Auteur Topic: Motorfiets-carburateurs  (gelezen 138553 keer)

Offline Polo_coupe

  • Non-Register lid
  • Berichten: 117
  • Geslacht: Man
Motorfiets-carburateurs
« Reactie #105 Gepost op: di, 18 sep 2007, 08:56:29 »
Die rail heb ik nog wel. En die afdichting schroef geval ook. Ik heb t alleen ff los gehaald om t gangbaar proberen te maken. Ik heb dus wel de choke nodig?

Gr Henri
Coupe all the way

Offline Polo_coupe

  • Non-Register lid
  • Berichten: 117
  • Geslacht: Man
Motorfiets-carburateurs
« Reactie #106 Gepost op: di, 18 sep 2007, 08:59:49 »
Hoelang moeten de rubberen slangen tussen de carbs en het Spr stuk zijn
1. Afhankelijk of je meer koppel of meer pk wil: schutbord is je limiet

Wat is de samenhang daar van.
ALs ik slangen van 4CM doe. Is dat een beetje normaal?

Gr Henri
Coupe all the way

Offline martijn

  • Non-Register lid
  • Berichten: 7.507
  • Geslacht: Man
Motorfiets-carburateurs
« Reactie #107 Gepost op: di, 18 sep 2007, 09:24:59 »
Veel van deze antwoorden staan in dit topic..

Reallife exp. =

Ik heb ze nu 7cm lang gemaakt. Niet van rubber slang, maar van RVS pijp. Ik gebruik de slang alleen om de carbs aan de pijpen te klemmen. Gaat prima, past mooi tussen schutbord.

Begrijp van Berendd dat hij ze ongeveer 5cm lang heeft.

Zoals Sjon zegt; lengte van runner is van invloed op je motorprestaties.

Als jij het gas open hebt en bij overschakelen dicht doet, dan ontstaat er een heen en weer gaande schokgolf in je runners. Als je inlaatkanaallengte (Joehoee, 2x woordwaarde) precies even lang is als de lengte van de schokgolf, dan krijg je een extra groot volume mengsel precies bij het openen van je inlaatklep. Daardoor komt er dus meer mengsel in je verbrandingskamer.

Nou is dat misschien voor een motortuner een mooie gedachte om mee te gaan tunen, maar aangezien:

jij nog slang gebruikt als inlaat
de carb nog niet afgesteld zijn op de motor
de inlaat ivm ronde slang niet netjes aansluit op een onbewerkte kop
etc. ect.

Is het niet echt nodig om te berekenen wat het verschil in inlaatlengte van 1 a 2cm uitmaakt voor de polo. Voordat je echt serieus aan runnerlengtes wilt gaan rekenen moet je alle andere zaken op orde hebben.

Voor info zie



simpele uitleg runnerfunctie
Polo 1.3C steilheck `witte schicht`1983

Offline Serge

  • L86C-0001
  • Non-Register lid
  • Berichten: 17.758
  • Geslacht: Man
  • der doctor
Motorfiets-carburateurs
« Reactie #108 Gepost op: di, 18 sep 2007, 19:56:42 »
varierend tussen de 5 en 7 cm zit je goed
je hebt laagvliegers en modelvliegers .

Offline Maikel

  • L86C-0069
  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.550
  • Geslacht: Man
  • Maikel Conijn
Motorfiets-carburateurs
« Reactie #109 Gepost op: di, 18 sep 2007, 22:11:57 »
mooiste zou schuivende zijn voor echte tunners:D
maarja helaas das beetje ingewikkeld te fabrieken.


gr maikel

Offline martijn

  • Non-Register lid
  • Berichten: 7.507
  • Geslacht: Man
Motorfiets-carburateurs
« Reactie #110 Gepost op: di, 18 sep 2007, 23:44:32 »
juist: een runnerlengte optimaliseer je voor een bepaald toerental.

Ga je een runnerlengte optimaliseren voor een hoger toerental(vermogen) dan zal deze langer zijn dan een runner die geoptimaliseerd is voor een lager toerental(koppel).

Varierende runnerlengte is ideaal, maar dat is een variabele nokkenastiming ook, 16v ipv 8v ook, etc.etc.

Daarom; Neem aan van Serge; tussen 5 en 7cm gaat het wel goed komen.  -klus-
Polo 1.3C steilheck `witte schicht`1983

Offline Gekke Gerrit

  • L86C-0070
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 17.529
  • Geslacht: Man
  • Geert
Motorfiets-carburateurs
« Reactie #111 Gepost op: wo, 19 sep 2007, 00:05:42 »
Domme vraag misschien, maar dat is de eerste niet in dit topic :D, maar kun je motorfietscarbs eigenlijk ook op LPG laten lopen? -dunno-
Bedenk goed, wat je met je laatste Polo doet!

