Het Polo86c Register
Algemeen forum => Techniek => Topic gestart door: Leonneke op di, 27 jan 2009, 00:07:46
-
Zeer geachte Polooo-ers;
Het leek me eens tijd, om een "gevoelig" onderwerp bespreekbaar te maken. Ik zal eerst uitleggen wat de aanleiding is van dit topic.
Sedert 3 weken rijd ik trots rond in een Polo uit 1992. Afgelopen avond tankte ik af met een halve tank V-POWER. Een benzine met reinigende eigenschappen.
De afgelopen 3 weken reed mijn Polo precies 141 op de klok. Vanavond, na het tanken met V-power, reed de Polo precies 149 op de klok. Voor de goede orde, elke dag precies hetzelfde stuk snelweg met een warme motor.
Zo ontstond het idee om eens te gaan nadenken over het "flushen" van de motor.
Er bestaat een zogenaamde flushing-oil in de handel welke men gebruikt om de motor van de binnenzijde te spoelen. Voor een revisie of voor het verversen van de olie. Risico kan zijn dat er zoveel vuil loskomt dat de motor gaat lekken.
Graag jullie ongezouten mening, liefst gebaseerd op kennis en ervaring.
Heeft het zin om de motor te reinigen met een flushing-oil ( 190.000 km ) voordat ik overga tot verversen van de olie ????
Ben benieuwd naar jullie meningen en ervaringen ............... Leonneke
-
Zelfde verhaal als met je bakolie;
Het gaat 9 van de 10 keer goed, maar soms ook niet. Is niet te voorspellen wat er aan rommel in je motor zit en op welke plaats.
Ik heb het meerdere keren gebruikt en gemengde gevoelens aan het spul overgehouden;
1. In mijn polo coupe; tikte ineens een hydrostoter. Na een motorspoeling en nieuwe olie+filter was dat weer helemaal voorbij.
2. in mijn Golf, na het vervangen van een motorblok. Eerst nieuwe (aldi) olie, daarna een spoelmiddeltje er bij. Olie afgetapt, daarna verse olie er in.
Gevolg; een verstopt oliekanaal (en dus een veeeel te lage oliedruk).
3. in een BX én in een Polo met 320.000km op de teller gebruikt (geen reden voor, maar puur uit 'voorzorg') en geen verbetering/verslechtering gemerkt.
P.s. Geloof niet al te veel van die 'onzin' dat V-power je motor zou reinigen.. Die hogere topsnelheid komt eerder door wind mee/wind tegen of de weersomstandigheden.
Een motorflush gaat zeker niet bijdragen aan een hogere topsnelheid of betere prestaties.
-
Zelfde verhaal als met je bakolie;
Het gaat 9 van de 10 keer goed, maar soms ook niet. Is niet te voorspellen wat er aan rommel in je motor zit en op welke plaats.
Ik heb het meerdere keren gebruikt en gemengde gevoelens aan het spul overgehouden;
1. In mijn polo coupe; tikte ineens een hydrostoter. Na een motorspoeling en nieuwe olie+filter was dat weer helemaal voorbij.
2. in mijn Golf, na het vervangen van een motorblok. Eerst nieuwe (aldi) olie, daarna een spoelmiddeltje er bij. Olie afgetapt, daarna verse olie er in.
Gevolg; een verstopt oliekanaal (en dus een veeeel te lage oliedruk).
3. in een BX én in een Polo met 320.000km op de teller gebruikt (geen reden voor, maar puur uit 'voorzorg') en geen verbetering/verslechtering gemerkt.
P.s. Geloof niet al te veel van die 'onzin' dat V-power je motor zou reinigen.. Die hogere topsnelheid komt eerder door wind mee/wind tegen of de weersomstandigheden.
Een motorflush gaat zeker niet bijdragen aan een hogere topsnelheid of betere prestaties.
Gevaarlijke bijdrage dit. Ik heb GEEN Golf, GEEN BX maar WEL een Polo Coupe.
Kortom, deze neem ik mee in de overwegingen ............
-
Mijn conclusie is eigenlijk;
In het geval dat je er geen duidelijke aanleiding voor hebt kan het;
A. Niets opleveren (dat aantoonbaar is)
B. Problemen opleveren (verstopt kanaal/ losgekomen aangekoekte koolaanslag)
-
Mijn mening,en uit ervaring,niet doen,zeker niet bij een motor met meer dan een ton op de teller.
