Auteur Topic: Nieuw hier , geen Polo maar een Fiat panda 45 1984 met 1.4 D VW Polo motor  (gelezen 14371 keer)

Offline lanser54

  • Non-Register lid
  • Berichten: 79
Re: Nieuw hier , geen Polo maar een Fiat panda 45 1984 met 1.4 D VW Polo motor
« Reactie #15 Gepost op: do, 11 apr 2013, 20:25:54 »
8P is niet de langste bak, de G40-bak heeft volgens mij een langere eindoverbrenging...

Dat is een ATV-bak. Daarnaast heeft de 8S dacht ik ook een langere eindoverbrenging dan de 8P? Is volgens mij letterlijk de voorloper van de ATV, met exact dezelfde overbrengingsverhoudingen (ik laat me graag corrigeren als ik fout zit).
8S:
1. 3,46
2. 2,09
3. 1,47
4. 1,1 
5. 0,85
eind. 3,33

@TS: je zou contact op kunnen nemen met Jan (Mtdi) en een bak op maat laten bouwen door hem. Vindt-ie vast leuk, en hij probeert er geen eiland in de Stille Zuidzee mee bij elkaar te krijgen...
Ok Gerrit
De eind overbrenging zit dus in het DIFF ,
Heb nog een corsa A 1200 S , waar ik de cassetten van vervangen heb , 4 naar 5 bak 3,76 eind , zijn 5 is een overdrive geworden , met wind tegen moet je terug in zijn 4
Dus als je de Differtieel van de bak kan veranderen van de 1.4 D , dan veranderd de hele bak van 1 tot zijn 5 wat je zegt : Eind 3,33
Maar zal het eens vragen aan ,(Mtdi)

Offline mk1-madness

  • L86C-0184
  • Non-Register lid
  • Berichten: 8.551
  • Geslacht: Man
  • Ronnie Kolk
Re: Nieuw hier , geen Polo maar een Fiat panda 45 1984 met 1.4 D VW Polo motor
« Reactie #16 Gepost op: do, 11 apr 2013, 20:41:34 »
 -welkom- Je blijft lachen met zo'n ding hé!
Je kan de man wel uit een vw halen, maar de vw niet uit de man..

Offline lanser54

  • Non-Register lid
  • Berichten: 79
Re: Nieuw hier , geen Polo maar een Fiat panda 45 1984 met 1.4 D VW Polo motor
« Reactie #17 Gepost op: do, 11 apr 2013, 20:48:58 »
-welkom- Je blijft lachen met zo'n ding hé!
Dat is een ding wat zeker is mk1 de panda is ook een mk1 Oerpanda , simpel en je propt er alles in , zelfs een kompleet 2 persoons bed met nacht kastjes  :)
En nu op diesel 1 op 23 is het helemaal lachen  :)

Offline patrick86c

  • L86C-0031
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 10.894
  • Geslacht: Man
Re: Nieuw hier , geen Polo maar een Fiat panda 45 1984 met 1.4 D VW Polo motor
« Reactie #18 Gepost op: do, 11 apr 2013, 21:48:50 »
Dat Fiat daar vroeger niet opgekomen is,gewoon een 1.4 diesel uit de vw fabriek te plaatsen. :)
Maar volgens mij is dat vw blok betrouwbaarder als ee panda blokje.
XZ-88-RR VW Polo 2 coupe de “rooie rakker”.  
HB-LZ-74 VW Polo 2f coupe
XX-37-HR VW Polo 2

