Auteur Topic: Haperend starten + hikken bij lage toeren + inhouden bij voluit accelereren  (gelezen 3823 keer)

Offline Dennis

  • L86C-0024
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 11.718
  • Geslacht: Man
  • Dennis Eggen
    • Polo 86(c) Register
Re: Haperend starten + hikken bij lage toeren + inhouden bij voluit accelereren
« Reactie #15 Gepost op: ma, 23 nov 2009, 17:14:39 »
Sla je spaarvarkentje alvast maar stuk   :)

Ik hoop voor je dat dat het probleem gaat oplossen.

Offline RoelG

  • L86C-0115
  • Non-Register lid
  • Berichten: 11.013
  • Geslacht: Man
  • Roel Geene
    • Official -Boem Klats- assistant
Re: Haperend starten + hikken bij lage toeren + inhouden bij voluit accelereren
« Reactie #16 Gepost op: ma, 23 nov 2009, 17:19:50 »
tja....

goed onderhoud kost wat, maar dan kun je ook dromen over 500.000 km  :)

Beter dan 5000,- aan een spuitbeurt uitgeven en dan je motor kapot laten lopen omdat de waterpomp vastloopt na 300.000 km  :D :D :D :D :D

dus euh. goed bezig  -thumbsup-

Offline KoenG40

  • L86C-0022
  • _Register lid 2017_
  • Non-Register lid
  • Berichten: 3.874
  • Geslacht: Man
  • Koen
    • Websitetitel
Re: Haperend starten + hikken bij lage toeren + inhouden bij voluit accelereren
« Reactie #17 Gepost op: ma, 23 nov 2009, 20:27:32 »
Sla je spaarvarkentje alvast maar stuk   :)

OK.

Hier thuis zeggen ze "voor het geld dat jij aan de Polo uitgeeft hadden we al een Ferrari kunnen kopen" :D




Offline Steilheck

  • L86C-0113
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 11.618
  • Geslacht: Man
  • Luc ( erkend zwetser )
Re: Haperend starten + hikken bij lage toeren + inhouden bij voluit accelereren
« Reactie #18 Gepost op: ma, 23 nov 2009, 21:55:55 »
Maar dan had je geen geld meer voor een grote beurt!  :)
Dit is een voorbeeld van een 1-regel onderschrift

Offline patrick86c

  • L86C-0031
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 10.894
  • Geslacht: Man
Re: Haperend starten + hikken bij lage toeren + inhouden bij voluit accelereren
« Reactie #19 Gepost op: di, 24 nov 2009, 09:44:01 »
OK.

Hier thuis zeggen ze "voor het geld dat jij aan de Polo uitgeeft hadden we al een Ferrari kunnen kopen" :D



En die vervolgens WA verzekeren en dan inmekaar poeieren zoals pas geleden is gebeurt -gert- :)


XZ-88-RR VW Polo 2 coupe de “rooie rakker”.  
HB-LZ-74 VW Polo 2f coupe
XX-37-HR VW Polo 2

Offline richard-polo

  • L86C-0119
  • Non-Register lid
  • Berichten: 3.851
  • Geslacht: Man
  • Richard Denkers
    • g-laderseite
Re: Haperend starten + hikken bij lage toeren + inhouden bij voluit accelereren
« Reactie #20 Gepost op: di, 24 nov 2009, 09:48:19 »
OK.

Hier thuis zeggen ze "voor het geld dat jij aan de Polo uitgeeft hadden we al een Ferrari kunnen kopen" :D





dat horen we vaker :)
denkersrichard@hotmail.com voor revisie, tuning & onderhoud

Offline Vinkees

  • L86C-0129
  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.998
  • Geslacht: Man
  • Ronald Vinke
Re: Haperend starten + hikken bij lage toeren + inhouden bij voluit accelereren
« Reactie #21 Gepost op: di, 24 nov 2009, 10:29:13 »
En wat zeg jij daarop dan?

Er gaat niets boven een Polo?  :D

Hoop dat de probleempjes straks verholpen zijn!

Beter 10 Polo's op de oprit, dan 1 op de sloop..