Het gevaar bestaat dat je zoveel vuil losweekt dat er oliekanaaltjes verstoppen,of dat het olieverbruik omhoog gaat omdat afdichtingen niet meer werken zonder de opgebouwde rotzooi.
Ik heb hetzelf meegemaakt met een Bedford uit 1978,lekker schoongespoeld,en daarna kon gelijk het blok eruit om te reviseren,zoveel olie gebruikte het opeens.
Zeer beperkt nuttig bij een goedlopend blok,net zoals die wonderbenzines.
-
withstupid
If it ain't broke don't f*ck with it.
Zolang je er een beetje fatsoenlijke (merk)olie in mikt met regelmatige intervallen, ben je het beste uit.
Het enige middel dat ik gebruikte om m'n blok 'los' te krijgen was een uurtje autobahn :)
Zuigerveren weer lekker 'los', verbandingskamers lekker schoongeblazen...loopt ie weer als een tiet -thumbsup-
Daarbij. Een schonere motor loopt echt niet 'harder'...
-
Mijn enorm rokende Polo ook gespoeld, niks geen verbetering merkbaar.
Vreemd genoeg rij ik sinds kort rond met cbr carbs en sindsdien is mijn olieverbruik en rookproductie enorm afgenomen. ??
Mark's uitleg klinkt in mijn geval dus erg logisch, want voorheen liet ik hem weinig toeren maken, maar nu -naughty-
Dus mijn tip: niet spoelen, wel carbs! -wtf-
-
Dat noemen ze ook wel luiheid van je blokje.
-
middeltjes zijn voor handelaren, met de verkoop niks mis. na 'n paar maand vanalles mis.
als er echt een probleem is probeer het op de juiste manier op te lossen
-
middeltjes zijn voor handelaren, met de verkoop niks mis. na 'n paar maand vanalles mis.
als er echt een probleem is probeer het op de juiste manier op te lossen
Die verstopping kwam bij mij direct na het flushen op de proppen ;)
-
Heb het wel eens gebruikt: Als 'eerste beurtje' voor een heel vuil blokje ( MH ) dat alleen maar op oude minerale olie had gelopen. Deed wonderen met de hydrostoters. Ging wel lekken op de nokkenaskeerring.
Nokkenaskeerring was dus kapot/versleten maar door opgehoopt vuil was ie toch nog redelijk dicht.
Weet niet wat beter is: Ik vond het niet zo'n probleem om die keerring te vervangen.
Wellicht is het beter om fatsoenlijke *syntetische* olie te gebruiken, waardoor aanwezige vervuiling door oude minerale olie langzaam afneemt...
Maar goed: V-power die meer vermogen brengt, bij een motor zonder klop/pingelsensor: Nee, daar geloof ook ik niet in. (Serge, kom d'r maar in). Daarnaast motor-olieflush versus 't soort benzine in je tank: nogal verschillende zaken. Begrijp niet helemaal hoe je het een met het ander mixt.
Flushen: alleen bij problemen, en bereid je voor op lekkages die er daarvoor eigenlijk ook al waren.
Verstoppingen van de motor heb ik geen ervaring mee, gelukkig. Misschien beter proberen dus, in de pruimen tijd :)
-
Mijn tip staat op eenzame hoogte. -moon-
-
idd goede olie van een goed merk en goed warmrijden en losrijden doet veel meer dan die kwakzalverij van de middeltjes die meer losmaken en dus verstoppingsgevaar leveren . olie is een ezelsbrug voor ;
KOEGRAS staat dus voor : KOEling ,Geleiding van warmte,Reinigen,Afvoeren van vuildelen,Smeren.
dus een zeer goede olie (zoals de castrol rs ,valvoline longlive) met de juiste codering van 10w40 of 5w30 .
liefste bij een oude motor een halfsyntheet . een goed losgereden motor een volsyntheet(of vers gereviseerd)
motortje goed warm rijden . daarna rustig poken (lees stevig optrekken maar niet tot het uiterste ) en wat meer op toeren op de snelweg 120 in 4 ipv 5 .
-
Als ik een slimme opmerking kan toevoegen dan is het wel dit:
V-Power reinigt helemaal geen motoren en is ook geen wonderbrandstof.
