Auteur Topic: koppeling of wiellager  (gelezen 479 keer)

Offline FuriouZ

  • L86C-0162
  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.365
  • Geslacht: Man
koppeling of wiellager
« Gepost op: di, 04 jan 2011, 07:49:05 »
Ooit heb ik al een iemand horen zeggen dat door een kapot wiellager ook de achteruit zo moeilijk in de versnelling te krijgen was ("tanden poetsen", niet extreem zoals nu, maar iets)
Vond dit een vreemde combi, maar hij had wel gelijk. na het vervangen van het wiellager kon ik de achteruit weer soepeltjes bedienen  -gert- Alleen kan ik me nog niet echt plaatsen in het verdraaien v/d assen zodat het achteruit tandwiel verdraaid.. Dit vraag ik mij dus af omdat ik denk nu een plakkende koppelingsplaat heb. Vooral met het koude weer na het warmdraaien/krabben. Nou heb ik gisteren een wiellager vervangen omdat deze iets trilde (iets ovaal). nou is het geluid+trilling weg en hoopte dus ook weer op een soepel werkende achteruit, maar helaas.
Kan iemand me het verhaal van wiellager/aur versnelling eens uitleggen of is dit onzin?
als de koppeling plakt kan ik er mee leven, staat toch een andere motor+bak in de planning
Liever een maand aan een opel lassen dan een dag aan een fransman sleutelen

Offline richard-polo

  • L86C-0119
  • Non-Register lid
  • Berichten: 3.851
  • Geslacht: Man
  • Richard Denkers
    • g-laderseite
Re: koppeling of wiellager
« Reactie #1 Gepost op: di, 04 jan 2011, 09:08:48 »
lijkt mij een broodje aap verhaal -gert-
denkersrichard@hotmail.com voor revisie, tuning & onderhoud

Offline martijn

  • Non-Register lid
  • Berichten: 7.507
  • Geslacht: Man
Re: koppeling of wiellager
« Reactie #2 Gepost op: di, 04 jan 2011, 09:12:28 »
Wat zou een wiellager voor invloed hebben op het inschakelen van de achteruitversnelling?? :dunno:

Ik zie het verband niet, dat is er volgens mij ook niet. De homokineet en de aandrijfas zitten op dezelfde manier tussen de bak en het wiellager (ook als deze versleten is), dat heeft 0,0% invloed op de werking van de achteruit.

Tandenpoetsen achteruitversnelling = niet gesynchroniseerde assen. Daar verandert een wiellager niets aan, ook niet als deze versleten/ niet versleten is.
Polo 1.3C steilheck `witte schicht`1983

Offline FuriouZ

  • L86C-0162
  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.365
  • Geslacht: Man
Re: koppeling of wiellager
« Reactie #3 Gepost op: di, 04 jan 2011, 13:06:11 »
Tandenpoetsen achteruitversnelling = niet gesynchroniseerde assen. bedoel je de aandrijfassen of de tandwielen in de bak?(denk laatste)

ik weet helaas niet meer van wie ik het gehoord heb dus kan het ook niet meer navragen :( het lijkt mij ook erg raar, ik heb er vaak over nagenoeg maar ben er nooit uit gekomen
het gekke is dat het toen wel ineens over was, het kwam niet af en toe voor maar altijd. Dus zal er toch iets veranderd zijn wat de oorzaak ervan was lijkt mij.
Liever een maand aan een opel lassen dan een dag aan een fransman sleutelen

Offline The_Maxx

  • Non-Register lid
  • Berichten: 5.515
  • Geslacht: Man
  • Rutger V.
Re: koppeling of wiellager
« Reactie #4 Gepost op: di, 04 jan 2011, 14:01:50 »
minder snel in de achteruit proberen te schakelen, dus koppeling in, ffkes paar seconden wachten, in de versnelling, koppeling los. Meestal gaat ie er dan zonder tandenknarsen in.

Gezien de achteruitversnelling niet voorzien is van synchroomringen, zullen ze dus vrijwel nooit direct in lijn met elkaar staan en krijg je dus geknars.

Offline FuriouZ

  • L86C-0162
  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.365
  • Geslacht: Man
Re: koppeling of wiellager
« Reactie #5 Gepost op: di, 04 jan 2011, 17:59:13 »
mja dat was dus een oplossing. laatste tijd moet ik de motor haast uitzetten (staat dan ook vaak nog op de choke a 2000rpm) wil ik dit nog een tijdje volhouden zonder extreme slijtage aan tandwielen
maar het gaat dus alleen om het broodje aap verhaal of niet. oplossing is wel bekend.
Liever een maand aan een opel lassen dan een dag aan een fransman sleutelen

Offline martijn

  • Non-Register lid
  • Berichten: 7.507
  • Geslacht: Man
Re: koppeling of wiellager
« Reactie #6 Gepost op: di, 04 jan 2011, 18:05:57 »
Heb jij een aan/uit choke? Ik kan de "choke" een stukje terugduwen, zodat de motor niet staat te loeien.  Ik heb de originele veer van de chokebediening losgehaald, dat werkt redelijk goed. De kleine veertjes in de koudstartplunjers trekken op een gegeven moment de 'choke' wel weer dicht.
Polo 1.3C steilheck `witte schicht`1983

Offline Polo2F

  • Non-Register lid
  • Berichten: 394
  • Geslacht: Man
  • Jacco
Re: koppeling of wiellager
« Reactie #7 Gepost op: di, 04 jan 2011, 21:05:42 »
even voor het achteruitschakelen in de 3 zetten helpt ook vaak, die van mij hoor je nooit

Offline FuriouZ

  • L86C-0162
  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.365
  • Geslacht: Man
Re: koppeling of wiellager
« Reactie #8 Gepost op: di, 04 jan 2011, 21:07:13 »
ja, vorig jaar eind winter/begin lente schoot me de schuif bediening los (owja die heb ik ook nog :D tnx) en heb ik de aan/uit "schakelaar" weer gemonteerd gezien ik hem toch amper nodig had. maar tot nu toe werkt het prima: starten zonder choke bij koude motor hoef je niet te proberen en zodra het toerental te hoog wordt choke uit.
duss... back to the bread monkey story :)

@polo2f, volgens mij heb ik dat eerder ook wel eens gedaan, zal het eens proberen..
dan kun je de as wel mooi synchroniseren en dus zonder geknars stil zetten.
misschien komt het wel alleen voor wanneer de motor ff stationair heeft gedraaid en de bak in z'n vrij. maar dan hoort het nog niet :)
(edit: ene keer gaat het wel goed, andere keer weer niet. heb wel het idee dat het beter word maar ik doe in het vervolg net als polo2f)
« Laatst bewerkt op: zo, 09 jan 2011, 12:47:05 door FuriouZ »
Liever een maand aan een opel lassen dan een dag aan een fransman sleutelen