Offline KoenG40

  • L86C-0022
  • _Register lid 2017_
  • Non-Register lid
  • Berichten: 3.874
  • Geslacht: Man
  • Koen
    • Websitetitel
Re: Haperend starten + hikken bij lage toeren + inhouden bij voluit accelereren
« Reactie #22 Gepost op: ma, 07 dec 2009, 14:19:39 »
Vorige week (di 1/12) bougies (natuurlijk W5DP0 Platinum), kabels, verdelerkap en rotor vernieuwd (EUR 211,76).
(Dag waarde auto op basis van door verzekering geaccepteerde taxatie: EUR 3.500,--  :) )

Motor start koud en warm perfect en loopt mooi met constant toerental rond. Trap ik bij warme motor het gaspedaal diep in dan trekt ie zonder haperen als een lier. Boost-meterje gaat naar 12 psi (= ruim 0,8 bar) en A/F rechts vol in het groen (=rich, dus rijk). Tot zover alles (weer) goed.

Er blijft nu nog een raar/hinderlijk kwaaltje over: bij rustig rijden met constante snelheid houdt de motor af en toe in. Met rustig rijden bedoel ik zo tussen de 70 en de 100 in 4 of 5 en max. 3000 rpm, het gaspedaal maar weinig ingetrapt. Het is een soort 'hikje' van één of hooguit twee seconden. Soms blijft het minuten lang weg, en dan opeens 'hikt' ie weer. Ook sloeg de motor een enkele keer af toen ik bij een kruising moest stoppen.

Heb er  dit weekeinde op twee langere snelwegritten eens goed op gelet: het hikken treedt alleen op als de vacuum/boost-meter een onderdruk tussen 10 - 25 psi (= 0,7 - 1,7 bar onderdruk) aangeeft. Een fractie van een seconde NA zo'n hik staat de A/F-meter kortstondig helemaal links in het rood (=lean, dus arm).
Druk ik dan het gaspedaal een beetje in zodat de onderdruk tussen de 10 en de nul psi komt, dan is het hikken weer weg. En blijft ook weg als ik het gaspedaal nog verder intrap en de onderdruk overgaat in overdruk (tot 12 psi = ± 0,8 bar boost). Het lijkt erop dat het 'hikken' dus alleen optreedt bij geringe motorbelasting

Heb wat zitten lezen in Jetzt Helfe Ich Mir Selbst (pag. 31, 69 en 100 e.v.) en Hayens Service and Repair Manual (sectie 4.3). Ik begrijp wel wat er staat (de taal) maar snap het (de techniek) nog niet precies. Zou het kunnen dat het kwaaltje op een of andere manier gerelateerd is aan een 'vacuüm-probleem' dat direct (of indirect via beïnvloeding van de brandstofdruk) het hikken bij geringe motorbelasting veroorzaakt?
« Laatst bewerkt op: ma, 07 dec 2009, 16:28:52 door KoenG40 »

Offline KoenG40

  • L86C-0022
  • _Register lid 2017_
  • Non-Register lid
  • Berichten: 3.874
  • Geslacht: Man
  • Koen
    • Websitetitel
Re: Haperend starten + hikken bij lage toeren + inhouden bij voluit accelereren
« Reactie #23 Gepost op: ma, 07 dec 2009, 16:29:50 »
(zie eerst vorige bericht)

Voor de volledigheid (raar woord eigenlijk: vol - ledig ?) - maar goed: om het beeld compleet te maken :-) :

Er is een instelbare brandstofdrukregelaar gemonteerd. Dit in verband met aangepast luchtfilter, geflowde lader, uitlaat met highflow catalysator en hierop ingestelde chip. De systeemdruk is nu ingesteld op 3,2 bar.

Als ik het goed zie is die nieuwe regelaar a.h.w. in serie geschakeld met de oude drukregelaar. Het vacuümslangetje is simpelweg van de oude regelaar op de nieuwe gezet (let niet op de rafels, het slangetje zelf is in orde).

Het idee hierbij is dat de oude drukregelaar - bij afwezigheid van vacuüm-aansturing nu permanent volledig openstaat en dus GEEN belemmering van de brandstoftoevoer kan veroorzaken.