Offline lanser54

  • Non-Register lid
  • Berichten: 79
Re: Nieuw hier , geen Polo maar een Fiat panda 45 1984 met 1.4 D VW Polo motor
« Reactie #19 Gepost op: do, 11 apr 2013, 22:04:43 »
Dat Fiat daar vroeger niet opgekomen is,gewoon een 1.4 diesel uit de vw fabriek te plaatsen. :)
Maar volgens mij is dat vw blok betrouwbaarder als ee panda blokje.
Ach die 903 cc blokjes zijn ook haast niet stuk te krijgen D Ketting geen riem  :)
Maar goed Fiat en Seat zijn samen met de Panda begonnen , in 1980 , en toen heeft Fiat zijn Seat aandelen verkocht aan VW , toen is van de Seat Panda Marbella gemaakt .
En de Seat Trans Terra geworden , in de laatste Marbella's 1997 - 1998 staat overal het VW logo in  :)
Dus kort om de Seat Terra , heeft VW van de 1,4 diesel voorzien , en aan de auto niets veranderd  :)
Dus een Terra gekocht voor 200 Euro , en de Panda verbouwd , alles past , goedkoper kan je niet ombouwen naar 1.4 D lijkt mij  :)
PS motor is van eind 1995 , dus VW heeft de 1.4 D blokken in de Terra op gemaakt , motor is nog als nieuw  :)
« Laatst bewerkt op: do, 11 apr 2013, 22:09:50 door lanser54 »

Offline Sjon

  • L86C-0041
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 15.896
  • Geslacht: Man
  • www.type86c.nl
    • VW Polo Type 86 & 86c
Re: Nieuw hier , geen Polo maar een Fiat panda 45 1984 met 1.4 D VW Polo motor
« Reactie #20 Gepost op: do, 11 apr 2013, 22:08:14 »
CEM is de opvolger van bakcode AHZ, welke geleverd zijn achter een Polo 2f 1.0 benzine.
(motorcode ACM, die wij in NL niet kennen)
1=3,46
2=2,09
3=1,47
4=1,1
5=0,85
e=4,27
Ik zeg: knoop er een CEG (opvolger van 8P) achter.
8P kan ook, is wat makkelijker te vinden, maar dan wel even een asflens omwisselen van die CEM.

Offline Gekke Gerrit

  • L86C-0070
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 17.529
  • Geslacht: Man
  • Geert
Re: Nieuw hier , geen Polo maar een Fiat panda 45 1984 met 1.4 D VW Polo motor
« Reactie #21 Gepost op: vr, 12 apr 2013, 00:07:26 »
Zit met veel plezier je topic op het Panda-forum door te lezen, maar daar heb ik nog wel even voor nodig met bijna 150 pagina's en 3000000 foto's?! -gert- :D

Wat ik me afvraag: je hebt het over kostenbesparing van de ombouw, maar toch schors je de Terra en laat je het casco  ophalen door een sloper ipv meteen een sloop-in-eigen-beheer-verklaring aanvragen en vervolgens zelf nog het geld te kunnen vangen voor het metaal van het casco bij de oud-ijzer-boer? Was je niet op de hoogte van die mogelijkheid?

En als mogelijke suggestie: bij de Polo is de diesel ook nooit uitgevoerd met toerenteller, maar ik ontdekte laatst dat de dynamo wel standaard is uitgevoerd met een W-aansluiting. Als dat bij de Terra ook zo is kún je dus als je wilt eventueel ook nog een (diesel)toerenteller kopen en zeer makkelijk aansluiten...

Nu eerst maar eens tukkie doen, hier. Denk dat ik al wel weet waar ik van ga dromen?! :D
Bedenk goed, wat je met je laatste Polo doet!

Offline lanser54

  • Non-Register lid
  • Berichten: 79
Re: Nieuw hier , geen Polo maar een Fiat panda 45 1984 met 1.4 D VW Polo motor
« Reactie #22 Gepost op: vr, 12 apr 2013, 00:52:59 »
CEM is de opvolger van bakcode AHZ, welke geleverd zijn achter een Polo 2f 1.0 benzine.
(motorcode ACM, die wij in NL niet kennen)
1=3,46
2=2,09
3=1,47
4=1,1
5=0,85
e=4,27
Ik zeg: knoop er een CEG (opvolger van 8P) achter.
8P kan ook, is wat makkelijker te vinden, maar dan wel even een asflens omwisselen van die CEM.
Ok Sjon , bedankt
Welke asflens bedoel je , de prise as ?
Zit met veel plezier je topic op het Panda-forum door te lezen, maar daar heb ik nog wel even voor nodig met bijna 150 pagina's en 3000000 foto's?! -gert- :D

Wat ik me afvraag: je hebt het over kostenbesparing van de ombouw, maar toch schors je de Terra en laat je het casco  ophalen door een sloper ipv meteen een sloop-in-eigen-beheer-verklaring aanvragen en vervolgens zelf nog het geld te kunnen vangen voor het metaal van het casco bij de oud-ijzer-boer? Was je niet op de hoogte van die mogelijkheid?

