Auteur Topic: Haperend starten + hikken bij lage toeren + inhouden bij voluit accelereren  (gelezen 3821 keer)

Offline KoenG40

  • L86C-0022
  • _Register lid 2017_
  • Non-Register lid
  • Berichten: 3.874
  • Geslacht: Man
  • Koen
    • Websitetitel
Haperend starten + hikken bij lage toeren + inhouden bij voluit accelereren

Bij 'hikken' en 'inhouden' schiet A/F in het rood (lean = arm),
terwijl die als het goed is geel (closed-loop) of groen (rich=rijk) zou moeten aangeven.

Verschijnselen treden laatste dagen op. Lijkt me een brandstof of ontstekings dingetje.

In gedachte en op papier nagegaan wat er laatste maanden/jaren zoal gedaan is op dat gebied.

Twee jaar geleden of minder zijn vernieuwd: accu, bobine, verdeler, bougies en -kabels, brandstofpomp en -drukregelaar, injectoren.
Alle rekeningen terugkijkend tot 1/1/2003 vind ik NIET terug dat in de afgelopen zeven jaar het brandstoffilter is vervangen.
Ook Garageman heeft in die periode GEEN brandstofilter aan mij geleverd, ziet hij in zijn computer.

Dus: morgen eerst maar eens een nieuw brandstoffilter plaatsen en zien of het probleem dan is opgelost.

Offline martijn

  • Non-Register lid
  • Berichten: 7.507
  • Geslacht: Man
Re: Haperend starten + hikken bij lage toeren + inhouden bij voluit accelereren
« Reactie #1 Gepost op: di, 17 nov 2009, 17:04:22 »
je rijdt nogal wat natuurlijk, zou het kunnen zijn.

Een lek in je inlaattraject (valse lucht) zou ook nog een oorzaak kunnen zijn. Dan mis je een deel vermogen en start de auto ook iets slechter.
Polo 1.3C steilheck `witte schicht`1983

Offline KoenG40

  • L86C-0022
  • _Register lid 2017_
  • Non-Register lid
  • Berichten: 3.874
  • Geslacht: Man
  • Koen
    • Websitetitel
Re: Haperend starten + hikken bij lage toeren + inhouden bij voluit accelereren
« Reactie #2 Gepost op: di, 17 nov 2009, 19:11:30 »
je rijdt nogal wat natuurlijk, zou het kunnen zijn. Een lek in je inlaattraject (valse lucht) zou ook nog een oorzaak kunnen zijn. Dan mis je een deel vermogen en start de auto ook iets slechter.
idd, huidige brandstoffilter zit er waarschijnlijk 140.000 + kilometer in.

Dank voor het meedenken  -thumbsup-
Bedoel je met 'lek in inlaattraject' een lek ergens tussen de G-lader en het gasklephuis?
Denk nl. dat daar geen lek zal zitten, want drukmeter geeft boven 4000 toeren nog steeds wel 12 psi aan (~ 0,84 bar)

Offline vwinfo

  • L86C-0147
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.739
  • Geslacht: Man
  • Robert-Paul Dijkhuis
Re: Haperend starten + hikken bij lage toeren + inhouden bij voluit accelereren
« Reactie #3 Gepost op: di, 17 nov 2009, 19:26:10 »
Mischien staat de brandstofdruk regelaar te hoog.. klein tikje lager draaien..

