Auteur Topic: veerpootprobleem  (gelezen 1579 keer)

Offline Moniek

  • Non-Register lid
  • Berichten: 122
  • Geslacht: Vrouw
  • Mom's go-kart
veerpootprobleem
« Gepost op: di, 23 nov 2010, 19:07:00 »
Hallo allemaal weer , lo time no see/hear maaaarrr.....
Ik , dwz mn Polo , zit met een veerpootprobleem LV .
Begon in t voorjaar al toen werd ie afgekeurd vanwege dat bovenste lager vd veerpoot.
Mn vriend een goede 2de handse gekocht en dr onder gepuzzeld en 2 maanden geen last gehad......in augustus hetzelfde weer......weer een ander eronder maar nu begint ie weer ??  -gert- ??

Probleemomschrijving is:
- sterk duiken met harder afremmen en optrekken.
- tijdens t duiken een behoorlijk duidelijk gekraak......vooral erg met t afremmen.
- mn vriend zegt dat t geluid lijkt alsof de veer zelf broken is maar hij heeft t zelf gecontroleerd en alles is zo te zien intact......ook geen olielekkage bij de veerpoot zelf maar 3 poten in amper een half jaar.....met dezelfde geluiden/kwalen??
Lijkt me geen toeval meer......zou er iets anders aan de hand kunnen zijn.....alhoewel de geluiden toch werkelijk bij het in- en uitveren plaatsvinden?

Grtz, Moniek

Offline Polo2F

  • Non-Register lid
  • Berichten: 394
  • Geslacht: Man
  • Jacco
Re: veerpootprobleem
« Reactie #1 Gepost op: di, 23 nov 2010, 19:14:07 »
een 2ehands veerpootlager ? zoiezo niet doen

Offline Moniek

  • Non-Register lid
  • Berichten: 122
  • Geslacht: Vrouw
  • Mom's go-kart
Re: veerpootprobleem
« Reactie #2 Gepost op: di, 23 nov 2010, 19:40:44 »
Men vertelde mij....en ik dus mn vriend dat t uit 1 geheel bestond.
Aangezien hij voor zn werk in t buitenland was en nauwelijks interpret op de kazerne heb ik op zijn aanwijzingen er 1 gehaald via MP en hij heeft m eronder gezet.......vandaar 2de hands een complete poot.

Offline The_Maxx

  • Non-Register lid
  • Berichten: 5.515
  • Geslacht: Man
  • Rutger V.
Re: veerpootprobleem
« Reactie #3 Gepost op: di, 23 nov 2010, 19:49:55 »
in-uitveren: draagarm kan ook boosdoener zijn. Schokdemper ook, vooral als het nog originelen zijn, die willen subtiel lekken (werkt t ineens niet meer, maar geen olielekkage te zien)

Offline WickyTheViking

  • Non-Register lid
  • Berichten: 296
  • Geslacht: Man
  • Taco D.
Re: veerpootprobleem
« Reactie #4 Gepost op: di, 23 nov 2010, 23:03:02 »
in hakend op deze kwestie....

iemand goeie/slechte ervaringen met MONROE veerpoot lagers ? die na verloop van tijd weer beginnen te rammelen ?

Offline Dennis

  • L86C-0024
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 11.718
  • Geslacht: Man
  • Dennis Eggen
    • Polo 86(c) Register
Re: veerpootprobleem
« Reactie #5 Gepost op: wo, 24 nov 2010, 12:33:46 »
Standaard lagers (of ze nu Monroe of origineel (Febi/Bilstein?) zijn)  hebben zowieso niet het eeuwige leven.
Zeker niet met een verlaagd/stugger onderstel.

Offline Moniek

  • Non-Register lid
  • Berichten: 122
  • Geslacht: Vrouw
  • Mom's go-kart
Re: veerpootprobleem
« Reactie #6 Gepost op: wo, 24 nov 2010, 12:54:30 »
in-uitveren: draagarm kan ook boosdoener zijn. Schokdemper ook, vooral als het nog originelen zijn, die willen subtiel lekken (werkt t ineens niet meer, maar geen olielekkage te zien)
Wel apart....3 veerpoten in een half jaar maar jaah  -boehoe-
Mn vriend dacht ook al aan de homokineet of zoiets......die is wel steeds eraf geweest met t de/monteren vd poot maar dáár is verder niks aan gedaan......de hoes is nog wel goed?
Maar kan ik dan proberen om hier bij iemand een veerpoot over te nemen of een nieuwe kopen?
Zal wel aardig in de prijzen lopen.....

Offline The_Maxx

  • Non-Register lid
  • Berichten: 5.515
  • Geslacht: Man
  • Rutger V.
Re: veerpootprobleem
« Reactie #7 Gepost op: wo, 24 nov 2010, 12:55:50 »
wat voor geluid is het precies dan? kloppend/schurend/wrijvend of tikkend?

Offline Moniek

  • Non-Register lid
  • Berichten: 122
  • Geslacht: Vrouw
  • Mom's go-kart
Re: veerpootprobleem
« Reactie #8 Gepost op: wo, 24 nov 2010, 12:58:14 »
wat voor geluid is het precies dan? kloppend/schurend/wrijvend of tikkend?
Mjaah....ik zou t meer schrapen willen noemen?
Het gebeurt eigenlijk bij alles wanneer de carrosserie verandert merkte ik vanmorgen.....bij t in- en uitstappen , bij t optrekken en afremmen....drempel op en af.
Zogauw de koets staagt of daalt zeg maar....