En als mogelijke suggestie: bij de Polo is de diesel ook nooit uitgevoerd met toerenteller, maar ik ontdekte laatst dat de dynamo wel standaard is uitgevoerd met een W-aansluiting. Als dat bij de Terra ook zo is kún je dus als je wilt eventueel ook nog een (diesel)toerenteller kopen en zeer makkelijk aansluiten...

Nu eerst maar eens tukkie doen, hier. Denk dat ik al wel weet waar ik van ga dromen?! :D
Dat was ook een oplossing geweest , eigen beheer , maar wist gewoon niet meer wat ik moest doen , ben particulier , dus vertelde ze mij dat ik daar problemen mee zou krijgen  -wtf-
en wou tot het laatste plugje en schroefje en ribbel plaat van de Terra bewaren , zodat er allen blik over bleef , je weet immers niet waar je aan begint  -dunno-
Heb het chassis nr er uit geslepen , en bewaard , bleek ik nodig te hebben bij het RDW , daar deden ze knap moeilijk , over waar de motor vandaan kwam  -gert-
Voor de rest nergens over , had een vrijwaring van de Terra en het oude tenaamstelling bewijs van de Terra door de schorsing , allemaal ok
ach het is de eerste keer dat ik zo'n groot project aanpak , en heb niet echt veel ruimte om de Terra te bewaren in zijn geheel .
Maar ben blij dat ik bijde voorwiel kasten , er met een repro zaag heb af gezaagt , daar heb ik echt veel van nodig gehad , dacht eerst allen de linker motor balk .
later bleek ook de rechter over gelast moest worden , in verband met de bak steun , in de panda geen schroef gaten en geen versteviging  -klus-
Maar goed heb ook oud ijzer verkocht , de achter bak  :)
En heb aan onderdelen niks hoeven kopen , alleen wel voor de motor , goed aangepakt , tand riemen en komplete koppeling vervangen etc.

Maar een toeren teller is wel gaaf Gerrit  -sturen- :)
« Laatst bewerkt op: vr, 12 apr 2013, 01:04:52 door lanser54 »

Offline Sjon

  • L86C-0041
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 15.896
  • Geslacht: Man
  • www.type86c.nl
    • VW Polo Type 86 & 86c
Re: Nieuw hier , geen Polo maar een Fiat panda 45 1984 met 1.4 D VW Polo motor
« Reactie #23 Gepost op: vr, 12 apr 2013, 08:31:53 »
Flens aandrijfas, weet zo niet uit me hoofd welke.
Eén aandrijfas behorend bij een bakcode die begint met de letters CE* (CEG/CEK enz) heeft andere lengte,
bij een Polo simpel uitwisselbaar, maar kan me zo voorstellen dat jij al blij bent die van de Terra erbij hebt.
Praktischer voor jou om de flens van die CEM te 'lenen', indien nodig.
[denk denk....hmzz....volgens mij heb ik nog een CEG liggen, die plug&play.....als ik 't niet vergeet: vanavond ff loeren]

Fiat-topic ook aan 't doorlezen, ben al bij blz. 72, dus heb nog wat leesvoer over -koffiedrinken-

Offline lanser54

  • Non-Register lid
  • Berichten: 79
Re: Nieuw hier , geen Polo maar een Fiat panda 45 1984 met 1.4 D VW Polo motor
« Reactie #24 Gepost op: vr, 12 apr 2013, 14:06:19 »
Flens aandrijfas, weet zo niet uit me hoofd welke.
Eén aandrijfas behorend bij een bakcode die begint met de letters CE* (CEG/CEK enz) heeft andere lengte,
bij een Polo simpel uitwisselbaar, maar kan me zo voorstellen dat jij al blij bent die van de Terra erbij hebt.
Praktischer voor jou om de flens van die CEM te 'lenen', indien nodig.
[denk denk....hmzz....volgens mij heb ik nog een CEG liggen, die plug&play.....als ik 't niet vergeet: vanavond ff loeren]

