Oliekoeler is een soort radiateur, maar dan voor de olie ipv het koelwater.
Als je zoemer gaat, en je olie-DRUK-controle lampje gaat branden, en je rijdt niet net over een klaverblad te scheuren (maar gewoon rechtuit), dan zijn er 2 mogelijkheden
1) Je lagers liggen eruit, en binnen 10 kilometer sta je stil
2) Je sensor is niet helemaal lekker.
Als je geen (voldoende) oliedruk meer hebt, dan loopt de motor binnen de 10 minuten in de soep: Lagers krijgen geen smering meer, worden warm, slijten extreem snel, zuiger krijgt speling, etc etc etc.
Eventjes geen druk (in een lekkere doorhang/knijp bocht) is ongeveer net zo schadelijk als 10 koude starts op een vroege koude winter ochtend: dat valt nog te overzien, maar lekker is anders.
Also; als de so-de-wie-de-weer-ga je oliedruk laten controleren bij een garage (niet vertrouwen op eventueel zelf ingebouwde metertjes), en als de druk voldoende blijkt te zijn, zoeken naar: kapotte sensor, kapotte draadboom, kapotte stekkerverbinding of kapotte cockpit/printplaat.
niet onlangs je cockpitje gewisseld per ongeluk?