Auteur Topic: Haperen G40  (gelezen 3192 keer)

Offline Jaap van der Vegte

  • L86C-0118
  • Non-Register lid
  • Berichten: 4.800
  • Geslacht: Man
  • Kabouter
Haperen G40
« Gepost op: za, 04 sep 2010, 15:54:24 »
Heb sinds een paar weken een 1F G40 op de stoep staan, rijdt leuk, maar zit nog met een aantal probleempjes.

Als de motor mooi warm is, dus na een tijdje rijden, begint de motor te haperen bij het rijden met een constant toerental. Drukmeter geeft dan constant -0.3 bar aan, klopt wel volgens mij. De motor verliest dan in 1 keer zn volledige koppel en valt als het ware stil. Op de toerenteller is dit niet te zien, wat je wel zou verwachten.

Als ik dan een heel klein beetje gas geef, en de druk naar -0.2/-0.1 gaat, en ik dus iets versnel, is er niets aan de hand.

Verder reageert hij dan ook soms helemaal niet op het gas. Als hij dan in een versnelling staat en ik druk het pedaal in, dan doet hij soms helemaal niks. Als ik dan de koppeling indruk, waardoor de motor geen koppel hoef te geven, reageert hij wel weer op het gas.

Kan het er aan liggen dat er geen PY/3F-ontsteking opzit, maar een van een NZ? Wat zou het nog meer kunnen zijn?

In dit topic heb ik ook het e.e.a. gelezen, maar mijn probleem is net iets anders.

Alvast bedankt voor de reacties
Plat op z'n bek met een paar dikke wielen eronder ziet alles er goed uit

Offline gimi purple

  • L86C-0102
  • Non-Register lid
  • Berichten: 161
  • Geslacht: Man
  • Michel Zoutendijk
Re: Haperen G40
« Reactie #1 Gepost op: za, 04 sep 2010, 17:36:39 »
had niet hetzelfde, maar bij mij ging de motor bij 80 km in zijn 5 inhouden.
en na een rit zeer onregelmatig lopen.
zal bij jou mischien het niet zijn maar bij mij lag het aan de inbouw van mijn drukmeter het vacuum slangetje heb ik weer op de normale wijze gemonteerd en hij rijdt weer goed.

Offline Jaap

  • L86C-0004 "niet kabouter"
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 10.023
  • Geslacht: Man
  • Jaap Peters
    • www.steilheck.nl
Re: Haperen G40
« Reactie #2 Gepost op: zo, 05 sep 2010, 09:19:08 »
NZ heeft een paddo, PY en 3F niet...  Ik neem aan de je de paddo NIET hebt aangesloten?  Nou ben ik verder een nitwit in dit soort dingen, maar ik neem aan dat de grondplaat in de ontsteking dan ook geen centrifugaal vervroeging heeft? en dat de paddo voorzien is van een sterke veer waardoor er geen verstelling optreedt als je geen vacuum aanlegt.

Je hebt geen G40 ontsteking ter leen ter beschikking?
Mijn wagenpark Fix what ain't broken

Offline JTG

  • L86C-0152
  • Non-Register lid
  • Berichten: 5.396
  • Geslacht: Man
  • Theunis Geertsma
Re: Haperen G40
« Reactie #3 Gepost op: zo, 05 sep 2010, 14:10:10 »
bij mijn seat ibiza tdi sport had ik de zelfde symptomen en lag het daar aan de luchtmassameter..
vw,vw,vw,mercedes en seat

Offline Jaap

  • L86C-0004 "niet kabouter"
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 10.023
  • Geslacht: Man
  • Jaap Peters
    • www.steilheck.nl
Re: Haperen G40
« Reactie #4 Gepost op: zo, 05 sep 2010, 15:19:07 »
ehmz.. ja,. maar een moderne diesel en een G40.. alhoewel. hmm..

luchtmassameter heeft een G40 natuurlijk ook he?
Mijn wagenpark Fix what ain't broken

Offline Jaap van der Vegte

  • L86C-0118
  • Non-Register lid
  • Berichten: 4.800
  • Geslacht: Man
  • Kabouter
Re: Haperen G40
« Reactie #5 Gepost op: zo, 05 sep 2010, 22:14:49 »
Even wat herstellen;

er zat blijkbaar geen NZ-ontsteking op, want zonder paddo. Heb nu de ontsteking van mn 3F blok op de PY gezet, maar dat maakt nog geen verschil in het haperen. Nu sprak ik Dennis vanmiddag, en die zei dat het misschien ook wel eens aan de lambda-sonde zou kunnen liggen -dunno-

Deze was, toen ik de auto kocht, ook niet aangesloten kwam ik achter (toen ik de nieuwe uitlaat ging maken). Er zit ook geen verschil in het lopen van de motor als de lambda-sonde wel of niet aangesloten is
Plat op z'n bek met een paar dikke wielen eronder ziet alles er goed uit

Offline Serge

  • L86C-0001
  • Non-Register lid
  • Berichten: 17.758
  • Geslacht: Man
  • der doctor
Re: Haperen G40
« Reactie #6 Gepost op: zo, 05 sep 2010, 22:25:55 »
meten is weten ,klinkt lekker oudbollig ,maar met gokken ben je duurder uit
je hebt laagvliegers en modelvliegers .

