Het Polo86c Register

Algemeen forum => Techniek => Topic gestart door: Jaap op di, 07 dec 2004, 20:35:09

Titel: Toektoek power
Bericht door: Jaap op di, 07 dec 2004, 20:35:09
Omdat de toek toek toch wel errugh weinig kilometers maakte, en al heeeel lang op een beurtje wachtte, dacht ik 'm voor de Essen Motorshow eens klaar te maken...

Helaas, pindaboter....

Here's the story,. wel zo makkelijk om eventueel te zoeken naar 't probleem..

Vorige week maandagavond dus beurtje gegeven:
-Olie (10W40)
-Olie filter (fram)
-Bougies (NGK '1 pits' ( warmte 6 gloof ik)
-Benzinefilter
-Puntjes laten stelken (marcel)
-Kleppen gesteld (zelluf)
-co/stationair gesteld (marcel)

Op de heenweg (voor 't beurtje) haalde ie nog 150 per uur

Op de terugweg (klussen in Veenendaal) hield ie ineens in boven de 110 per uur. Daarvoor was me niets opgevallen (binnendoor, wisselende belasting, wisselende snelheden).
het 'inhouden' hield in dat ie terug zakte naar +/- 80 per uur (niet fijn op de snelweg).

Auto aan de kant, stop, starten lopen, en weer gaan.. toen ie weer richting de 110 ging, begon ie weer...

dacht eerste aan een bevroren carburateur: vochtig weer, niet al te warm, slangen van luchtfilter waren los geweest etc; Op parkeerplaats gecontroleerd: was allemaal in orde leek 't. Rustig naar huis gereden (100 per uur) ging goed.

Dinsdag heen en terug naar werk: No Problemo (geen snelweg).

Dus woensdag 'blij dat ik rij' hop naar Essen. Niet dus. Voor diegene die mee zijn geweest: inderdaad: boven de 110 per uur 'sterft' de motor... De brandstofpomp leek niet voldoende opbrengst te hebben...

Gisteren avond... brandstofpomp vervangen; die werkt, en lijkt voldoende opbrengst te hebben.. Fijn, naar huis, en wat denken jullie? Precies, bij 110 hield ie 't voor gezien: houd in, en max snelheid daalt naar 80 (bij volgas).. ff 'rust' en je kunt weer (economisch) terug naar '100' per uur (dat houd ie wel makkelijk vol.
(De oude pomp bleek overigens ook niet kapot te zijn).

Wat kan het zijn?
De optie van 'carburateur' lijkt mij eigenlijk niet echt normaal: VOOR het beurtje liep ie nog 150... NA het beurtje (niets aan carb veranderd) dus niet meer.
De Toek rijd dan wel niet zo heel veel, maar 1 keer per 2 a 3 weken start k m wel (en doe ff een blokje om ofzo), dus een uitgedroogde (kristalletjes) carb lijkt me niet. De vlotter KAN natuurlijk niet goed meer werken.. alle opties open.. ..
Maar: ik denk toch dat er iets tijdens 't beurtje gebeurd is waardoor ie dit gedrag vertoond..

Wat kan 't zijn?? Ben best bereid 'rucksichtloss' spul te gaan vervangen, maar doe t liever met een gedachte erachter..  

(overigens, compleet los hiervan: de 1043 cc GL heeft er nu ruim 2 ton opzitten en begint behoorlijk te blazen door de carterventilatie; revisie volgt waarschijnlijk begin volgend jaar... meteen maar 't binnenwerk van een 1300 erin zetten (met 34'er carb), of op 1043cc of pure polo power houden?)
meer hierover in de projecten sectie???)
Titel: Toektoek power
Bericht door: Paul op di, 07 dec 2004, 20:47:14
De 'toek toek', meaning.... je 1.4? (ben even ergens het spoor van koosnaampjes kwijt)...  -dunno-
Titel: Toektoek power
Bericht door: Wendy op di, 07 dec 2004, 20:59:39
marcel heeft stiekum een blokje onder je pedaal gelast? -naughty-
Titel: Toektoek power
Bericht door: Jaap op di, 07 dec 2004, 21:08:26
toek toek => De Groene Steilheck...



gewoon het 1.nulletje dus.. (GL blok)



daarnaast is er nog;
 de 'N' oftewel de Polo 1 N uit 1977
 de 'GL' oftewel de Polo 2 GL uit 1981
 de 'two-tone' oftewel de Polo 2 CL met 1.4 blok.
Titel: Toektoek power
Bericht door: Serge op di, 07 dec 2004, 21:09:08
ik zeg contactpunten ,ontstekings tijdstip,zitten de vacuum slangetjes wel goed ?
co op 1`op natte vinger gezet ?
Titel: Toektoek power
Bericht door: Serge op di, 07 dec 2004, 21:10:45


tijd voor wat roofracktuning  -uitlachen-
Titel: Toektoek power
Bericht door: Jaap op di, 07 dec 2004, 21:34:45
slangetjes gechecked ->  Allemaal inorde en aangesloten (wellicht dat de fiepjes nog ff vernieuwd gaan worden: worden al weer wat ouder)

contactpuntjes: die maar even vernieuwen dan...
Titel: Toektoek power
Bericht door: Serge op di, 07 dec 2004, 21:55:49
en met 0,4 mm voelermaatje ertussen die soepel loopt .
ontsteking op 10gr voor bdp(ivm je hb nokker in je gl blokje )
Titel: Toektoek power
Bericht door: Jaap op di, 07 dec 2004, 22:29:19
Ontsteking niet verstelt (netjes terug op 't ingeslagen 'streepje').

