen sjoege. Accu uit de Golf d'r naast gezet ( Polo staat natuurlijk met de neus naar de garage ), maar ook dat bied geen soelaas.

Nieuw accu gekocht. Nu draait de startmotor wèl oneindig rondjes, maar aanslaan ho maar. Beurtje dan maar, en, terwijl we toch bezig zijn, de verdachte voetpakking vervangen. Helaas (of gelukkig?) blijkt de voetpakking gewoon heel, ondanks de sporen van rode vloeibare kit: De scheurtjes die dicht gekit zaten zijn zeker geen valse luchtbronnen! Boel dus weer netjes terug in elkaar gezet. Bougietjes, rotor + verdelerkap vervangen: Bougietjes waren NGK BP 6 ES, dus dat zijn ongetwijfeld 'oudjes': BUR 6 ET is toch dé Polo bougie?

Nagut: Accu nieuw, bougies nieuw, verdeler + rotor nieuw, carbuteur gechecked, massakabel losgehaald en opgeschuurd, check check dubbel check: starten starten starten. Nix.

Vonk check; Jups.
Benzine check; Jups ( vlotterkamer was leeg, maar ondertussen weer volgepompt, acceleratiesproeier: check.

Hmmm.

Klopt de bougie volgorde wel met de Distributie?

V-snaar poelie op BDP -> Check -> rotor wijst netjes naar het kerfje: Cilinder 1!

Hey.. wacht eens: Check dubbel check: waarom staat er geen puntje op de nokkenas?
Krukas nog een slag gegeven, tot wéér BDP: Ah, check, maar dan staat de rotor nu bij cilinder 4 (!!!) Damnit..  Dus ergens hier bovenaan, bij de allereerste keer verdelerkap check ging het al mis: Op de een of andere manier staat het kerfje in het ontstekingshuis precies 180 graden gedraait..  hmm. Is vast in de afgelopen 10 jaar een keer los geweest dus :) :)

Bougiekabels nu wèl op 1-3-4-2 gezet ipv 4-2-1-3, en gaan!

Gaan?
Ja, oprit af, draaien, oprit op: Nog steeds geen remmen jah?!

Trommel rechtsachter staat nu niet 'richting struik', maar richting voordeur, en daarmee bereikbaar. Krik d'r onder, trommel los: vette bende.
Alles onder de dikke vette drap.  Maar wat schetst verder mijn verbazing: schoenen, alhoewel vet: nieuw, VAG. Remcilinder: 'nieuw' want alu, en van VW. hmm. krabbel krabbel: Andere achteras!
Trommel van binnen bekeken: hoewel vet, zit er geen enorme slijtrand in.  Hmm..  Cilinder lek, dat is duidelijk, dus linkerhand, rechter schouder.. Maar zo simpel was dat natuurlijk weer niet: Nippel compleet vast gerot op de leiding ( en dus niet zozeer in de achterkant van de cilinder ).  Leiding los gehaald van de remslang ( hey, dat dan weer wel gangbaar! ) en de rommel d'r uit. In de bankschroef de leiding van de cilinder kunnen scheiden; exit nippel.

De tegenvallers:

- Accu 'dooi-ig' + bougiekabel switch => Niet zo handig
- Nieuwe accu 'min of meer' voor niets gekocht
- Nippel op remleiding vast gerot: remleiding schroot.

De meevallers:
- Voetpakking toch niet lek
- Remtrommels toch niet te ver uitgesleten

Toch wel een gunstig dagje zo: Trommels niet vervangen betekend niet alleen trommels op het schap, maar ook dat een setje wiellagers niet hoeven te worden vervangen! Alleen een stukje remleiding vervangen dus; Kan op lengte, dus net zo gemakkelijk even laten maken: en dan gelijk maar 2 stuks ( links moet nog, zul je zien: van hetzelfde laken een pak ).

