Auteur Topic: Lekstroom  (gelezen 3751 keer)

Offline Jaap

  • L86C-0004 "niet kabouter"
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 10.023
  • Geslacht: Man
  • Jaap Peters
    • www.steilheck.nl
Re: Lekstroom
« Reactie #45 Gepost op: za, 05 feb 2011, 19:46:09 »
*Koe uit sloot trek*

Vandaag platte accu  ( Polo 2 Coupe, 1.3 NZ )

Multimeter tussen massa auto en massa accu gezet: 2,5 ampere lekstroom.
Zekeringen trekken: Geen soelaas: Zelfs met àlle zekeringen eruit 2,45 amper lekstroom.

Radio: geen
Binnenverlichting: uit
Alle verbruikers: uit
Constante plus trekhaak: afgekoppeld

Recent vervangen:
- spanningsregelaar dynamo ( oude was kapot )

Verdachtte: spanningsregelaar dynamo: Was een gebruikte.. en het laadstroomlampje doet t soms wel en soms niet.
Bij draaiende motor nog geen 13 volt te meten. Maandag een nieuwe regelaar halen: Zal ff melden of dat het probleem is!

Mijn wagenpark Fix what ain't broken

Offline Gekke Gerrit

  • L86C-0070
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 17.529
  • Geslacht: Man
  • Geert
Re: Lekstroom
« Reactie #46 Gepost op: za, 05 feb 2011, 22:57:13 »
Had eenzelfde issue bij de daily-Rucknault van Iris. Bleek dat er een verschil zat tussen de volt-meting over de polen van de accu en de meting over de plus van de accu en (de massa van) het blok: ruim 1,2 Volt (Amperes niet eens gemeten).

De gevlochten massa-kabel van de Scenic is een bekende amokmaker. Dus tijdelijk even een extra 'ground' aangebracht tussen (massa van) het blok en de min-pool van de accu. Dan krijgt de nieuwe dynamo tenminste ook even de kans om de accu bij te laden.

Diezelfde accu is trouwens ook weer een nieuwe: schijnbaar heeft het massa-/laad-probleem de 8 maanden jonge (!) accu vernietigd... -gert-
Bedenk goed, wat je met je laatste Polo doet!

Offline Jaap

  • L86C-0004 "niet kabouter"
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 10.023
  • Geslacht: Man
  • Jaap Peters
    • www.steilheck.nl
Re: Lekstroom
« Reactie #47 Gepost op: ma, 07 feb 2011, 12:40:18 »
Je Ne Sais Quoi!

*ik snap er de ballen niet meer van*

Andere (nieuwe) regelaar gehaald, volgens de boekjes behorende bij deze dynamo. Lampje in dash doet nog steeds niets bij alleen contact aan. Lekstroom is van 2,5 naar 3 ampere gestegen, maar tijdens draaien van de motor loopt het voltage nu wel op tot zo'n  14,3 volt.  (deed ie met de oude regelaar niet)

Dashbordje uitgebouwd: wellicht is de led wel stuk?

*edit*
2 andere cockpitjes getest:allebei geen sjoege op het laadstroomlampje.

Op de stekkerverbinding van het blauwe draadje bij het inlaatspruitstuk meet ik aan beide zijden rond de 12 volt. Vreemd, maar ik begrijp het systeem sowieso niet helemaal.

Als er 12 volt op het blauwe draadje staat, dan moet het ledje toch branden?
Mijn wagenpark Fix what ain't broken