Offline martijn

  • Non-Register lid
  • Berichten: 7.507
  • Geslacht: Man
Motorfiets-carburateurs
« Reactie #112 Gepost op: wo, 19 sep 2007, 00:26:07 »
LPG is vaak een apart traject NAAST een benzine inlaattraject. Aangezien een oude carb auto ook op LPG kan lopen, moet dat zeker mogelijk zijn (maar wenselijk??)

Zit jij de azen op een project á lá Jaap?? Een polo 1.3 Keihin Bi-fuel? :)  -naughty-  -naughty-
Polo 1.3C steilheck `witte schicht`1983

Offline Bas

  • L86C-0051
  • Non-Register lid
  • Berichten: 3.388
  • Geslacht: Man
  • Bas Kamminga
Motorfiets-carburateurs
« Reactie #113 Gepost op: wo, 19 sep 2007, 00:31:14 »
Ga je een runnerlengte optimaliseren voor een hoger toerental(vermogen) dan zal deze langer zijn dan een runner die geoptimaliseerd is voor een lager toerental(koppel).

Is het niet andersom? lang inlaattraject voor de lage toerentallen en een korter traject voor de hoge toeren?

Offline martijn

  • Non-Register lid
  • Berichten: 7.507
  • Geslacht: Man
Motorfiets-carburateurs
« Reactie #114 Gepost op: wo, 19 sep 2007, 00:39:34 »
grumpfff..

wederom een gevalletje eerst denken, dan posten... Ik weet 't wel, maar vergeet vaak nog ff te checken wat ik daadwerkelijk heb getypt..

hogere toeren; des te sneller de kleppen weer open gaan, dus des te eerder de pulsen weer terug mogen kaatsen--> kortere runner...
Polo 1.3C steilheck `witte schicht`1983

Offline Serge

  • L86C-0001
  • Non-Register lid
  • Berichten: 17.758
  • Geslacht: Man
  • der doctor
Motorfiets-carburateurs
« Reactie #115 Gepost op: wo, 19 sep 2007, 04:54:38 »
Domme vraag misschien, maar dat is de eerste niet in dit topic :D, maar kun je motorfietscarbs eigenlijk ook op LPG laten lopen? -dunno-

ja kan via 4 aparte verdamper ringen en met gesloten airbox
je hebt laagvliegers en modelvliegers .

Offline mahler

  • Non-Register lid
  • Berichten: 480
  • Geslacht: Man
  • Jeroen Mahler
Motorfiets-carburateurs
« Reactie #116 Gepost op: wo, 19 sep 2007, 19:24:44 »


Korte en lange runners... -dj-

Offline Polo_coupe

  • Non-Register lid
  • Berichten: 117
  • Geslacht: Man
Motorfiets-carburateurs
« Reactie #117 Gepost op: wo, 19 sep 2007, 21:08:12 »
Ik weet wat je bedoelt. Volkswagens V6 heeft t ook. Ik ken t principe en weet dat ik me daar echt niet in ga verdiepen voor mn eigen auto :P.

- Ik heb een mooi slangetje van 17 cm kunnen bemachtigen, Moeten die slangetjes tussen 5 en 7 CM. Kan 4 niet? :P
Gr Henri
Coupe all the way

Offline Maikel

  • L86C-0069
  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.550
  • Geslacht: Man
  • Maikel Conijn
Motorfiets-carburateurs
« Reactie #118 Gepost op: do, 20 sep 2007, 00:46:58 »
vw en audi hebben dat tegenwoordig in alle benzine motoren!!
(vandaar die grote onhandige gekromde kunstoffe luchtbuizen!

maar heb me laten vertellen dat de roffel van een vr6 hier ook iets me te maken heeft (thanks serge beter goed gejat dan slecht bedacht :P )
aangezien bij de vr6 v6 van golf 4 en v5 van golf 4 de achterste cilinders verderweg zitten en dus het lucht buisje in de cilinderkop langer is dan de voorste cilinders.

nouja nu weer ontopice


ik heb er eig grappig genoeg ook wel eens aan gedacht om gas op motor carbs. maar gooi je dan niet gelijk het hele principe en het voor ons gunsitge werking van de carbs niet overboord?

gr maikel

Offline martijn

  • Non-Register lid
  • Berichten: 7.507
  • Geslacht: Man
Motorfiets-carburateurs
« Reactie #119 Gepost op: do, 20 sep 2007, 09:33:37 »
het spruitstuk maak je toch van staal?
Neem niet aan dat je vanaf de aansluitflens tot aan je carb een slang gaat gebruiken?

Er moet toch een aansluiting gemaakt worden op de flens, zodat je de slang er om heen kan klemmen. Dan maak je deze toch langer? Vul je de rest op met de slang die je hebt liggen.
Polo 1.3C steilheck `witte schicht`1983