Fiat-topic ook aan 't doorlezen, ben al bij blz. 72, dus heb nog wat leesvoer over -koffiedrinken-
Als je een CEG hebt voor een leuke prijs , hoor ik het graag Sjon .
Leuk dat je mijn topic door leest Sjon , Gerrit ook trouwens  :)
Het is weer eens wat anders   -klus-
Heb meerdere topics daar , gemaakt , heb ook al een marbella van injectie voorzien  -klus-

Offline lanser54

  • Non-Register lid
  • Berichten: 79
Re: Nieuw hier , geen Polo maar een Fiat panda 45 1984 met 1.4 D VW Polo motor
« Reactie #25 Gepost op: vr, 12 apr 2013, 16:52:47 »
Is een ATV en de S8 ook bak geschikt  doh
Volgens de grafiek komt deze heel goed uit :)
De S8 lijkt het zelfde , het zelf demonteren van de bak intern is voor mij ook niet zo'n probleem .
« Laatst bewerkt op: vr, 12 apr 2013, 19:00:06 door lanser54 »

Offline Sjon

  • L86C-0041
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 15.896
  • Geslacht: Man
  • www.type86c.nl
    • VW Polo Type 86 & 86c
Re: Nieuw hier , geen Polo maar een Fiat panda 45 1984 met 1.4 D VW Polo motor
« Reactie #26 Gepost op: vr, 12 apr 2013, 21:01:25 »
S8 is mij onbekend -dunno- (uitkijken, want dit soort tikfoutjes kan duur zijn....)
8S = Polo 2 GT G40 met dezelfde verhoudingen als ATV (Polo 2f G40) en opvolger CEK.

Persoonlijk vind ik een 8P/CEG al lang genoeg bij een 1.3 55pk benzinegebakje (rij ik dagelijks in),
met een langere bak wordt ie nóg trager.
1.4 diesel 48pk is geen koppelmonster: slechts 85 Nm koppel (1.3 55pk benzine heeft 95 Nm)

Offline Gekke Gerrit

  • L86C-0070
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 17.529
  • Geslacht: Man
  • Geert
Re: Nieuw hier , geen Polo maar een Fiat panda 45 1984 met 1.4 D VW Polo motor
« Reactie #27 Gepost op: vr, 12 apr 2013, 21:10:58 »
@Sjon: volgens mij geeft de 8P/CEG te weinig winst/verschil tov de huidige bak.
Ik zou zelf een 8S/ATV proberen, vanwege de eindoverbrenging. 3 en 4 worden dan relatief ook iets korter (vergelijkbaar met de huidige 3 en 4). De 5 wordt dan een relatieve overdrive tov nu.

Ben niet zo bang dat-ie te lang wordt, de Pinda is nog een flink stuk lichter, en met de 8P in een 2F 1.4 D zit ik al met 60/70 in z'n 5...

Maar ik zou ook Jan (Mtdi) even contacten met de vraag hoe je makkelijk een langere eindoverbrenging in je huidige bak kunt bouwen, aangezien je aangeeft dat het raderwerk binnenin een bak je ook niet afschrikt...
Met een beetje mazzel hoef je 'm niet eens te demonteren, maar kun je via linker-wielkast en kapje van de 5 al iets bereiken?!

Bedenk je wel dat de Polo-5-bakken het probleem hebben dat ze alleen aan koppelingszijde gelagerd zijn. Dat is ook het probleem met de duurzaamheid van die krengen. De 5 'zweeft' als het ware in het luchtledige. Als je in te hoge versnellingen teveel krachtoverbrenging vraagt ga je die extra belasten (denk aan iets optillen met gestrekte armen, en er telkens telefoonboeken bij op te stapelen.

Uiteindelijk gaat de as 'doorhangen' en raakt het lager aan het begin van de as beschadigd. Gevolg: uit z'n 5 klappen (te weinig raakvlak tanden) en zingen van de bak (met name in 1 en 2).

Het is bij deze bakken dus nóg belangrijker om bij versnelling terug te schakelen (naar 4).
« Laatst bewerkt op: vr, 12 apr 2013, 21:21:16 door Gekke Gerrit »
Bedenk goed, wat je met je laatste Polo doet!

