Auteur Topic: Lekstroom  (gelezen 3752 keer)

Offline Gerard

  • 28/07/1988 - 12/02/2016 † L86C-0131 Allmighty
  • Register Moderator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 3.329
  • Geslacht: Man
  • Gerard Knol
Re: Lekstroom
« Reactie #15 Gepost op: wo, 07 jan 2009, 09:30:16 »
Hoe lang duurde het ritje naar huis? Lang genoeg om vol op te laden?

Ja, zo'n 15km en meeste snelweg, radio los, binnenverlichting uit en lichten en kachel uitgelaten.
« Laatst bewerkt op: wo, 07 jan 2009, 09:32:38 door Gerard Polo MK2 »

Offline Gekke Gerrit

  • L86C-0070
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 17.529
  • Geslacht: Man
  • Geert
Re: Lekstroom
« Reactie #16 Gepost op: wo, 07 jan 2009, 10:11:27 »
Van Gerard lijkt mij typisch gevalletje van spanningsregelaar, maar meten is weten...

Van Koen zou ik me ook niet druk maken: na 2,5 uur spanning leveren geven goede accu's 't ook nogal eens op. Maar bij meten bleek wel een lekstroom, die zou ik dan wel willen lokaliseren? -ja-
Bedenk goed, wat je met je laatste Polo doet!

Offline rekordc

  • L86C-0097
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 3.030
  • Geslacht: Man
  • Martin Voerman
Re: Lekstroom
« Reactie #17 Gepost op: wo, 07 jan 2009, 10:26:25 »
Bij mijn '66 Rekord was het het analoge klok wat in een paar uur de accu leeg trok, is een bekent verschijnsel bij dit model. Maar zo iets zou ik niet weten van een Polo. Dus meten is weten.

Rekordc
- Onze Eigenste Ozzy Osbourne -

Offline Gerard

  • 28/07/1988 - 12/02/2016 † L86C-0131 Allmighty
  • Register Moderator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 3.329
  • Geslacht: Man
  • Gerard Knol
Re: Lekstroom
« Reactie #18 Gepost op: wo, 07 jan 2009, 10:28:00 »
@ GG en Rekordc,

Ga vanmiddag ff multimeter uit de verpakking halen  -ja- :D
14v ongv. tijdens draaiende moter toch?

Ps. mijn tellerunit heeft zelfs geen analoog klokje..

Offline Gekke Gerrit

  • L86C-0070
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 17.529
  • Geslacht: Man
  • Geert
Re: Lekstroom
« Reactie #19 Gepost op: wo, 07 jan 2009, 10:31:13 »
Onder 13,8 V (met draaiende motor en goede accu) is je spanningsregelaar/dynamo niet meer tegen zijn taak opgewassen. Meten overigens met verlichting, achterruitverwarming en blower aan... -ja-
Accu zelf kun je eigenlijk alleen professioneel testen (want kan intern nog iets mis zijn), maar zou (losgekoppeld) >12,5 V moeten hebben. Beste te meten op dag 1 en contra-meting doen op dag 2 (zonder aansluiten tussendoor): spanningsverlies moet beperkt blijven tot 1-2%.

Succes!
Bedenk goed, wat je met je laatste Polo doet!

Offline FuriouZ

  • L86C-0162
  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.365
  • Geslacht: Man
Re: Lekstroom
« Reactie #20 Gepost op: wo, 07 jan 2009, 13:04:12 »
hmm.. had niet gelezen dat de meters het niet deden.. maar dat wil niet zeggen dat er geen stroom door heen kan (kort-/kopersluiting)

wat ik wel vreemd vindt is dat jou "garageman" dan niet heeft gecontroleerd of de dynamo wel werkt.

suc6 met zoeken..
Liever een maand aan een opel lassen dan een dag aan een fransman sleutelen

Offline Gerard

  • 28/07/1988 - 12/02/2016 † L86C-0131 Allmighty
  • Register Moderator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 3.329
  • Geslacht: Man
  • Gerard Knol
Re: Lekstroom
« Reactie #21 Gepost op: wo, 07 jan 2009, 18:14:25 »
Zoals ik al dacht, is inderdaad de dynamo. 12,6/12,8 volt met lichten enz. aan.

Als ik even verder gekeken had, dan had ik het zo ook wel kunnen weten.
Dynamo is bedekt onder een laagje troep en olie..

Heb het blok bij aanschaf schoon gespoten, nu:
- achterkant blok droog
- voorkant boven uitlaatspruitstuk vol olie
- Onder t spruitstuk minder, alleen op de hoeken net zoveel als boven het spruitstuk.
- Ook op de verdeler zit olie

Ik hoop dat het alleen de kleppendekselpakking is...
Of zeggen jullie per direct, koppakking?

 -klappen-..  NOT
« Laatst bewerkt op: wo, 07 jan 2009, 18:22:24 door Gerard Polo MK2 »

Offline martijn

  • Non-Register lid
  • Berichten: 7.507
  • Geslacht: Man
Re: Lekstroom
« Reactie #22 Gepost op: wo, 07 jan 2009, 18:16:33 »
eerst kleppendekselpakking vervangen, die gaat vaak lekken.

Daarna goed in de gaten houden of het bij de koppakking weg komt (de beruchte plek zit op de hoek die jij beschrijft).

