Oh snorry
Maar goed;
Het aantrekken van de kopbouten gebeurd in 3 'fasen':
1e fase = op een bepaalde volgorde aantrekken tot 40Nm (Newtonmeter)
2e fase = zelfde volgorde verder aantrekken tot 60Nm
3e fase = zelfde volgorde, alle bouten nog een halve slag (180 graden) aantrekken. (of in 2x : eerst allemaal 90graden, en dan nog eens allemaal 90 graden).
Belangrijk is:
-van binnen naar buiten, op gelijke volgorde, gelijkmatig aantrekken
-voldoende 'strak' aantrekken zodat de koppakking ook daadwerkelijk onder alle omstandigheden afdicht
-niet te strak aantrekken zodat de kopbouten heel blijven (en niet breken, rekken of anderzins er de bruil aangeven).
Het gebied tussen 'te slap' en 'te strak' bereik je door op de juiste manier aan te trekken. Maar het gebied waarbinnen alles heel blijft is wel vrij groot: als je d'r 5Nm naast zit, is er geen man overboord.
Gevaarlijke is dat de grenzen nogal scherp zijn: TE slap = onvoldoende afdichting: koppakking slaat door (direct, of in iedergeval veel sneller dan de bedoeling is) Te strak => Kopbout rekt, breekt of wokkelt -> Zelfde resultaat: Ga terug naar start.