Auteur Topic: geknokker na t verlagen  (gelezen 3591 keer)

Offline Der Ghopmeister

  • L86C-0105
  • Non-Register lid
  • Berichten: 13.529
  • Geslacht: Man
  • Arjan Sportel
    • The Polo 86(c) Fanpage
Re: geknokker na t verlagen
« Reactie #45 Gepost op: wo, 08 sep 2010, 12:35:31 »
nope das iets van t koolstof filter wat verlinde ook al zei in dat andere topic

Offline The_Maxx

  • Non-Register lid
  • Berichten: 5.515
  • Geslacht: Man
  • Rutger V.
Re: geknokker na t verlagen
« Reactie #46 Gepost op: do, 30 sep 2010, 06:41:45 »
hmmpf, ik heb t nu ook, het is alleen niet constant, maar vooral als ik rem of een bocht maak (richting maakt niet uit) en het is geen aanhoudend geknokker, onregelmatig vooral.

Klinkt alsof de schokdemper niet lekker beweegt ofzo. Tis vooral in de op en neer gaande bewegingen, dus bij in en uitveren, vooral bij spoorwegovergangen bijvoorbeeld.

Iemand een idee wat het kan zijn? Wielbouten zijn met 130nm aangedraait (moet wel zeggen dat ik geen centreerringen en nog steeds bolconische bouten heb, maar daar krijg je enkel getril van)

Offline Der Ghopmeister

  • L86C-0105
  • Non-Register lid
  • Berichten: 13.529
  • Geslacht: Man
  • Arjan Sportel
    • The Polo 86(c) Fanpage
Re: geknokker na t verlagen
« Reactie #47 Gepost op: do, 30 sep 2010, 19:29:34 »
toplagers  -dunno- remklauw die niet goed vast zit wil ook best knokkeren weet ik uit ervaring -gert- :)

Offline Gekke Gerrit

  • L86C-0070
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 17.529
  • Geslacht: Man
  • Geert
Re: geknokker na t verlagen
« Reactie #48 Gepost op: do, 30 sep 2010, 19:52:57 »
Zoals je het omschrijft denk ik aan een homokineet... Is het in een bocht naar rechts anders/heftiger dan in een bocht naar links (of viceversa)? Anders kan het ook nog een kromme remschijf kunnen zijn. Je uitlaat die iets raakt (dwarsversteviging) zou ook nog kunnen.

Maar gezien het feit je geen centreerringen en de verkeerde bouten gebruikt gok ik op de homokineet.
Bedenk goed, wat je met je laatste Polo doet!

Offline The_Maxx

  • Non-Register lid
  • Berichten: 5.515
  • Geslacht: Man
  • Rutger V.
Re: geknokker na t verlagen
« Reactie #49 Gepost op: do, 30 sep 2010, 20:24:10 »
tis geen aanhoudend geknok, enkel af en toe, ik heb de velgen pas een week erop zitten en ik rijd zelden met de auto, hooguit 100km per week, vaak zelfs minder. Bocht naar rechts of links maakt niet uit, even hard, en het is ook niet altijd, soms hoor ik het tijdens het rijden, maar het is dus maar af en toe een tik zegmaar. Uitlaat klinkt hol, dit niet.

Remklauw ga ik eens nakijken dan. Toplagers zijn vervangen dus ik ga er vanuit dat die goed zijn.

Offline Pieter

  • L86C-0058
  • Non-Register lid
  • Berichten: 6.094
  • Geslacht: Man
  • Pieter
Re: geknokker na t verlagen
« Reactie #50 Gepost op: do, 30 sep 2010, 20:30:47 »
doet die dat sints die andere velgen er onder zitten?
Het bloed kruipt waar het niet gaan kan!

Offline Gekke Gerrit

  • L86C-0070
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 17.529
  • Geslacht: Man
  • Geert
Re: geknokker na t verlagen
« Reactie #51 Gepost op: do, 30 sep 2010, 20:33:04 »
Uitlaat klinkt hol? -dunno- Hoe kortzichtig kun je zijn. Is je dwarsversteviging of tunnel waar die tegenaan zou kunnen kloppen ook hol? -gert-
Alweer een typisch geval van Rutger die eerst vraagt of iemand een idee heeft wat het is, en vervolgens iedere suggestie rigoreus en zonder check diskwalificeert. Ik ben er iig wel klaar mee, los van of je nu weer gaat klagen dat iedereen tegenje is of niet... -gert-
Bedenk goed, wat je met je laatste Polo doet!

Offline The_Maxx

  • Non-Register lid
  • Berichten: 5.515
  • Geslacht: Man
  • Rutger V.
Re: geknokker na t verlagen
« Reactie #52 Gepost op: do, 30 sep 2010, 20:41:06 »
doet die dat sints die andere velgen er onder zitten?

nee, sinds vanochtend.

@gerrit, bij mijn vorige auto rammelde de uitlaat tegen de cas aan, en dat klonk hol. Zo klinkt het niet, maar ik zal wel kijken, vooral omdat het niet continu is, of met een bepaald toerental. In mijn ogen wijst niets naar de uitlaat.

geluid komt voornamelijk van rechtsvoor trouwens.

Offline Polo2F

  • Non-Register lid
  • Berichten: 394
  • Geslacht: Man
  • Jacco
Re: geknokker na t verlagen
« Reactie #53 Gepost op: do, 30 sep 2010, 20:49:23 »
bij mijn oude polo zat het blanceer gewicht van rechter aandrijfas ergens tegenaan met sturen, ook af en toe

edit oh je zegt sinds vanmorgen das wel vreemd, geen draagarm kogel met speling ?

