Auteur Topic: Ontsteking gk  (gelezen 3072 keer)

Offline janko

  • Polo 1f 1.3 G40 '81 / Polo 2 steilheck 1.3 '90
  • Non-Register lid
  • Berichten: 401
  • Geslacht: Man
  • Janko Oosterhuis
Ontsteking gk
« Gepost op: ma, 27 sep 2004, 15:09:46 »
Ik ga vanavond proberen of het GK blok goed loopt.
Bij het blok is verdelerkapje, computer, maar geen bobine.
Kan ik de bobine van de MH gebruiken? Is deze hetzelfde?
Of kan ik anders qua ontsteking NIETS van de GK gebruiken maar ALLES van de MH?
(wat is wel/niet uitwisselbaar??)

En wat zijn de voor- en nadelen van beide systemen? (ik weet: GK heeft kenveld onts. En MH Hallsensor, maar wat dit praktisch inhoudt??)
Alvast bedankt maar weer..

Offline Dennis

  • L86C-0024
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 11.718
  • Geslacht: Man
  • Dennis Eggen
    • Polo 86(c) Register
Ontsteking gk
« Reactie #1 Gepost op: ma, 27 sep 2004, 19:08:36 »
Bobines zijn als het goed is gelijk, eens even aan Edgar vragen..

Er zijn 3 type bobines voor de GK.
1e type voor bouwjaren tot 1985 (toen de GK de enige was met elektronische ontsteking). 211 905 115 B

2e: 1986-1988: 211 905 115 D

3e: 1988-1989: 191 905 115A

Voor 2e en 3e type geldt: bobine voor MH, HZ en NZ uit hetzelfde bouwjaar past zowieso.

Zowel MH en GK werken beide met een Hall-sensor, alleen is de MH met onderdruk vervroegd, en de GK elektronisch.

De GK zou dus theoretisch nauwkeuriger moeten ontsteken afhankelijk van de belasting.
Bovendien is de computer geschikt om de ontstekingscurve wat aan te passen.. (klokfrequentie verhogen).

Offline janko

  • Polo 1f 1.3 G40 '81 / Polo 2 steilheck 1.3 '90
  • Non-Register lid
  • Berichten: 401
  • Geslacht: Man
  • Janko Oosterhuis
Ontsteking gk
« Reactie #2 Gepost op: di, 28 sep 2004, 01:23:36 »
Dennis bedankt.

Ik heb het blok nog niet aan de praat gekregen. Er was geen benzine pompje bij, geen bobine, geen krukaspoelie, enz. Scheisse!!
maar dat kan allemaal geregeld worden... van de MH halen en van de sloop... geduld...

Nog wat dingen die me opvielen en die ik wel eens wil weten:

1.
De uitlaatpoorten van de GK zijn iets kleiner dan die van de MH. bijbehorend spruitstuk ook. tevens die heeft vlakke onderkant en 2 uitgangen. bij de MH spruitstuk iets grotere doorgangen en bolle, enkele uitgang van spr.stuk.
Dit is dan niet uitwisselbaar zou je (ik) denken. maar t gekke is dat de andere MH (die in m'n 2 coupe) juist die met vlakke onderkant heeft (en dus ook weer de kleinere doorgangen?)... Dus toch wel uitwisselbaar? of ga ik nu te kort door de bocht??

2.
Vliegwiel van GK is iets dikker en de drukgroep iets "platter" dan die van MH. heeft de een ook duidelijk voorkeur boven de ander?

3.
Er zat geen luchtfilter bij het blok, alleen een klein kapje voor op de carb. Hier hoort toch ook een luchtfilter aan en hoe ziet dat er uit?

Offline Jaap

  • L86C-0004 "niet kabouter"
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 10.023
  • Geslacht: Man
  • Jaap Peters
    • www.steilheck.nl
Ontsteking gk
« Reactie #3 Gepost op: di, 28 sep 2004, 09:35:29 »
Onderaan:

Luchtfilterbak van GK is ongeveer gelijk aan een NZ filterbak:

Het is een vierkante, plastik doos, achter de rechter koplamp. (tussen dom en koplamp).


MH: heeft standaard een dubbele downpipe. De 1.nulletjes hebben vaak de enkele downpipe met 'bol' koppeling.

Neem liever de dubbele downpipe versie!

