Auteur Topic: Flushing Oil - Spoelen van het motorblok ????  (gelezen 4598 keer)

Offline Leonneke

  • Non-Register lid
  • Berichten: 77
  • Geslacht: Man
  • Leon van Meijel
Flushing Oil - Spoelen van het motorblok ????
« Gepost op: di, 27 jan 2009, 00:07:46 »
Zeer geachte Polooo-ers;

Het leek me eens tijd, om een "gevoelig" onderwerp bespreekbaar te maken. Ik zal eerst uitleggen wat de aanleiding is van dit topic.
Sedert 3 weken rijd ik trots rond in een Polo uit 1992. Afgelopen avond tankte ik af met een halve tank V-POWER.  Een benzine met reinigende eigenschappen.
De afgelopen 3 weken reed mijn Polo precies 141 op de klok. Vanavond, na het tanken met V-power, reed de Polo precies 149 op de klok. Voor de goede orde, elke dag precies hetzelfde stuk snelweg met een warme motor.

Zo ontstond het idee om eens te gaan nadenken over het "flushen" van de motor.
Er bestaat een zogenaamde flushing-oil in de handel welke men gebruikt om de motor van de binnenzijde te spoelen. Voor een revisie of voor het verversen van de olie. Risico kan zijn dat er zoveel vuil loskomt dat de motor gaat lekken.

Graag jullie ongezouten mening, liefst gebaseerd op kennis en ervaring.

Heeft het zin om de motor te reinigen met een flushing-oil ( 190.000 km ) voordat ik overga tot verversen van de olie ????
Ben benieuwd naar jullie meningen en ervaringen ...............  Leonneke
Greetz Leonneke

Offline martijn

  • Non-Register lid
  • Berichten: 7.507
  • Geslacht: Man
Re: Flushing Oil - Spoelen van het motorblok ????
« Reactie #1 Gepost op: di, 27 jan 2009, 00:12:40 »
Zelfde verhaal als met je bakolie;

Het gaat 9 van de 10 keer goed, maar soms ook niet. Is niet te voorspellen wat er aan rommel in je motor zit en op welke plaats.

Ik heb het meerdere keren gebruikt en gemengde gevoelens aan het spul overgehouden;

1. In mijn polo coupe; tikte ineens een hydrostoter. Na een motorspoeling en nieuwe olie+filter was dat weer helemaal voorbij.

2. in mijn Golf, na het vervangen van een motorblok. Eerst nieuwe (aldi) olie, daarna een spoelmiddeltje er bij. Olie afgetapt, daarna verse olie er in.
Gevolg; een verstopt oliekanaal (en dus een veeeel te lage oliedruk).

3. in een BX én in een Polo met 320.000km op de teller gebruikt (geen reden voor, maar puur uit 'voorzorg') en geen verbetering/verslechtering gemerkt.


P.s. Geloof niet al te veel van die 'onzin' dat V-power je motor zou reinigen.. Die hogere topsnelheid komt eerder door wind mee/wind tegen of de weersomstandigheden.
Een motorflush gaat zeker niet bijdragen aan een hogere topsnelheid of betere prestaties.

« Laatst bewerkt op: di, 27 jan 2009, 00:14:17 door martijn »
Polo 1.3C steilheck `witte schicht`1983

Offline Leonneke

  • Non-Register lid
  • Berichten: 77
  • Geslacht: Man
  • Leon van Meijel
Re: Flushing Oil - Spoelen van het motorblok ????
« Reactie #2 Gepost op: di, 27 jan 2009, 00:15:51 »
Zelfde verhaal als met je bakolie;

Het gaat 9 van de 10 keer goed, maar soms ook niet. Is niet te voorspellen wat er aan rommel in je motor zit en op welke plaats.

Ik heb het meerdere keren gebruikt en gemengde gevoelens aan het spul overgehouden;

1. In mijn polo coupe; tikte ineens een hydrostoter. Na een motorspoeling en nieuwe olie+filter was dat weer helemaal voorbij.

2. in mijn Golf, na het vervangen van een motorblok. Eerst nieuwe (aldi) olie, daarna een spoelmiddeltje er bij. Olie afgetapt, daarna verse olie er in.
Gevolg; een verstopt oliekanaal (en dus een veeeel te lage oliedruk).

3. in een BX én in een Polo met 320.000km op de teller gebruikt (geen reden voor, maar puur uit 'voorzorg') en geen verbetering/verslechtering gemerkt.


P.s. Geloof niet al te veel van die 'onzin' dat V-power je motor zou reinigen.. Die hogere topsnelheid komt eerder door wind mee/wind tegen of de weersomstandigheden.
Een motorflush gaat zeker niet bijdragen aan een hogere topsnelheid of betere prestaties.

