Auteur Topic: Zwaar schakelen  (gelezen 816 keer)

Offline Twouters

  • Non-Register lid
  • Berichten: 564
  • Geslacht: Man
  • Thomas Wouters
Zwaar schakelen
« Gepost op: zo, 28 apr 2013, 11:14:27 »
Hallo allemaal,

Ik heb sinds ongeveer een maand een probleem die ik niet zelf op kan lossen.

Met een koud blok rijd en schakelt hij goed maar zodra ik een wat langere afstand rij (meer als 20 min) begint hij zwaar te schakelen. 2 3 4 schakelen allemaal moeizaam, moet redelijk wat kracht bij zetten om hem in de versnelling te krijgen. Maar hij gaat ten alle tijden wel goed in de achteruit zonder te knarsen oid.

nu heb ik wat rond gelezen maar nog niet een concrete oplossing hiervoor gehad.

Wat zou het kunnen zijn? Ik zat zelf te denken aan drukgroep, meshringen, te weinig oliedruk

Wat denken jullie er van?
If in doubt, go flat out - Colin McRae

Offline btracing

  • L86-0163
  • Non-Register lid
  • Berichten: 2.973
  • Geslacht: Man
  • Benjamin Dijkshoorn
Re: Zwaar schakelen
« Reactie #1 Gepost op: zo, 28 apr 2013, 11:19:38 »
Ik denk dat je bak wat minder olie heeft dan goed is. Dat duidt in 9 van de 10 gevallen op een versleten O-ring om de schakelas stang. Nieuw ringetje halen bij de dealer en monteren + bakolie bijvullen. Is niet te moeilijk.
'92 Steilheck Fox
'92 Coupé
'87 Coupé
'94 Steilheck Prego

Offline Twouters

  • Non-Register lid
  • Berichten: 564
  • Geslacht: Man
  • Thomas Wouters
Re: Zwaar schakelen
« Reactie #2 Gepost op: zo, 28 apr 2013, 11:46:59 »
Klinkt goed! Ga ik dat eerst eens proberen! Weet iemand toevallig ook hoe je het "latje" tussen de grille en bumper er onder vandaan krijgt? Ik heb wel snel gekeken maar het begon te regenen. Ik wil hem graag gaan opknappen omdat er heel veel lakschade op zit. Moet ik dan de koplampen en grill eerst demonteren?

Plaatje bij het praatje:
If in doubt, go flat out - Colin McRae

Offline mk1-madness

  • L86C-0184
  • Non-Register lid
  • Berichten: 8.551
  • Geslacht: Man
  • Ronnie Kolk
Re: Zwaar schakelen
« Reactie #3 Gepost op: zo, 28 apr 2013, 11:59:00 »
Zit aan de gril met "lipjes" volgens mij. Dus gril eruit en dan de strip eraf.
Je kan de man wel uit een vw halen, maar de vw niet uit de man..

Offline Sjon

  • L86C-0041
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 15.896
  • Geslacht: Man
  • www.type86c.nl
    • VW Polo Type 86 & 86c
Re: Zwaar schakelen
« Reactie #4 Gepost op: zo, 28 apr 2013, 12:43:12 »
Helaas: grill-lijstje zit vast aan slotplaat, niet demontabel.
Althans: niet zonder puntlassen uitboren & daarna vastlassen enzo

Offline btracing

  • L86-0163
  • Non-Register lid
  • Berichten: 2.973
  • Geslacht: Man
  • Benjamin Dijkshoorn
Re: Zwaar schakelen
« Reactie #5 Gepost op: zo, 28 apr 2013, 13:05:03 »
Staat trouwens een foutje in mijn post, het is geen O-ring maar een Schakelas keerring.
'92 Steilheck Fox
'92 Coupé
'87 Coupé
'94 Steilheck Prego

Offline Twouters

  • Non-Register lid
  • Berichten: 564
  • Geslacht: Man
  • Thomas Wouters
Re: Zwaar schakelen
« Reactie #6 Gepost op: zo, 28 apr 2013, 14:24:35 »
Super!

