Auteur Topic: Oliedruk waarschuwing in bochten G40  (gelezen 3414 keer)

Offline Serge

  • L86C-0001
  • Non-Register lid
  • Berichten: 17.758
  • Geslacht: Man
  • der doctor
Oliedruk waarschuwing in bochten G40
« Reactie #15 Gepost op: ma, 23 okt 2006, 18:11:30 »
castrol 10w60
je hebt laagvliegers en modelvliegers .

Offline Bas

  • L86C-0051
  • Non-Register lid
  • Berichten: 3.388
  • Geslacht: Man
  • Bas Kamminga
Oliedruk waarschuwing in bochten G40
« Reactie #16 Gepost op: ma, 23 okt 2006, 18:21:44 »
klotschot

gewoon 1 schot voor het "hogere" gedeelte waar de uitlaat onderdoor gaat?, of moet het zoiets zijn:

Offline Maikel

  • L86C-0069
  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.550
  • Geslacht: Man
  • Maikel Conijn
Oliedruk waarschuwing in bochten G40
« Reactie #17 Gepost op: ma, 23 okt 2006, 23:56:03 »
vw handteerd voor bijna alle gewone modellen 10w40 half synthetisch. (corect me if i'm rong).
enne je zei dat oliefilter 15dkm oud is?
hoe oud is de olie dan?
15dkm is namelijk service interval, dus ik zou dan inderdaad beide vervangen.

gr maikel.

Offline PoloFrank

  • Non-Register lid
  • Berichten: 13
  • Geslacht: Man
    • www.vagaholics.nl
Oliedruk waarschuwing in bochten G40
« Reactie #18 Gepost op: di, 24 okt 2006, 00:03:32 »
Oke dan schroef ik er als ik terug ben wel een nieuwe filter op en doe er nieuwe olie in, eens zien wat er dan gebeurd.  -klus-  Zou die 5 W 40 zo anders zijn dan 10 w 40 trouwens? Zou me verbazen als dat het probleem verhelpt maar goed proberen kan altijd  :)  Over dat klotsschot/slingerschot, is er iemand die er mee rijdt op het moment en hoe komt je eraan? Igg allemaal bedankt voor de vele reacties  -thumbsup-

Offline Maikel

  • L86C-0069
  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.550
  • Geslacht: Man
  • Maikel Conijn
Oliedruk waarschuwing in bochten G40
« Reactie #19 Gepost op: di, 24 okt 2006, 23:12:35 »
Zou die 5 W 40 zo anders zijn dan 10 w 40 trouwens?

hoi

5w40 geeft vloeistof dichtheid aan.
5 geeft aan hoe dun de olie is bij warme olie
40 geeft aan hoe dik de olie is in koude toestand

10 is hoger dan 5 dus is 10w40 bij warme motor dikker en zal dus minder moeten klotsen.
is theoretisch. Andere heren hierzo zullen wel meer ervaring met de g40 hebben dus kan je beter naar dat advies luisteren.

gr maikel,

ps. als je olie ververst wanneer ook altijd oliefilter meenemen! tenzij je hem 2 weken geleden heb vervangen en je de normale onderhoud interval wil aanhouden!




Offline Dennis

  • L86C-0024
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 11.718
  • Geslacht: Man
  • Dennis Eggen
    • Polo 86(c) Register
Oliedruk waarschuwing in bochten G40
« Reactie #20 Gepost op: di, 24 okt 2006, 23:20:52 »
Michael, het is precies andersom:

Bijv. 15 W 40

15: hoe lager dit getal, hoe dunner de olie bij lage temperaturen.
40: hoe hoger dit getal, hoe dikker de olie bij hoge temperaturen.

Offline PoloFrank

  • Non-Register lid
  • Berichten: 13
  • Geslacht: Man
    • www.vagaholics.nl
Oliedruk waarschuwing in bochten G40
« Reactie #21 Gepost op: di, 24 okt 2006, 23:31:43 »
weet je dat zeker dennis? Het kan zijn dat je gelijk hebt, ik weet het ook niet zeker. Maar hoe dan ook, ik rij met 40 als ie warm is dus voor het probleem zou 5w40 of 10w40 dan ook niet uit moeten maken.

Mensen die met die castrol 10W60 rijden zouden dan bij warme motor met dikkere olie rijden dan ik en dus dat probleem niet hebben. Hmm zou kunnen... Iemand die dit kan bevestigen?

Is er trouwens iemand die een lijstje heeft van die service intervallen?