Gevaarlijke bijdrage dit. Ik heb GEEN Golf, GEEN BX maar WEL een Polo Coupe.
Kortom, deze neem ik mee in de overwegingen ............
Greetz Leonneke

Offline martijn

  • Non-Register lid
  • Berichten: 7.507
  • Geslacht: Man
Re: Flushing Oil - Spoelen van het motorblok ????
« Reactie #3 Gepost op: di, 27 jan 2009, 00:22:05 »
Mijn conclusie is eigenlijk;

In het geval dat je er geen duidelijke aanleiding voor hebt kan het;

A. Niets opleveren (dat aantoonbaar is)

B. Problemen opleveren (verstopt kanaal/ losgekomen aangekoekte koolaanslag)

Polo 1.3C steilheck `witte schicht`1983

Offline Pete.Z

  • Non-Register lid
  • Berichten: 74
  • Geslacht: Man
  • Piet Zwanenburg
Re: Flushing Oil - Spoelen van het motorblok ????
« Reactie #4 Gepost op: di, 27 jan 2009, 00:23:15 »
Mijn mening,en uit ervaring,niet doen,zeker niet bij een motor met meer dan een ton op de teller.
Het gevaar bestaat dat je zoveel vuil losweekt dat er oliekanaaltjes verstoppen,of dat het olieverbruik omhoog gaat omdat afdichtingen niet meer werken zonder de opgebouwde rotzooi.

Ik heb hetzelf meegemaakt met een Bedford uit 1978,lekker schoongespoeld,en daarna kon gelijk het blok eruit om te reviseren,zoveel olie gebruikte het opeens.

Zeer beperkt nuttig bij een goedlopend blok,net zoals die wonderbenzines.

Offline Mark

  • L86C-0037
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 7.296
  • Geslacht: Man
  • Mark Pruim
Re: Flushing Oil - Spoelen van het motorblok ????
« Reactie #5 Gepost op: di, 27 jan 2009, 01:31:31 »
 withstupid

If it ain't broke don't f*ck with it.

Zolang je er een beetje fatsoenlijke (merk)olie in mikt met regelmatige intervallen, ben je het beste uit.
Het enige middel dat ik gebruikte om m'n blok 'los' te krijgen was een uurtje autobahn  :)
Zuigerveren weer lekker 'los', verbandingskamers lekker schoongeblazen...loopt ie weer als een tiet -thumbsup-

Daarbij. Een schonere motor loopt echt niet 'harder'...
« Laatst bewerkt op: wo, 28 jan 2009, 01:22:23 door Mark »

Offline Koen

  • L86C-0012
  • Non-Register lid
  • Berichten: 2.153
  • Geslacht: Man
Re: Flushing Oil - Spoelen van het motorblok ????
« Reactie #6 Gepost op: di, 27 jan 2009, 08:18:50 »
Mijn enorm rokende Polo ook gespoeld, niks geen verbetering merkbaar.
Vreemd genoeg rij ik sinds kort rond met cbr carbs en sindsdien is mijn olieverbruik en rookproductie enorm afgenomen.  ??

Mark's uitleg klinkt in mijn geval dus erg logisch, want voorheen liet ik hem weinig toeren maken, maar nu  -naughty-

Dus mijn tip: niet spoelen, wel carbs!  -wtf-
Naast diverse hobby's ben ik ook dol op liefhebberijen zoals o.a. vrijetijdsbestedingen en leuke din

Offline patrick86c

  • L86C-0031
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 10.894
  • Geslacht: Man
Re: Flushing Oil - Spoelen van het motorblok ????
« Reactie #7 Gepost op: di, 27 jan 2009, 12:34:43 »
Dat noemen ze ook wel luiheid van je blokje.
XZ-88-RR VW Polo 2 coupe de “rooie rakker”.  
HB-LZ-74 VW Polo 2f coupe
XX-37-HR VW Polo 2

Offline FuriouZ

  • L86C-0162
  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.365
  • Geslacht: Man
Re: Flushing Oil - Spoelen van het motorblok ????
« Reactie #8 Gepost op: di, 27 jan 2009, 13:02:47 »
middeltjes zijn voor handelaren, met de verkoop niks mis. na 'n paar maand vanalles mis.
als er echt een probleem is probeer het op de juiste manier op te lossen
Liever een maand aan een opel lassen dan een dag aan een fransman sleutelen

Offline martijn

  • Non-Register lid
  • Berichten: 7.507
  • Geslacht: Man
Re: Flushing Oil - Spoelen van het motorblok ????
« Reactie #9 Gepost op: di, 27 jan 2009, 13:14:45 »
middeltjes zijn voor handelaren, met de verkoop niks mis. na 'n paar maand vanalles mis.
als er echt een probleem is probeer het op de juiste manier op te lossen

Die verstopping kwam bij mij direct na het flushen op de proppen ;)
Polo 1.3C steilheck `witte schicht`1983

Offline Jaap

  • L86C-0004 "niet kabouter"
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 10.023
  • Geslacht: Man
  • Jaap Peters
    • www.steilheck.nl
Re: Flushing Oil - Spoelen van het motorblok ????
« Reactie #10 Gepost op: di, 27 jan 2009, 13:27:09 »
Heb het wel eens gebruikt: Als 'eerste beurtje' voor een heel vuil blokje ( MH ) dat alleen maar op oude minerale olie had gelopen. Deed wonderen met de hydrostoters. Ging wel lekken op de nokkenaskeerring.
Nokkenaskeerring was dus kapot/versleten maar door opgehoopt vuil was ie toch nog redelijk dicht.
Weet niet wat beter is: Ik vond het niet zo'n probleem om die keerring te vervangen.