Ik heb er ook nooit van gehoord dat dit reinigend zou werken, en bovendien, hoe wil dit het smeersysteem etc reinigen -dunno-.
Als het goed is komt er geen brandstof in je olie...
Mocht je dit ergens gehoord hebben dan is dat in mijn ogen mooie verkoop praat.
Verder over de V-Power, hier worden extra additieven aan toegevoegd om de motor als het ware een soort schop onder zijn kont te geven. Dit is dus alles behalve goed. Vergelijk het maar met bijvoorbeeld NitroMethaan (in modelbouwmotorbrandstof) bij je benzine te gooien, gaat heel even goed en snel, op de langere termijn alles naar de kloten.
Om dit nog te bevestigen ken ik diverse garages die dit ook zeggen, omdat ze al verschillende auto's met kapotte motoren kregen door de V-Power.
Mijn advies, lekker goede benzine tanken en geen benzine met rotzooi er in, sommige tankstations willen er nog wel eens wat door gooien om de prijs laag te houden... -gert-
Wat betreft het verhaal over de reinigingsmiddeltjes voor het blok kan ik de bovenstaande verhalen wel bevestigen.
Het reinigt inderdaad je blok, maar het kan ook zorgen voor lekkages door het verwijderen van vuilopbouw en losgekomen vuil kan idd dingen gaan verstoppen.
-
Vergelijk het maar met bijvoorbeeld NitroMethaan (in modelbouwmotorbrandstof) bij je benzine te gooien, gaat heel even goed en snel, op de langere termijn alles naar de kloten.
sommige tankstations willen er nog wel eens wat door gooien om de prijs laag te houden... -gert-
Overdrijven is ook een vak ;)
-
Als ik een slimme opmerking kan toevoegen dan is het wel dit:
V-Power reinigt helemaal geen motoren en is ook geen wonderbrandstof.
Ik heb er ook nooit van gehoord dat dit reinigend zou werken, en bovendien, hoe wil dit het smeersysteem etc reinigen -dunno-.
Als het goed is komt er geen brandstof in je olie...
Mocht je dit ergens gehoord hebben dan is dat in mijn ogen mooie verkoop praat.
Verder over de V-Power, hier worden extra additieven aan toegevoegd om de motor als het ware een soort schop onder zijn kont te geven. Dit is dus alles behalve goed. Vergelijk het maar met bijvoorbeeld NitroMethaan (in modelbouwmotorbrandstof) bij je benzine te gooien, gaat heel even goed en snel, op de langere termijn alles naar de kloten.
Om dit nog te bevestigen ken ik diverse garages die dit ook zeggen, omdat ze al verschillende auto's met kapotte motoren kregen door de V-Power.
Mijn advies, lekker goede benzine tanken en geen benzine met rotzooi er in, sommige tankstations willen er nog wel eens wat door gooien om de prijs laag te houden... -gert-
Wat betreft het verhaal over de reinigingsmiddeltjes voor het blok kan ik de bovenstaande verhalen wel bevestigen.
Het reinigt inderdaad je blok, maar het kan ook zorgen voor lekkages door het verwijderen van vuilopbouw en losgekomen vuil kan idd dingen gaan verstoppen.
een stevig verkoolde motor (kleppen verbrandingsruimten en zuigerveren )heeft wel degelijk vermogens verlies .
dat komt door ,geen afdichting (dus evt olieverbruik via vastgekoekte zuigerveren)en lekkage via kleppen (minder compressie en verbrandings einddrukken . nu zijn de hedendaagse motoren uigerust met de smerige vinding egr klep waardoor ze roeten in de verbrandingsruimten .
door de extra aditieven wordt dus de motor iets warmer in verbrandingstemperatuur en dus schoongebrandt ,enpresto er is opeens vermogen gewonnen .
hierdoor zal de mkotor zijn hergewonnen soepeleid terugkrijgen en ook zijn hergewonnen vermogen .
maar er gaat niks boven goed stevig rijden om de motor los te krijgen .
en om in een stock polo motor met compressie 10 op 1 ron 98 te mikken is ook onzin , hoe hoger het ron getal hoe hoger de pingelgrens . dus hoe hoger de compressie (of hoe hoger de turbo druk in je cylinder ) hoe hoger je rongetalvan 11op1 tot 12,6 op 1 is 98 toereikend (mits je dignition er op zit dan is 95 ook al prima ), daaronder is 95 prima .
