Auteur Topic: GK kabelboom vraagje....  (gelezen 3930 keer)

Offline RoelG

  • L86C-0115
  • Non-Register lid
  • Berichten: 11.013
  • Geslacht: Man
  • Roel Geene
    • Official -Boem Klats- assistant
Re: 3F of GK motor in Polo 1f?
« Reactie #15 Gepost op: ma, 26 jan 2009, 21:59:11 »
Tja. over keuze niet te klagen.

Het is dus wat je wil.

Ik zou voor de GK gaan  -thumbsup-

Offline martijn

  • Non-Register lid
  • Berichten: 7.507
  • Geslacht: Man
Re: 3F of GK motor in Polo 1f?
« Reactie #16 Gepost op: ma, 26 jan 2009, 22:17:39 »
Nu is mij ook nog een 1.3 GT (3F) blok aangeboden die opnieuw is opgebouwd en waarvan de compressie verlaagd is.

Misschien een leuk idee voor een turbo?

Greetz,

Joan

Jij krijgt ook van alles aangeboden.. ;)

Dat blokje staat niet toevallig op marktplaats, in Groningen te koop?
Polo 1.3C steilheck `witte schicht`1983

Offline Der Ghopmeister

  • L86C-0105
  • Non-Register lid
  • Berichten: 13.529
  • Geslacht: Man
  • Arjan Sportel
    • The Polo 86(c) Fanpage
Re: 3F of GK motor in Polo 1f?
« Reactie #17 Gepost op: ma, 26 jan 2009, 22:27:23 »
Jij krijgt ook van alles aangeboden.. ;)

Dat blokje staat niet toevallig op marktplaats, in Groningen te koop?

als dat zo is is het mijn ouwe MH  :D

Offline martijn

  • Non-Register lid
  • Berichten: 7.507
  • Geslacht: Man
Re: 3F of GK motor in Polo 1f?
« Reactie #18 Gepost op: ma, 26 jan 2009, 22:30:59 »
zo heel veel nieuw opgebouwde 1300'tjes met lage compressie zullen er niet aangeboden worden denk ik :)
Polo 1.3C steilheck `witte schicht`1983

Offline Der Ghopmeister

  • L86C-0105
  • Non-Register lid
  • Berichten: 13.529
  • Geslacht: Man
  • Arjan Sportel
    • The Polo 86(c) Fanpage
Re: 3F of GK motor in Polo 1f?
« Reactie #19 Gepost op: ma, 26 jan 2009, 22:36:14 »
idd dus dat 3f GT is een vreemd verhaal -dunno-

Offline Joan 1F

  • L86C-0133
  • Non-Register lid
  • Berichten: 269
  • Joan Tanghé
Re: 3F of GK motor in Polo 1f?
« Reactie #20 Gepost op: ma, 26 jan 2009, 22:37:15 »
Nou, ik denk dat dat hem wel is.... :D    Toevallig...   Overigens was ik in de veronderstelling dat een 3F motor was....

Alleen ben ik er niet achtergekomen via marktplaats, maar via een oud collega die daar zijn eigen tuning & styling bedrijf heeft.

Ik neig inderdaad het meeste naar de GK. Eventueel nadeel kan zijn dat de motor al 2 jaar in een hoekje staat.

Maar goed, het blok gaat toch uit elkaar....

Offline Der Ghopmeister

  • L86C-0105
  • Non-Register lid
  • Berichten: 13.529
  • Geslacht: Man
  • Arjan Sportel
    • The Polo 86(c) Fanpage
Re: 3F of GK motor in Polo 1f?
« Reactie #21 Gepost op: ma, 26 jan 2009, 22:41:16 »
Dan was dat idd mijn oude MH  :D Ook een leuk blokje geworden  -thumbsup-

Offline martijn

  • Non-Register lid
  • Berichten: 7.507
  • Geslacht: Man
Re: 3F of GK motor in Polo 1f?
« Reactie #22 Gepost op: ma, 26 jan 2009, 23:06:16 »
Kan niet missen. Dat blok is 100% goed, is helemaal gereviseerd.
Polo 1.3C steilheck `witte schicht`1983

Offline tim_j

  • Non-Register lid
  • Berichten: 202
  • Geslacht: Man
  • wie niet hard gaat! moet eerder vertrekken....
Re: 3F of GK motor in Polo 1f?
« Reactie #23 Gepost op: vr, 30 jan 2009, 20:55:44 »
heb je bij overmaatste cilinders, (dus uitgehoond onderblok)  meer vermogen omdat cilinderhoud is toegenomen?