Offline alwin

  • L86C-0116
  • Non-Register lid
  • Berichten: 214
  • Geslacht: Man
  • Alwin Koning
Re: Haperen G40
« Reactie #7 Gepost op: ma, 06 sep 2010, 03:03:21 »
lambda sonde lijkt me niet.. daar rijd ie nog wel redelijk om.
toen die van mij zo raar liep dat ik bijna geen gas kon geven lag het aan de bobine kabel die naar verdeelkap loopt

Offline KoenG40

  • L86C-0022
  • _Register lid 2017_
  • Non-Register lid
  • Berichten: 3.874
  • Geslacht: Man
  • Koen
    • Websitetitel
Re: Haperen G40
« Reactie #8 Gepost op: ma, 06 sep 2010, 10:45:10 »
Defecte MAP-sensor (of lekkage in slangetje er naar toe)?
Mijn auto (let wel: een 2F, dus beetje anders dan jouw 1F) had (en heeft) soortgelijk probleem: de motor 'stirbt ab' bij warm stationair draalen (toerental zakt in ± 20 seconden zover terug dat motor afslaat. Maar ook bij rijden met geringe motorbelasting (onderdruk -0,7 tot -1,5 bar in spruitstuk) - bijvoorbeeld in file of constante snelheid een lange flauwe helling af - loopt ie niet lekker, lees: houdt in, 'bokt' een beetje. Volgens foutengeheugen van de digifant werkt de MAP-sensor niet goed. Dit defect en bijkomende verschijnselen staan ook in JHIMS beschreven.
« Laatst bewerkt op: ma, 06 sep 2010, 10:46:54 door KoenG40 »

Offline RoelG

  • L86C-0115
  • Non-Register lid
  • Berichten: 11.013
  • Geslacht: Man
  • Roel Geene
    • Official -Boem Klats- assistant
Re: Haperen G40
« Reactie #9 Gepost op: ma, 06 sep 2010, 12:51:21 »
Mijn auto (let wel: een 2F, dus beetje anders dan jouw 1F) had (en heeft) soortgelijk probleem:

mwoah. zal wel meevallen. een polo 1f g40 bestaat tenslotte niet. gehele motor en aanbouwdelen komen uit een 2f  :)

Offline Polo2F

  • Non-Register lid
  • Berichten: 394
  • Geslacht: Man
  • Jacco
Re: Haperen G40
« Reactie #10 Gepost op: zo, 05 dec 2010, 14:35:14 »
hier al wat verder mee?   mijne begon maand terug een beetje bokkerig te reageren op het gas bij 2000 toeren...  nu sinds gisteren reed ik in de file ook 2000 toeren en constante snelheid en toen begon die te bokken, en af en toe wegvallen en inderdaad toerentellen blijft het gewoon doen! als hij wegviel en ik gaf gas kwam die weer op en dan gelijk vol in toeren, dus dan loopt ie gewoon weer lekker! plankgas merk ik ook niks aan de auto.....   nu zag ik gister dit filmpje en die doet eigenlijk hetzelfde wat mijne sinds gister stationair ook doet, alleen valt die van mij ook uit. kan hem echter gelijk weer starten alsof er niks aan de hand is

http://www.youtube.com/watch?v=Bg_JWF6ddwE

ook gister op de snelweg tijdens het hikken hoorde ik een plof, een plof als iets backfire (retour is open dus dat hoor je direct bij half gas en minder)  

iets zegt me een overleden map sensor die de boel in de war zet

Offline btracing

  • L86-0163
  • Non-Register lid
  • Berichten: 2.973
  • Geslacht: Man
  • Benjamin Dijkshoorn
Re: Haperen G40
« Reactie #11 Gepost op: zo, 05 dec 2010, 15:05:42 »
De blauwe tempsensor misschien?

Dat schortte er aan bij mijn 1.05je  -hug-.
'92 Steilheck Fox
'92 Coupé
'87 Coupé
'94 Steilheck Prego

Offline Polo2F

  • Non-Register lid
  • Berichten: 394
  • Geslacht: Man
  • Jacco
Re: Haperen G40
« Reactie #12 Gepost op: zo, 05 dec 2010, 15:31:37 »
nope is al vervangen, verdelerkap en rotor ook, bougies zijn nieuw,magoed hij valt compleet uit niet op 1 cilinder

Offline KoenG40

  • L86C-0022
  • _Register lid 2017_
  • Non-Register lid
  • Berichten: 3.874
  • Geslacht: Man
  • Koen
    • Websitetitel
Re: Haperen G40
« Reactie #13 Gepost op: zo, 05 dec 2010, 17:58:32 »


Die van mij had ook daarvan last,
Maar dat hebben we gevonden, zeker en vast.
't Was een kwestie van valse lucht...
niet goed afgedichte aansluiting van CO-potentiometer... zucht
Was ook oorzaak van foutcode "Mapsensor geen signaal/defect",
inderdaad door de valse lucht in het inlaattraject.
En die valse lucht, die zie je niet,

Veel succes er mee,

Sint en Piet

Offline Polo2F

  • Non-Register lid
  • Berichten: 394
  • Geslacht: Man
  • Jacco
Re: Haperen G40
« Reactie #14 Gepost op: zo, 05 dec 2010, 19:22:30 »
okee dankje gaan we morgen eens een rondje maken met een bus remmenreiniger  -nana-

maarre co potentiemeter , bedoel je daarmee je map sensor?    magoed misschien is er een slang afgeschoten , heb namelijk vorige week mn laaddruk gemeten dusja