Auteur Topic: g40 inlaatspruitstuk verbouwen/tunen  (gelezen 4235 keer)

Offline davidg40

  • L86C-0189
  • Non-Register lid
  • Berichten: 731
  • Geslacht: Man
  • David de Bruin
g40 inlaatspruitstuk verbouwen/tunen
« Gepost op: ma, 18 mei 2015, 21:30:18 »
Ik heb zelf op mijn g40 blok al een 3f Inlaat.
Maar vroeg me af of deze niet verder te verbeteren is.
Inkorten. Zoals 1.8t inlaat.
Of nog groter make.
Project SteilHeck

Offline nappertje

  • L86C-0212
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.186
  • Henri Nap
Re: g40 inlaatspruitstuk verbouwen/tunen
« Reactie #1 Gepost op: ma, 18 mei 2015, 21:34:47 »
Hanf heeft een aangepaste inlaat te koop staan. hij zou het wel weten

Offline Hofstay

  • L86C-0207
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.265
  • Geslacht: Man
  • Geart Hofstee
Re: g40 inlaatspruitstuk verbouwen/tunen
« Reactie #2 Gepost op: ma, 18 mei 2015, 23:30:55 »
1.8t plenum op g40 of 3f runners lassen heb ik ook aan zitten denken ja...

Maar een efficientere inlaat bouwen is altijd beter, mits je alles goed berekend.
Hoe dat in zn werk gaat geen idee hoor  :)

Zoiets gebruiken ze veel bij turbo BMW's met hoog vermogen


Of dual chamber zoals Audi vroeger op de S1 Rally auto's gebruikte werkt schijnbaar erg goed. Wel veel lastiger om te maken

Offline davidg40

  • L86C-0189
  • Non-Register lid
  • Berichten: 731
  • Geslacht: Man
  • David de Bruin
Re: g40 inlaatspruitstuk verbouwen/tunen
« Reactie #3 Gepost op: ma, 18 mei 2015, 23:55:47 »
Elke cilinder moet evenveel lucht krijgen.
Met dezelfde snelheid.
En het mag geen moeite kosten voor het blok om het aan te zuigen.
Dus korter maken, de bovenkant rond denk ik.
En een g60 gasklephuis op de zijkant plaatsen.
En zoals op jouw foto's te zien is.
Van lang naar kort gaan.

Er is hier weinig over te vinden.
Of ik zoek verkeerd
Project SteilHeck

Offline davidg40

  • L86C-0189
  • Non-Register lid
  • Berichten: 731
  • Geslacht: Man
  • David de Bruin
Re: g40 inlaatspruitstuk verbouwen/tunen
« Reactie #4 Gepost op: di, 19 mei 2015, 01:10:47 »
Na wat zoeken met engelse termen komt er een hoop info naar boven.
Dual chamber inlaten, dual plenum.
Inlaten met lange, korte en met verschillende lengtes buisjes.
En inlaten met velocity stacks.

Dual chamber werkt volgens zeggen alleen met een bepaalde druk en flow.
Dual plenum is moeilijk te maken.

Dus zou een 3f inlaat aanpassen het beste zijn.
Bovenkant eraf en daar een andere buis op maken.
Misschien ook de runners inkorten voor een snellere flow.
En een g60 of 20vt gasklephuis aan de zijkant maken ipv bovenop.
Denk dat je zo wel een aantal pk's kan winnen.
Project SteilHeck

Offline Hanf

  • L86C-0188
  • Non-Register lid
  • Berichten: 2.378
  • Geslacht: Man
  • Hanf
Re: g40 inlaatspruitstuk verbouwen/tunen
« Reactie #5 Gepost op: di, 19 mei 2015, 09:55:17 »
Enigste wat je je kunt afvragen is hoeveel werk/moeite/geld wat het kost tov de uiteindelijke opbrengst. Je moet gaan kijken naar hoe extreem je gaat tunen. Met een originele kop heeft het naar mijn mening weinig tot geen meerwaarde

Offline davidg40

  • L86C-0189
  • Non-Register lid
  • Berichten: 731
  • Geslacht: Man
  • David de Bruin
Re: g40 inlaatspruitstuk verbouwen/tunen
« Reactie #6 Gepost op: di, 19 mei 2015, 13:14:52 »
het is ook meer voor de toekomst.
En toevallig heb ik nog een origineel g40 spruitstuk liggen.

Maar een betere flow creëren werkt altijd.
Je auto zal altijd beter gaan draaien.
Project SteilHeck

Offline Hanf

  • L86C-0188
  • Non-Register lid
  • Berichten: 2.378
  • Geslacht: Man
  • Hanf
Re: g40 inlaatspruitstuk verbouwen/tunen
« Reactie #7 Gepost op: di, 19 mei 2015, 14:07:48 »
Denk dat je dan als basis beter een 3f inlaat kunt pakken en die evt aanpassen. Scheelt je een hoop tijd en onnodig werk tov een g40 spruitstuk.

