Auteur Topic: Oliedruk waarschuwing in bochten G40  (gelezen 3412 keer)

Offline PoloFrank

  • Non-Register lid
  • Berichten: 13
  • Geslacht: Man
    • www.vagaholics.nl
Oliedruk waarschuwing in bochten G40
« Gepost op: zo, 22 okt 2006, 23:06:10 »
Hee!

Ik heb een '93 G40 waar ik de laatste tijd bij het nemen van bochten een oliedrukwaarschuwing bij krijg, lampje + zoemertje.
 Het gebeurt vooral als ik een lang snelwegbocht neem naar links met zo'n beetje de max snelheid die je kunt halen in die bochten, of op rotondes. Naar rechts heb ik er nog geen last van gehad.
 Is dit het gevolg van de krachten op de auto of moet ik me zorgen gaan maken over lagerschalen, oliepompen en dat soort fratsen? Ik heb op het moment geen aparte oliedrukmeter dus kan ook niet zeggen wat de drukken zijn bij normaal gebruik. Oliepeil enz is wel goed, het enige wat ik nog zou kunnen doen is ff een nieuwe oliefilter erop zetten maar ik betwijfel of dat het verschil gaat maken.

Alvast bedankt!

Offline Paul

  • Non-Register lid
  • Berichten: 646
  • Geslacht: Man
Oliedruk waarschuwing in bochten G40
« Reactie #1 Gepost op: zo, 22 okt 2006, 23:48:22 »
:)  Volgens mij is het doordat je olie, in de carterpan en motor, door de zijwaartse G-kracht zo ver naar rechts gaat, dat de oliepeil-sensor (waarschijnlijk ergens links in de carterpan)  'denkt' dat er geen olie meer in je motor zit. In de racerij gebruiken ze volgens mij schotten in de carterpan om dit verschijnsel tegen te gaan...

(Vreemd dat een G-40 daar niet fabriek-af op gebouwd is... of wel?)
Een schaap wordt een wolf, in mijn Golf

Offline PoloFrank

  • Non-Register lid
  • Berichten: 13
  • Geslacht: Man
    • www.vagaholics.nl
Oliedruk waarschuwing in bochten G40
« Reactie #2 Gepost op: ma, 23 okt 2006, 00:30:05 »
Ja zker vreemd! Je zou verwachten dat ze er wel rekening mee houden dat er wel eens een beetje mee doorgereden wordt. Maar aan de andere kant, die oliesensoren zitten bij mijn weten bovenop mn blok... Zou ik dan dus echt geen druk meer hebben in de bochten omdat de olie naar 1 kant slingert?

Offline Paul

  • Non-Register lid
  • Berichten: 646
  • Geslacht: Man
Oliedruk waarschuwing in bochten G40
« Reactie #3 Gepost op: ma, 23 okt 2006, 00:55:59 »
Mhhhh.... ok, nu lees ik pas goed: het gaat om olieDRUK en niet om oliepeil... druk zou hetzelfde moeten blijven, ongeacht waar de olie in de motor is... Er moet een verklaring voor zijn. Een defecte sensor doet het of wel of niet en niet alleen in een bocht naar links.



Een schaap wordt een wolf, in mijn Golf

Offline PoloFrank

  • Non-Register lid
  • Berichten: 13
  • Geslacht: Man
    • www.vagaholics.nl
Oliedruk waarschuwing in bochten G40
« Reactie #4 Gepost op: ma, 23 okt 2006, 01:01:50 »
Ja vandaar ook dat ik hier een topic hebt gestart, er moet een verklaring voor zijn maar welke  :(  Oliepeil is goed dus dat kan het (denk ik) niet zijn. Het enige wat ik kan verzinnen is dat de olie misschien aan de bestuurderskant retour gaat naar de oliepomp, en dat bij het nemen van een bocht er toch niet voldoende olie aan de linker kant blijft om rond te pompen. Misschien is de druk al (te) laag en is die bocht net genoeg om het alarm af te laten gaan. Iemand anders nog ideeen? Ik weet het niet meer  -dunno-

Offline Douwe

  • L86C-0029 "Blikopener"
  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.791
  • Geslacht: Man
  • Blikopener
Oliedruk waarschuwing in bochten G40
« Reactie #5 Gepost op: ma, 23 okt 2006, 07:49:24 »
Welke olie gebruik je?
Oliekoeler gemonteerd?

Is een standaard probleem van de G40!
Niks Oldskool, gewoon OUD én ORIGINEEL!

Offline Serge

  • L86C-0001
  • Non-Register lid
  • Berichten: 17.758
  • Geslacht: Man
  • der doctor
Oliedruk waarschuwing in bochten G40
« Reactie #6 Gepost op: ma, 23 okt 2006, 08:52:14 »
niet alleen g40
je hebt laagvliegers en modelvliegers .

