Auteur Topic: BBBBeetje last van de KKKKKKkou...  (gelezen 3161 keer)

Offline pluuke

  • Non-Register lid
  • Berichten: 77
  • Geslacht: Man
    • watersnijdennederland
BBBBeetje last van de KKKKKKkou...
« Gepost op: di, 15 nov 2011, 21:31:14 »
Mijn HZ-tje heeft zolang die niet lekker warm is (dat is ie ongeveer als ik op het werk aankom  -gert-), na 17 km dus, nogal last van inhouden. Voelt eigenlijk als 1 cilinder die af en toe niet meedoet.
Zeg niet dat het dat is, zo voelt het.
Kan ook gewoon arm mengsel of iets anders zijn.
Afijn, vraag is eigenlijk : is dat wellicht een bekend kwaaltje van de 1043cc ?
Ik heb de slang van de vorverwarmde lucht (uitlaat - luchtfilterhuis) er wel mooi opzitten.
Dus op temp komen moet wat dat betreft ok zijn.Koelwater komt ook gewoon goed op temp.
Alhoewel de meter in de dash vrij lui op het eerste streepje blijft hangen  :)
« Laatst bewerkt op: di, 15 nov 2011, 21:33:16 door pluuke »
groeten pat

Offline JTG

  • L86C-0152
  • Non-Register lid
  • Berichten: 5.396
  • Geslacht: Man
  • Theunis Geertsma
Re: BBBBeetje last van de KKKKKKkou...
« Reactie #1 Gepost op: di, 15 nov 2011, 21:39:41 »
blijft de thermostaat ook open staan -dunno-
vw,vw,vw,mercedes en seat

Offline eillienroc

  • Non-Register lid
  • Berichten: 136
  • Geslacht: Man
Re: BBBBeetje last van de KKKKKKkou...
« Reactie #2 Gepost op: di, 15 nov 2011, 22:17:29 »
bij de mijne is hij na 10 min rijden perfect in ralenti.
maar als ik naar neutraal mag ik in de eerste minuten niet vergeten gas bij te geven of hij valt stil.

het is wel enorm plezant om de motor te horen draaien wnr hij koud heeft. klinkt als een zware v8. :p

Offline Sieperman

  • L86C-0151
  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.044
  • Geslacht: Man
  • Siep Anne Visser
Re: BBBBeetje last van de KKKKKKkou...
« Reactie #3 Gepost op: di, 15 nov 2011, 22:18:17 »
werkt de automatische choke wel naar behoren?
Oo=o=oO

Offline Jaap

  • L86C-0004 "niet kabouter"
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 10.023
  • Geslacht: Man
  • Jaap Peters
    • www.steilheck.nl
Re: BBBBeetje last van de KKKKKKkou...
« Reactie #4 Gepost op: di, 15 nov 2011, 22:22:05 »
Is geen bekend kwaaltje van de HZ.

De autochoke zou kunnen, dat die er te vroeg af gaat, of juist te lang blijft hangen (want tijdens het rijden zou je de choke niet moeten kunnen voelen/merken).
Maar wat al vermeld wordt: termostaat?  als de koelvloeistofslangen naar de radiateur 'lekker warm'  aanvoelen, maar de meter in het dash wil niet uit de hoek komen, dan blijft de termostaat duidelijk open hangen: Dan komt de motor niet lekker op bedrijfstemperatuur, met hoog verbruik en 'niet lekker lopen' als gevolg..  

De temp meter hoort gewoon strak in het midden of iets daar boven te staan: weer of geen weer. Kou of vol zomer: Als de koeling goed werkt, is een Polo best 'stabiel' qua temperatuur als deze eenmaal warm is.
Mijn wagenpark Fix what ain't broken

Offline mk1-madness

  • L86C-0184
  • Non-Register lid
  • Berichten: 8.551
  • Geslacht: Man
  • Ronnie Kolk
Re: BBBBeetje last van de KKKKKKkou...
« Reactie #5 Gepost op: di, 15 nov 2011, 22:39:24 »
 withstupid
Je kan de man wel uit een vw halen, maar de vw niet uit de man..