-
Overdrijven is ook een vak ;)
idd nitromethaan in die brandstof zorgt juist voor de koeler ontbranding waardoor je hoog vermogens motoren (zoals de novarossi rex )prima kunnen werken op 25 % mix
-
Nitromethaan is zomaar om een voorbeeld te noemen, maar omdat de V-Power andere troep gebruikt die niet goed is voor de smering van je motor.
Klopt wat je zegt over de EGR klep en het warmte verhaal. Leuk voor de uitstoot, minder leuk voor de motor.
Zou het er zelf ook gelijk afhalen als mijn auto er een had :P.
Maar V-Power blijft gewoon slecht, vooral voor oudere motors. Daarom zou ik eerder voor een andere oplossing gaan.
-
moet zeggen dat v power idd een raar laagje afzet bij de vulopeningen van de tankstations en na een tijdje werken aan deze leidingen geeft dat met blote handen een raar jeukend gevoel.nu is de vpower in duitsland ron 100 (andere samenstelling als die van nl)
bp ultimate is wel wat schoner .
maar ik prefereer ouderwets schoonbranden met de rechtervoet
-
maar ik prefereer ouderwets schoonbranden met de rechtervoet
Zo is dat, lekker planken met goede naft en goede olie. -thumbsup-
-
Maar V-Power blijft gewoon slecht, vooral voor oudere motors. Daarom zou ik eerder voor een andere oplossing gaan.
Heb je hier ook bewijzen van? Je klinkt zo overtuigd dat ik dat wel zou verwachten.
-
Ik zeg: V-Power laten staan en gewoon zonnebloemolie bij de Aldi tanken! -thumbsup- :D
-
idd goede olie van een goed merk en goed warmrijden en losrijden doet veel meer dan die kwakzalverij van de middeltjes die meer losmaken en dus verstoppingsgevaar leveren . olie is een ezelsbrug voor ;
KOEGRAS staat dus voor : KOEling ,Geleiding van warmte,Reinigen,Afvoeren van vuildelen,Smeren.
dus een zeer goede olie (zoals de castrol rs ,valvoline longlive) met de juiste codering van 10w40 of 5w30 .
liefste bij een oude motor een halfsyntheet . een goed losgereden motor een volsyntheet(of vers gereviseerd)
motortje goed warm rijden . daarna rustig poken (lees stevig optrekken maar niet tot het uiterste ) en wat meer op toeren op de snelweg 120 in 4 ipv 5 .
Mooi .............. Goed en duidelijk advies. Alleen die 5e gaat niet lukken. Heb er maar 4, of bedoel je de R mee tellen ...........
-
Heb je hier ook bewijzen van? Je klinkt zo overtuigd dat ik dat wel zou verwachten.
Ja had ik in een eerdere post ook al geschreven ;).
Kan je via internet natuurlijk geen harde bewijzen leveren, maar diverse garagebedrijven die ik ken bevestigen het ook, zoals bijvoorbeeld het kapotlopen van de dieselpompen bij de V-Power diesel. -ja-
-
Mooi .............. Goed en duidelijk advies. Alleen die 5e gaat niet lukken. Heb er maar 4, of bedoel je de R mee tellen ...........
Pak je de 3e versnelling :P
De R is alleen voor Race. [^.^]
-
Ik ken diverse garages die zweren bij V-power diesel -nana-
Hoeveel ervaring denken wij hier met z'n allen nou helemaal te hebben t.o.v. brandstoffen? Iedereen heeft zo z'n eigen (gekleurde) versie van de werkelijkheid ter beschikking. Zolang je geen complete vloot onderhoud of op andere wijze wetenschappelijk onderzoek uitvoert, zijn er veelste veel andere redenen in het spel waarom het nou juist wel of niet aan de V-power of olietoevoeging ligt dat een motor kapot loopt, heel blijft, meer of juist minder vermogen levert.
Ik heb nog nooit een motor kapot gereden,. dus mijn raad is de beste? Denk het niet. Sommige dingen gaan bij de ene persoon en die ene motor juist goed, waar het bij de andere rechtervoet ineens giga verkeerd gaat.