Offline Jaap

  • L86C-0004 "niet kabouter"
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 10.023
  • Geslacht: Man
  • Jaap Peters
    • www.steilheck.nl
Oliedruk waarschuwing in bochten G40
« Reactie #7 Gepost op: ma, 23 okt 2006, 09:26:02 »
Precies: Flink hard de hoek om, wil nog wel eens zorgen voor "olie-de-een-hoek". De oliepomp zuigt dan een seconde ofzo geen olie, maar lucht, en de druk valt direct (enkele seconden) weg: Oliedruksensor laat dan 't lampje knipperen en het zoemertje afgaan.

MAAR:
Meestal is dat toch een teken van olie-peil-te-laag, of in iedergeval ruim onder het maximum.  Ook lekker warme, te dunne olie zorgt sneller voor oliedruk verlies.

Wat voor olie gebruik je?
Mijn wagenpark Fix what ain't broken

Offline Serge

  • L86C-0001
  • Non-Register lid
  • Berichten: 17.758
  • Geslacht: Man
  • der doctor
Oliedruk waarschuwing in bochten G40
« Reactie #8 Gepost op: ma, 23 okt 2006, 09:34:44 »
klotschot en/of drysump is de enigste remedie
je hebt laagvliegers en modelvliegers .

Offline Sjon

  • L86C-0041
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 15.896
  • Geslacht: Man
  • www.type86c.nl
    • VW Polo Type 86 & 86c
Oliedruk waarschuwing in bochten G40
« Reactie #9 Gepost op: ma, 23 okt 2006, 13:10:09 »
Altijd leuk zo'n lekkere doordraaier of een klaverblad,
ben je er bijna door: begint 't lampje te mekkeren -naughty-

Lijkt me overigens niet goed als je dit veelvuldig doet.........

Offline Dennis

  • L86C-0024
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 11.718
  • Geslacht: Man
  • Dennis Eggen
    • Polo 86(c) Register
Oliedruk waarschuwing in bochten G40
« Reactie #10 Gepost op: ma, 23 okt 2006, 13:16:12 »
het enige wat ik nog zou kunnen doen is ff een nieuwe oliefilter erop zetten maar ik betwijfel of dat het verschil gaat maken.

Als je je dat afvraagt dan is het vast de hoogste tijd voor nieuwe olie + filter!




Offline PoloFrank

  • Non-Register lid
  • Berichten: 13
  • Geslacht: Man
    • www.vagaholics.nl
Oliedruk waarschuwing in bochten G40
« Reactie #11 Gepost op: ma, 23 okt 2006, 16:45:04 »
Olie is volsyntheet 5 w 40 als ik t goed heb, en de oliefilter is nu iets van 15 duizend km oud dacht ik. Oliepeil is 1/4 onder max en ik heb geen oliekoeler. En ja zonder koeler wordt de olie wel warm ja en echt dik is ie ook niet  :D  Maar heeft er iemand enig idee wat ik er aan kan doen? Het lijkt mij namelijk ook niet al te best als het vaker gebeurt...

Offline Michiel

  • L86C-0014
  • Non-Register lid
  • Berichten: 2.492
  • Geslacht: Man
  • Michiel Ros
Oliedruk waarschuwing in bochten G40
« Reactie #12 Gepost op: ma, 23 okt 2006, 17:04:08 »
5W 40!? Lijkt mij tijd voor wat dikkere olie....
Praatjes vullen geen peekaatjes

Offline PoloFrank

  • Non-Register lid
  • Berichten: 13
  • Geslacht: Man
    • www.vagaholics.nl
Oliedruk waarschuwing in bochten G40
« Reactie #13 Gepost op: ma, 23 okt 2006, 18:07:28 »
Hmm ik geloof dat er nogal wat meer G40 rijders zijn die daarmee rijden, zal niet voor niks zijn toch? Misschien dat als ik er 15W40 in gooi het wel wat minder klotst als ik een bocht neem, aangenomen dat dat het probleem is. Ik probeer me te bedenken wat VW voor olie voorschrijft, iemand die dit toevallig weet?

Offline Douwe

  • L86C-0029 "Blikopener"
  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.791
  • Geslacht: Man
  • Blikopener
Oliedruk waarschuwing in bochten G40
« Reactie #14 Gepost op: ma, 23 okt 2006, 18:09:43 »
Ik gebruik 10w60  :)
Sinds de oliekoer er bij opzit heeft ie bij mij niet meer geknippert/gezoemd.
Niks Oldskool, gewoon OUD én ORIGINEEL!