ToekToek staat dus nog even met z'n pootje omhoog; Ankerplaat is al zo goed als schoon, astap even met schoon lagervet ingesmeerd: Je zult 't zien: morgen zal het wel weer sneeuwen! Zodra rechtsachter weer helemaal jofel, kunnen we in iedergeval rijden, en linkachter 'elders' doen: verwarmt, binnen!

brrrr!
Mijn wagenpark Fix what ain't broken

Offline Gekke Gerrit

  • L86C-0070
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 17.529
  • Geslacht: Man
  • Geert
Re: Project [ JD-78-LR ] Polo 2 'n '
« Reactie #242 Gepost op: ma, 08 feb 2010, 19:53:54 »
 -dunno- Is de ToekToek niet al een eeuwigheid in jouw bezit? -dunno-
Omdat je nogal verbaasd lijkt over sommige ontdekkingen?
Bedenk goed, wat je met je laatste Polo doet!

Offline Serge

  • L86C-0001
  • Non-Register lid
  • Berichten: 17.758
  • Geslacht: Man
  • der doctor
Re: Project [ JD-78-LR ] Polo 2 'n '
« Reactie #243 Gepost op: ma, 08 feb 2010, 20:03:14 »
mwoh zit een hb nokkenstok in de gl , ontsteking zal vast wel de keering van vervangen zijn en dus het meeneemplaatje 108 graden verkeerd gemonteerd ,maakt niks uit als je goed oplet .
je hebt laagvliegers en modelvliegers .

Offline Sjon

  • L86C-0041
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 15.896
  • Geslacht: Man
  • www.type86c.nl
    • VW Polo Type 86 & 86c
Re: Project [ JD-78-LR ] Polo 2 'n '
« Reactie #244 Gepost op: ma, 08 feb 2010, 20:04:47 »
Andere achteras => leefdtijd remcilinder enz dan waarschijnlijk onbekend -dunno-
Heb ooit 't zelfde gehad met me classic: achteras met stabi van een andere (gesloopte) polo,
onder 't motto: zal toch nog wel goed zijn.......en vervolgens sta je een jaar later alsnog alles te vervangen.

Offline Serge

  • L86C-0001
  • Non-Register lid
  • Berichten: 17.758
  • Geslacht: Man
  • der doctor
Re: Project [ JD-78-LR ] Polo 2 'n '
« Reactie #245 Gepost op: ma, 08 feb 2010, 20:06:57 »
ach in jaap zijn geval is het wel dat het hem op straat houdt
je hebt laagvliegers en modelvliegers .

Offline Jaap

  • L86C-0004 "niet kabouter"
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 10.023
  • Geslacht: Man
  • Jaap Peters
    • www.steilheck.nl
Re: Project [ JD-78-LR ] Polo 2 'n '
« Reactie #246 Gepost op: ma, 08 feb 2010, 20:11:37 »
@ Serge: Verbrandde snor? Remember? (remmenreiniger + ontsteking + geisertje = ontsteking! -> zal die wellicht zijn geweest! )

@ Sjon: As hangt er nu ehmz.. al langer onder dan ik zelf kan herinneren,. dus waarom ie nu ineens lek is gegaan. Geen idee ook waar de as vandaan is gekomen. Ik was in de veronderstelling dat er vreselijk uitgesleten trommels op de ToekToek zaten; maar nu verbaas ik mij over de algehele toestand van de remmen: De voeringen zijn in iedergeval nooit ouder dan 50.000 km: Voeringen qua dikte als nieuw, metaal glimt allemaal nog. Cilinders zijn van het 'nieuwe' type, met nog maar 1 inbusje om ze vast te zetten ( origineel VW / FAG ), dus in iedergeval ook geen 20 jaar oud. Heb cilindertje uit elkaar getrokken, en nu helemaal verbaast: he-le-maal niets aan te zien: Achter het rubbertje zat wel wat corrosie ( van buiten zien de cilindertjes d'r ook echt niet uit: alu-oxidatie ), maar met de zuigertjes eruit zien ze er van binnen uit als nieuw: rubbertjes soepel, geen sporen, krassen, niets. Wel 19mm,.. dat is wel grof: hoort 14 mm te zijn op de Toek ( geen bekrachtger, geen verdeler).. don't ask!
Mijn wagenpark Fix what ain't broken