Anders zou ik het ook niet weten

Offline martijn

  • Non-Register lid
  • Berichten: 7.507
  • Geslacht: Man
Re: Haperend starten + hikken bij lage toeren + inhouden bij voluit accelereren
« Reactie #4 Gepost op: di, 17 nov 2009, 21:19:58 »
ik bedoel eerder een lek tussen inlaatspruitstuk en cil.kop, of van gasklephuis naar spruitstuk. Of de slang van je rembekrachtiger, maar dat zou je ook aan de rempedaal moeten voelen.
Polo 1.3C steilheck `witte schicht`1983

Offline KoenG40

  • L86C-0022
  • _Register lid 2017_
  • Non-Register lid
  • Berichten: 3.874
  • Geslacht: Man
  • Koen
    • Websitetitel
Re: Haperend starten + hikken bij lage toeren + inhouden bij voluit accelereren
« Reactie #5 Gepost op: wo, 18 nov 2009, 03:32:59 »
ik bedoel eerder een lek tussen inlaatspruitstuk en cil.kop, of van gasklephuis naar spruitstuk. Of de slang van je rembekrachtiger, maar dat zou je ook aan de rempedaal moeten voelen.
Dat zal ik dan ook meteen (laten) nakijken.

@Vwinfo: afgelopen zomer is een nieuwe (instelbare) brandstofdrukregelaar gemonteerd, en die is toen afgesteld op - dacht ik - 3,2 bar.
Zal eens kijken hoe het daar nu mee staat. Zou het evt. niet eerder te LAGE brandstofdruk zijn (A/F wijst op inhouden in combinatie met veel te arm mengsel, denk ik, als leek).

Offline vwinfo

  • L86C-0147
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.739
  • Geslacht: Man
  • Robert-Paul Dijkhuis
Re: Haperend starten + hikken bij lage toeren + inhouden bij voluit accelereren
« Reactie #6 Gepost op: wo, 18 nov 2009, 10:11:58 »
Zou het evt. niet eerder te LAGE brandstofdruk zijn (A/F wijst op inhouden in combinatie met veel te arm mengsel, denk ik, als leek).
Ik ben zelf ook een leek daarin.. :)
Maar ik had hetzelfde probleem en zette hem iets lager en toen was het goed.. gewoon een beetje mee gaan spelen..

Offline KoenG40

  • L86C-0022
  • _Register lid 2017_
  • Non-Register lid
  • Berichten: 3.874
  • Geslacht: Man
  • Koen
    • Websitetitel
Re: Haperend starten + hikken bij lage toeren + inhouden bij voluit accelereren
« Reactie #7 Gepost op: wo, 18 nov 2009, 17:21:02 »
Vandaag niets aan gedaan: vanochtend vroeg startte de auto in het geheel niet meer, WANT het zendertje/afstandsbediening van de startonderbreking heeft de geest gegeven. Heb me niet eerder gerealiseerd dat dat dingetje ook al 15+ jaar oud is...

Morgen - donderdag - duw ik de auto naar Garageman (60 meter verderop) en dan gaat ie alles fixen.
Wordt vervolgd...

Offline vwinfo

  • L86C-0147
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.739
  • Geslacht: Man
  • Robert-Paul Dijkhuis
Re: Haperend starten + hikken bij lage toeren + inhouden bij voluit accelereren
« Reactie #8 Gepost op: wo, 18 nov 2009, 19:04:42 »
We wachten af..Mischien heb ik er ook nog wel wat aan :)

Offline KoenG40

  • L86C-0022
  • _Register lid 2017_
  • Non-Register lid
  • Berichten: 3.874
  • Geslacht: Man
  • Koen
    • Websitetitel
Re: Haperend starten + hikken bij lage toeren + inhouden bij voluit accelereren
« Reactie #9 Gepost op: do, 19 nov 2009, 16:46:26 »
Probleem startonderbreker verholpen:
LED-je op de afstandbediening brandde bij indrukken knopje, dus dacht ik dat batterijtje nog wel goed zou zijn. Maar omdat "meten is weten" kastje opengemaakt en multimeter gepakt. Blijkt dat er een klein batterijtje in zit (± zo dik als een AAA-penlite, maar half zo lang) van 12 (twaalf) Volt. Uitgenomen bleek spanning 11,6 Volt. Lijkt goed, maaarrr.... teruggeplaatst nogmaals gemeten met ingedrukt knopje (waarbij batterij dus stroom levert): liep spanning terug naar slechts 4,2 Volt. Nieuw batterijtje gehaald -> auto start weer als vanouds.

