Auteur Topic: Smurrie  (gelezen 2648 keer)

Offline Maikel

  • L86C-0069
  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.550
  • Geslacht: Man
  • Maikel Conijn
Smurrie
« Reactie #30 Gepost op: vr, 25 mrt 2005, 23:22:28 »
Precies! :) -klus-

Water stijgt stuk sneller qua temperatuur, maar water doet ook vooral 't blok koelen.. Ideale werk-temperatuur van water zou zo rond de 0 graden zijn.. dan koelt t namelijk t best.

In de praktijk zal de water temperatuur zo rond de 80 / 100 graden liggen. De temperatuur van het water is ook niet zo heel belangrijk: 't moet niet gaan koken (systeem staat onder druk, dus kookpunt ligt ergens voorbij de 110 graden), en in de winter niet bevriezen.

water temperatuur dat op nul graden blijft om te koelen is net zo schadelijk als een koude start omdat alle onderdelen het minst slijten en het rendement (kijk maar naar diesels) en brandstof verbruik het gunstigst zijn als zowel de olie als water temp op 80 maar lieft 90 graden zijn
daarbij komt dat motor ingenieurs nog steeds proberen om de water temp nog hoger te laten worden alleen je het probleem heb dat water kookt bij 100 graden en onder druk (afhankelijk van de hoeveelheid druk) iets hoger zal liggen normaal niet veel hoger dan 110

koelwater is alleen bedoeld om de temperatuur niet zo hoog te laten worden dat door de verbranding en warme allerlei onderdelen gaan smelten etc

dan volgend verhaal
olie sensor gaat alleen af bij te lage druk te hoge druk word afgeregeld met klepjes in je oliepomp (normaal gesproken)
en dan even voor niels 15w40 is dikker dan 10w40 dikkere olie
dunnere olie betekende minder druk!!!!!!

ik denk nog steeds of draadje los in instrumente paneel (gas los duikt de auto licht naar voren)
of sensor!!!!!!!!!!!!

Offline martijn

  • Non-Register lid
  • Berichten: 7.507
  • Geslacht: Man
Smurrie
« Reactie #31 Gepost op: za, 26 mrt 2005, 00:49:57 »
Citaat
water temperatuur dat op nul graden blijft om te koelen is net zo schadelijk als een koude start omdat alle onderdelen het minst slijten en het rendement (kijk maar naar diesels) en brandstof verbruik het gunstigst zijn als zowel de olie als water temp op 80 maar lieft 90 graden zijn
daarbij komt dat motor ingenieurs nog steeds proberen om de water temp nog hoger te laten worden alleen je het probleem heb dat water kookt bij 100 graden en onder druk (afhankelijk van de hoeveelheid druk) iets hoger zal liggen normaal niet veel hoger dan 110


De eigenschappen van water (in geval van koeling) zijn bij + 0 graden beter dan bij 90 graden.Dat heeft niets te maken met de temperatuur van het blok. Koelwater zou veel effectiever zijn als je zijn werktemperatuur op ongeveer kamertemp. zou kunnen krijgen. Dat hoeft niet te betekenen dat de temperetuur van het blok ook kamertemp. of zelfs lager zou moeten zijn.

Een motor met randsystemen is te zien als een warmtepomp; warme motor staat warmte af aan koeler water, opgewarmde water staat zijn warmte af aan de koelere omgevingslucht. Indien je de radiateur zou vullen met een koudemiddel, zeg de verboden CFK houdende koelmiddelen, dan kan je veel meer van je motorwarmte afstaan aan je koelmiddel( warmteoverdrachts coefficient is veel hoger dan van water)

Wat je in je achterhoofd moet houden is de werktemp. van je motor (temp. waarbij de onderdelen ideaal qua temp. en uitzetting zijn.) Het koelsysteem moet de motor op die temperatuur zien te houden.  Je kan best een koelsysteem hebben met werktemp. 0 graden terwijl je motorolie en blok op normale werktemp. zijn (maar niet met water)

De motoren van tegenwoordig hebben een veel hoger rendement dan vroeger, dus staan minder warmte af. De brandstof wordt steeds meer in arbeid omgezet dan warmte. Daarom zijn de moderne motoren ook minder snel warm dan oudere motoren.
Polo 1.3C steilheck `witte schicht`1983

