Auteur Topic: Vanaf wanneer waren de injectie Polo's leverbaar in NL?  (gelezen 905 keer)

Offline Sjon

  • L86C-0041
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 15.896
  • Geslacht: Man
  • www.type86c.nl
    • VW Polo Type 86 & 86c
Vanaf wanneer waren de injectie Polo's leverbaar in NL?
« Gepost op: ma, 05 okt 2009, 18:45:35 »
Vanaf wanneer waren de injectie Polo's leverbaar in NL?
Uiteraard Polo 2 tijdperk, eind jaren 80.
Laatste modeljaar 1990 waren de meeste 1.3-gebakjes wel injectie (NZ & zelfs 3F),
maar daarvoor volgens mij door mekaar heen geleverd naast de carb MH.
Volgens produktie-datum's is motorcode NZ al gemaakt vanaf mei 1986
met bakcode's die ik herken van de Polo's (dit aangezien NZ ook geleverd is in de Golf/Jetta),
maar heb persoonlijk nog nooit een 86'er NZ gezien -dunno-
Zelfs 87/88 vraag ik me af => meestal een MH in NL toch?
Heeft 't te maken met een katalisator?
Konden de mensen zelf kiezen of ze injectie of carb wilden?

Offline Jaap

  • L86C-0004 "niet kabouter"
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 10.023
  • Geslacht: Man
  • Jaap Peters
    • www.steilheck.nl
Re: Vanaf wanneer waren de injectie Polo's leverbaar in NL?
« Reactie #1 Gepost op: ma, 05 okt 2009, 23:36:10 »

NZ en MH waren naast elkaar leverbaar.

Nu zal het best zo zijn dat de MH er eerder was dan de NZ, maar toch ontlopen ze elkaar niet veel.  Geen idee waarom je kon kiezen: vermogen is gelijk, en verbruik zal ook niet zoveel schelen. Automatische choke doet een MH wel luxe lijken, maar INJECTIE was in de jaren 80 natuurlijk wel een tover woord he.

Elektronische injectie. wow. The works.

Maar dat ze er beiden waren, heeft meer met Duitsland te maken denk ik: MH heeft een ongeregelde kat ( de Polo had m als eerste kleine auto standaard ! (was de reclame van VW destijds ) )  en de NZ een geregelde (lambda sonde )..
En ergens in de jaren 80 was er toch al de groene G-kat sticker en werd de 'emissie'-afhankelijke wegenbelasting ingevoerd in Duitsland (dacht ik)..

In iedergeval: NZ is hydro stoter, en dus in 1987. Naast de HZ MH en MN..
Mijn wagenpark Fix what ain't broken

Offline Sjon

  • L86C-0041
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 15.896
  • Geslacht: Man
  • www.type86c.nl
    • VW Polo Type 86 & 86c
Re: Vanaf wanneer waren de injectie Polo's leverbaar in NL?
« Reactie #2 Gepost op: di, 06 okt 2009, 13:17:47 »
In Duitsland kreeg een MH vaak zo'n mini-katje mee of achteraf gemonteerd ivm een of andere subsidieregeling toch?
Maar in NL heeft een MH toch geen kat?
Je ziet welles een "katalisator" embleem op de achterklep: das dan NZ?

NZ & MH naast mekaar geleverd in NL klopt, maar in 86/87 meer MH en 88/89 meer NZ.
Produktie MH is tot eind 88 (ff uit me hoofd), dus vanaf 1989 nam de NZ 't sowieso over.

Offline patrick86c

  • L86C-0031
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 10.894
  • Geslacht: Man
Re: Vanaf wanneer waren de injectie Polo's leverbaar in NL?
« Reactie #3 Gepost op: di, 06 okt 2009, 15:31:33 »
klopt ik had een '89 er coupe en er waren wel '87 en '88 ersmet NZtjes
maar volgens mij waren die zeldzaam,net zo zeldzaam als een NZ in een 2f.
XZ-88-RR VW Polo 2 coupe de “rooie rakker”.  
HB-LZ-74 VW Polo 2f coupe
XX-37-HR VW Polo 2

Offline martijn

  • Non-Register lid
  • Berichten: 7.507
  • Geslacht: Man
Re: Vanaf wanneer waren de injectie Polo's leverbaar in NL?
« Reactie #4 Gepost op: di, 06 okt 2009, 15:32:39 »
katalysator embleem is (in ieder geval) een HZ met zo'n gaasfilter.. Ongeregelde katalysator (code K9). Heb er zelf zoeen gehad.

Mijn coupe uit hetzelfde bouwjaar(dec. 87) met MH motor had geen katalysator
Polo 1.3C steilheck `witte schicht`1983

Offline Steilheck

  • L86C-0113
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 11.618
  • Geslacht: Man
  • Luc ( erkend zwetser )
Re: Vanaf wanneer waren de injectie Polo's leverbaar in NL?
« Reactie #5 Gepost op: di, 06 okt 2009, 15:39:15 »
Mijn Sedan een MH met "katalysator" op de achterklep. 1987-er.
Dit is een voorbeeld van een 1-regel onderschrift

Offline Jaap

  • L86C-0004 "niet kabouter"
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 10.023
  • Geslacht: Man
  • Jaap Peters
    • www.steilheck.nl
Re: Vanaf wanneer waren de injectie Polo's leverbaar in NL?
« Reactie #6 Gepost op: di, 06 okt 2009, 15:45:10 »
MH had 'standaard' een kat.. weet niet of dat al direct alle jaren zo was, maar goed:  two-tone bijvoorbeeld wel.

