Auteur Topic: Lekke koppakking?  (gelezen 3940 keer)

Offline Dennis

  • L86C-0024
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 11.718
  • Geslacht: Man
  • Dennis Eggen
    • Polo 86(c) Register
Lekke koppakking?
« Reactie #15 Gepost op: ma, 24 jul 2006, 23:49:41 »
Kleprubbers zijn er idd in 7 en 8 mm (= diameter klepsteel).
Als het blok niet veel meer dan 150.000 heeft gelopen zou ik ze niet direct gaan vervangen.

En je bedoelt REK-kopbouten? Voor zover ik weet moet je die WEL vervangen. Zou ik alleen niet bij de dealer halen, daar zijn ze erg duur. Goed duits merk aftermarket is net zo goed.

Offline polo_boy

  • Non-Register lid
  • Berichten: 194
  • Geslacht: Man
    • none
Lekke koppakking?
« Reactie #16 Gepost op: di, 25 jul 2006, 00:58:26 »
Maar er blijft een olielek -ja-

Maar waarom staat er dan niets van op men keuringbewijs he  withstupid

Offline Douma

  • L86C-0183
  • Non-Register lid
  • Berichten: 648
  • Geslacht: Man
  • Rienk Douma
Lekke koppakking?
« Reactie #17 Gepost op: di, 25 jul 2006, 08:06:02 »
Citaat
Kleprubbers zijn er idd in 7 en 8 mm (= diameter klepsteel).
Als het blok niet veel meer dan 150.000 heeft gelopen zou ik ze niet direct gaan vervangen.

En je bedoelt REK-kopbouten? Voor zover ik weet moet je die WEL vervangen. Zou ik alleen niet bij de dealer halen, daar zijn ze erg duur. Goed duits merk aftermarket is net zo goed.


Het blok zit net op de 150.000. Toevallig een adresje voor die REK-kopbouten? En waarom zouden deze wel vervangen moeten worden, terwijl de garage zegt van niet?

Offline Jaap

  • L86C-0004 "niet kabouter"
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 10.023
  • Geslacht: Man
  • Jaap Peters
    • www.steilheck.nl
Lekke koppakking?
« Reactie #18 Gepost op: di, 25 jul 2006, 08:45:26 »
kosten besparing..

De kopbouten zijn overigens geen rekbouten. Rekbouten hebben een soort 'wokkel'. De kopbouten van een Polo zijn gewoon normale, lange bouten.

D'r komt nogal wat kracht op te staan: Als zo'n bout volcontinu onder spanning staan, heet word, en na 20 jaar weer los wordt gedraaid... dan kan het maar zo dat ie bij hernieuwd gebruik ineens breekt bij het aantrekken. Of onbedoelt toch gaat rekken.

Bij m'n 1300 dieseltje (mega-budget-style) heb ik de oude bouten hergebruikt (no problems so far), omdat die kop er toch niet lang op hoeft te zitten.. Maar normaal gezien pak ik toch liefst nieuwe,. van on-bedenkelijk-alooi (lees: dealer / merk spul).

Marcel kreeg bij het aantrekken van z'n Turbo blokkie zomaar last van 'bout-rek': veel strakker aantrekken dan voorgeschreven (koperenkoppakking die niet dicht wilde) leverde 'rekkende' kopbouten.. ze werden echt langer :( . Nieuwe 'dealer' bouten trokken de boel wel dicht.
Mijn wagenpark Fix what ain't broken

Offline Douma

  • L86C-0183
  • Non-Register lid
  • Berichten: 648
  • Geslacht: Man
  • Rienk Douma
Lekke koppakking?
« Reactie #19 Gepost op: di, 25 jul 2006, 09:04:56 »
Zouden het bij de garage dan zulke amateurs zijn dat ze het mis hebben wat de kopbouten betreft?
Is er een mogelijkheid om zelf te kijken wat voor bouten het zijn?

Offline martijn

  • Non-Register lid
  • Berichten: 7.507
  • Geslacht: Man
Lekke koppakking?
« Reactie #20 Gepost op: di, 25 jul 2006, 10:09:00 »
dit verhaal heb ik ook gehoord toen ik mijn koppakking vervangen heb. Een vw monteur (kennis) zei dat vervangen van de kopbouten echt niet nodig was.

Ik heb voor de zekerheid maar wel nieuwe gekocht, aangezien hier altijd beweerd word dat het zeker nodig is.
Polo 1.3C steilheck `witte schicht`1983

Offline Douma

  • L86C-0183
  • Non-Register lid
  • Berichten: 648
  • Geslacht: Man
  • Rienk Douma
Lekke koppakking?
« Reactie #21 Gepost op: di, 25 jul 2006, 10:26:12 »
Vooruit dan de kopbouten ook meteen maar vervangen.
Ik heb dit forum afgezocht naar gemiddelde prijzen voor dit spul en kwam op het volgende:

Koppakking (VW) = 30 euro
in- uitlaatpakkingen = 20 euro
kopboutenset = 17 euro (van VW 40 euro)

Klopt dit? Want ik heb wat rondgebeld en voor de in- en uitlaatpakkingen ben ik bijna overal rond de 90 euro kwijt. Dit lijkt me nogal een groot verschil.
Koppakking is idd 30 euro en de kopboutenset van Vw idd 40 euro. Ik heb nog geen alternatieve kopboutenset gevonden.




Offline Dennis

  • L86C-0024
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 11.718
  • Geslacht: Man
  • Dennis Eggen
    • Polo 86(c) Register
Lekke koppakking?
« Reactie #22 Gepost op: di, 25 jul 2006, 10:59:30 »
Uitlaatspruitstuk-pakking heb ik zaterdag nog gekocht, kostte 7,06 ex btw per stuk (is 2 delig).

