Het Polo86c Register

Algemeen forum => Techniek => Topic gestart door: ZOAB op do, 18 aug 2005, 19:48:15

Titel: Problemen nz-blok
Bericht door: ZOAB op do, 18 aug 2005, 19:48:15
Ok het is geen Polo, maar hier zitten de kenners van het NZ-blok (en die ligt toch het meest in de Polo)

Ik heb ff de tekst gekopieerd van andere fora waar ik deze vraag heb gesteld. Ik hoop dat iemand me kan helpen want begin het gestotter nu ff zat te worden :(

Helleu,

Ik heb dus een Golf II 1.3i met NZ-motor:

Ik heb er een 3F-nokkenas uit een Polo ingelegd waardoor deze nu van 55 naar ongeveer 75pk is gegaan.
Ik hoorde van meerdere kanten dat je dan de benzinedruk moet verhogen dus

1) ik heb de drukregelaar volgens instructies 2mm naar binnen gedraaid in de bankschroef.
Gevolg: zwarte rook, benzinewalmen en -geur uit de uitlaat --> te rijk dus

2) andere drukregelaar gepakt: 1 halve slag in bankschroef naar binnen gedraaid
Gevolg: nog steeds hetzelfde: te rijk lopen/zwarte roetwolken, soms hevig schokken tijdens rijden en vervolgens enorme zwarte pluim achter de auto.

3) een standaard NZ-benzinedrukregelaar er weer ingezet
Gevolg: nog steeds roken, inhouden, te rijk lopen, etc..

Hoe kan dit toch?
Bougiekabels zijn net een klein jaartje oud, verdelerkap + rotor ook zoiets.
Bougies zitten er nog geen 5000 km in, ze waren wel zwart (logisch: liep te rijk) dus ik heb ze ff schoongemaakt.
Ontstekingshuis is al een keer vervangen, alle vacuumslangetjes vervangen.
Je zou denken dat een 3F-nokkenas vanwege de scherpere nokken meer inspuiting moet hebben, maar hij blijft te rijk lopen zelfs met de standaard benzinedrukregelaar van de NZ (of de verbranding is gewoon heel ruk)

Het begint me zo langzamerhand een beetje te frustreren zo :(

Thanks luitjes!
hoi
Boaz
Titel: Problemen nz-blok
Bericht door: Wendy op do, 18 aug 2005, 23:40:14
optimist... 20 pk uit een nokkenstok, leer mij dat trucje!
Titel: Problemen nz-blok
Bericht door: Serge op do, 18 aug 2005, 23:42:06
je zult ook de lucht weger af moeten stellen en kristalletje van 7mhz moeten plaatsen in je computer .ontsteking op 10 gr voor bdp zetten
Titel: Problemen nz-blok
Bericht door: Jaap op vr, 19 aug 2005, 08:00:07
@Serge:

LuchtHoeveelheidsMeter kan ik volgen, ontsteking ook,.. maar
wat doet 't kristal voor je mengsel/ontsteking? Inspuit-'duur' word iets korter, omdat 'de tijd' sneller loopt?



@ZOAB:
Je NZ rookte eerste niet

Toen kwam er een 3f nokkenas in
(X)
en

De benzinedrukregelaar werd aangepast..
(Y)

nog eens, en toen werd er een originele terug geplaatst.
(Z)

Wanneer begon ie te roken?
Bij  X of  Y?

Als ie pas bij Y begon te roken, zou ie bij Z weer goed moeten zijn... Zolang ie nu dus blijft roken, zit t met de brandstofdruk nog steeds niet goed.
Titel: Problemen nz-blok
Bericht door: Serge op vr, 19 aug 2005, 18:45:55
of de nokkenas staat een tandje verkeerd
Titel: Problemen nz-blok
Bericht door: ZOAB op vr, 26 aug 2005, 07:45:33
je zult ook de lucht weger af moeten stellen en kristalletje van 7mhz moeten plaatsen in je computer .ontsteking op 10 gr voor bdp zetten

het kristalletje is toch alleen voor de toerenbegrenzer?
Begrijp me niet verkeerd dat ik die er niet in wil hebben, maar leek me niet direct noodzakelijk voor het beroerd lopen.

iig thanks voor de reacties. volgende week donderdag gaan we hem dus 10 graden bdp zetten (eerder helaas geen tijd :( )
En dan LMM verstellen..
Ik hoop echt dat t dan is opgelost, want ik moet ook door de APK voor eind september en mijn CO eh... zal wel heeeel hoog liggen haha

Verder is het al een stuk minder nu ik al bijna een hele tank met injectorcleaner rij..

Na het opnieuw op tijd stellen dus een update :)

Nogmaals bedankt!!
gr Boaz
Titel: Problemen nz-blok
Bericht door: 86c2003 op vr, 26 aug 2005, 19:09:57
Hey Boaz! SUcces ermee!
Titel: Problemen nz-blok
Bericht door: Nielzzz op vr, 26 aug 2005, 19:33:34
Hey Boaz, klinkt vreemd, maar ik denk niet dat het zozeer met de as heeft te maken, maar met het afstellen.

Die van mij loopt met 3f as, kristal, Golf 1800 (ook met originele) luchtweger relatief goed.
Titel: Problemen nz-blok
Bericht door: ZOAB op vr, 26 aug 2005, 19:37:35
Hey Boaz, klinkt vreemd, maar ik denk niet dat het zozeer met de as heeft te maken, maar met het afstellen.

Die van mij loopt met 3f as, kristal, Golf 1800 (ook met originele) luchtweger relatief goed.