HZ en MH = K6 = ongeregelde katalysator.  Vandaar ook (soms) dat extra katalysator embleempje.. dat was destijds net zoiets zoals je een paar jaar geleden nog de vermeling 'ABS' of 'Dual Airbag' of zelfs 'Airco' (Nissan) zag staan als vermelding in de waslijst aan extra's.

NZ = U9 = 'geregelde' katalysator:  Niet echt een geregelde kat, maar wel een mengsel-sturing via een lambda sonde.

Dus, ik denk, toch; de prijs zal het hem zijn geweest. een NZ'tje was echt wel een dure uitvoering. En de verkoper in de showroom zal destijds de NZ vast wel als 'erg betrouwbaar' hebben bestempeld:ook 's winters altijd een probleemloze start. Dat soort geneuzel.. terwijl een gloednieuwe MH natuurlijk net zo makkelijk start,.. al moet je dan wel eerst een keer pompen om de autochoke te sluiten... dat is toch wel een paar duizend gulden prijsverschil waard toch?

 
Mijn wagenpark Fix what ain't broken

Offline patrick86c

  • L86C-0031
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 10.894
  • Geslacht: Man
Re: Vanaf wanneer waren de injectie Polo's leverbaar in NL?
« Reactie #7 Gepost op: di, 06 okt 2009, 15:50:26 »
Citaat
Dus, ik denk, toch; de prijs zal het hem zijn geweest. een NZ'tje was echt wel een dure uitvoering. En de verkoper in de showroom zal destijds de NZ vast wel als 'erg betrouwbaar' hebben bestempeld:ook 's winters altijd een probleemloze start. Dat soort geneuzel.. terwijl een gloednieuwe MH natuurlijk net zo makkelijk start,.. al moet je dan wel eerst een keer pompen om de autochoke te sluiten... dat is toch wel een paar duizend gulden prijsverschil waard toch?

Ik denk dat je daar wel gelijk in hebt,dit was ook mijn idee waarom er zoveel MHtjes waren ipv NZtjes.
je kent de nederlander het moet voor weinagh.

 
« Laatst bewerkt op: di, 06 okt 2009, 16:19:50 door Jaap »
XZ-88-RR VW Polo 2 coupe de “rooie rakker”.  
HB-LZ-74 VW Polo 2f coupe
XX-37-HR VW Polo 2

Offline Sjon

  • L86C-0041
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 15.896
  • Geslacht: Man
  • www.type86c.nl
    • VW Polo Type 86 & 86c
Re: Vanaf wanneer waren de injectie Polo's leverbaar in NL?
« Reactie #8 Gepost op: di, 06 okt 2009, 17:39:25 »
Toch nog wat info gevonden:

Folders 3-deurs Polo (steilheck)
-aug 88 afgebeeld staat een NZ, in de tekst eronder 'DigiJet in NL niet leverbaar'
en in de uitvoeringslijst praat men over een carb. (1.0 & 1.3)
-jan 89 afgebeeld staat een NZ, zonder de eerdere tekst en de uitvoeringslijst staat nu ook DigiJet
(hee: 1.0 staat per jan 89 niet meer vermeld)

Folder Polo Coupe
-aug 88 afgebeeld staat een NZ, in de tekst eronder 'DigiJet in NL niet leverbaar'

Folder Polo 2-deurs (sedan)
-okt 87 afgebeeld staat een NZ, in de tekst eronder 'DigiJet in NL niet leverbaar'
-jan 89 afgebeeld staat een NZ, zonder de eerdere tekst.

Offline Steilheck

  • L86C-0113
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 11.618
  • Geslacht: Man
  • Luc ( erkend zwetser )
Re: Vanaf wanneer waren de injectie Polo's leverbaar in NL?
« Reactie #9 Gepost op: di, 06 okt 2009, 17:42:00 »
Dus 1989?
Dit is een voorbeeld van een 1-regel onderschrift

Offline Sjon

  • L86C-0041
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 15.896
  • Geslacht: Man
  • www.type86c.nl
    • VW Polo Type 86 & 86c
Re: Vanaf wanneer waren de injectie Polo's leverbaar in NL?
« Reactie #10 Gepost op: di, 06 okt 2009, 17:47:42 »
Folders zitten nog welles fouten in, maar tis wel weer een soort bevestiging
voor mij dat er iig weinig NZjes geleverd zijn in NL voor 1989  -ja-

Offline Jaap

  • L86C-0004 "niet kabouter"
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 10.023
  • Geslacht: Man
  • Jaap Peters
    • www.steilheck.nl
Re: Vanaf wanneer waren de injectie Polo's leverbaar in NL?
« Reactie #11 Gepost op: di, 06 okt 2009, 18:18:26 »
Een paar jaar geleden kon je nog gewoon 'ff' een marktplaats zoekopdracht geven.. en zo vanzelf destilleren wat er wel en niet leverbaar was.

Maar 'tegenwoordig' mag je blij zijn als je een Polo van vóór 1989 tegenkomt..
Mijn wagenpark Fix what ain't broken

Offline Pete.Z

  • Non-Register lid
  • Berichten: 74
  • Geslacht: Man
  • Piet Zwanenburg
Re: Vanaf wanneer waren de injectie Polo's leverbaar in NL?
« Reactie #12 Gepost op: wo, 07 okt 2009, 09:03:45 »
Mijn 86'er GT coupe heeft een katalysator plaatje en een MH blok, als ik het goed begrijp.