Offline Der Ghopmeister

  • L86C-0105
  • Non-Register lid
  • Berichten: 13.529
  • Geslacht: Man
  • Arjan Sportel
    • The Polo 86(c) Fanpage
Re: Project [ JD-78-LR ] Polo 2 'n '
« Reactie #247 Gepost op: ma, 08 feb 2010, 20:14:16 »
best wel een meevallertje dus  -thumbsup-

Offline martijn

  • Non-Register lid
  • Berichten: 7.507
  • Geslacht: Man
Re: Project [ JD-78-LR ] Polo 2 'n '
« Reactie #248 Gepost op: ma, 08 feb 2010, 20:39:13 »
als ik bougies bij de dealer haal (op kenteken) krijg ik ook BP6ES mee..., sterker nog ,die zitten nu ook in de HK.

Ach, tegenvallers heb je altijd, is alleen zonde als het onnodig geld kost.
Polo 1.3C steilheck `witte schicht`1983

Offline Gekke Gerrit

  • L86C-0070
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 17.529
  • Geslacht: Man
  • Geert
Re: Project [ JD-78-LR ] Polo 2 'n '
« Reactie #249 Gepost op: ma, 08 feb 2010, 21:44:19 »
Bedenk goed, wat je met je laatste Polo doet!

Offline Dennis

  • L86C-0024
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 11.718
  • Geslacht: Man
  • Dennis Eggen
    • Polo 86(c) Register
Re: Project [ JD-78-LR ] Polo 2 'n '
« Reactie #250 Gepost op: ma, 08 feb 2010, 22:23:44 »
-dunno- Is de ToekToek niet al een eeuwigheid in jouw bezit? -dunno-
Omdat je nogal verbaasd lijkt over sommige ontdekkingen?

 withstupid  -nana-

Offline Mark

  • L86C-0037
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 7.296
  • Geslacht: Man
  • Mark Pruim
Re: Project [ JD-78-LR ] Polo 2 'n '
« Reactie #251 Gepost op: di, 09 feb 2010, 00:38:19 »
 :)



Ochja --> FAG

Offline Jaap

  • L86C-0004 "niet kabouter"
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 10.023
  • Geslacht: Man
  • Jaap Peters
    • www.steilheck.nl
Re: Project [ JD-78-LR ] Polo 2 'n '
« Reactie #252 Gepost op: di, 09 feb 2010, 10:16:48 »
JUPS: FAG -> dat is geen tikfout, al lijkt het er wel op misschien :)

Origineel FAG bedoelde ik ook echt origineel VW / FAG mee;  netzoals je Hella lampen hebt, met VW logo, of een Bosch verdeler, met VW logo.  Ik vermoed dus dat de achteras bij de VW Dealer is onderhouden/voorzien van volledig nieuwe remmeritus. Maar daar koop ik nu niets meer voor: Zo vet, die schoenen wil ik niet weer gebruiken. Kan ze wel gemakkelijk als ruildeel inleveren :)
Mijn wagenpark Fix what ain't broken

Offline Jaap

  • L86C-0004 "niet kabouter"
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 10.023
  • Geslacht: Man
  • Jaap Peters
    • www.steilheck.nl
Re: Project [ JD-78-LR ] Polo 2 'n '
« Reactie #253 Gepost op: zo, 14 feb 2010, 08:48:39 »
Need I say more:

Doet eens stoppen met die sneeuw!
Mijn wagenpark Fix what ain't broken

Offline Der Ghopmeister

  • L86C-0105
  • Non-Register lid
  • Berichten: 13.529
  • Geslacht: Man
  • Arjan Sportel
    • The Polo 86(c) Fanpage
Re: Project [ JD-78-LR ] Polo 2 'n '
« Reactie #254 Gepost op: zo, 14 feb 2010, 09:03:41 »
t ziet er hier net zo uit   :)