Auteur Topic: Smurrie  (gelezen 2648 keer)

Offline Mark

  • L86C-0037
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 7.296
  • Geslacht: Man
  • Mark Pruim
Smurrie
« Reactie #15 Gepost op: do, 24 mrt 2005, 11:02:44 »
Trouwens:
Cather = carter
Senzor = sensor

Offline Nielzzz

  • L86C-0065
  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.211
  • Geslacht: Man
  • Niels Derksen
Smurrie
« Reactie #16 Gepost op: do, 24 mrt 2005, 11:04:20 »
Is dat zo?
Ow ik d8 altijd dat die ongeveer wel het zelfde waren qua temperatuur (na warm rijden).  -dunno- niels houd je bek dan ook eens.
Ik heb een sleutelplek!!!

Offline Ronald

  • Non-Register lid
  • Berichten: 124
  • Geslacht: Man
  • Ronald van den Bos
Smurrie
« Reactie #17 Gepost op: do, 24 mrt 2005, 12:44:48 »
niels houd je bek dan ook eens.

Hahaha ja Niels kappuh!

Grapje...je kunt niet alles weten toch? Daarom is dit forum zo leuk je kunt er SOMS wat van leren hahaha.....

Offline Jaap

  • L86C-0004 "niet kabouter"
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 10.023
  • Geslacht: Man
  • Jaap Peters
    • www.steilheck.nl
Smurrie
« Reactie #18 Gepost op: do, 24 mrt 2005, 14:30:08 »
Precies! :) -klus-

Water stijgt stuk sneller qua temperatuur, maar water doet ook vooral 't blok koelen.. Ideale werk-temperatuur van water zou zo rond de 0 graden zijn.. dan koelt t namelijk t best.

In de praktijk zal de water temperatuur zo rond de 80 / 100 graden liggen. De temperatuur van het water is ook niet zo heel belangrijk: 't moet niet gaan koken (systeem staat onder druk, dus kookpunt ligt ergens voorbij de 110 graden), en in de winter niet bevriezen.

Olie smeert (en koelt), maar vooral: smeert. De olie komt langzamer op temperatuur. De ideale smeer temperatuur ligt ook ergens rond de 100 graden; Veel hogere temperatuur en 't verbrand, veel lagere temperatuur en 't is te stroperig om goed te kunnen smeren.
Olie-druk hangt weer samen met Olie temperatuur: Vaak is het zo dat als de olie TE heet word, de druk ook lager word: word TE dun, en daardoor druk verlies.

Een motorblok dat na 2 minuten (Marjoleijn?) op temperatuur is.. zal wel de WATER temperatuur zijn dan?? Das dus niet echt relevant..  

Olie duurt (afhankelijk van hoe er gereden word) een minuut of 10 voor ze goed warm is...  En ja: Dat kan veeel sneller, maar of dat de bedoeling is?



Mijn wagenpark Fix what ain't broken

Offline Marjolijn

  • L86C-0084
  • Non-Register lid
  • Berichten: 3.414
  • Geslacht: Vrouw
  • Marjolijn Staal
Smurrie
« Reactie #19 Gepost op: do, 24 mrt 2005, 16:16:36 »
Kweet eigenlijk niet zeker, is een apart klokkie, Michiel? Olie of water?
Als de kraan lekt, is het best oké om te dweilen

Offline Nielzzz

  • L86C-0065
  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.211
  • Geslacht: Man
  • Niels Derksen
Smurrie
« Reactie #20 Gepost op: do, 24 mrt 2005, 17:17:51 »
Precies! :) -klus-

Water stijgt stuk sneller qua temperatuur, maar water doet ook vooral 't blok koelen.. Ideale werk-temperatuur van water zou zo rond de 0 graden zijn.. dan koelt t namelijk t best.

In de praktijk zal de water temperatuur zo rond de 80 / 100 graden liggen. De temperatuur van het water is ook niet zo heel belangrijk: 't moet niet gaan koken (systeem staat onder druk, dus kookpunt ligt ergens voorbij de 110 graden), en in de winter niet bevriezen.

Olie smeert (en koelt), maar vooral: smeert. De olie komt langzamer op temperatuur. De ideale smeer temperatuur ligt ook ergens rond de 100 graden; Veel hogere temperatuur en 't verbrand, veel lagere temperatuur en 't is te stroperig om goed te kunnen smeren.
Olie-druk hangt weer samen met Olie temperatuur: Vaak is het zo dat als de olie TE heet word, de druk ook lager word: word TE dun, en daardoor druk verlies.

Een motorblok dat na 2 minuten (Marjoleijn?) op temperatuur is.. zal wel de WATER temperatuur zijn dan?? Das dus niet echt relevant..  

Olie duurt (afhankelijk van hoe er gereden word) een minuut of 10 voor ze goed warm is...  En ja: Dat kan veeel sneller, maar of dat de bedoeling is?

Owww... nou ja op weg naar de type 1 meeting afgelopen zondag heb ik een paar keer het olie lampje aan gehad, toen ik gas terug nam, dus minder koeling, dus warmer, enz enz enz, wat kan ik hier ff snel an doen, behalve een 5 bak kopen?
Een dikkere diesel koeler? Wil namelijk ook in de bergen kunnen tuffen.
Ik heb een sleutelplek!!!

Offline martijn

  • Non-Register lid
  • Berichten: 7.507
  • Geslacht: Man
Smurrie
« Reactie #21 Gepost op: do, 24 mrt 2005, 17:27:48 »
maar Niels; het olie lampje gaat toch alleen branden als er echt te weinig olie in je blok zit, of de druk heel erg wegvalt?
als bij het gas terug nemen je lampje gaat branden (oliedruk controle lampje neem ik aan), dan is dat vast niet omdat je oliedruk ineens daalt omdat je blok minder gekoeld zou worden.

zit er wel genoeg olie in je motor?

