Het Polo86c Register
Algemeen forum => Techniek => Topic gestart door: Gekke Gerrit op vr, 13 mrt 2009, 21:12:51
-
Heeft één van de ervaren krachten op het forum tips met betrekking tot vervanging van de toplagers? En dan bedoel ik vooral welke toplagers te nemen? Rechtsvoor heeft de hele veerpoot wel speling, plus dat de voortrein aardig trilt bij 110, en vooral bij flink afremmen... -klus-
-
Na zoekfunctie getoucheerd te hebben:
Salzman (http://www.polo86c.nl/smf/index.php/topic,697.0.html)
Op blz 1 staat iets (http://www.polo86c.nl/smf/index.php/topic,4543.0.html)
-
Na zoekfunctie getoucheerd te hebben:
Salzman (http://www.polo86c.nl/smf/index.php/topic,697.0.html)
Op blz 1 staat iets (http://www.polo86c.nl/smf/index.php/topic,4543.0.html)
Dank je, Luc! Deze topics had ik ook al even opgesnord, maar om nou te zeggen dat daar veel antwoorden volgen? Zijn vooral topics waarin men elkaar vraagt welke set beter is, maar uiteindelijke ervaringen zijn niet beschreven.
Bovendien hoeft het van mij niet meteen 'racy'. Stel dat ik de standaard toplagers zou willen vervangen door standaard toplagers, is er dan nog een merk en type aan te raden, vroeg ik me af?
-
Trillen bij remmen zal eerder in de stabilagers/draagarmlagers zitten, kijk daar ook even naar.
Toplagertjes via Ebay zijn retegoedkoop, net als draagarmen incl. nieuwe rubbers. Toplagers vervangen door originele exemplaren is ook voldoende. Salzmann lagers zijn pas echt nodig als je je wielgeometrie volledig afstelbaar wilt houden/maken. Daarentegen zijn de Salzmann jetsers niet bevorderlijk voor het comfort, zit geen rubber meer in:)
Die irritante moer (met 2 inkepingen) moet ook los, flink inspuiten met WD40/Imal/cola een avond van tevoren is aan te raden. Soms zitten die rotdingen erg vast, getuige het verhaal van Jaap. Dit kan bij ingebouwde toestand, van bovenaf op de veerpoot:)
Ik zou de hele veerpoot demonteren, dan kan je overal makkelijk bij.
-
Heb je in de linkjes al de vervolglinkjes geprobeerd naar bijvoorbeeld naar deze over Salzman (http://www.polofans.de/board/viewtopic.php?t=2860&sid=be34fefc04d2cc988fb6ad8c9f513ae1) daar staan wel ervaringen.
Maar standaard vs "standaard" :Monroe wordt wel aangeraden maar die had je natuurlijk ook al gevonden -ja-
-
Yep, denk dat ik die maar eens ga proberen, afhankelijk van de prijs... Anders maar eens een Ebay-hengeltje uitgooien.
@Martijn: ik vermoed ook een kromme rechter-remschijf, maar laatst bij de auto in de hoogte had ik speling in de volledige veerpoot. Bovendien flink klapperen bij klinkerwegen e.d. Ik vermoed ook dat er bij de ombouw naar het G40-onderstel geen nieuwe toplagers zijn aangebracht, dus helemaal vreemd zou het volgens mij ook niet zijn? -dunno-
-
Als de auto omhoog staat met de pootjes in de lucht
kan de veerpoot bovenin meestal iets bewegen.
Grote schroefdop op de veerpoot wel goed vast?
-
-ja-
Veerpoot hoort dan ook in verticale richting te kunnen bewegen? -dunno-
Anywayz, omdat ik dus niet zeker weet of de toplagers mee vervangen zijn bij de onderstel-conversie is het één van de dingen die ik eigenlijk wel wil uitsluiten.
Is een versleten toplager iets dat bij de APK naar voren zal komen? -dunno- Dan wacht ik dat gewoon even af...
Stabilagers zijn overigens vervangen door Wellems-blokjes, draagarmrubbers zijn vervangen door Powerflex, dus daar verwacht ik niet zo snel meer slijtage... -sturen-
-
In opgekrikte toestand kan* toplagerrubber iets naar beneden
en dan ietsje bewegen in de doom.
(toevallig vandaag nog gezien/gevoeld bij me 2f sedan)
*= ligt er maar net aan hoeveeel ruimte er zit tussen toplager
en hoedje onder de motorkap.
Als je de boel toch loshebt: nieuwe toplagers monteren.
-
Boel ligt dus niet los, zou speciaal losmoeten voor de toplagers... :( Maar gaat de keurmeester mij vertellen dat de toplagers niet meer goed zijn als dat zo is, of gaat-ie bijvoorbeeld simpelweg afkeuren vanwege speling op de veerpoot (als dat de marges te buiten gaat)? -dunno-
-
Lastig controleren, naar mijn idee.
Iemand anders? -dunno-
-
een beetje keurmeester die speling voelt zegt jou precies welk rubber niet meer goed is.
gewoon apk-keuren en afwachten
-
hoe kun je bij uitgebouwde toplagers zien of ze kaduuk zijn of nog heel??
of is het gewoon zien ze er netjes uit dan zijn ze nog heel -dunno-
-
Volgens mij is de ongeschreven regel om te vervangen als je 't los hebt, ongeacht de staat van de oude?
-
Idd, ik heb nu ook 2 veerpoten los voor revisie, ik voel geen speling of wat dan ook, ik ga ze toch vervangen. You'll never know.
-
Precies.
You never know.. Die 'wellicht versleten, maar net zo goed goede lagers' leg je dan apart, voor die ene keer dat je een setje poten wisselt en blijkt dat de toplagers toch rot zijn, of voor die stress avond vlak voor de APK.
Overigens; in uitgebouwde toestand kan je vrij goed voelen of het lager kapot is, of heel. En ff goed smeren!
-
Zonder toplagers (waar héb ik die krengen) is het erg lastig een Polo/Derby te verplaatsen! -dots- -dots- doh