Bedankt allemaal. Dus als ik het grill-lijstje weer op wil knappen moet ik gaan schuren en spuiten bij de auto, grill eruit, koplampen en knippers eruit, bumper eraf en dan afplakken en spuiten.
If in doubt, go flat out - Colin McRae

Offline btracing

  • L86-0163
  • Non-Register lid
  • Berichten: 2.973
  • Geslacht: Man
  • Benjamin Dijkshoorn
Re: Zwaar schakelen
« Reactie #7 Gepost op: zo, 28 apr 2013, 14:35:45 »
Jupz  :)
'92 Steilheck Fox
'92 Coupé
'87 Coupé
'94 Steilheck Prego

Offline mk1-madness

  • L86C-0184
  • Non-Register lid
  • Berichten: 8.551
  • Geslacht: Man
  • Ronnie Kolk
Re: Zwaar schakelen
« Reactie #8 Gepost op: zo, 28 apr 2013, 17:18:44 »
Damn, vw weer..... -oops-
Je kan de man wel uit een vw halen, maar de vw niet uit de man..

Offline btracing

  • L86-0163
  • Non-Register lid
  • Berichten: 2.973
  • Geslacht: Man
  • Benjamin Dijkshoorn
Re: Zwaar schakelen
« Reactie #9 Gepost op: zo, 28 apr 2013, 17:37:36 »
Het is ok Ronnie, jij rijdt geen 2F dus kan het ook niet weten. Veels te nieuw voor jou  :).
'92 Steilheck Fox
'92 Coupé
'87 Coupé
'94 Steilheck Prego

Offline Erik39

  • Non-Register lid
  • Berichten: 168
  • Geslacht: Man
Re: Zwaar schakelen
« Reactie #10 Gepost op: zo, 28 apr 2013, 19:12:53 »
Mijn Polo schakelde ook stroef bij een warme motor bij de aankoop in 2008, pas twee jaar daarna heb ik de bakolie laten verversen met 75w80 (als ik mij goed herinner) en dit bracht wat verbetering bij een warme motor, maar weer zwaarder bij lage temperaturen. 

Offline Twouters

  • Non-Register lid
  • Berichten: 564
  • Geslacht: Man
  • Thomas Wouters
Re: Zwaar schakelen
« Reactie #11 Gepost op: ma, 29 apr 2013, 11:04:09 »
Mijn Polo schakelde ook stroef bij een warme motor bij de aankoop in 2008, pas twee jaar daarna heb ik de bakolie laten verversen met 75w80 (als ik mij goed herinner) en dit bracht wat verbetering bij een warme motor, maar weer zwaarder bij lage temperaturen.  


Bedankt! Ik zal me zwager eens vragen of die binnenkort weer hier in de buurt is. Zo te horen moet het dus allemaal goed komen. Ik dacht zelf dat het erger zou zijn. Dit is al een hele opluchting :)
If in doubt, go flat out - Colin McRae

Offline Dennis

  • L86C-0024
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 11.718
  • Geslacht: Man
  • Dennis Eggen
    • Polo 86(c) Register
Re: Zwaar schakelen
« Reactie #12 Gepost op: wo, 01 mei 2013, 10:26:59 »
Komt de koppeling wel goed vrij bij het ontkoppelen?
Als dat niet het geval is gaat het schakelen ook moeilijk.
Als met motor uit het schakelen wel goed gaat zou dat het kunnen zijn.

Offline Twouters

  • Non-Register lid
  • Berichten: 564
  • Geslacht: Man
  • Thomas Wouters
Re: Zwaar schakelen
« Reactie #13 Gepost op: wo, 01 mei 2013, 10:52:52 »
Wat je bedoeld Dennis is dat zodra het blok warm is dat de koppeling niet goed los zou komen?

Als de motor uit staat en je zou "droog schakelen" dan gaat het goed (zonder gereden te hebben). Zodra je gereden hebt, de motor uit zet dan gaat het "droog schakelen" ook stroef.

Nu is me gisteren nog een probleem op de kop gestoken.
Ik ging gisteren tanken en wou hem netjes aftanken. Ik vol gas tanken en spuit me er opeens benzine terug zonder dat de hendel doorklikte. Nog een keer de hendel helemaal ingeknepen en zodra ik dit deed, binnen 1 seconde klikt de hendel door. (hij was nog niet vol aangezien ik nog maar 10 liter getankt had met een zo goed als lege tank) Ik zat zelf te denken aan de ontluchtingsslang en ik heb de ontluchtingsslang al nagekeken. Zat niet bekneld oid. Voor dit probleem ben ik toen naar een reparateur geweest en hij heeft de ontluchtingsslang toen volgens mij verbeterd. Nu zit ik dus weer met hetzelfde probleem. Ik heb er niet heel lang ondergelegen omdat ik dus met het tanken gemorst heb en bijna high werd van de stank. Iemand suggesties?
« Laatst bewerkt op: wo, 01 mei 2013, 10:58:38 door Twouters »
If in doubt, go flat out - Colin McRae