Zonder echt kennis van zaken te hebben opper ik twee mogelijkheden:

1. De oude drukregelaar 'doet' toch nog iets, met name bij lage motorbelasing de brandstoftoevoer afknijpen.
2. De nieuwe regelaar laat bij middelmatige (weinig vacuüm (lees: onderdruk)) en hoge belasting (overdruk) WEL de juiste hoeveelheid brandstof door. Maar bij lage belasting (veel onderdruk) 'knijpt' ie 'm te veel af.

Geen idee of ik op het juiste spoor zit  -  commentaar welkom!
« Laatst bewerkt op: ma, 07 dec 2009, 16:33:53 door KoenG40 »

Offline KoenG40

  • L86C-0022
  • _Register lid 2017_
  • Non-Register lid
  • Berichten: 3.874
  • Geslacht: Man
  • Koen
    • Websitetitel
Re: Haperend starten + hikken bij lage toeren + inhouden bij voluit accelereren
« Reactie #24 Gepost op: ma, 07 dec 2009, 16:30:50 »
Het bericht is leeggelaten.

Offline patrick86c

  • L86C-0031
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 10.894
  • Geslacht: Man
Re: Haperend starten + hikken bij lage toeren + inhouden bij voluit accelereren
« Reactie #25 Gepost op: ma, 07 dec 2009, 16:45:59 »
Volgens mij kan je de standaard regelaar toch laten vervallen ?? 
Of heb ik het nu mis ??
XZ-88-RR VW Polo 2 coupe de “rooie rakker”.  
HB-LZ-74 VW Polo 2f coupe
XX-37-HR VW Polo 2

Offline Dennis

  • L86C-0024
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 11.718
  • Geslacht: Man
  • Dennis Eggen
    • Polo 86(c) Register
Re: Haperend starten + hikken bij lage toeren + inhouden bij voluit accelereren
« Reactie #26 Gepost op: ma, 07 dec 2009, 16:55:49 »
In principe staat de oude drukregelaar continu open omdat de 2e (nieuwe) regelaar pas bij een hogere druk opengaat dan de oude.
De vraag is wel hoeveel het bij de nieuwe drukregelaar uitmaakt qua druk wanneer er wel of geen vacuum aanwezig is.

Offline Serge

  • L86C-0001
  • Non-Register lid
  • Berichten: 17.758
  • Geslacht: Man
  • der doctor
Re: Haperend starten + hikken bij lage toeren + inhouden bij voluit accelereren
« Reactie #27 Gepost op: di, 08 dec 2009, 00:45:56 »
regelaar werkt simpel bij meer inlaat onderdruk is lagere druk , bij inlaat overdruk is hogere druk . dus de oude regelaar heeft nog steeds een restrictie met tegendruk waarde van minimaal 2,5 bar .

 voor de juiste werking zul je de oude regelaar moeten verwijderen en de nieuwe moeten aansluiten op de juiste manier . 2 kapiteins op 1 schip werkt gewoon niet
je hebt laagvliegers en modelvliegers .

Offline patrick86c

  • L86C-0031
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 10.894
  • Geslacht: Man
Re: Haperend starten + hikken bij lage toeren + inhouden bij voluit accelereren
« Reactie #28 Gepost op: di, 08 dec 2009, 11:53:22 »
Dan zat ik toch goed met mijn gedachten,vond het al gek 2 regelaars opelkaar aangesloten.
Dat geeft mij een donkerbruin vemoeden dat daar je hele oorzaak ligt met dat hikken en inhouden enz.
XZ-88-RR VW Polo 2 coupe de “rooie rakker”.  
HB-LZ-74 VW Polo 2f coupe
XX-37-HR VW Polo 2

Offline martijn

  • Non-Register lid
  • Berichten: 7.507
  • Geslacht: Man
Re: Haperend starten + hikken bij lage toeren + inhouden bij voluit accelereren
« Reactie #29 Gepost op: di, 08 dec 2009, 13:48:24 »
ik dacht er (eerder) ook zo over, maar verklaar dan eens waarom de G40 het wel goed gedaan heeft met beide regelaars in het systeem?

Blijkbaar kan het wel. Als de motor eerder wel goed gelopen heeft op deze regelaar, wat is dan de reden dat het nu niet meer lukt?
Polo 1.3C steilheck `witte schicht`1983