-
withstupid
Ik 'ken' ook heel veel mensen die dingen bij hoog en laag blijven beweren, die echt niet altijd even juist zijn ;)
-
Een wijs man zei ooit:
"Alle bewijzen zonder bewijsmateriaal, zijn niets meer dan meningen" -cool-
(en die wijze man was ik -fietsen-)
:P
-
Een wijs man zei ooit:
"Alle bewijzen zonder bewijsmateriaal, zijn niets meer dan meningen" -cool-
(en die wijze man was ik -fietsen-) :P
Laat ik ook een licht wijze opmerking maken. De brandstofindustrie is 1 van de grootste industrieen ter wereld. Het meeste geld gaat in research zitten.
Ik kan me voorstellen dat er allerlei zaken beproefd worden. Ik kan me niet voorstellen dat deze industrie een benzine op de markt brengt waar motoren van kapot gaan. Overigens sluit ik me aan bij Jaap. Als een motor vastloopt, ligt dat dan aan de laatste tankbeurt ?????
Zeer knap als een garagehouder na het vastlopen van de motor kan vaststellen dat dit aan de brandstof heeft gelegen.
Enkele jaren geleden werd een sigarettenmerk voor miljoenen aangepakt omdat hun product niet deugde.
Dus zonder verstand van zaken te hebben, maar wel een gezond verstand te hebben ............. Welke maatschappij brengt een benzine op de markt die de motor doet vastlopen ??????
Nee .... Als je diesel in je benzinemotor gooit, tja, dan zal er iets mis gaan. -dunno-
-
Je hebt gelijk dat ze veel research doen naar brandstoffen. Maar deze research zal ook voornamelijk gericht zijn op de nieuwere auto's/ De vraag is dus wat die nieuwe geresearchte benzine in een ouderwets carburateurmotortje doet.
Ik ben overigens de laatste die het belangrijk vindt, met een standaardblokje tank ik het liefst zo goedkoop mogelijk, Tango of witte pomp :)
-
Maar deze research zal ook voornamelijk gericht zijn op de nieuwere auto's
Nee,. research zal voornamelijk gericht zijn op economisch vlak: meer verdienen aan minder. Of geloven jullie ook nog steeds dat de vernieuwde Dash-3 Ultra echt veel beter is dan de oude vernieuwde Dash-3 Ultra van 4 maanden geleden?
natuurlijk zal er ontwikkeling in kwaliteit plaats hebben gevonden de afgelopen decennia. Kraak-processen verbeteren, met economische en kwaliteittechnische verbeteringen tot gevolg. Lood zit er al jaren niet meer in en d'r zit nu ook al een percentage bio-brandstof door. Ja, benzine veranderd. Maar dat zit m er qua onderzoek waarschijnlijk meer in hoe je meer kunt produceren voor minder, én de klant voor de gek kunt houden. V-power.. klinkt als 'Vernieuwde Power'. Schoner. Oh, fijn; dus jullie hebben mij voorheen altijd troep verkocht? of nee wacht: standaard Euro 95 hangt er nog steeds gewoon naast. Total Excellium: Ook al beter dan de standaard benzine, die eigenlijk gewoon 2e rangs troep is? Donder op. Ja, er zal best verschil zijn tussen de een of de andere benzine. Maar van een heilzame werking op homeopatische basis ga ik liever naar de alternatieve drogist dan naar het tankstation.
- De benzine langs de snelweg is duurder en dus beter -
-
- De benzine langs de snelweg is duurder en dus beter -
-ja- :D
-
-ja-
En de Mars'en zijn er ook een stuk lekkerder! -ja-
-
Eigenlijk is het vrij simpel,als die benzines echt zo'n stuk beter waren,werden ze simpelweg voorgeschreven door autofabrikanten......
-
Eigenlijk is het vrij simpel,als die benzines echt zo'n stuk beter waren,werden ze simpelweg voorgeschreven door autofabrikanten......
Beetje naïef volgens mij? -dunno- Als dát zo was zouden alle software-fabrikanten Apple of Linux voorschrijven? Of zouden we allang niet meer op benzines/minerale brandstoffen rijden?
-
Laat ik ook een licht wijze opmerking maken. De brandstofindustrie is 1 van de grootste industrieen ter wereld. Het meeste geld gaat in research zitten.