Dat afstellen vd ontsteking is dus ook wat we gaan doen om het op te lossen.
LMM is een logisch gevolg omdat we die al eerder hebben versteld om het beter te laten lopen..
toch?  -klus-

@ Melvin: Thanks ;) komt vast wel goed
Titel: Problemen nz-blok
Bericht door: Dennis op zo, 28 aug 2005, 20:48:40
Ga eerst toch eens kijken of je bij het inbouwen geen fouten hebt gemaakt wat betreft timing.
Ik kan mij niet voorstellen dat een relatief kleine aanpassing zo'n enorm slecht lopende motor oplevert..
Titel: Problemen nz-blok
Bericht door: ZOAB op do, 22 sep 2005, 15:27:19
drukdrukdruk vandaar dat we er nu pas tijd voor hebben..
Maat van me gaat hem morgen APK-keuren en zo kom ik dus nooit de CO-meting door :(

1 vacuumslangetje is bij het inlaatspruitstuk niet helemaal goed, maar die heb ik eerder vervangen en ik denk niet dat ie daarom zo gaat roeten.. (of wel??)

Iemand nog andere opties dan de nokkenastiming?? (die gaat ie nl. later op de middag controleren).
Titel: Problemen nz-blok
Bericht door: patrick86c op vr, 23 sep 2005, 14:32:44
ik heb zelf ook een nz,die is voorzien van een nokker van de aav.
benzinedruk iets ingedrukt maar heeft nooit problemen op gelevert.
zoals de meesten al zeggen,er kan bij het afstellen iets verkeerd zijn gegaan.
Titel: Problemen nz-blok
Bericht door: ZOAB op vr, 23 sep 2005, 20:29:51
ik heb zelf ook een nz,die is voorzien van een nokker van de aav.
benzinedruk iets ingedrukt maar heeft nooit problemen op gelevert.
zoals de meesten al zeggen,er kan bij het afstellen iets verkeerd zijn gegaan.

omdat ie zo achterlijk rijk liep heb ik gewoon de standaard benzinedrukregelaar van de NZ weer teruggeplaatst.

Trouwens, ik heb die kleine (diameter 2,5 cm) die aan de achterkant van de injectierail zit, niet die grote (diameter 4cm) die aan de zijkant van de injectierail zit)

Die maat van me heeft alles aan afstellen geprobeerd maar het is hem niet gelukt, rukzooi...
Titel: Problemen nz-blok
Bericht door: ZOAB op do, 06 okt 2005, 10:41:00
Als de timing verkeerd staat, loopt de motor dan überhaupt wel??

Verder: hij was niet af te stellen dus kheb er een andere LMM erin gezet: het begon leuk, maar tis nog steeds ruk :( Roet en schokt nog steeds..

Kan het miss de lambdasensor zijn? dat die gewoon heel smerig is geworden door een 1000-en km's te rijden met teveel inspuiting?
Titel: Problemen nz-blok
Bericht door: Jaap op do, 06 okt 2005, 12:29:25
Als de distributie 1 tand verkeerd staat, wil ie best wel lopen..

Niet best, maar hij loopt in sommige gevallen wel.
Titel: Problemen nz-blok
Bericht door: Dennis op do, 06 okt 2005, 12:33:42
trek dan de stekkerverbinding van de lambda eens los, gaat ie welliswaar in een noodmode lopen, maar niet extreem rijk.
Titel: Problemen nz-blok
Bericht door: ZOAB op di, 08 nov 2005, 22:11:52
Nadat Lexo het kristalletje er voor me had ingesoldeerd, was het nog steeds ruk :(
Lambdasensor doorgemeten en die was ook goed, maarrrr... het is eindelijk opgelost!!!

De temperatuursensor die het motormanagement aanstuurt (ofzoiets) was naar de klote.. gaf 4,8ohm aan i.p.v. 2,5ohm bij koude motor en 0,2 ohm bij een warme motor.
Dat donkerblauwe geval met 2-aderige stekker rechts voorop de kop.

Omdat de sensor aangaf dat het blok ong -30 graden was ;) spoot ie zoveel benzine in...
Pfff...eindelijk weer 1 op 12 rijden ipv 1 op 8 de laatste maanden
Iedereen bedankt voor de hulp en tips!!!

gr Boaz
Titel: Problemen nz-blok
Bericht door: RoGEK op wo, 09 nov 2005, 20:17:22
en? is dat nou ook echt een stukkie rapper dan een standaard "nz" ?? dit ivm de toekomstige upgrade van de polo van me meis...
Titel: Problemen nz-blok
Bericht door: ZOAB op wo, 09 nov 2005, 23:43:58
en? is dat nou ook echt een stukkie rapper dan een standaard "nz" ?? dit ivm de toekomstige upgrade van de polo van me meis...

ja je merkt het zeker hoor.
de NZ doet boven de 4000 toeren eigenlijk niets..
Nu heeft ie daarboven veel meer acceleratie... verbazend eigenlijk ;)
Misschien ooit nog eens op de bank zetten als ik wat meer heb aangepast..

0-100 tijden werden verbeterd met 3,5 seconde -uitlachen-
Titel: Problemen nz-blok
Bericht door: Dennis op do, 10 nov 2005, 09:56:54
Klinkt goed.
Is er "onderin" ook nog wat veranderd?



Titel: Problemen nz-blok
Bericht door: ZOAB op do, 10 nov 2005, 14:59:09
Er zal waarschijnlijk wel wat verschil inzitten, maar ik merk het meeste in hogere toeren.
Eigenlijk moet je hem gewoon op de rollenbank zetten om het echte verschil aan te tonen. Ik merkte zelf het meest bovenin. Wel de moeite waard dus ;)