Offline davidg40

  • L86C-0189
  • Non-Register lid
  • Berichten: 731
  • Geslacht: Man
  • David de Bruin
Re: g40 inlaatspruitstuk verbouwen/tunen
« Reactie #8 Gepost op: di, 19 mei 2015, 15:20:14 »
Tijd heb ik genoeg.
En het spruitstuk heb ik liggen.
Lassen laat ik gratis doen.
Maar voordat ik er aan ga beginnen ga ik me nog even verder verdiepen.
Af en toe ff wat er aan doen.
Project SteilHeck

Offline Hanf

  • L86C-0188
  • Non-Register lid
  • Berichten: 2.378
  • Geslacht: Man
  • Hanf
Re: g40 inlaatspruitstuk verbouwen/tunen
« Reactie #9 Gepost op: di, 19 mei 2015, 15:32:21 »
Het gaat zich met name om de diameter van de kanalen. Als je toch gratis kunt lassen flex dan de aansluitingen ervanaf. Las zelf 4 buisjes erop en dan de aansluiting voor een gasklephuis dan heb je t groot en met mooie flow. Maar das mijn mening -thumbsup-

Offline davidg40

  • L86C-0189
  • Non-Register lid
  • Berichten: 731
  • Geslacht: Man
  • David de Bruin
Re: g40 inlaatspruitstuk verbouwen/tunen
« Reactie #10 Gepost op: di, 19 mei 2015, 16:21:23 »
Ja zoiets wil ik wel maken ja.
En dan het gasklephuis aan de zijkant
Project SteilHeck

Offline scully

  • Non-Register lid
  • Berichten: 227
  • Geslacht: Man
Re: g40 inlaatspruitstuk verbouwen/tunen
« Reactie #11 Gepost op: di, 19 mei 2015, 18:31:58 »
Hoe ga je er voor zorgen dat je bij elke cilinder even veel lucht krijgt? Het huidige spruitstuk met de gasklep in het midden is aardig symmetrisch, maar als je een gasklep aan de zijkant gaat plaatsen, heb je kans dat cilinder 1 of 4 minder of juist meer lucht krijgt.
Ik denk dat je dit enkel goed voor elkaar krijgt met een simulatieprogramma en een flowbank voor de controle.
Je hebt waarschijnlijk ook al ergens gelezen dat de diameter en lengte van de kanalen invloed hebben op je koppelkromme, door de luchtsnelheid.
Maar zeker een leuk onderwerp dit, als je interessante informatie vind, wordt het zeker gewaardeerd om hier een linkje te plaatsen.  -thumbsup-

Offline davidg40

  • L86C-0189
  • Non-Register lid
  • Berichten: 731
  • Geslacht: Man
  • David de Bruin
Re: g40 inlaatspruitstuk verbouwen/tunen
« Reactie #12 Gepost op: di, 19 mei 2015, 20:15:06 »
Dat is juist de million dollar question.
Wat is het beste.
Maar als ik wat vind dan post ik het.
Iedereen moet er wat wat aan hebben.
Project SteilHeck

Offline Hofstay

  • L86C-0207
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.265
  • Geslacht: Man
  • Geart Hofstee
Re: g40 inlaatspruitstuk verbouwen/tunen
« Reactie #13 Gepost op: wo, 20 mei 2015, 12:34:42 »
Het huidige spruitstuk met de gasklep in het midden is aardig symmetrisch

Klopt, maar de vorm van het standaard spruitstuk lijkt me ook niet echt bevorderlijk voor de flow...
Heb het idee dat volkswagen gewoon nooit de moeite heeft genomen om dat én de cilinderkop door te ontwikkelen voor de g40.

Ik denk dat je zeker iets winst kunt pakken door een beter plenum te maken. Maar of dat duidelijk voelbaar is tijdens het rijden geen idee.

Offline KoenG40

  • L86C-0022
  • _Register lid 2017_
  • Non-Register lid
  • Berichten: 3.874
  • Geslacht: Man
  • Koen
    • Websitetitel
Re: g40 inlaatspruitstuk verbouwen/tunen
« Reactie #14 Gepost op: wo, 20 mei 2015, 15:27:08 »
... door een beter plenum te maken...

Ik lees mee en leer weer veel.
Plenum? -dunno-
Moest ik opzoeken: "Het woord plenum als "gevulde ruimte" (oorsprong , ca. 1670; het tegengestelde van vacuüm), is afkomstig van het Latijnse plenum spatium (volle ruimte), van plenus (volledig, vol); bron Online Etymology Dictionairy. "
Nu weet ik het  :)