Offline martijn

  • Non-Register lid
  • Berichten: 7.507
  • Geslacht: Man
Re: geknokker na t verlagen
« Reactie #54 Gepost op: vr, 01 okt 2010, 09:01:15 »
Uitlaat klinkt hol? -dunno- Hoe kortzichtig kun je zijn. Is je dwarsversteviging of tunnel waar die tegenaan zou kunnen kloppen ook hol? -gert-
Alweer een typisch geval van Rutger die eerst vraagt of iemand een idee heeft wat het is, en vervolgens iedere suggestie rigoreus en zonder check diskwalificeert. Ik ben er iig wel klaar mee, los van of je nu weer gaat klagen dat iedereen tegenje is of niet... -gert-

Kom op GG; trek nog even en blikje zelfreflecterende kW's open...  :)  Rutger weet zelf vaak waar de klepel hangt, al heeft hij de klok nog niet horen luiden  -naughty-
Polo 1.3C steilheck `witte schicht`1983

Offline Gekke Gerrit

  • L86C-0070
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 17.529
  • Geslacht: Man
  • Geert
Re: geknokker na t verlagen
« Reactie #55 Gepost op: vr, 01 okt 2010, 11:27:48 »
Ja goed, misschien ging ik zelf te kort door de binnenbocht... Kwestie van een paar weken hard werken, het niet-aan-de-lijn kunnen krijgen van m'n pa nadat-ie de uitslag zou krijgen van zijn 2e chemokuur, en een stapeling van ergernissen aan de reacties van Rutger. Toegegeven, die ergerlijke reacties behoren eigenlijk behoorlijk tot het verleden, en ook dit keer ben ik wel gecharmeerd van de reactie van Rutger op mijn eigen uitspatting. C'est ça?! Rest mij nog vooral Rutger te feliciteren met je verjaardag, en de hoop uit te spreken dat je de oorzaak voor je geknokker snel zult vinden en tot het verleden kunt doen behoren. Voila!
Bedenk goed, wat je met je laatste Polo doet!

Offline martijn

  • Non-Register lid
  • Berichten: 7.507
  • Geslacht: Man
Re: geknokker na t verlagen
« Reactie #56 Gepost op: vr, 01 okt 2010, 11:37:29 »
Blikje gevonden  -thumbsup-

Sterkte met alle 'niet zo fijne omstandigheden'...  -hug-

@Rutger;

volgens mij moet je het ook zoeken in de 'kogels' ,de stabistangbevestiging, of het schokdemperpatroon in de voorpoot. Toplagers heb je vernieuwd toch?

Als je het spatbord beetpakt en de auto omhoog trekt en loslaat ( in/uitveert), hoor je dan ook 'geknokker'? Opkrikken en bij de kogels wrikken (fusee/stuurkogel) brengt een speling op die punten vaak wel aan het licht.
« Laatst bewerkt op: vr, 01 okt 2010, 11:43:38 door martijn »
Polo 1.3C steilheck `witte schicht`1983

Offline The_Maxx

  • Non-Register lid
  • Berichten: 5.515
  • Geslacht: Man
  • Rutger V.
Re: geknokker na t verlagen
« Reactie #57 Gepost op: vr, 15 okt 2010, 17:09:49 »
naar aanleiding van bovenstaande post maar eens de auto opgekrikt en gewrikt bij de kogels, maar ik kan niet echt wat ontdekken. Probleem is er nog steeds (heb alle bouten en moeren nog maar eens aangedraait) Het ziet er niet naar uit dat er ergens iets aanloopt.

Toen ik de auto terug omlaag zette hoorde ik het weer, komt vrijwel van onderaan. Ik begin een draagarmrubber te verdenken, of toch de fuseekogel.

Centreer ringen had ik wel gekocht, maar pasten net niet (63,3mm) dus moet een kleinere maat gaan zoeken, 60mm is iig te klein.

Toplagers had ik vernieuwd ja.

geluid is voornamelijk als ik een bocht naar rechts heb gemaakt en de auto komt weer recht zegmaar. En het is ook geen geknokker, maar eerder een soort wring geluid. Alsof je een rubber zeem uitwringt zegmaar.

Offline The_Maxx

  • Non-Register lid
  • Berichten: 5.515
  • Geslacht: Man
  • Rutger V.
Re: geknokker na t verlagen
« Reactie #58 Gepost op: vr, 22 okt 2010, 20:38:25 »
na een week nog geen reactie?  -dunno-

centreerringen bleken te diep te zijn, dus die moet ik een beetje gaan inkorten :)

Offline Jaap

  • L86C-0004 "niet kabouter"
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 10.023
  • Geslacht: Man
  • Jaap Peters
    • www.steilheck.nl
Re: geknokker na t verlagen
« Reactie #59 Gepost op: za, 23 okt 2010, 14:50:54 »
geluid is voornamelijk als ik een bocht naar rechts heb gemaakt en de auto komt weer recht zegmaar. En het is ook geen geknokker, maar eerder een soort wring geluid. Alsof je een rubber zeem uitwringt zegmaar.

Draai de bouten van de draagarmen (binnenste, en uiteinde stabi) eens een paar slagen los en zet ze pas weer vast als de auto ' in de veren'  staat. Als je de draagarmen ' opgekrikt'  vastzet, blijft er (mogelijk) spanning op het rubber staan. Alleen in opgekrikte toestand staan ze dan spanningsvrij (en hoor je ook niets bij wrikken of bewegen).

Is (bij een verlaagde auto) wel lastig, maar zeker de moeite waard. Vooral de binnenste draagarm-draaipunten: je komt er maar moeilijk bij (op de oprit, met dit weer :) )
Mijn wagenpark Fix what ain't broken