Hoe dat enkele downpipe-spruitstuk op een MH terecht is gekomen weet ik niet, maar ik zou direct gaan twijfelen of het wel een MH is!

Koppeling: GK heeft een 190 mm koppeling: Voorkeur!
Mijn wagenpark Fix what ain't broken

Offline janko

  • Polo 1f 1.3 G40 '81 / Polo 2 steilheck 1.3 '90
  • Non-Register lid
  • Berichten: 401
  • Geslacht: Man
  • Janko Oosterhuis
Ontsteking gk
« Reactie #4 Gepost op: di, 28 sep 2004, 10:47:39 »
Hoe dat enkele downpipe-spruitstuk op een MH terecht is gekomen weet ik niet, maar ik zou direct gaan twijfelen of het wel een MH is!

Koppeling: GK heeft een 190 mm koppeling: Voorkeur!

dat blok is zeker wel een MH en hij trok erg goed met de enkele downpipe (en geen tussendemper)
maar enkele downpipe misschien niet de ideale combi met de GK: knijpt em misschien teveel af? iemand ervaring?

Jaap: zowel de GK als de MH hebben 190 mm koppeling. En het gaat me even om verschil in vliegwiel: wat is het voordeel/nadeel van het zwaardere vliegwiel van de GK?

En: De uitlaatpoorten van de GK zijn iets kleiner dan die van de MH. (of ik kan niet meten -wanker- ) Zitten er origineel dan ook verschillende spruitstukken op GK en MH? (met verschillende inw. diameter, overeenkomend met grootte van de uitl.poorten)

Offline janko

  • Polo 1f 1.3 G40 '81 / Polo 2 steilheck 1.3 '90
  • Non-Register lid
  • Berichten: 401
  • Geslacht: Man
  • Janko Oosterhuis
Ontsteking gk
« Reactie #5 Gepost op: di, 28 sep 2004, 21:29:17 »
niemand??? -boehoe-

Offline Serge

  • L86C-0001
  • Non-Register lid
  • Berichten: 17.758
  • Geslacht: Man
  • der doctor
Ontsteking gk
« Reactie #6 Gepost op: di, 28 sep 2004, 22:04:15 »
gk loopt naatje met enkele downpipe ,neem de 4-2-1 uitlaat
je hebt laagvliegers en modelvliegers .

Offline Bas

  • L86C-0051
  • Non-Register lid
  • Berichten: 3.388
  • Geslacht: Man
  • Bas Kamminga
Ontsteking gk
« Reactie #7 Gepost op: di, 28 sep 2004, 22:18:52 »
Jaap: zowel de GK als de MH hebben 190 mm koppeling. En het gaat me even om verschil in vliegwiel: wat is het voordeel/nadeel van het zwaardere vliegwiel van de GK?

En: De uitlaatpoorten van de GK zijn iets kleiner dan die van de MH. (of ik kan niet meten -wanker- ) Zitten er origineel dan ook verschillende spruitstukken op GK en MH? (met verschillende inw. diameter, overeenkomend met grootte van de uitl.poorten)

Het zwaardere vliegwiel zal d'r voor zorgen dat je niet te snel afremt op de motor ivm de hogere compressie.

Ik heb even het spruitstuk van een GK en HK vergeleken; de poorten zijn van beide 27x27. Alleen heeft die HK een soort combi van enkele en dubbele downpipe:

Offline janko

  • Polo 1f 1.3 G40 '81 / Polo 2 steilheck 1.3 '90
  • Non-Register lid
  • Berichten: 401
  • Geslacht: Man
  • Janko Oosterhuis
Ontsteking gk
« Reactie #8 Gepost op: di, 28 sep 2004, 22:25:53 »
gk loopt naatje met enkele downpipe ,neem de 4-2-1 uitlaat

bedankt serge. dan laat ik de enkele liggen en pak ik eerst de dubb downpipe. (4-2-1 heb ik niet en kost weer geld...)

Vraag: Vliegwiel van GK is iets dikker (zwaarder)  en de drukgroep iets "platter" dan die van MH. heeft de een ook duidelijk voorkeur boven de ander?