Valse lucht:
Naar de garage gereden (niet hoeven duwen  :) ) Valse lucht - optie voorgelegd aan Garageman. Heeft visuele inspectie (en ook iets met een spuitbusje) gedaan van betreffende onderdelen: GEEN 'luchtlek' ontdekt. Ook heeft ie een slang van de rembekrachtiger losgenomen. Ik moest toen eerst met motor uit en toen met draaiende motor pompend op rempedaal trappen, terwijl hij wat onder de motorkap zat te doen. Vraag me niet wat, maar zijn conclusie was dat er GEEN lekkage/valse lucht via het vacuum van de rembekrachtiger is

Nieuw brandstoffilter:
Heb zelf (op brug bij Garageman) het oude filter uitgebouwd -was echt oud- en nieuwe geplaatst. Proefrit van 15 km, beginnend met koude motor, beetje stad + stukje snelweg, verliep vrijwel probleemloos, zonder de in de titel van dit topic vermelde klachten. Probleem lijkt nu zo goed als opgelost.

Nog nakijken: vacuüm bediend brandstofrailmembraan (of zoiets)
Er is nog één dingetje waar hij in verband met de beschreven problemen toch nog naar wil kijken. Dat is  - als ik hem goed heb begrepen - een 'membraantje' op de kop van de brandstofrail dat - door het vacuum bediend - de brandstoftoevoer naar de injectoren opent of afsluit. Bij andere oude auto's willen die dingen, zo begrijp ik, nog wel eens stug worden of vervuild raken. Dan reageert die membraan niet meer soepel/traploos maar meer 'schokkerig'. En de mate waarin het membraanje 'minder soepel' is wil ook nog wel eens variëren met de luchttemperatuur - en vochtigheid...
Bekend probleem??
« Laatst bewerkt op: do, 19 nov 2009, 16:50:38 door KoenG40 »

Offline Serge

  • L86C-0001
  • Non-Register lid
  • Berichten: 17.758
  • Geslacht: Man
  • der doctor
Re: Haperend starten + hikken bij lage toeren + inhouden bij voluit accelereren
« Reactie #10 Gepost op: do, 19 nov 2009, 20:03:03 »
je bedoelt je brandstofdruk membaam welke door onderdruk of overdruk in jouw geval geregeld wordt .

vacuum is nergens aanwezig (vaccum is absoluut 0 druk en daar zul je ongeveer een 130km omhoog voor moeten )in de auto
je hebt laagvliegers en modelvliegers .

Offline KoenG40

  • L86C-0022
  • _Register lid 2017_
  • Non-Register lid
  • Berichten: 3.874
  • Geslacht: Man
  • Koen
    • Websitetitel
Re: Haperend starten + hikken bij lage toeren + inhouden bij voluit accelereren
« Reactie #11 Gepost op: do, 19 nov 2009, 21:46:19 »
je bedoelt je brandstofdruk membaam welke door onderdruk of overdruk in jouw geval geregeld wordt .
vacuum is nergens aanwezig (vaccum is absoluut 0 druk en daar zul je ongeveer een 130km omhoog voor moeten )in de auto
Strikt genomen heb je helemaal gelijk.  -thumbsup-
Hij had het inderdaad óók over over- en onderdruk, en dus over 'vacuüm'. Dit laatste dan denk ik met de betekenis die er in het autojargon aan gegeven wordt, zoal in 'vacuümmeter', die o.a. gebruikt wordt als 'econometer' en die - als ik het goed begrijp - feitelijk geen vacuuum aanwijst, maar de onderdruk in het spruitstuk.

edit: zelf heb ik een boostmetertje (zie plaatje) dat zowel onder- als overdruk (in psi) kan aangeven.
Daar staat -zie ik nu - bij het onderdrukschaalgedeelte de aanduiding VACuüm.
« Laatst bewerkt op: do, 19 nov 2009, 21:55:03 door KoenG40 »