Er is vast iemand met een plaatje van een blok zonder kop, waar de 'lekplek' goed zichtbaar is.
Polo 1.3C steilheck `witte schicht`1983

Offline Gerard

  • 28/07/1988 - 12/02/2016 † L86C-0131 Allmighty
  • Register Moderator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 3.329
  • Geslacht: Man
  • Gerard Knol
Re: Lekstroom
« Reactie #23 Gepost op: wo, 07 jan 2009, 18:21:12 »
eerst kleppendekselpakking vervangen, die gaat vaak lekken.

Daarna goed in de gaten houden of het bij de koppakking weg komt (de beruchte plek zit op de hoek die jij beschrijft).

Er is vast iemand met een plaatje van een blok zonder kop, waar de 'lekplek' goed zichtbaar is.

Fijn.. Nou zal dan eerst ff kleppendekselpakking gaan vervangen en dynamo van de sloop vissen.
Dan ff schoonmaken, weer rijden en kijken of ie weer lekt..
Wel mooi k*t

Bedankt voor je snelle reactie

Offline Gekke Gerrit

  • L86C-0070
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 17.529
  • Geslacht: Man
  • Geert
Re: Lekstroom
« Reactie #24 Gepost op: wo, 07 jan 2009, 19:08:32 »
Je kunt waarschijnlijk beter een nieuwe spanningsregelaar kopen en deze vervangen (volgens mij hoeft je dynamo dan niet eens eraf? -dunno-).
Heb een tijdje geleden ook via de sloop een dynamo geregeld voor kennissen, ben 4x aan het in- en uitbouwen geweest?! -gert-
Kijk je ook even hoe je riem/V-snaar eraan toe is?
Bedenk goed, wat je met je laatste Polo doet!

Offline Serge

  • L86C-0001
  • Non-Register lid
  • Berichten: 17.758
  • Geslacht: Man
  • der doctor
Re: Lekstroom
« Reactie #25 Gepost op: wo, 07 jan 2009, 19:25:57 »
ik
Om hier even op in te haken, lijkt me niet nodig nog een topic te openen :)

Zaterdag accu dood (zo leek het toen in ieder geval). Accu van de sloop gehaald, getest en starte weekend prima. (kwam uit apkafkeur auto
Maandagmorgen ook, alleen maandag middag zat er nog net genoeg stroom in voor het handremledje..
Met startkabels gestart en naar huis gereden, uitgezet, 5 min gewacht en start direct geen moeite.
3 uur later auto binnen zetten, merkt dat ie beetje moeite heeft, maar de moter slaat altijd snel aan dus starten!

Vanmorgen, startmoter gaat 1x rond en daarna niets meer.

Radio heb ik er gister af getrokken.
Enige niet orginele is nu nog de versterker, maar die wordt ingeschakeld met een remotekabel van de radio (dus zou geen stroom mogen pakken?).

Help..  -boehoe-

Oftwel, lijkt mij stroom lekken of dynamo, vrees het laatste..
zeg aku , na 10 seconden starten mag deze niet onder de 10,5 volt zakken tijdens het starten .

 en daarbij ,acu van de sloop  -gert-
je hebt laagvliegers en modelvliegers .

Offline martijn

  • Non-Register lid
  • Berichten: 7.507
  • Geslacht: Man
Re: Lekstroom
« Reactie #26 Gepost op: wo, 07 jan 2009, 19:26:53 »
AKU = fout,  ACU = fout,

ACCU = goed ;)

Er is trouwens niets mis met een goede accu van de sloop. Weet je hoeveel auto's met recente accu's op de sloop belanden? Scheelt behoorlijk in de kosten.
« Laatst bewerkt op: wo, 07 jan 2009, 19:28:26 door martijn »
Polo 1.3C steilheck `witte schicht`1983

Offline Serge

  • L86C-0001
  • Non-Register lid
  • Berichten: 17.758
  • Geslacht: Man
  • der doctor
Re: Lekstroom
« Reactie #27 Gepost op: wo, 07 jan 2009, 19:28:11 »
die van mij kan ik rustig een 2 uur op stadslicht laten staan ,start direct .niet teveel verbruikerlijke onzin zoals versterkers scheelt een hoop (btw mijn acu ios al 5 jaar oud ) en nog nooit tot het eind leeggetrokken ,wat zeer slecht is voor je loodplaten
je hebt laagvliegers en modelvliegers .

Offline Serge

  • L86C-0001
  • Non-Register lid
  • Berichten: 17.758
  • Geslacht: Man
  • der doctor
Re: Lekstroom
« Reactie #28 Gepost op: wo, 07 jan 2009, 19:31:56 »
en daarbij ik heb er een test apperaatje voor ,heel simpel dingetje , test ook je dynamo
je hebt laagvliegers en modelvliegers .

Offline Gerard

  • 28/07/1988 - 12/02/2016 † L86C-0131 Allmighty
  • Register Moderator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 3.329
  • Geslacht: Man
  • Gerard Knol
Re: Lekstroom
« Reactie #29 Gepost op: wo, 07 jan 2009, 19:34:58 »
@Serge,

Waarom zo negatief?

Accu is van 2008, komt van een sloopauto waar een nieuwe accu is ingezet en daarna afgekeurd is.
Zoals Martijn al zegt hoeft daar niks mis mee te zijn, en is het niet duur.

Dat jij versterkers onzin vind, prima. Maar ik kan met men andere auto en dik half uur flink de radio + versterker open zetten en daarna prima starten. 43 ampere accutje trouwens.

Daarbij komt nog dat ik al achter het probleem ben..

@arjan, hier een 10tje :) en de goedkoopste in het dorp nieuw 45e
« Laatst bewerkt op: wo, 07 jan 2009, 19:38:34 door Gerard Polo MK2 »