Als je je olie koel wilt houden, moet je een oliekoeler plaatsen, dan blijft het sowieso onder de 100 graden.
Polo 1.3C steilheck `witte schicht`1983

Offline Nielzzz

  • L86C-0065
  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.211
  • Geslacht: Man
  • Niels Derksen
Smurrie
« Reactie #22 Gepost op: do, 24 mrt 2005, 17:43:35 »
Oliekoeler?
Was dat dan weer?
Is dat zo'n bakje dat naast je katherpan hangt waar lucht langs stroomt?
Maar goed, het komt wel eens vaker voor...
Zondag zat er niet extreem weinig olie in ofzo...
Wel 15w40, is gisteren vervangen voor 10w40...
Maar dat lijkt me het probleem niet echt...
En ja, is wel dat olie lampje, zoemertje ging ook aan dus...
Ik heb een sleutelplek!!!

Offline Dennis

  • L86C-0024
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 11.718
  • Geslacht: Man
  • Dennis Eggen
    • Polo 86(c) Register
Smurrie
« Reactie #23 Gepost op: do, 24 mrt 2005, 18:46:35 »
En de zoemer gaat nu nog steeds?
Misschien slechte sensor, slecht kontakt, maar kan natuurlijk ook echt te weinig druk zijn.
Zou ik wel even (laten) meten.




Offline Jaap

  • L86C-0004 "niet kabouter"
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 10.023
  • Geslacht: Man
  • Jaap Peters
    • www.steilheck.nl
Smurrie
« Reactie #24 Gepost op: do, 24 mrt 2005, 18:57:03 »
Oliekoeler is een soort radiateur, maar dan voor de olie ipv het koelwater.

Als je zoemer gaat, en je olie-DRUK-controle lampje gaat branden, en je rijdt niet net over een klaverblad te scheuren (maar gewoon rechtuit), dan zijn er 2 mogelijkheden

1) Je lagers liggen eruit, en binnen 10 kilometer sta je stil
2) Je sensor is niet helemaal lekker.

Als je geen (voldoende) oliedruk meer hebt, dan loopt de motor binnen de 10 minuten in de soep: Lagers krijgen geen smering meer, worden warm, slijten extreem snel, zuiger krijgt speling, etc etc etc.

Eventjes geen druk (in een lekkere doorhang/knijp bocht) is ongeveer net zo schadelijk als 10 koude starts op een vroege koude winter ochtend: dat valt nog te overzien, maar lekker is anders.


Also; als de so-de-wie-de-weer-ga je oliedruk laten controleren bij een garage (niet vertrouwen op eventueel zelf ingebouwde metertjes), en als de druk voldoende blijkt te zijn, zoeken naar: kapotte sensor, kapotte draadboom, kapotte stekkerverbinding of kapotte cockpit/printplaat.

niet onlangs je cockpitje gewisseld per ongeluk?
Mijn wagenpark Fix what ain't broken

Offline Nielzzz

  • L86C-0065
  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.211
  • Geslacht: Man
  • Niels Derksen
Smurrie
« Reactie #25 Gepost op: do, 24 mrt 2005, 18:59:29 »
Lijkt mij op zich sterk dat die kopot is, omdat hij het bij de omstandigheden doet wanneer het ook erg normaal zou kunnen zijn...
Voorbeeld. A12 draai naar de A30 of hoe heet dan ding naar Barneveld, geen kip te zien, ik denk ff blazen... draai zo'n 5000 toeren gedurende een paar minuten, en zie een parkeerplaats, ik ga van erg snel naar 50? zo iets, en tja... lampje aan zoemertje aan... maar goed moest daar niet zijn, waren geen type 1 tjes te bekennen, dus maak weer wat snelheid zodat die meteen weer uit gaat, en ga de snelweg weer op waar ik het voor de rest maar weer rustig aan heb gedaan... Maximaal 100 km/h, meestal daar onder gebleven... maar goed, das met een 4 bak, en 13" 50 hoog... Met andere woorden... veel toeren...
Ik heb een sleutelplek!!!

Offline Dennis

  • L86C-0024
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 11.718
  • Geslacht: Man
  • Dennis Eggen
    • Polo 86(c) Register
Smurrie
« Reactie #26 Gepost op: do, 24 mrt 2005, 19:04:07 »
Hoe meer toeren, hoe meer oliedruk :)
Paar minuten volgas moet ook zonder problemen kunnen.




Offline Nielzzz

  • L86C-0065
  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.211
  • Geslacht: Man
  • Niels Derksen
Smurrie
« Reactie #27 Gepost op: do, 24 mrt 2005, 19:06:45 »
En wanneer gaat het lampje branden? bij teveel druk, of te weinig druk?
Ik heb een sleutelplek!!!

Offline 86c2003

  • Non-Register lid
  • Berichten: 815
  • Geslacht: Man
    • http://home.wanadoo.nl
Smurrie
« Reactie #28 Gepost op: do, 24 mrt 2005, 22:56:37 »
te lage druk

Offline Nielzzz

  • L86C-0065
  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.211
  • Geslacht: Man
  • Niels Derksen
Smurrie
« Reactie #29 Gepost op: vr, 25 mrt 2005, 22:11:58 »
Heb trouwens wel de cockpit gewisseld na wintermeeting...
Maar goed, laat de oliedruk wel even testen, maar oke, het gebeurt wel altijd in de bochten ja, en oke er kon nog wel wat meer in het blok qua olie toen, maar stond nog lang niet onder het minimum...
Maar neem wel het zekeren voordat alles vast gaat lopen, enz...
Ik heb een sleutelplek!!!