Auteur Topic: van 13 inch naar 14 inch  (gelezen 1275 keer)

Offline Ddrag

  • Non-Register lid
  • Berichten: 263
  • Geslacht: Man
  • Cor Vos
van 13 inch naar 14 inch
« Gepost op: do, 26 jan 2012, 13:19:48 »
Ik heb al gezocht op bandenmaat in het techniek-topic, maar kon geen duidelijk antwoord vinden helaas.
Vandaar dat ik toch maar een nieuw topic open  -thumbsup-

Ik heb een polo 2 (sedan uit 1989) met momenteel 13 inch staaltjes met de bandenmaat 165/65/R13.
Nou heb ik een knap setje Avus-velgen op de kop weten te tikken, maar moet ik daar nog banden bij hebben.
Specs van de velgen zijn: 14 inch, 6j en een ET van 38.

De polo zelf is 60/40 verlaagd en de wielkastranden zijn al omgerold.

Ik heb al contact gehad met de bandenboer en die zei direct dat ik voor 185/60/R14 moest gaan.
Dat levert dan een positief verschil op van 6,04%.

Omdat ik er nou niet zeker van ben of het dan misschien gaat aanlopen, of dat de afwijking dan misschien te groot word,
is mijn vraag aan jullie, welke maat adviseren jullie?

Er mag wel wat positief verschil zitten in de kilometerafwijking, maar liefst niet meer dan + 5%.
Ik rij nu, vanaf 50 km/h op de teller standaard met een verschil van 10km/h negatief.

« Laatst bewerkt op: do, 26 jan 2012, 13:23:53 door Ddrag »
VW Golf 3 GTI 20 Jahre Edition '96 - sold
VW Polo Classic 86 sedan '89 - daily

Offline JJ

  • L86C-0167
  • Non-Register lid
  • Berichten: 3.038
  • Geslacht: Man
  • Jurre Jan de Wit
    • FB
Re: van 13 inch naar 14 inch
« Reactie #1 Gepost op: do, 26 jan 2012, 13:24:29 »
185 is veel te breed op 6J naar mijn mening...
Zou eerder voor 165 breed gaan.

En hier kan je je kilometerafwijking uitrekenen:

http://www.buggyboys.be/nl/tech_tellerafwijking.htm
Polo-loos Audi A4 b5

Offline Ddrag

  • Non-Register lid
  • Berichten: 263
  • Geslacht: Man
  • Cor Vos
Re: van 13 inch naar 14 inch
« Reactie #2 Gepost op: do, 26 jan 2012, 13:28:13 »
Oke, maar moet ik dan aan 165/60/14 denken of aan 165/65/14?

Bij 165/60 heb ik + 1,63% verschil en bij 165/65 is dat verschil + 4,66%

En hoe zou bijvoorbeeld 175/60/14 vallen onder een polo 2? ( verschil = + 3,84% )

VW Golf 3 GTI 20 Jahre Edition '96 - sold
VW Polo Classic 86 sedan '89 - daily

Offline Marjolijn

  • L86C-0084
  • Non-Register lid
  • Berichten: 3.414
  • Geslacht: Vrouw
  • Marjolijn Staal
Re: van 13 inch naar 14 inch
« Reactie #3 Gepost op: do, 26 jan 2012, 13:28:26 »
185 kan wel, maar zeeeker niet met een 60 wang. Dat gaat geheid aanlopen in de wielkasten. Zelfs 55 is al twijfelachtig (ja, ervaring mee).
Als de kraan lekt, is het best oké om te dweilen

Offline Ddrag

  • Non-Register lid
  • Berichten: 263
  • Geslacht: Man
  • Cor Vos
Re: van 13 inch naar 14 inch
« Reactie #4 Gepost op: do, 26 jan 2012, 13:33:02 »
Als 185 al een mogelijk probleem kan vormen dan begin ik er niet eens aan, alleen maar zonde geld als de banden daardoor slijten/kapot gaan.

Nu dus de vraag..wat is het meeste aan te raden :P 165 of 175 (geen idee namelijk wat dat met de wegligging doet)
VW Golf 3 GTI 20 Jahre Edition '96 - sold
VW Polo Classic 86 sedan '89 - daily

Offline JJ

  • L86C-0167
  • Non-Register lid
  • Berichten: 3.038
  • Geslacht: Man
  • Jurre Jan de Wit
    • FB
Re: van 13 inch naar 14 inch
« Reactie #5 Gepost op: do, 26 jan 2012, 13:37:52 »
Wil je de breedte van de band kiezen voor de looks of enkel voor de grip?

Want een te brede band ziet er naar mijn idee niet uit, krijg je een balon geval. Want tja, hoe breder hoe meer grip.. Maar ook de hoogte van de wang doet wat met de wegligging.
Polo-loos Audi A4 b5

Offline Ddrag

  • Non-Register lid
  • Berichten: 263
  • Geslacht: Man
  • Cor Vos
Re: van 13 inch naar 14 inch
« Reactie #6 Gepost op: do, 26 jan 2012, 13:51:03 »
wegligging is voor mij het belangrijkste.

Brede sloffen kunnen er nog zo mooi uitzien, maar het is wel mijn daily, en niet zozeer een show auto.

Dus dan kan ik beter bij 165 blijven lijkt me, en een beetje googlen liet zien dat financiëel gezien 165/65/R14 de beste optie is, heel veel keuze en goeie prijzen.