Offline Serge

  • L86C-0001
  • Non-Register lid
  • Berichten: 17.758
  • Geslacht: Man
  • der doctor
Oliedruk waarschuwing in bochten G40
« Reactie #22 Gepost op: wo, 25 okt 2006, 05:39:05 »
elke 15000 beurt(+algehele check auto ,zo doe ik het althans )
elke 90000 dis riem
elke 30000 bakolie

dit is wat ik aanhoud  en werkt perfect
je hebt laagvliegers en modelvliegers .

Offline PoloFrank

  • Non-Register lid
  • Berichten: 13
  • Geslacht: Man
    • www.vagaholics.nl
Oliedruk waarschuwing in bochten G40
« Reactie #23 Gepost op: wo, 25 okt 2006, 05:41:21 »
Jij bent er ook vroeg bij, 05:39  :P  Maar thanx iig voor dat lijstje, als iemand nog aanvullingen of uitbreidingen heeft, graag  -thumbsup-

Offline Dennis

  • L86C-0024
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 11.718
  • Geslacht: Man
  • Dennis Eggen
    • Polo 86(c) Register
Oliedruk waarschuwing in bochten G40
« Reactie #24 Gepost op: wo, 25 okt 2006, 09:26:50 »
Het hele serviceplan staat als het goed is in het instructieboekje van de auto.
En anders wel in een vraagbaak.

Offline Mark

  • L86C-0037
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 7.296
  • Geslacht: Man
  • Mark Pruim
Oliedruk waarschuwing in bochten G40
« Reactie #25 Gepost op: wo, 25 okt 2006, 17:59:50 »
Ter info:

Citaat
SAE

De viscositeit van motorolie wordt bepaald door het SAE-classificatiesysteem en wordt uitgedrukt in een SAE-getal. Het SAE-getal geeft geen scherp begrensde viscositeit aan, maar vertegenwoordigt een viscositeitgebied. SAE staat voor Society of Automotive Engineers een vereniging van automobieltechnici vooral  afkomstig uit Amerika, die zich zich ten doel stelt om de viscositeitwaarde van oliën te standaardiseren. Over de gehele wereld heeft een SEA-getal dezelfde betekenis.

SEA-getal

Hoe lager een SAE-getal hoe dunner de olie. Hoe hoger een SAE-getal hoe dikker de olie. Dus een motorolie SAE-20 is dunner en heeft een lagere viscositeit dan een motorolie SAE-40 die dikker is en een hogere viscositeit heeft. De viscositeit van iedere olie is sterk afhankelijk van de temperatuur. Bij het stijgen van de temperatuur wordt de olie dunner. Bij afkoelen wordt de olie weer dikker.. Hoe warmer de olie wordt des te lager is de viscositeit. Hoe kouder de olie wordt des te hoger is de viscositeit. Elke warme olie is dun, maar niet even dun en elke koude olie is dik, maar niet even dik. SAE-classificatie deelt de smeerolie in naar viscositeit en niet naar kwaliteit.

De indeling is gebaseerd op het vastleggen van viscositeit bij100graden Celsius. Oliesoorten die alleen bij 100 graden Celsius zijn gemeten worden aangeduid met één enkel getal. Voor het getal staan de letters SAE. Hieronder vallen de zomerkwaliteiten oliën in de series SAE-20, 40 en 50.
Voor de dunnere winteroliën zijn de viscositeitlimieten vastgelegd bij verschillende temperaturen van -5graden Celsius tot 35graden Celsius, maar ook bij hoge temperatuur van 100graden Celsius, terwijl de verpompbaarheid van olie bij bepaalde lage temperatuur wordt gemeten. Deze oliesoorten worden aangeduid met een getal met daarachter een W van winter. Onder deze groep winteroliën vallen : SAE 0W, 5W, 10W, 15W,20W en 25W.
De SAE codering 0W legt de viscositeit van de olie vast voor extreem koude gebieden. De 25W graad daarentegen voor gebieden met zeer zachte winters.

Mono- en multigrade oliën.

We onderscheiden:
* Mono- of single grade oliën
* Multigrade oliën

Mono-grade oliën

De mono- of single grade oliën zijn alleen geschikt voor gebruik in de winter of alleen in de zomer. Deze oliën bestrijken maar één viscositeitgebied.