Contactpuntjes waren ietsje ingebrand, maar bij gebrek aan nieuwe alleen ff opgeschuurt en gesteld (met lagerschaalkapje gemonteerd natuurlijk)
Titel: Toektoek power
Bericht door: Markopolo op di, 07 dec 2004, 23:50:05
Ietsje ingebrandt ??

Is je condensatorretje niet stiekem aan 't overlijden ?
Titel: Toektoek power
Bericht door: Paul op wo, 08 dec 2004, 07:16:34
Vacuümpaddestoel nog ok? Idd: contactpuntjes + condensator verneiuwen doet soms wonderen...
Titel: Toektoek power
Bericht door: Paul op wo, 08 dec 2004, 07:44:41
Moet eerlijk toegeven: zit zo vroeg te posten omdat ik even moest wachten op de wegenwacht...: Veel vocht, startte niet. -boehoe-  Helaas had ik geen contactspray, dus tja, dan maar wegenwacht even bellen (duur abonnement en dan nooit gebruiken?: echt niet).

Blijkt dus dat ook mijn bougiekabels en verdelerkap vernieuwd moeten worden: vonkenregen tussen de kabels onderling en de kop en tussen de verdelerkap en de waterslang... Vandaar dat hij dus stationair ook niet helemaal fris loopt...

Verder bleek contacthoek en puntjesafstelling niet goed te zijn. Puntjes lukt wel, maar contacthoek loop ik altijd mee te klooien. Heb ook geen aparatuur...(wordt er ook afgesteld voor het goede doel, tijdens de wintermeeting?) -naughty-

Maar gelukkig: opgelost. Contactspray in de verdelerkap, bougiekabels enzo drooggewreven, acculader erop (heb ik ook niet, evenmin 2e auto), starten, puntje 1 bougie bijbuigen (niet teveel!), starten, lopen, klaar!



Titel: Toektoek power
Bericht door: Jaap op wo, 08 dec 2004, 11:02:47
Vanochtend er weer eens 50 euri tegenaan gegooit..

-Rotor
-Verdeler
-Contactpuntjes
-Condensator
-Brandstofleiding 6mm
-Brandstofleiding 8mm

We zullen het wel zien vanavond..
Titel: Toektoek power
Bericht door: Marjolijn op wo, 08 dec 2004, 11:53:22
Wij dachten een tijdje terug aan die rooie roestbak (RIP) ook wat onderhoud te doen. Met als gevolg dat door die nieuwe bougies en de rest er opeens zoveel meer power doorheen kwam dat de hallgever ermee ophield. Die heb je dan wel niet gloof ik, maar wat ik ermee wil zeggen dat juist door onderhoud ze er daarna mee ophouden juist door teveel vonk.
Misschien dat juist door die meer vonk de carbs wél afgesteld moeten worden? -dunno-
Ach ik klets maar wat in de ruimte
Titel: Toektoek power
Bericht door: Jaap op wo, 08 dec 2004, 12:02:54
Zit wel een beetje te twijfelen over bougies.. eens ff eruit draaien en zien wat voor type Wilco mij heeft verkocht..

NGK'tjes. BP 6 E of BP 6 ES schat ik zo (www.hbase.nl)

Maar zoals ik al zei.. eerst die andere dingetjes ff erop zitten.


Gekke vent bij de dealert: Brandstofslang? die heb ik toch niet op voorraad: spul gaat toch niet kapot?

ECHT WEL. heb al eens lekkende leidingen gehad (en toen alle slangen vervangen), en nu zijn ze WEER aan het scheuren..
Titel: Toektoek power
Bericht door: Markopolo op wo, 08 dec 2004, 12:07:39
Gekke vent bij de dealert: Brandstofslang? die heb ik toch niet op voorraad: spul gaat toch niet kapot?

-wanker-
Titel: Toektoek power
Bericht door: Jaap op wo, 08 dec 2004, 15:00:26
Nou, slangentjes zijn vervangen..

Vraagje:

Als je het benzinefilter 'rechtop' monteerd, moet ie dan niet de lucht eruit zuigen?

De benzine komt tot op het filterpapier, en daarboven blijft er gewoon lucht zitten....

