Hallo beste mensen,
Hopelijk kunnen jullie mij een beetje helpen.
Vorige week was ik bij een bandencentrale geweest om mijn polo te laten uitlijnen omdat ik mijn stuur vrij veel naar rechts moest houden zodat hij rechtdoor zou rijden. Zetten ik het stuur recht trok hij weg naar links.
Ze hadden de uitlijning gedaan en ik krijg hiervan ook het uitlijningsrapport. Wat me onmiddelijk opvalt is dat ze een vw polo classic coupé genomen hadden van 84 tot 90.
Ik dacht daar gaan we ons niet druk over maken het zal wel hetzelfde zijn als bij model 94.
Ik vertrek met de wagen en alles lijkt op het eerste zicht ok. Tot ik op een paar km van de centrale ben dan merk ik toch dat de wagen als ik het stuur rechtzet deze keer wegtrekt naar rechts en ik het stuur toch wat naar links nu moet draaien zodat de polo rechtdoor rijdt.
Helaas kon ik niet onmiddelijk terug omdat ik met wat vrienden op weekend vertrok.
Vandaag ben ik dus terug naar die bandencentrale geweest en gemeld dat de wagen nu naar de andere kant wegtrekt. Ja kom vanmiddag terug dan lossen we dit kosteloos op.
Ik meld hen ook dat het uitlijningsrapport een polo classic van 84 tot 90 vermeld en dat mijn polo 1 van 94 is. Kon volgens de man van de desk niet het probleem zijn.
Zogezegd zo gedaan. Om 14u meld ik me daar terug en zetten ze hem terug op de brug voor de uitlijning. Ik meld aan die persoon dat hij van 94 is en niet van 84 tot 90 zoals op het eerste rapport staat. Dus hij kiest nu het juiste model op de pc en doet alle handelingen die de pc zegt.
Dan krijg je het beeld met groen en rood en het gaf duidelijk rood aan. Oei oei oei zegt die toch wel een fout door ons gemaakt. Hij draait de wielen tot het groen aangeeft en dan gaat hij binnen in de wagen kijken en zegt : Het stuur staat recht de wielen ook er is geen probleem met de uitlijning.
De man van de desk komt erbij en gaat ook naar de onderzijde van de wagen. Hij bekijkt hem is en vraagt me : Heb jij een ongeluk gehad met de wagen? Ik zeg ja inderdaad dat klopt. Ja zegt hij ik zie dat het rechterwiel net iets meer naar achter staat als het linkerwiel, dat is het probleem, plus zegt hij uwe achteras staat volgens de pc ook scheef waar we weinig kunnen aandoen. Maar er is zeker geen probleem met de uitlijning.
Hij vroeg me hoelang ik nog met deze wagen zou rijden? Want dat het een echt gevaar is momenteel op de baan met een wiel dat naar achter staat en een achteras dat scheef staat.
Dus ik besluit naar mijn kennis te rijden die de wagen heeft hersteld. Ik leg hem uit wat er gaande is. Hij doet eerst het meetwerk voor te kijken of het rechterwiel tegenover het linker inderdaad wat naar achter staat. Dat bevestigd hij ook maar zou nog net toegelaten. Dan besluit hij op het zicht het linkerwiel met het stuur recht te plaatsen zodat die gelijk is als met het achterwiel. Dan gaat hij kijken naar de rechterkant en ziet hij dat dit wiel licht naar buiten staat gedraaid. Viola zegt hij dat is het probleem en je stuur staat ook niet recht zo.
Hij zei ook dat je achterwiel naar achter staat heeft niets met je ongeval te maken van 3 weken geleden want er was geen chassis of dergelijke geraakt enkel blikschade.
Je moet teruggaan en zeggen dat ze je linkerwiel moeten rechtzetten met de pc in het groen, dan het stuur klemmen, en dan het rechterwiel regelen tot dat ook groen wordt. Want je kan bij de polo enkel de rechterkant regelen links moet je met het stuur doen.
Dan moeten ze je stuur losmaken en rechtzetten en het probleem is opgelost. Hij zegt ze moet ook niet zeggen dat dit niet waar is want ik heb er vroeger genoeg uitgelijnd van die wagens. En dat die achteras wat scheef staat zegt mijn kennis daar hebben al die modellen last van.
Ik rij terug naar die bandencentrale en ik doe daar gans de uitleg en ik wordt daar gewoon uitgelachen en mijn kennis als foefelaar bestempeld.
De man van de desk wou zelfs niet naar die kennis bellen ze doen niets anders als uitlijning zij zullen het wel weten hoe het moet zei hij. Dus ik bel mijn kennis dan maar zelf op, uiteindelijk krijg ik hem aan de lijn en ik vraag of hij even aan de persoon uitlegt wat ze moeten doen voor die uitlijning correct uit te voeren.
Na het telefoontje kijken ze de uitlijning nog is na en doen ze totaal niet wat mijn kennis heeft gezegd en begin ik het op mijn heupen te krijgen en zeg ik tegen de man de desk : Ofwel gaat dit opgelost worden of ik wil mijn centjes terug en ga ik wel naar de bandencentrale hier wat verderop in het industriepark. Waarop hij zegt ja moet je vooral doen ga je ver me komen. Hij zegt tegen de persoon die met de uitlijning bezig was : Breekt alles maar af ik geef haar centen terug.
Daarop rij ik terug naar mijn kennis en zegt hij : Ze kennen er niks van simpel.
En hij stelt me de vraag : Moet ik het op de old school manier doen op het zicht? Ik zeg ja graag.
Dus hij begint op zijn manier eraan en na 30 min rij ik op zijn manier terug met een auto die recht rijdt en met een stuur dat mooi recht is, en niet vergeten beide wielen staan nu gelijk. Niet 1 recht en de andere naar buiten, neenee beide mooi in de wielkasten
.
Nu is de vraag : Is mijn kennis zijn manier min of meer de juist of heeft de bandencentrale toch juist gehandeld?
Wie meld het mij even?
Bedankt voor de nodige antwoordjes. Het kan zijn dat dit allemaal nogal warrig overkomt waarvoor men excussens.