Offline Maikel

  • L86C-0069
  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.550
  • Geslacht: Man
  • Maikel Conijn
Smurrie
« Reactie #32 Gepost op: za, 26 mrt 2005, 18:53:52 »
niet mee eens!!!
het is zo dat de water temp word gemeten nadat het koelwater uit de cilinderkop komt omdat het dan het warmst is
dus zou je dan 0 graden meten heeft het koel systeem nie gewerkt of het water moest onder nul zijn geweest met gevolg dat de werk temp te laag zal zijn!!!!!

tegenwoodige motoren maken gebruik van agresiefer koelwater die uit zich zelf al tegen hoger temperaturen kunnen en grotere drukken kunnen ondergaan maar ook tot een lager vriespunt kunnen!!!!!!!!!!

oke rendement licht tegen woordig ook hoger tuurlijk.

Offline Jaap

  • L86C-0004 "niet kabouter"
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 10.023
  • Geslacht: Man
  • Jaap Peters
    • www.steilheck.nl
Smurrie
« Reactie #33 Gepost op: zo, 27 mrt 2005, 18:27:34 »
!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!


Niet te lang je ! inhouden: slecht voor de bloeddruk! :)


De plaats van koelvloeistofmeting is inderdaad daar waar t water de kop uit komt: daar waar t dus t warmst/heetste zal zijn.
Die temperatuur zegt 'iets' over de temperatuur van het motorblok...

Maar even terug naar dit topic: De Olie-temperatuur geeft een veel betere indicatie over de 'toestand' van de motor, dan de water temperatuur: Of je wel of niet kunt planken.

Als het water wat het blok IN komt koud is (zeg 10 graden) dan zal het water als het UIT de kop komt wellicht zijn opgewarmt tot 60 graden. Dat zegt dus niets over de temperatuur van de olie en daarmee het smerende vermogen van de olie. Is de temperatuur van het IN komende water bijv. 40 graden, en het uit-tredende water 90.. dan zegt dat nog niets over de motorolie: Zelfde warmte opname door 't koelwater zelfde warmte overdracht.
Mijn wagenpark Fix what ain't broken

Offline 86c2003

  • Non-Register lid
  • Berichten: 815
  • Geslacht: Man
    • http://home.wanadoo.nl
Smurrie
« Reactie #34 Gepost op: ma, 28 mrt 2005, 11:32:35 »
waarom rusten de autoproducenten dan niet standaard op ieder model een olie temp meter??

Offline Maikel

  • L86C-0069
  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.550
  • Geslacht: Man
  • Maikel Conijn
Smurrie
« Reactie #35 Gepost op: ma, 28 mrt 2005, 12:14:32 »
waarom rusten de autoproducenten dan niet standaard op ieder model een olie temp meter??

omdat als je koeling niet goed is dat je dan je blok vast kan lopen dus is het belangrijk om je koelwater temp niet te hoog te zijn oplopen

geen warme of te warme olie geeft alleen hogere slijtage van delen en niet zoals bij te hoge water temp een vastloper of koppanking die er tussen uit kookt!!!!

greez maikel

Offline Nielzzz

  • L86C-0065
  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.211
  • Geslacht: Man
  • Niels Derksen
Smurrie
« Reactie #36 Gepost op: ma, 28 mrt 2005, 17:06:00 »
Hmmm, was gisteren even met cockpitjes aan het klooien, en toen sprong ook ineens het lampje weer aan, en zoemer, en bleef gewoon aan... beetje aan schudden, en vriemelen was het weer weg...
Maar goed, zit nu goede olie in 10W40, en heb er al zeker 45km mee gereden, en er zijn geen lagers uit gevlogen ofzo...
Loopt net zo mooi...
Wat betreft de temperatuur (koelwater) blijft gewoon normaal...
Tenzij bij stilstaan natuurlijk, maar dan slaat de vin gewoon aan, en koelt die weer...
Olie temp blijft ook gewoon normaal staan, en veranderd niet echt tijdens het rijden...

Maar op welke manier kan het aan het cockpitje liggen dan?
Ik heb een sleutelplek!!!

Offline Jaap

  • L86C-0004 "niet kabouter"
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 10.023
  • Geslacht: Man
  • Jaap Peters
    • www.steilheck.nl
Smurrie
« Reactie #37 Gepost op: di, 29 mrt 2005, 09:50:28 »
slecht contact, slechte printplaat, corrosie,..

etc etc etc

en d'r zijn ook 2 typen printplaatjes.. verkeerde printplaat in je auto geeft ook problemen..
Mijn wagenpark Fix what ain't broken