Auteur Topic: Inlaatspruitstukken  (gelezen 3060 keer)

Offline GiGaHertz

  • Non-Register lid
  • Berichten: 163
  • Geslacht: Man
  • IK MOET MIJN VOOR EN ACHTERNAAM HIER INVULLEN
Re: Inlaatspruitstukken
« Reactie #30 Gepost op: ma, 12 jan 2009, 21:34:37 »
Jep ik ken de problemen met de materialen [^_^] (ben zelf werktuigbouwkundige)
Maar dat is idd makkelijk om te weten, hoe hebben jullie je stalen spruitstukken afgewerkt?
Gewoon schuren en een goede hittebestendige lak erop, of gepolijst met blanke hittebestendige lak ofzo?
jammer alleen dat de lak gevoelig is voor benzine, maar dat zal alleen een probleem zijn bij de aansluitrubbers.

Aan de binnenkant hoort dat ook niet te zitten  -uitlachen-

Verchromen kan natuurlijk ook nog, maar dat is volgensmij net zo duur als een setje webers bij BCCP  :P

Offline Serge

  • L86C-0001
  • Non-Register lid
  • Berichten: 17.758
  • Geslacht: Man
  • der doctor
Re: Inlaatspruitstukken
« Reactie #31 Gepost op: ma, 12 jan 2009, 21:36:45 »
die van sjon heb ik gemoffeld met motip hittebestendig . mijne is van rvs (dat was 1malig en nooit meer ,daar zitten wat uurtjes slijpen in )
je hebt laagvliegers en modelvliegers .

Offline GiGaHertz

  • Non-Register lid
  • Berichten: 163
  • Geslacht: Man
  • IK MOET MIJN VOOR EN ACHTERNAAM HIER INVULLEN
Re: Inlaatspruitstukken
« Reactie #32 Gepost op: ma, 12 jan 2009, 21:43:25 »
Ja RVS is inderdaad lastig, ik heb redelijk wat met dat spul gewerkt, leidingen, beugels etc vanalles gelast en gemaakt.
Je kunt er wel mee werken, verwacht alleen niet dat het 'meewerkt'  -naughty- :P

Offline martijn

  • Non-Register lid
  • Berichten: 7.507
  • Geslacht: Man
Re: Inlaatspruitstukken
« Reactie #33 Gepost op: ma, 12 jan 2009, 21:48:28 »
Jep ik ken de problemen met de materialen [^_^] (ben zelf werktuigbouwkundige)
Maar dat is idd makkelijk om te weten, hoe hebben jullie je stalen spruitstukken afgewerkt?
Gewoon schuren en een goede hittebestendige lak erop, of gepolijst met blanke hittebestendige lak ofzo?
jammer alleen dat de lak gevoelig is voor benzine, maar dat zal alleen een probleem zijn bij de aansluitrubbers.

Aan de binnenkant hoort dat ook niet te zitten  -uitlachen-

Verchromen kan natuurlijk ook nog, maar dat is volgensmij net zo duur als een setje webers bij BCCP  :P

Verchromen is wel retecool! -cool- -cool-

Iets van materialen weten en er mee kunnen werken/ontwerpen zijn 2 verschillende dingen -naughty- Heb zelf heel veel theorie gehad tijdens mijn studie WB in Delft, maar heb er pas echt mee leren werken toen ik in een bijbaan in een werkplaats kreeg.

Heb zelf ook twee keer een RVS spruitstuk gemaakt, maar alleen maar omdat ik goedkoop RVS voetplaten kon laten lasersnijden. Zelf een voetplaat frezen heb ik geprobeerd, maar daar sloop je ontzettend veel gereedschap mee, vooral als je RVS 316 gebruikt. RVS is veel mooier, vooral als het een net TIG gelast dingetje is.
10mm RVS in vorm slijpen/inlaatgaten op maat maken is echt monnikenwerk..

Een stalen spruitstukje is ideaal om zelf te maken, zelfs als je geen frees/draaibank hebt. Met een boormachine/vijl en dremel kom je ook een heel eind.
Spruitstukje spuiten met hittebestendige lak (afbakken in de oven als ma niet kijkt ;) ) is meer dan genoeg.
Polo 1.3C steilheck `witte schicht`1983

Offline GiGaHertz

  • Non-Register lid
  • Berichten: 163
  • Geslacht: Man
  • IK MOET MIJN VOOR EN ACHTERNAAM HIER INVULLEN
Re: Inlaatspruitstukken
« Reactie #34 Gepost op: ma, 12 jan 2009, 22:13:12 »
Ik heb zelf al enige stages bij fabrieken achter de rug, zeker goed voor de praktijkervaring  -cool-
RVS 316 is een van de meeste taaie, ik heb het zelfs gehad dat dat spul 'luchtgehard' werd.
Was bezig op de draaibank en het RVS werd dusdanig warm dat het paars werd.
Zie er dan nog maar eens met een HSS boor doorheen te komen  -uitlachen-

Frezen zal ook alleen fatsoenlijk gaan met Vol Hardmetalen frezen/of HM wisselplaatjes.
En dan nog met overvloedige koeling.

Dat afbakken van zon spruitstukje is wel een goede tip, wordt de lak idd keihard van!