Offline Sjon

  • L86C-0041
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 15.896
  • Geslacht: Man
  • www.type86c.nl
    • VW Polo Type 86 & 86c
Re: Nieuw hier , geen Polo maar een Fiat panda 45 1984 met 1.4 D VW Polo motor
« Reactie #28 Gepost op: vr, 12 apr 2013, 21:22:08 »
@Sjon: volgens mij geeft de 8P/CEG te weinig winst/verschil tov de huidige bak.
*zoemer*.
CEM heeft zelfde verhoudingen als AHZ, dit zei ik express omdat die AHZ namelijk wel op de site van RoelG staat -thumbsup-

Offline lanser54

  • Non-Register lid
  • Berichten: 79
Re: Nieuw hier , geen Polo maar een Fiat panda 45 1984 met 1.4 D VW Polo motor
« Reactie #29 Gepost op: vr, 12 apr 2013, 21:56:12 »
S8 is mij onbekend -dunno- (uitkijken, want dit soort tikfoutjes kan duur zijn....)
8S = Polo 2 GT G40 met dezelfde verhoudingen als ATV (Polo 2f G40) en opvolger CEK.

Persoonlijk vind ik een 8P/CEG al lang genoeg bij een 1.3 55pk benzinegebakje (rij ik dagelijks in),
met een langere bak wordt ie nóg trager.
1.4 diesel 48pk is geen koppelmonster: slechts 85 Nm koppel (1.3 55pk benzine heeft 95 Nm)
Nee dat is het niet een koppel monster 1.4 D 48 Pk 85 NM , maar veel toeren maakt hij ook niet , tegen over benzine  -gert-
Vandaar de 8S of ATV , plus de panda 135/80 R13 banden heeft standaard  -gert-
@Sjon: volgens mij geeft de 8P/CEG te weinig winst/verschil tov de huidige bak.
Ik zou zelf een 8S/ATV proberen, vanwege de eindoverbrenging. 3 en 4 worden dan relatief ook iets korter (vergelijkbaar met de huidige 3 en 4). De 5 wordt dan een relatieve overdrive tov nu.

Ben niet zo bang dat-ie te lang wordt, de Pinda is nog een flink stuk lichter, en met de 8P in een 2F 1.4 D zit ik al met 60/70 in z'n 5...

Maar ik zou ook Jan (Mtdi) even contacten met de vraag hoe je makkelijk een langere eindoverbrenging in je huidige bak kunt bouwen, aangezien je aangeeft dat het raderwerk binnenin een bak je ook niet afschrikt...
Met een beetje mazzel hoef je 'm niet eens te demonteren, maar kun je via linker-wielkast en kapje van de 5 al iets bereiken?!

Bedenk je wel dat de Polo-5-bakken het probleem hebben dat ze alleen aan koppelingszijde gelagerd zijn. Dat is ook het probleem met de duurzaamheid van die krengen. De 5 'zweeft' als het ware in het luchtledige. Als je in te hoge versnellingen teveel krachtoverbrenging vraagt ga je die extra belasten (denk aan iets optillen met gestrekte armen, en er telkens telefoonboeken bij op te stapelen.

Uiteindelijk gaat de as 'doorhangen' en raakt het lager aan het begin van de as beschadigd. Gevolg: uit z'n 5 klappen (te weinig raakvlak tanden) en zingen van de bak (met name in 1 en 2).

Het is bij deze bakken dus nóg belangrijker om bij versnelling terug te schakelen (naar 4).
Dat bedoel ik Gerrit , heb kleine banden wat de bak ook weer ontziet en de snelheid terug brengt , als ik met die CEM bak 80 rijd in zijn 5 dat gaat heel rap met de Panda , dan klinkt hij goed , maar bij 100 Km per uur draait hij al veel te veel toeren -dunno-
Dus liever een overdrive , dan een jankende motor  -dunno-
*zoemer*.
CEM heeft zelfde verhoudingen als AHZ, dit zei ik express omdat die AHZ namelijk wel op de site van RoelG staat -thumbsup-
inderdaad AHZ was een hele goede vergelijking  -thumbsup- :)