Offline Dennis

  • L86C-0024
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 11.718
  • Geslacht: Man
  • Dennis Eggen
    • Polo 86(c) Register
Ontsteking gk
« Reactie #9 Gepost op: di, 28 sep 2004, 22:56:19 »
Als het goed is zijn de koppelingen van een GK en een MH uitwisselbaar..
Toch?

Niet dus, vanaf ongeveer eind augustus 1985 zijn ze gelijk.
Daarvóór heeft de GK een andere drukgroep..
Vliegwiel wordt ook verschillend aangegeven voor en na aug 85.
Jij hebt dan de oude als het goed is.

En weet iemand of een * aan het eind van het motornummer een revisie/ruil motor betekend?

Offline janko

  • Polo 1f 1.3 G40 '81 / Polo 2 steilheck 1.3 '90
  • Non-Register lid
  • Berichten: 401
  • Geslacht: Man
  • Janko Oosterhuis
Ontsteking gk
« Reactie #10 Gepost op: wo, 29 sep 2004, 00:54:52 »
't schiet nog niet echt op met m'n GK...
heb sowieso de volgende dingen nodig voordat ik alleen al kan proefdraaien:
- benzinepompje (morgen van een GL van de sloop halen)
- krukaspoelie en distr.riem missen (haal ik van MH af, maar die poelie is zo ver#$#$% slecht los te krijgen)
daarna:
- pakkingen voor in- en uitlaat en kleppendeksel
- uitlaatspruitstuk GK
- dubb. downpipe
- en vast nog meer....
ontsteking moet nu lukken, met dank aan etka en dennis: ik kan gewoon de bobine van de MH gebruiken

PS1:
heeft iemand plaatje van complete GK? (zal als de donder zorgen dat ik "Jetzt helfe ich mir selbst" krijg. zonder boek is 't lastig met twee dozen vol toebehoren voor niet alleen de GK maar ook voor golf enz.....) -wanker-

PS2:
mijn motorcode eindigt met een *, zie vraag dennis hierboven

Offline Bas

  • L86C-0051
  • Non-Register lid
  • Berichten: 3.388
  • Geslacht: Man
  • Bas Kamminga
Ontsteking gk
« Reactie #11 Gepost op: wo, 29 sep 2004, 15:02:02 »
4-2-1 heb ik niet en kost weer geld...

Een dubbele downpipe is toch ook een 4-2-1?

Dit plaatje staat op polo86c.be:




Bij de GK van m'n Polo staat ook een sterretje achter het nummer. En voor zover bekend is dat blok nooit gereviseerd. -dunno-

Offline janko

  • Polo 1f 1.3 G40 '81 / Polo 2 steilheck 1.3 '90
  • Non-Register lid
  • Berichten: 401
  • Geslacht: Man
  • Janko Oosterhuis
Ontsteking gk
« Reactie #12 Gepost op: wo, 29 sep 2004, 16:02:08 »

Bij de GK van m'n Polo staat ook een sterretje achter het nummer. En voor zover bekend is dat blok nooit gereviseerd. -dunno-

bas: bedankt voor de foto

mijn motor: GK 028939*
volgens etka: bouwjaar dec '87
maar: ontstekingshuis is type van vóór 06-'84
dan zou je zeggen: blok is ook van vóór 06-'84
(maar 't kan natuurlijk ook dat de ontsteking van een ouder blok is overgezet op deze... -hitit- )

het luchtfilterhuis op de foto heb ik niet bij de GK. heeft iemand die over en te koop??
anders moet die van de MH er eventueel ook wel op kunnen, of "ademt" die moeilijker?

Offline janko

  • Polo 1f 1.3 G40 '81 / Polo 2 steilheck 1.3 '90
  • Non-Register lid
  • Berichten: 401
  • Geslacht: Man
  • Janko Oosterhuis
Ontsteking gk
« Reactie #13 Gepost op: wo, 29 sep 2004, 23:17:55 »
heeft niemand een GK luchtfilterhuis over??
ik kan onderstaande K&N filter ook kopen. iemand ervaring? aan te bevelen of juist niet?
en wat mag t kosten?

Offline janko

  • Polo 1f 1.3 G40 '81 / Polo 2 steilheck 1.3 '90
  • Non-Register lid
  • Berichten: 401
  • Geslacht: Man
  • Janko Oosterhuis
Ontsteking gk
« Reactie #14 Gepost op: do, 30 sep 2004, 00:06:01 »
zie foto