Offline coupeetje

  • Non-Register lid
  • Berichten: 213
  • Geslacht: Man
  • Ron Schelberg
Re: BBBBeetje last van de KKKKKKkou...
« Reactie #6 Gepost op: wo, 16 nov 2011, 07:28:47 »
idd voel eens of de radiateurslangen na een ritje na het werk allebei goed warm aanvoelen en niet lauw,dan word het tijd voor een nieuwe thermostaat,dat lost al veel problemen op,als ie langer stationair draait komt de temp.wel omhoog namelijk,maar als je gaat rijden zakt ie weer naar een dieptepunt als je thermostaat slecht is of open blijft staan.....
polo 1 l ''75, audi 50 gls ''77, polo 1 ls ''78, polo 2 coupe gt ''88, polo 2 sedan, polo 2 coupe ''88, polo 2 coupe sprinter ''89, polo 2 coupe '90 nz, polo 3 coupe, action aav, huidige wagen

Offline pluuke

  • Non-Register lid
  • Berichten: 77
  • Geslacht: Man
    • watersnijdennederland
Re: BBBBeetje last van de KKKKKKkou...
« Reactie #7 Gepost op: wo, 16 nov 2011, 08:50:27 »
Bedankt voor de reaties tot dusver !  -thumbsup-

Temp koelwater is denk ik niet het probleem (maar zal als ik vanmiddag thuiskom even de slangen vastpakken  aargh.gif)
De verwarming binnen wordt ook gewoon lekker warm / heet...de meter stopt op het eerste streepje.
Is dit niet de normale temperatuur ? (± 90°)?
Als ie verder door zou lopen gaat ie richting de rode led  -wtf2-

Autom. choke lijkt me een goede verdachte, na het (koud) starten, wat ie overigens perfect doet, (voet heel lichtjes op het gas en meteen eraf na lopen) loopt ie ook niet verhoogd stationair. (wat wel zou moeten toch ?)

Bij uit-accellereren van bv een rotonde  :) is het effect ook weg / minder (verrijken), daarna op constante snelheid komt het getutter terug.

Dus vooralsnog lijkt het wel veel op een te arm mengsel (voor de koude motor) waardoor er teveel neerslaat en niet lekker ontploft.
Dit zou ook wel kloppen met het "wegvallen van een cilinder" gevoel...

Ohja....vorige week voor het éérst getankt (hij wil maar niet leeg  :)), gemiddeld verbruik 1:14,5.
En heb niet eens echt mijn best gedaan om zuinig te rijden !!
GEWELDIG, ben helemaal -love- op dit autootje 
« Laatst bewerkt op: wo, 16 nov 2011, 08:55:02 door pluuke »
groeten pat

Offline Jaap

  • L86C-0004 "niet kabouter"
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 10.023
  • Geslacht: Man
  • Jaap Peters
    • www.steilheck.nl
Re: BBBBeetje last van de KKKKKKkou...
« Reactie #8 Gepost op: wo, 16 nov 2011, 09:28:37 »
Jouw plaatje is 'slechts' een foto van de temp meter bij contact uit.

DIT is de normale stand:



Je hoeft je pas zorgen te maken als de naald de schaal uit begint te lopen:
DIT is te warm:

Het rode lampje in het midden is géén onderdeel van de schaal-verdeling, maar slechts een waarschuwingslampje dat gaat knipperen mocht de boel echt te warm worden.

Als de wijzer amper uit de hoek komt ( 1e streepje ) dan is je termostaat duidelijk lek. Als de naald voorbij het eerste streepje komt mag de automatische choke er wel vanaf zijn.
Mijn wagenpark Fix what ain't broken

Offline pluuke

  • Non-Register lid
  • Berichten: 77
  • Geslacht: Man
    • watersnijdennederland
Re: BBBBeetje last van de KKKKKKkou...
« Reactie #9 Gepost op: wo, 16 nov 2011, 20:20:48 »
Jouw plaatje is 'slechts' een foto van de temp meter bij contact uit

Weet ik, was alleen ter verduidelijking waar het eerste streepje ongeveer staat.