Maar goed: ga zo maar eens een eindje toeren.. wel lastig; eindje boven de 110 rijden als er geen snelweg in de buurt is.

Opvallend: ALLE benzine slangen zagen er zwaar uitgedroogd/gescheurd uit... maar echt lek.. neuh.
Titel: Toektoek power
Bericht door: martijn op wo, 08 dec 2004, 15:34:41
Ik heb precies hetzelfde gehad: kleppen gesteld, contactpuntie gesteld, filtertje vervangen.. Toen ging mijn GL ook bij 100-110 haperen. Als hij eenmaal haperde, dan viel hij terug naar 80, soms zelfs 50km/h... Toen ik thuis kwam heb ik alle leidingkjes ook gecheckt en ontsteking nogmaals gecheckt, contactpunt, alles was goed.... Daarna heb ik er nooit meer last van gehad....

 -gert-
Titel: Toektoek power
Bericht door: Jaap op wo, 08 dec 2004, 16:52:54
Oh fijn..

Onverklaarbaarheid :-(  NOT FUNNY :-(

Maar goed: ben ff wezen krossen (heel legaal op de snelweg), en helaas: de nieuwe benzineslangen mochten niet baten. 110 => wegzakken naar 80 (of minder als je niet je gas los laat).

Parkeerplaats op:
De vacuum slangetjes nog eens gechecked; klopt allemaal als een bus.
 Benzine pomp stress gegeven (aanvoer ff dichtgeknepen net onder het filter).. sukkie sukkie.. nee dat werkt ook gewoon goed.

nieuwe rotor + verdeler erop gezet.. (oude kap was toch wel erg duidelijk gecorrodeerd), maar ook dat mocht niet baten.

Vanavond de puntjes + condensator aan de beurt.....
Titel: Toektoek power
Bericht door: Koen op wo, 08 dec 2004, 21:12:00
Nou, slangentjes zijn vervangen..

Vraagje:

Als je het benzinefilter 'rechtop' monteerd, moet ie dan niet de lucht eruit zuigen?

De benzine komt tot op het filterpapier, en daarboven blijft er gewoon lucht zitten....

Moet die lucht dan door de benzine naar de carb of door de benzine naar de tank? Moet je wel hele zware lucht hebben om dat voor elkaar te krijgen. Zit gewoon braaf opgesloten dus. Wil je dat niet: klein (Ø4 of zo) gaatje boren in de bovenzijde van je filter: Opgelost!  -wanker-

(voor iedereen die het misschien niet snapt: dit is een geintje....)
Titel: Toektoek power
Bericht door: 86c2003 op wo, 08 dec 2004, 21:40:42
bougiekabels? hielp bij mij wel.
Titel: Toektoek power
Bericht door: Jaap op wo, 15 dec 2004, 16:39:23
de onderstaande foto is denk ik wel duidelijk..


Wat er nu precies verkeerd zat: Geen idee.

Wat is er gedaan: Carburateur schoongemaakt (vlotter was geen probleem: was gewoon gangbaar en vlotterkamer was ook schoon), en de puntjes vervangen (en wederom gesteld).

Hij doet 't weer, en das 't belangrijkste!
Titel: Toektoek power
Bericht door: martijn op wo, 15 dec 2004, 17:08:06
zei ik toch: onverklaarbaarheid!! Die oudjes beginnen soms tegen te sputteren... Maar je kan er wel op vertrouwen.

Wat is er precies veranderd aan de motor van de toektoek? Andere nokker en dat is alles??
Titel: Toektoek power
Bericht door: Michiel op wo, 15 dec 2004, 17:08:12
Toek toek is back on track!  -dj-   -thumbsup-
Titel: Toektoek power
Bericht door: Serge op wo, 15 dec 2004, 17:55:30
hb nokker en ahd bak ,waardoor hij weer langzamer loopt .

maar jaap heeft weer een item om te scoren bij de polo 1 en audi 50 zijn standaard carter beschermings platen geleverd welke op het blok vast zaten
Titel: Toektoek power
Bericht door: Nielzzz op za, 18 dec 2004, 18:27:00
Kan iemand het fenomeen toek toek uitleggen?
Titel: Toektoek power
Bericht door: martijn op za, 18 dec 2004, 18:54:18
toektoek= zie iets verder terug in topic... Groene steilheck van jaap. Zijn nostalgie...
Titel: Toektoek power
Bericht door: Serge op za, 18 dec 2004, 22:41:11


ken je die indonesische taxi's met  te veel chroom ,spiegels ,lampjes ,slingertjes etc etc etc .oftewel accesoires .noemen ze ook toek toek .aangezien jaap zijn groene gl vol met accesoires hangt ,vandaar de naam
Titel: Toektoek power
Bericht door: Wendy op zo, 19 dec 2004, 10:28:24
zijn genn accesoires, zijn origineel vw geleverde onderdelen. -naughty-