Inlaatspruitstukpakking zit op ongeveer 9 euro incl.

Via HAVAM vind ik een set rekkopbouten voor 21,15 euro ex.
Verkooppunten hier.

Offline Dennis

  • L86C-0024
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 11.718
  • Geslacht: Man
  • Dennis Eggen
    • Polo 86(c) Register
Lekke koppakking?
« Reactie #23 Gepost op: di, 25 jul 2006, 11:06:05 »
In de VW werkplaats-documentatie staat overigens ook niets over het moeten vernieuwen van de kopbouten.

Offline Douma

  • L86C-0183
  • Non-Register lid
  • Berichten: 648
  • Geslacht: Man
  • Rienk Douma
Lekke koppakking?
« Reactie #24 Gepost op: di, 25 jul 2006, 11:28:56 »
Heb de kopbouten nu wel gevonden op havam. Vandaag maar even naar die verkooppunten bellen. Kijken hoeveel ik kwijt ben.

Offline rekordc

  • L86C-0097
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 3.030
  • Geslacht: Man
  • Martin Voerman
Lekke koppakking?
« Reactie #25 Gepost op: di, 25 jul 2006, 13:50:42 »
Koppakking op ebay.de 12 euro.
Heb er een besteld voor mijn rekord oldtimer, kon voor 8 euro verzonden worden.

Misschien een aktie van het forum, gezamelijk bestellen en dan verzenden, ophalen of tijdens een meeting.

Martin
- Onze Eigenste Ozzy Osbourne -

Offline Douma

  • L86C-0183
  • Non-Register lid
  • Berichten: 648
  • Geslacht: Man
  • Rienk Douma
Lekke koppakking?
« Reactie #26 Gepost op: zo, 30 jul 2006, 12:01:40 »
Citaat
Uitlaatspruitstuk-pakking heb ik zaterdag nog gekocht, kostte 7,06 ex btw per stuk (is 2 delig).


Waar heb je deze precies gekocht? Ik weet niet wat ik verkeerd doe, maar ik kom overal rond de 90 euro uit.

Offline rekordc

  • L86C-0097
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 3.030
  • Geslacht: Man
  • Martin Voerman
Lekke koppakking?
« Reactie #27 Gepost op: zo, 30 jul 2006, 12:22:52 »
€90 euro? Daar heb je een 'complete motor' set voor.

Martin
- Onze Eigenste Ozzy Osbourne -

Offline Dennis

  • L86C-0024
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 11.718
  • Geslacht: Man
  • Dennis Eggen
    • Polo 86(c) Register
Lekke koppakking?
« Reactie #28 Gepost op: zo, 30 jul 2006, 19:13:57 »
Waar heb je deze precies gekocht? Ik weet niet wat ik verkeerd doe, maar ik kom overal rond de 90 euro uit.

Gewoon bij de VW dealer..
Denk dat ze voor 90 euro iets anders te pakken hebben.

En 12 euro voor een koppakking: zal wel geen bekende duitse fabrikant zijn. Of het ligt al jaaaren in het schap.

Offline Vincent

  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.779
  • Geslacht: Man
Re: Lekke koppakking?
« Reactie #29 Gepost op: do, 11 okt 2012, 20:20:12 »
Oh snorry :)

Maar goed;

Het aantrekken van de kopbouten gebeurd in 3 'fasen':

1e fase = op een bepaalde volgorde aantrekken tot 40Nm (Newtonmeter)

2e fase = zelfde volgorde verder aantrekken tot 60Nm

3e fase = zelfde volgorde, alle bouten nog een halve slag (180 graden) aantrekken. (of in 2x : eerst allemaal 90graden, en dan nog eens allemaal 90 graden).


Belangrijk is:
-van binnen naar buiten, op gelijke volgorde, gelijkmatig aantrekken
-voldoende 'strak' aantrekken zodat de koppakking ook daadwerkelijk onder alle omstandigheden afdicht
-niet te strak aantrekken zodat de kopbouten heel blijven (en niet breken, rekken of anderzins er de bruil aangeven).


Het gebied tussen 'te slap' en 'te strak' bereik je door op de juiste manier aan te trekken. Maar het gebied waarbinnen alles heel blijft is wel vrij groot: als je d'r 5Nm naast zit, is er geen man overboord.

Gevaarlijke is dat de grenzen nogal scherp zijn: TE slap = onvoldoende afdichting: koppakking slaat door (direct, of in iedergeval veel sneller dan de bedoeling is) Te strak => Kopbout rekt, breekt of wokkelt -> Zelfde resultaat: Ga terug naar start.

Ff oud topic omhoog, ik kom er niet uit..
Heb recent blokwissel uitgevoerd bij een polo. Oude kop er weer op, uiteraard met nieuwe koppakking en kopbouten. Alles gemonteerd, ff kort gestart en heb volgende geconstateerd:

1) motor begint wat te roken ter hoogte van uitlaatspruitstuk
2) motor loop goed stationair, maar klinkt rauw (als een diesel)
3) olielekkage, klein beetje bij 4e cilinder, voorzijde

Ik heb wat zitten puzzelen en verdenk uiteraard een lekkende koppakking, ondanks dat deze nieuw is. Wat kan hier nou de oorzaak van zijn?
Kop is niet gevlakt alvorens installatie, maar was ook niet nodig. Heeft voor de blokwissel ook altijd naar behoren gewerkt.

Edit: ik denk zelf dat ik de kopbouten iets te strak heb aangedraaid, maar of dat direct leid naar een lekke koppakking..??
« Laatst bewerkt op: do, 11 okt 2012, 20:26:59 door Vincent »