Maar je hebt gelijk natuurlijk.

Reden van een meter die in de hoek hangt kan toch ook zijn dat de temperatuursensor niet goed werkt ?
Bij mijn Golf 1 Cabrio zie je de naald van de meter niet eens verschijnen, en motor komt toch echt wel op temperatuur af en toe  -naughty-

Hoe dan ook, vanmiddag na thuiskomst de slangen gechecked, bovenste was warm / heet maar kon ik vast blijven houden, onderste was lauw....
Dus thermostaat zal niet goed zijn !
« Laatst bewerkt op: wo, 16 nov 2011, 20:35:29 door pluuke »
groeten pat

Offline Serge

  • L86C-0001
  • Non-Register lid
  • Berichten: 17.758
  • Geslacht: Man
  • der doctor
Re: BBBBeetje last van de KKKKKKkou...
« Reactie #10 Gepost op: wo, 16 nov 2011, 20:27:47 »
als de motor warm is zijn de slangen ongeveer 85 a 90 graden . bij 60 graden gaat het pijn doen voor de meesten om vast te pakken voor langere duur .
je hebt laagvliegers en modelvliegers .

Offline mk1-madness

  • L86C-0184
  • Non-Register lid
  • Berichten: 8.551
  • Geslacht: Man
  • Ronnie Kolk
Re: BBBBeetje last van de KKKKKKkou...
« Reactie #11 Gepost op: wo, 16 nov 2011, 20:31:54 »
Conclusie Pluuke?  -klus- dus
Je kan de man wel uit een vw halen, maar de vw niet uit de man..

Offline Julion

  • L86C-0193
  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.645
  • Geslacht: Man
  • Julion Heijnen
Re: BBBBeetje last van de KKKKKKkou...
« Reactie #12 Gepost op: wo, 16 nov 2011, 20:40:57 »
hmm, wat mij gebeurd dan... ik had mijn temp meter defect, hij deed het af en toe  ma als hij het deed stond hij in het midden. Ooorzaak was oxide aan het printplaatje in de meter zelf (!). Heb een andere (via dit forum) erin gezet. De temperstuurmeter sloeg  nu meer als driekwart uit bij geheel warme motor. Heb toen weer een ander cockpitje besteld , ook weer hiero :), omdat me km teller geluid maakte. Ik heb toen de temp meter ook weer verwisseld en deze slaat nu iets over de helft uit bij warme motor..........das toch raar?

Offline patrick86c

  • L86C-0031
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 10.894
  • Geslacht: Man
Re: BBBBeetje last van de KKKKKKkou...
« Reactie #13 Gepost op: wo, 16 nov 2011, 20:43:09 »
hmm, wat mij gebeurd dan... ik had mijn temp meter defect, hij deed het af en toe  ma als hij het deed stond hij in het midden. Ooorzaak was oxide aan het printplaatje in de meter zelf (!). Heb een andere (via dit forum) erin gezet. De temperstuurmeter sloeg  nu meer als driekwart uit bij geheel warme motor. Heb toen weer een ander cockpitje besteld , ook weer hiero :), omdat me km teller geluid maakte. Ik heb toen de temp meter ook weer verwisseld en deze slaat nu iets over de helft uit bij warme motor..........das toch raar?
-thumbsup-
XZ-88-RR VW Polo 2 coupe de “rooie rakker”.  
HB-LZ-74 VW Polo 2f coupe
XX-37-HR VW Polo 2

Offline Julion

  • L86C-0193
  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.645
  • Geslacht: Man
  • Julion Heijnen
Re: BBBBeetje last van de KKKKKKkou...
« Reactie #14 Gepost op: wo, 16 nov 2011, 20:52:32 »
He patrick, ik zie dat je in een ander topic iets met een relais zegt. Ik kan daar niet reageren dus doe ik da hier ff. Mijn knipperlichten/relais  gaan zeer snel, beetje te vind ik zelf. Is daar iets aan te doen?