Multigrade Oliën

Multi-grade oliën zijn zomer en winteroliën en kunnen dus het gehele jaar door worden gebruikt. Zij worden aangegeven met twee SAE-getallen. Deze oliesoorten hebben een lage viscositeit bij lage temperaturen en een hoge viscositeit bij hoge temperaturen.
Een voorbeeld van een multi-grade olie is een SAE 10W40 olie. Het eerste getal 10 bepaalt de minimum vloeibaarheid (viscositeit) bij een bepaalde lage temperatuur, waarbij die waarden gelden. De W achter het getal geeft aan dat deze olie ook bij lage temperaturen is getest en dus gebruikt kan worden als winterolie. Het laatste getal bepaalt de minimum en maximum viscositeit bij 100gradeb Celsius van de olie. Een SAE 10W40 olie heeft een viscositeit van een 10W olie bij koude start en bij bedrijfstemperatuur van de motor een viscositeit die gelijk is aan een SAE 40 olie bij die temperatuur.

Offline PoloFrank

  • Non-Register lid
  • Berichten: 13
  • Geslacht: Man
    • www.vagaholics.nl
Oliedruk waarschuwing in bochten G40
« Reactie #26 Gepost op: wo, 25 okt 2006, 18:57:44 »
Deze oliesoorten hebben een lage viscositeit bij lage temperaturen en een hoge viscositeit bij hoge temperaturen.


Dat zou dus inhouden dat de olie minder invloed ondervindt van de temperatuur, right?  -dunno-  Dus als t warmer is dan is ie dikker dan normaal en als ie koud is dan is ie dunner dan normaal. Het lijkt me stug dat het zo is dat de olie dunner is in koude toestand dan in warme toestand. Nouja, iemand die me hier nog een beetje in kan aanvullen?

Het lijkt me gewoon zoals ik al dacht, onderste getal bepaald hoe dik ie is als t koud is, en bovenste hoe dik t is als ie warm is. Dus tegen klotsen moet mn bovenste getal lager zijn -> dikker

Offline Maikel

  • L86C-0069
  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.550
  • Geslacht: Man
  • Maikel Conijn
Oliedruk waarschuwing in bochten G40
« Reactie #27 Gepost op: wo, 25 okt 2006, 19:19:20 »
oke sorry voor de verkeerde info. (Is ookalweer een tijdje geleden dat ik het op school geahad heb)

Zoals ik het lees zou de olie zoals 10w40 ten alletijde +/- dezelfde viscositeit moeten hebben.
omdat hij bij koud dunner zou zijn dan een normale olie
en bij warm dikker zou zijn dan een normale olie.
normale olie zou koud heel dik zijn en warm heel dun en zou dus qwa viscositeit veel verschillen?. en de 10w40 zou dit niet hebben?.

oke weer wat geleerd dus.

gr maikel.

ps. serge is dat wat je voor eigen auto aanhoud?? houden zo

wWij als skoda (semie vw dealer) moeten volgens voorschriften bij normaal onderhouds interval van 15dkm alleen olie met filter vv. ook gauw remmen na zien en gelobaal de banden.
30dkm (longlive en normaal vallen nu samen) Alles nakijken en alleen intrieurfilter in dien auto voorzien is van dit filter.
en de dan de 15dkm weer bij 45dkm.
Als laatste stap is er de 60.dkm beurt allees vervangen van filters en dergelijke plus bougie's (bak olie laten zitten).
90dkm eerste controle distributieriem (wij vervangen altijd bij 120dkm).




Offline Dennis

  • L86C-0024
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 11.718
  • Geslacht: Man
  • Dennis Eggen
    • Polo 86(c) Register
Oliedruk waarschuwing in bochten G40
« Reactie #28 Gepost op: wo, 25 okt 2006, 21:28:04 »
Elke 30.000 km bakolie vervangen is wel erg vaak hoor.
Het is af fabriek bedoelt als levenslange vulling, maar dat is weer het andere uiterste.
Daar ergens tussen in (elke 80.000 oid) zou vaak genoeg moeten zijn.
Alhoewel het bij hele zware belastingen nog wel vaker kan, en dan de interval van Serge wel weer kunnen kloppen  :)

Offline PoloFrank

  • Non-Register lid
  • Berichten: 13
  • Geslacht: Man
    • www.vagaholics.nl
Oliedruk waarschuwing in bochten G40
« Reactie #29 Gepost op: wo, 25 okt 2006, 22:05:35 »
Dit topic begint zo langzamerhand wel bijzonder informatief te worden  -thumbsup-  Maar heb ik weer een vraagje  :D  Wat voor olie moet er bij de G40 in de bak? 85W90 ofzo? Of gewone 10w40 olie? Kep echt geen idee, heb t nog nooit gedaan... Nog tips voor t vervangen? Ik las op internet dat er ongeveer 3,25 liter in gaat, en dat je hem tot de rand moet vullen. Iemand aanvullingen?  :P