Offline The_Maxx

  • Non-Register lid
  • Berichten: 5.515
  • Geslacht: Man
  • Rutger V.
Re: veerpootprobleem
« Reactie #9 Gepost op: wo, 24 nov 2010, 14:34:46 »
klinkt bekend in de oren, heb een soortgelijk probleem, zie mijn projecttopic.

ik moet bij mij nog het probleem vinden. Maar als het idere keer weer terugkomt, lijkt t me niet iets van je veerpoten maar van je draagarm. Of... je hebt iedere keer een veerpoot met slechte schokdemper erop gezet?

Offline Moniek

  • Non-Register lid
  • Berichten: 122
  • Geslacht: Vrouw
  • Mom's go-kart
Re: veerpootprobleem
« Reactie #10 Gepost op: do, 25 nov 2010, 07:31:57 »
klinkt bekend in de oren, heb een soortgelijk probleem, zie mijn projecttopic.

ik moet bij mij nog het probleem vinden. Maar als het idere keer weer terugkomt, lijkt t me niet iets van je veerpoten maar van je draagarm. Of... je hebt iedere keer een veerpoot met slechte schokdemper erop gezet?

Hmmm...de rubber bussen vd draagarm mss ??
Kan.....maar lijkt me iets ver gezocht ?
De draagarm beweegt veel minder dan de poot en homokineet lijkt me zo......en aangezien t bij de minste verandering vd koets al optreedt...
Ik weet t niet meer hoor......als mn vriend terug is uit t buitenland moet hij maar eens de hele onderkant links nalopen want hier baal ik van...

Grt, Moniek

Offline The_Maxx

  • Non-Register lid
  • Berichten: 5.515
  • Geslacht: Man
  • Rutger V.
Re: veerpootprobleem
« Reactie #11 Gepost op: do, 25 nov 2010, 08:06:23 »
draagarm beweegt JUIST bij het bewegen van de koets (schokdemper zelf idem) Homokineet hoor je meestal tijdens het rijden als een kloppend geluid, en is erger bij het sturen, en de andere kant op hoor je het juist minder. Volgens mij is dat niet te horen als de auto stilstaat.

Offline Moniek

  • Non-Register lid
  • Berichten: 122
  • Geslacht: Vrouw
  • Mom's go-kart
Re: veerpootprobleem
« Reactie #12 Gepost op: do, 25 nov 2010, 11:55:20 »
draagarm beweegt JUIST bij het bewegen van de koets (schokdemper zelf idem) Homokineet hoor je meestal tijdens het rijden als een kloppend geluid, en is erger bij het sturen, en de andere kant op hoor je het juist minder. Volgens mij is dat niet te horen als de auto stilstaat.
Klopt vd homokineet....heb je gelijk in!
Ik dacht juist dat de draagarm veel stugger/stijver was en minder veerde dan de schokbreker.....
Maar goed.....dan juist de rubbers versleten ofzo?

Offline The_Maxx

  • Non-Register lid
  • Berichten: 5.515
  • Geslacht: Man
  • Rutger V.
Re: veerpootprobleem
« Reactie #13 Gepost op: do, 25 nov 2010, 12:00:06 »
draagarm beweegt ongeveer net zoveel als de schokdemper op en neer. heeft alleen met de stabistang te maken dat die stijver aanvoelt.

Of de rubbers/bussen dan kapot zijn weet ik niet. Ik heb zelf een soortgelijk probleem, maar ik heb het nog niet opgelost. Zoals in mijn topic gaf serge de tip om de rubbers/bussen eens in te spuiten met wd40 en dan rijden, als het dan opgelost is, dan moet je je dus je rubbers vervangen
(of gelijk je draagarm voor een nieuwe, duurt het ook nog even voor je fuseekogel aan flarden is, en heb je dus ook nieuwe rubbers)

Maargoed, zelf heb ik daar nog geen tijd voor gehad.

Offline Moniek

  • Non-Register lid
  • Berichten: 122
  • Geslacht: Vrouw
  • Mom's go-kart
Re: veerpootprobleem
« Reactie #14 Gepost op: do, 25 nov 2010, 16:33:38 »
draagarm beweegt ongeveer net zoveel als de schokdemper op en neer. heeft alleen met de stabistang te maken dat die stijver aanvoelt.

Of de rubbers/bussen dan kapot zijn weet ik niet. Ik heb zelf een soortgelijk probleem, maar ik heb het nog niet opgelost. Zoals in mijn topic gaf serge de tip om de rubbers/bussen eens in te spuiten met wd40 en dan rijden, als het dan opgelost is, dan moet je je dus je rubbers vervangen
(of gelijk je draagarm voor een nieuwe, duurt het ook nog even voor je fuseekogel aan flarden is, en heb je dus ook nieuwe rubbers)

Maargoed, zelf heb ik daar nog geen tijd voor gehad.
Dus als ik jou ff goed begrijp (heb jou topic nog niet gevonden vandaar) :

-draagarm demonteren en rubbers inspuiten met WD40 en is daarna t knarsen/kraken voorbij dan wordt t tijd voor nwe rubbers.