Offline KoenG40

  • L86C-0022
  • _Register lid 2017_
  • Non-Register lid
  • Berichten: 3.874
  • Geslacht: Man
  • Koen
    • Websitetitel
Re: Haperend starten + hikken bij lage toeren + inhouden bij voluit accelereren
« Reactie #12 Gepost op: zo, 22 nov 2009, 10:25:08 »
Brandstoffilter vervangen, problemen blijven: koude motor slaat pas aan na 5 seconden doorstarten, af en toe 'spontaan afslaan, nu en dan hikken/inhouden zowel bij constant rijden als bij vlot accellereren (wat dan dus niet zo vlot meer is ;-) )

Daarom maar eens gekeken in Jetzt helfe ich mir selbst. Op pagina 203 staan de problemen genoemd als mogelijk gevolg van slechte 'Zündkerzen' (bougies). Volgens het Wartungsplan is een Zündkerzenwechsel elke 15000 km (of 30000 km bij longlife-bougies) voorgeschreven, staat op JHIMS pag. 202. De Haynes Service and repair manual geeft deze informatie over 'spark-plugs' óók - op pagina 1.11 en 1.12.: bij elke  20.000 miles onderhoudsbeurt schrijven ze een Spark plug renewal voor

Maar de bougies waren toch niet zo lang geleden vervangen??? Ik zie mezelf nog staan bij Garage Lux (een Bosch Service Center) die voor mij een doosje met W5DP0 Platinum in Duitsland besteld hadden. Zolang als ik me herinner heb ik al een slecht geheugen. Daarom eens goed in de administratie gedoken om te zien wat precies wanneer gedaan is. Geen rekening gevonden, wél een pinbetaling bij Lux op 2 augustus 2007 (!) Dan zitten de bougies er al ruim 2 jaar  =  ± 45.000 km in!! Fors langer dan de 30.000 km uit het Wartungsplan!

(Ik lees overigens hier op de site dat bougies wel wel 100.00 km zouden meekunnen: http://www.steilheck.nl/smf/index.php/topic,6963.msg224794.html#msg224794) ?? Dat lijkt me niet in lijn met het Wartungsplan ?

Actie: Volgende week bougies checken en nieuwe halen.
« Laatst bewerkt op: zo, 22 nov 2009, 10:27:06 door KoenG40 »

Offline Serge

  • L86C-0001
  • Non-Register lid
  • Berichten: 17.758
  • Geslacht: Man
  • der doctor
Re: Haperend starten + hikken bij lage toeren + inhouden bij voluit accelereren
« Reactie #13 Gepost op: zo, 22 nov 2009, 11:23:27 »
met de bougies gelijk de kabels ,verdelerkap en rotor meenemen .dit zijn samen met banden ,de meest ondergeschoven kindjes in onderhoud aan de auto's
je hebt laagvliegers en modelvliegers .

Offline KoenG40

  • L86C-0022
  • _Register lid 2017_
  • Non-Register lid
  • Berichten: 3.874
  • Geslacht: Man
  • Koen
    • Websitetitel
Re: Haperend starten + hikken bij lage toeren + inhouden bij voluit accelereren
« Reactie #14 Gepost op: ma, 23 nov 2009, 17:10:04 »
met de bougies gelijk de kabels ,verdelerkap en rotor meenemen .dit zijn samen met banden ,de meest ondergeschoven kindjes in onderhoud aan de auto's
Mede n.a.v opmerking Serge heeft Garageman vandaag op mijn verzoek besteld:

* Bosch W5 PDO platinum bougies
* original VW bougiekabelset voor Polo G40/PY
* verdelerkap en rotor

Kabels/kap/rotor waren in december 2006 (dus 3 jaar = ± 63.000 km geleden) vernieuwd. Dacht dat ze nog wel ff mee zouden kunnen, maar gelet op de klachten zekerheidshalve nu dan maar weer vernieuwen.