Offline martijn

  • Non-Register lid
  • Berichten: 7.507
  • Geslacht: Man
Re: Inlaatspruitstukken
« Reactie #35 Gepost op: ma, 12 jan 2009, 22:20:52 »
leuk is dat! Net als CrNiMo draaien.. Krijg je een soort gloeiende vonkenregen over je heen:) Jammer dat de beste materialen ook het lastigst te bewerken zijn. -boehoe-

Tja, voor de eerste keer zou ik je aanraden om staal te gebruiken met een leuk setje carbs. Als het werkt/ naar je zin is kan je altijd een tweede spruitstuk maken uit RVS. Een setje carbs+spruitstuk verkoop je vrij makkelijk.

Polo 1.3C steilheck `witte schicht`1983

Offline GiGaHertz

  • Non-Register lid
  • Berichten: 163
  • Geslacht: Man
  • IK MOET MIJN VOOR EN ACHTERNAAM HIER INVULLEN

Offline Serge

  • L86C-0001
  • Non-Register lid
  • Berichten: 17.758
  • Geslacht: Man
  • der doctor
Re: Inlaatspruitstukken
« Reactie #37 Gepost op: di, 13 jan 2009, 07:00:51 »
voor 1.3 zeg ik klik en pakken
je hebt laagvliegers en modelvliegers .

Offline martijn

  • Non-Register lid
  • Berichten: 7.507
  • Geslacht: Man
Re: Inlaatspruitstukken
« Reactie #38 Gepost op: di, 13 jan 2009, 08:34:08 »
komt nog wel 29 euro verzendkosten bij naar NLD staat in de advertentie.
Voor dat geld heb je ook een setje bij Motans, inclusief verzenden, in Eindhoven. (minder zelfs!)

Persoonlijk zou ik zeggen dat de CBR900rr carbs aan de grote kant zijn, doorlaat is 38mm. Voor een 1.3'tje kan je best toe met een 36mm set carbs.

Polo 1.3C steilheck `witte schicht`1983

Offline Bas

  • L86C-0051
  • Non-Register lid
  • Berichten: 3.388
  • Geslacht: Man
  • Bas Kamminga
Re: Inlaatspruitstukken
« Reactie #39 Gepost op: di, 13 jan 2009, 13:32:58 »
[harryhandelaar modus]
Ik heb nog een setje 37mm carbs te koop -naughty-
[/harryhandelaar modus]

Offline GiGaHertz

  • Non-Register lid
  • Berichten: 163
  • Geslacht: Man
  • IK MOET MIJN VOOR EN ACHTERNAAM HIER INVULLEN
Re: Inlaatspruitstukken
« Reactie #40 Gepost op: di, 13 jan 2009, 14:15:51 »
@ Bas
Wat moet je voor dat setje hebben dan, en wat is het merk van de carbs?
Maar het belangrijkste is nog wel, past die bak wel onder de motorkap  :P?

Die verzendkosten zijn inderdaad pretty high, maar ja, ik zal eens een kijkje nemen bij dat adres in eindhoven!
Jammer dat er hier in NL maar weinig slopers zijn die hun spullen op internet zetten, en motorslopers die weet ik eerlijk gezegd ook niet te zitten  -dunno-

Offline martijn

  • Non-Register lid
  • Berichten: 7.507
  • Geslacht: Man
Re: Inlaatspruitstukken
« Reactie #41 Gepost op: di, 13 jan 2009, 14:19:57 »
lees anders eens het topic door...

Alle antwoorden staan in dat betreffende topic -gert-
Polo 1.3C steilheck `witte schicht`1983

Offline GiGaHertz

  • Non-Register lid
  • Berichten: 163
  • Geslacht: Man
  • IK MOET MIJN VOOR EN ACHTERNAAM HIER INVULLEN
Re: Inlaatspruitstukken
« Reactie #42 Gepost op: di, 13 jan 2009, 14:24:59 »
Oh lazy me  ;),

Je hebt gelijk dat moet ik ffkes doen, heb net met Motans gebeld. Die hebben nog wel wat liggen om mee te gaan knutselen  -klappen-.
Wat ik eerst even doe is afwachten wat het mij gaat kosten om er een set doppelvergasers op te zetten.
Als dit onder de 300 euro's blijft doe ik dat misschien wel, anders worden het  -fietsen- carbs.
Die zijn ook wat makkelijker in het afstellen dan webers, solexen, dellos etc.

Offline fishman

  • Non-Register lid
  • Berichten: 620
  • Geslacht: Man
  • Iepe Visser
Re: Inlaatspruitstukken
« Reactie #43 Gepost op: di, 13 jan 2009, 14:27:01 »
Spruitstuk zou ik spuiten met VHT. Is wel olie en benzine bestendig.
Lik my de aaien.

Offline GiGaHertz

  • Non-Register lid
  • Berichten: 163
  • Geslacht: Man
  • IK MOET MIJN VOOR EN ACHTERNAAM HIER INVULLEN
Re: Inlaatspruitstukken
« Reactie #44 Gepost op: di, 13 jan 2009, 14:31:34 »
Ja dat kan allemaal natuurlijk,
Nu zal zon inlaatspruitstuk natuurlijk niet zo heet worden als een uitlaatspruitstuk.
Tenzij je kleppen ruk zijn en je backfire's krijgt  :D.

Maar VHT, Motip dat soort lakken zullen de job wel doen, alleen dat afbakken is een goede tip om te zorgen dat het ook goed uithard natuurlijk.