Wellicht is het beter om fatsoenlijke *syntetische* olie te gebruiken, waardoor aanwezige vervuiling door oude minerale olie langzaam afneemt...

Maar goed: V-power die meer vermogen brengt, bij een motor zonder klop/pingelsensor: Nee, daar geloof ook ik niet in. (Serge, kom d'r maar in). Daarnaast motor-olieflush versus 't soort benzine in je tank: nogal verschillende zaken. Begrijp niet helemaal hoe je het een met het ander mixt.

Flushen: alleen bij problemen, en bereid je voor op lekkages die er daarvoor eigenlijk ook al waren. 
Verstoppingen van de motor heb ik geen ervaring mee, gelukkig.  Misschien beter proberen dus, in de pruimen tijd :)
Mijn wagenpark Fix what ain't broken

Offline Koen

  • L86C-0012
  • Non-Register lid
  • Berichten: 2.153
  • Geslacht: Man
Re: Flushing Oil - Spoelen van het motorblok ????
« Reactie #11 Gepost op: di, 27 jan 2009, 16:20:22 »
Mijn tip staat op eenzame hoogte.  -moon-
Naast diverse hobby's ben ik ook dol op liefhebberijen zoals o.a. vrijetijdsbestedingen en leuke din

Offline Serge

  • L86C-0001
  • Non-Register lid
  • Berichten: 17.758
  • Geslacht: Man
  • der doctor
Re: Flushing Oil - Spoelen van het motorblok ????
« Reactie #12 Gepost op: di, 27 jan 2009, 20:14:42 »
idd goede olie van een goed merk en goed warmrijden en losrijden doet veel meer dan die kwakzalverij van de middeltjes die meer losmaken en dus verstoppingsgevaar leveren . olie is een ezelsbrug voor ;

KOEGRAS staat dus voor : KOEling ,Geleiding van warmte,Reinigen,Afvoeren van vuildelen,Smeren.

 dus een zeer goede olie (zoals de castrol rs ,valvoline longlive) met de juiste codering van 10w40  of 5w30 .

liefste bij een oude motor een halfsyntheet . een goed losgereden motor een volsyntheet(of vers gereviseerd)

motortje goed warm rijden . daarna rustig poken (lees stevig optrekken maar niet tot het uiterste ) en wat meer op toeren op de snelweg 120 in 4 ipv 5 .
je hebt laagvliegers en modelvliegers .

Offline GiGaHertz

  • Non-Register lid
  • Berichten: 163
  • Geslacht: Man
  • IK MOET MIJN VOOR EN ACHTERNAAM HIER INVULLEN
Re: Flushing Oil - Spoelen van het motorblok ????
« Reactie #13 Gepost op: di, 27 jan 2009, 20:15:23 »
Als ik een slimme opmerking kan toevoegen dan is het wel dit:
V-Power reinigt helemaal geen motoren en is ook geen wonderbrandstof.

Ik heb er ook nooit van gehoord dat dit reinigend zou werken, en bovendien, hoe wil dit het smeersysteem etc reinigen  -dunno-.
Als het goed is komt er geen brandstof in je olie...
Mocht je dit ergens gehoord hebben dan is dat in mijn ogen mooie verkoop praat.

Verder over de V-Power, hier worden extra additieven aan toegevoegd om de motor als het ware een soort schop onder zijn kont te geven. Dit is dus alles behalve goed. Vergelijk het maar met bijvoorbeeld NitroMethaan (in modelbouwmotorbrandstof) bij je benzine te gooien, gaat heel even goed en snel, op de langere termijn alles naar de kloten.
Om dit nog te bevestigen ken ik diverse garages die dit ook zeggen, omdat ze al verschillende auto's met kapotte motoren kregen door de V-Power.

Mijn advies, lekker goede benzine tanken en geen benzine met rotzooi er in, sommige tankstations willen er nog wel eens wat door gooien om de prijs laag te houden...  -gert-

Wat betreft het verhaal over de reinigingsmiddeltjes voor het blok kan ik de bovenstaande verhalen wel bevestigen.
Het reinigt inderdaad je blok, maar het kan ook zorgen voor lekkages door het verwijderen van vuilopbouw en losgekomen vuil kan idd dingen gaan verstoppen.

Offline martijn

  • Non-Register lid
  • Berichten: 7.507
  • Geslacht: Man
Re: Flushing Oil - Spoelen van het motorblok ????
« Reactie #14 Gepost op: di, 27 jan 2009, 20:18:51 »
Vergelijk het maar met bijvoorbeeld NitroMethaan (in modelbouwmotorbrandstof) bij je benzine te gooien, gaat heel even goed en snel, op de langere termijn alles naar de kloten.

sommige tankstations willen er nog wel eens wat door gooien om de prijs laag te houden...  -gert-


Overdrijven is ook een vak ;)
Polo 1.3C steilheck `witte schicht`1983