Ik kan me voorstellen dat er allerlei zaken beproefd worden. Ik kan me niet voorstellen dat deze industrie een benzine op de markt brengt waar motoren van kapot gaan. Overigens sluit ik me aan bij Jaap. Als een motor vastloopt, ligt dat dan aan de laatste tankbeurt ?????
Zeer knap als een garagehouder na het vastlopen van de motor kan vaststellen dat dit aan de brandstof heeft gelegen.
Enkele jaren geleden werd een sigarettenmerk voor miljoenen aangepakt omdat hun product niet deugde.
Dus zonder verstand van zaken te hebben, maar wel een gezond verstand te hebben ............. Welke maatschappij brengt een benzine op de markt die de motor doet vastlopen ??????
Nee .... Als je diesel in je benzinemotor gooit, tja, dan zal er iets mis gaan. -dunno-
Nja ik leg mijn mening maar opzij, maar dat is dus niet wat ik bedoel. :(
Wat ik probeerde te zeggen is dat er in de V-Power iets zit dat (in >MIJN< oren, ogen en gedachten) niet goed is voor de motor.
En dat geldt voor alle zogenaamd 'snellere' brandstoffen.
Alleen al bij het ruiken aan bijvoorbeeld V-Power ruik je dat er iets anders door zit en erg lekker ruikt het ook niet.
Maar iedereen moet gewoon tanken waar ie zin in heeft, is lekker toch niet mijn auto -nana-.
-
Ik heb wel eens v-power getankt maar om nou verschil te merken -dunno-
Ja in me portomonaie wel ja. -gert-
-
Wat ik probeerde te zeggen is dat er in de V-Power iets zit dat (in >MIJN< oren, ogen en gedachten) niet goed is voor de motor.
Een eigen mening is altijd goed, maar breng het aub niet alsof het 100% zeker weten (zonder twijfel) zo is zoals jij denkt
De V-pauper brandstof is per slot van rekening ontwikkeld in samenwerking met Ferrari :P :D
-
Alsof Ferarri zo goed is (naar mijn mening dan weer) :P
-
blabla... met Ferrari :P :D
sarcasme is soms lastig te verwoorden ;)
-
Ferrari...hmm...dat zijn toch van die opgevoerde Fiats ? -dunno-
-
Ferroesti :D
-
Beetje naïef volgens mij? -dunno- Als dát zo was zouden alle software-fabrikanten Apple of Linux voorschrijven? Of zouden we allang niet meer op benzines/minerale brandstoffen rijden?
Autofabrikanten spenderen letterlijk miljoenen om hun motoren net iets schoner te krijgen.
Als het echt zo was,dat het tanken van een bepaald sort of merk brandstof daarbij hielp,zolas geclaimd wordt,zouden ze 100% zeker die brandstof voorschrijven.
-
Mmm, ik volg je, met een klein verschil in inzicht: in mijn ogen dicteert de oliewereld de autowereld, en niet andersom? -dunno-
Uiteraard kan ik het ook mis hebben, hoor?!
-
Ach off topic gezegd zijn er al genoeg alternatieve brandstoffen.
Om zo de meest voor de hand liggende te noemen Ethanol, er zijn auto's die hierop lopen met een geweldig vermogen.
Ook bestaan er al electrische auto's die sneller optrekken dan een Ferraarie -fietsen-, door de hogere toeren die electromotoren kunnen maken.
Zelfs al auto's op perslucht gezien ! -wtf-.
En niet te vergeten, de welom bekende waterstofauto.
De mogelijkheden zijn dus zeer groot en al heel veel mensen en bedrijven houden zich bezig met deze vooruitstrevende technieken en hebben al diverse succesvolle prototypes gebouwd.
Waarom het er nog steeds niet is -dunno-.
In mijn ogen blijft het gewoon een grote samenzwering tussen de oliemaatschappijen en de overheden die er een berg accijns en belastingen aan verdienen. -moon- -gumuz-
-
Ik ga binnenkort de Castrol edge olie in de g40 doen. Ik weet niet wat voor olie er nu in het blok zit. Wat is nu raadzaam? Spoelolie gebruiken? Schuit benzine in de carter? Het schijnt dat syntetische olie en minerale olie niet samen kunnen? Ik wil het wel goed doen. Goeie G40 blokken worden schaars.