Edit: Heb even een lijstje van bandenmerken gemaakt in de maat 165/65/R14 waarvan ik de prijs schappelijk vind en volgens mij zijn ze ook wel goed in de kwaliteit.
Wat denken jullie? De lijst:

Toyo 350: vanaf 180,52 euro per set van 4 banden
Uniroyal Rainexpert: vanaf 183,60 euro per set van 4 banden
Goodyear Duragrip: vanaf 193,60 euro per set van 4 banden
Pirelli P4 Cint: vanaf 200,- euro per set van 4 banden
Dunlop SP Streetresponse: vanaf 200,40 euro per set van 4 banden
Bridgestone B250: vanaf 201,60 euro per set van 4 banden
« Laatst bewerkt op: do, 26 jan 2012, 13:57:01 door Ddrag »
VW Golf 3 GTI 20 Jahre Edition '96 - sold
VW Polo Classic 86 sedan '89 - daily

Offline Maxxy

  • L86C-0168
  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.101
  • Geslacht: Man
  • Marcel Nikken
Re: van 13 inch naar 14 inch
« Reactie #7 Gepost op: do, 26 jan 2012, 16:23:56 »
ik heb op mijn 14x6,5j velgen 195/45-14 liggen.
op de teller scheelt dit maar weinig met de ori banden.
qua breedte valt dit optisch heel erg mee moet ik zeggen.
de banden staan gewoon recht op de velg, en staat niet bol/te breed op de velgen.

ook met de verlaging ging dit bij mij perfect. zonder omkloppen van de randjes soms een enkele touché met de wielkast bij een stevige hobbel/kuil.
"Roest?! Neh man, das Biologisch Bruin."

Offline Hanf

  • L86C-0188
  • Non-Register lid
  • Berichten: 2.378
  • Geslacht: Man
  • Hanf
Re: van 13 inch naar 14 inch
« Reactie #8 Gepost op: do, 26 jan 2012, 17:12:32 »
175/50/14 is ook een optie -thumbsup-

Offline mk1-madness

  • L86C-0184
  • Non-Register lid
  • Berichten: 8.551
  • Geslacht: Man
  • Ronnie Kolk
Re: van 13 inch naar 14 inch
« Reactie #9 Gepost op: do, 26 jan 2012, 17:16:33 »
Hier ff kijken wat je mooi vind
http://www.tyrestretch.com/
Je kan de man wel uit een vw halen, maar de vw niet uit de man..

Offline Jaap van der Vegte

  • L86C-0118
  • Non-Register lid
  • Berichten: 4.800
  • Geslacht: Man
  • Kabouter
Re: van 13 inch naar 14 inch
« Reactie #10 Gepost op: do, 26 jan 2012, 17:51:03 »
175/50/14 is ook een optie -thumbsup-

Is alleen beetje duur...alleen Pirelli P6000 als ik het goed heb. Zitten meestal rond de 90-95 euro de band...

Heb zelf 165/55-14 Bridgestone Potenza dr onder liggen. Goede grip en ook een stuk betaalbaarder: 60-65 euro de band
« Laatst bewerkt op: do, 26 jan 2012, 19:24:10 door Jaap van der Vegte »
Plat op z'n bek met een paar dikke wielen eronder ziet alles er goed uit

Offline Bunkerrat

  • L86C-0200
  • Non-Register lid
  • Berichten: 2.425
  • Geslacht: Man
  • Jorin Elstrodt
Re: van 13 inch naar 14 inch
« Reactie #11 Gepost op: do, 26 jan 2012, 18:27:46 »
Er is sinds kort een nieuwe band op autobandenmarkt.nl met de maat 175/50/r14. Bridgestone B 250 met een prijskaartje van 56,40.

Offline Jaap van der Vegte

  • L86C-0118
  • Non-Register lid
  • Berichten: 4.800
  • Geslacht: Man
  • Kabouter
Re: van 13 inch naar 14 inch
« Reactie #12 Gepost op: do, 26 jan 2012, 19:23:26 »
Er is sinds kort een nieuwe band op autobandenmarkt.nl met de maat 175/50/r14. Bridgestone B 250 met een prijskaartje van 56,40.

Owke, das super! Bedankt voor de tip -thumbsup-

Edit:

Kon de band eerst niet vinden, omdat de snelheidscategorie 'T' (190km/h) is en hij standaard op 'H' (210km/h) staat
« Laatst bewerkt op: do, 26 jan 2012, 19:26:44 door Jaap van der Vegte »
Plat op z'n bek met een paar dikke wielen eronder ziet alles er goed uit

Offline CoupePart2

  • Non-Register lid
  • Berichten: 67
  • Geslacht: Man
  • Ronald Venema
Re: van 13 inch naar 14 inch
« Reactie #13 Gepost op: do, 26 jan 2012, 20:40:49 »
Ik rij met 185-50-14, op BMW E30 velgen, 6j et 35, gaat best goed, past allemaal net, en ziet er lekker uit, die als een ballon. -thumbsup-

Merk band, Minerva F109, wel een beetje een habbiebabbie merk :)

Offline Bunkerrat

  • L86C-0200
  • Non-Register lid
  • Berichten: 2.425
  • Geslacht: Man
  • Jorin Elstrodt
Re: van 13 inch naar 14 inch
« Reactie #14 Gepost op: do, 26 jan 2012, 22:25:12 »
Owke, das super! Bedankt voor de tip -thumbsup-

Edit:

Kon de band eerst niet vinden, omdat de snelheidscategorie 'T' (190km/h) is en hij standaard op 'H' (210km/h) staat

Ik kijk daar niet eens naar omdat ik toch weer een 1.0 ga rijden  -nana-