Het Polo86c Register

Algemeen forum => Techniek => Topic gestart door: WickyTheViking op do, 17 jun 2010, 20:59:50

Titel: carteronluchting eenrichtingverkeer?*UPDATE*
Bericht door: WickyTheViking op do, 17 jun 2010, 20:59:50
kan niet echt n antwoord vinden via da zoekfunctie (sorry  -boehoe-)

maar goed heb vanaaf ff mn G40 uitgelaten vond ie leuk maaar hij lekte wat olie en zo als ik kan zien kotst ie het via de peilstok dr uit (heb laatst compressie gemeten en hand 12 to 13 bar dus hoge carterdruk kan het wat mij betreft niet zijn

maaar  kan het ook zo zijn dat als ik gas geef....bypass klep dicht ... en ik laat gas los ... dat die druk ff niet weg kan ? (naar de lader) en dat ie dan ff druk op t carter zet ?

want als ik zelf ff met n lucht spuitje in het slangetje blaas (kleine slangetje Tstuk van de carterventilatie slang) dan komt er olie uit mn peilstok :S dus over t blok heen

nu DE vraag ... is carter ventilatie one way street ? m a w zit er een terugslag klep in die zwarte dop op mn onder blok ?  -gert-   -dunno-

zo ja ..dan zal die wel door lekken

groeten Taco
Titel: Re: carteronluchting eenrichtingverkeer?
Bericht door: WickyTheViking op ma, 21 jun 2010, 18:39:04
niemand n idee ?  -dunno-


 -boehoe-
Titel: Re: carteronluchting eenrichtingverkeer?
Bericht door: Jaap op ma, 21 jun 2010, 20:23:28
Jawel.

Waarschijnlijk zit het afscheidertje achterop het blok vol rommel.

Is een bekend probleem bij (specifiek?) de G40: Op een engelse site ooit al eens een handleiding gevonden hoe te reinigen. Als de afscheider ( doolhof/filter ) achter op het blok verstopt zit, komt de carterdamp er met een te hoge druk uit, en spuit er olie mee omhoog.. en zorgt de druk er voor dat de peilstok mee omhoog komt (zijn de klemmetjes nog wel goed heel van de peilstok?)

Standaard stap is bij de eerst volgende olie wissel flink wat benzine via de carterontluchting naar beneden gooien: Dan spoelt de eerste prut al uit het filtertje/zeefje. D'r zit een klep op bij een G40, weet niet of je die wel of niet even moet omzeilen.  Ding van de achterkant van het blok halen en weer terug in bouwen is niet echt een lekker werkje met het blok naast de auto, laat staan IN de auto.

http://lmgtfy.com/?q=oil+breather+G40+remove
Titel: Re: carteronluchting eenrichtingverkeer?
Bericht door: Serge op ma, 21 jun 2010, 20:46:00
en vergeet niet je buisje van je peilstok hangt ook in de olie .afzagen is een optie (het gedeelt in het blok tot een 2cm onder de ring )
Titel: Re: carteronluchting eenrichtingverkeer?
Bericht door: gimi purple op ma, 21 jun 2010, 21:43:16
mischien te simpel, maar uit ervaring.
sluit je peilstok nog goed? is er geen nippeltje lam of afgebroken.
Titel: Re: carteronluchting eenrichtingverkeer?
Bericht door: Dennis op vr, 25 jun 2010, 13:13:58
Been there, done that, but no t-shirt available...

Grote kans dat het zeefje in de halve bol dicht zit.
Ik had bij de 2-G40 ook al eens de peilstok tegen de motorkap door carterdruk. Halve bol + klepje vervangen en probleem verholpen.
Functie van klepje weet ik zo niet, heeft iets te maken met afsluiten/openen bij onderdruk of geen onderdruk (vermoed combinatie van beide eerste opties).

Titel: Re: carteronluchting eenrichtingverkeer?
Bericht door: WickyTheViking op ma, 02 aug 2010, 23:17:17
zoo ovan t weekend geknutseld :D...

paar klussen in een keer gedaan... carterpan wisselen (nieuwe met olie temp sensor er in ) en toen t pannetje dr nog onderweg was...carterontluchting klep dr uit gestampt (zat behoorlijk vol)

oliepeilstokbuisje ingekort, carterontluchtingklep vervangen zooi schoonmaken ...deze week ff n rondje trappen ... kijken wat ie doet
Titel: Re: carteronluchting eenrichtingverkeer?
Bericht door: rekordc op di, 03 aug 2010, 10:24:54
oliepeilstokbuisje ingekort

VW heeft ze juist langer gemaakt vanaf zomer '83.......
Titel: Re: carteronluchting eenrichtingverkeer?
Bericht door: Jaap op di, 03 aug 2010, 10:47:02
Peilstokbuisje is buiten de motor vooral langer geworden. Bij een Pre 1984'er zit de peilstok nog ergens onder het luchtfilterhuis. Ik haal daardoor gegarandeerd mijn handen open als ik olie peil; Blijf altijd ergens achter haken.
Na 1983 steekt de peilstok veel verder omhoog, tot bij het klepdeksel. Zodat je zonder zoeken de peilstok vind en zonder jezelf open te halen de olie kunt peilen.
(nu heb ik geen ervaring met 1984 & 85'ers, maar bij een MH van 1986 zit 't in iedergeval wel zo.)

IN het blok zit een stukkie geleiding dat ehmz, niet zo veel doet, behalve als het pijpje vrij diep steekt, het pijpje IN de olie steekt. Als er dan druk op het carter staat, komt de peilstok + olie omhoog. Als ie net boven de olie hangt, komt de peilstok nog net zo goed omhoog, maar dan met oliedamp ipv olie.

Anyhow: pijpje inkorten is slechts symptoom bestrijding.

Edit: schietbare pijlen -> peilbare peilen  -nana-
Titel: Re: carteronluchting eenrichtingverkeer?
Bericht door: WickyTheViking op wo, 01 sep 2010, 09:13:32
:S nwe klep geplaatst... die bol met remmen reiniger aceton en andere shit gespoeld... loopt goed door ! dus ik denk dies open
peilstok buisje ingekort...

gister aaf ff rondje ringweg gedaan... ging goed tot ik volll gass ging ... dan drukt ie nog steeds n beetje olie langs de peilstok :S

ik gok dat als de bypas klep weer opengaat ... dat ie dan de lader druk mn carter in pompt... en dan de zooi omhoog gooit... uhmmm

2 opties over: [1]open carterontluchting (race geurtjes binnnen is iets minder)
[2] bypass open en andere kant vd slang afdoppen (retoutslang Glader) en n stoer power(brommfiets) filtertje op t gasklephuis ...

iemand ervaring met bovenstaande optie s?
grtz

ps ...t rijd best grappig n G40 :D  -klus-