Offline GiGaHertz

  • Non-Register lid
  • Berichten: 163
  • Geslacht: Man
  • IK MOET MIJN VOOR EN ACHTERNAAM HIER INVULLEN
Re: 3F of GK motor in Polo 1f?
« Reactie #24 Gepost op: vr, 30 jan 2009, 21:33:27 »
Honen zal niet veel uithalen  :D, let me explain.

Honen is een vorm van slijpen waarmee met uiterste precisie gaten kunnen worden geruimd. Met name om de rondheid van het gat preciezer te maken en de ruwheidswaarde (oppervlaktekwaliteit) juist te maken. Dit is belangrijk voor de aanhechting van olie aan het cilinderoppervlak (en ook de kruisstreek gemaakt door het honen).

Opboren is de term die je zoekt, dit is over de volle lengte of diepte van een gat de diameter vergroten.

Weer wat geleerd -thumbsup-

Wat betreft je vraag over het vergroten van de cilinderinhoud door deze op te boren.
Zoiets heeft weinig nut zondere verdere aanpassingen, je zult immers ook moeten zorgen voor voldoende vullingsgraad van de cilinders.
En ook je compressieverhouding zal omlaag gaan, dit betekend ook vermogensverlies.

Offline Jaap

  • L86C-0004 "niet kabouter"
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 10.023
  • Geslacht: Man
  • Jaap Peters
    • www.steilheck.nl
Re: 3F of GK motor in Polo 1f?
« Reactie #25 Gepost op: za, 31 jan 2009, 08:26:10 »

@Giga en tim_j:

Honen + overmaatszuigers versus opboren

Als je overmaats zuigers plaatst ( vervangingszuigers voor 'versleten' motoren ) gaat de cilinderinhoud minimaal omhoog.
Dat laat je doen door de cilinders uit te honen, of eventueel eerst te laten opboren met als afwerkstapt het honen van de wanden.
Bedoeling is vooral een ' versleten ' blok weer fris te maken.

Als je een 0.9 of 1.1 gaat opboren tot 1.0 of 1.3 gaat de cilinderinhoud maximaal omhoog
boren en honen, alleen de stap naar overmaats cilinders is ' nog een stappie groter '

Bij normale revisie ga je van standaard maar naar 1e overmaat.
Bij debielen revisie ga je van 0.9 naar 1.3 (want je pakt net zo makelijk een 1.3 van het schap :) )
Bij extreme revisie ga je van standaard 0.9 of 1,3 naar 1.4 of zelfs 1.5!
Mijn wagenpark Fix what ain't broken

Offline Rétrokroezer

  • Non-Register lid
  • Berichten: 417
  • Geslacht: Man
  • Bart
    • www.retropilots.be
Re: 3F of GK motor in Polo 1f?
« Reactie #26 Gepost op: za, 31 jan 2009, 13:48:57 »
Even Off-topic, maar wel aansluitend op wat hierboven staat.
Bij die oude Rieger-polo GTO's zat er vaak een 1500 in.
Is dat ook een opgeboorde 1300 sleeptuimelaar?

Offline Serge

  • L86C-0001
  • Non-Register lid
  • Berichten: 17.758
  • Geslacht: Man
  • der doctor
Re: 3F of GK motor in Polo 1f?
« Reactie #27 Gepost op: za, 31 jan 2009, 14:06:23 »
Even Off-topic, maar wel aansluitend op wat hierboven staat.
Bij die oude Rieger-polo GTO's zat er vaak een 1500 in.
Is dat ook een opgeboorde 1300 sleeptuimelaar?
met een diesel krukas wat 1450cc opleverde en in de volksmond als 1500 wordt gezegd
je hebt laagvliegers en modelvliegers .

Offline Joan 1F

  • L86C-0133
  • Non-Register lid
  • Berichten: 269
  • Joan Tanghé
Re: 3F of GK motor in Polo 1f?
« Reactie #28 Gepost op: za, 31 jan 2009, 18:58:27 »
Ik ben inmiddels vandaag naar België geweest en heb daar een 1.3 GK motor opgehaald.  -klappen-

Ook inclusief versnellingsbak, een aantal aandrijfassen, 2 startmotoren, dynamo etc....

Dus binnenkort de motor uit elkaar halen en kijken hoe het er allemaal uit ziet.

Greetz,

Joan
« Laatst bewerkt op: za, 31 jan 2009, 23:41:01 door Joan 1F »

Offline Dennis

  • L86C-0024
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 11.718
  • Geslacht: Man
  • Dennis Eggen
    • Polo 86(c) Register
Re: 3F of GK motor in Polo 1f?
« Reactie #29 Gepost op: za, 31 jan 2009, 21:41:39 »
 -thumbsup-