Het Polo86c Register

Algemeen forum => Voorstellen => Topic gestart door: van der P op wo, 28 jan 2009, 10:13:37

Titel: Wie is van der 'P'
Bericht door: van der P op wo, 28 jan 2009, 10:13:37
Mijn naam is Jos, en mijn nick name is van der 'P'
Wij bezitten een witte VW Polo 86c steilheck, 1.3 40 kw. Ondanks zijn leeftijd (hij wordt 16 jaar) en kilometers (268.000 km) rijdt het nog heel behoorlijk.
Omdat ik weer terug ging naar mijn oude werk als touringcarchauffeur, moest er een tweede auto komen die vooral niet te duur is. Nou dat heb ik gevonden in mijn Polo 17 euro wb, en 12 euro verzekering, Het verbruik valt ook mee ik denk zo rond de 1 op 15, maar dat moet ik nogeens nameten.
Nog wat gegevens over mij zelf: ben 47 jr, getrouwd, geen kinderen, wel drie hondjes. Hobby's, wandelen, mijn werk, de Black & Roll Solex, en natuurlijk ook de witte Polo.

Ik hoop een leuke tijd te hebben op dit forum

Gr
van der 'P'
Titel: Re: Wie is van der 'P'
Bericht door: FoZ op wo, 28 jan 2009, 11:10:03
Hallo Jos!

welkom, veel plezier hier en waar blijven de pics??
Veel mensen zijn eindelijk de witte polo ook gaan waarderen  :D

gr Niek
Titel: Re: Wie is van der 'P'
Bericht door: van der P op wo, 28 jan 2009, 12:52:57
Zal proberen een paar foto's bij te sluiten. Op de foto's staat de auto zoals ik deze gekocht heb maar er is de laatste maanden toch het een en ander aan veranderd.
De auto was verlaagt dat is weer terug naar normaal gegaan.
Door een binnenbrandje is er een ander dashboard, en tellerklok in gekomen en nu staat er 45000 km minder op de teller.
En zo blijf je er steeds aan werken om het weer een origineel en betrouwbaar voertuig van te maken.
Titel: Re: Wie is van der 'P'
Bericht door: Marjolijn op wo, 28 jan 2009, 12:55:15
Binnenbrandje... komt me bekend voor  -dunno-

 -welkom-
Titel: Re: Wie is van der 'P'
Bericht door: Jaap op wo, 28 jan 2009, 12:56:15
En nu wachten op een bevroren carburateur / injecteur ;)

(voorverwarming mist)
Titel: Re: Wie is van der 'P'
Bericht door: Sjon op wo, 28 jan 2009, 13:36:59
Welkom.

Zou de defroster gewoon netjes in ere herstellen.

Km-teller.....kuch....eigen stand invoeren is te doen.....kuch....zei ik dat hardop?....oeps.
Of is ie sindsdien al in een garage geweest en km-stand genoteerd en dus al in de NAP?
Tsja, dan klopt 't toch al niet meer.
Titel: Re: Wie is van der 'P'
Bericht door: van der P op wo, 28 jan 2009, 19:57:44
Aan de defoster mankeert niets. Ik was er met het blussen vrij snel bij. Alleen het gedeelte rond de lichtschakelaar is wat gesmolten, en daardoor ook de linkerkant van de tellerklok
Ik moet heel eerlijk zijn het is wel een erg vochtige auto. Van de week heb ik de vloerbedekking eruit gehaald en het ondertapijt vervangen door nieuwe exemplaren, de vloerbedekking op de verwarming gelegd te drogen. Maar na het monteren was de dag erna toch weer de voorraam bevroren, van de binnenkant. Teneinde raad heb ik maar een vochtvreter geplaatst, kijken of dat helpt.
Vandaag de ruitenwisserarmen geverft, en nieuwe ruitenwissers geplaatst.
Het valt me op dat de verwarming niet veel warmte produceert, is daar iets aan te doen door bijvoorbeeld een thermostaat te monteren die bij een hoger temperatuur opent ? En welke temperatuur moet dat dan zijn zonder in de zomer problemen te krijgen.
Titel: Re: Wie is van der 'P'
Bericht door: Der Ghopmeister op wo, 28 jan 2009, 20:00:18
en heb je al achter je handschoenen vakje gekeken naar de accu bak? denk dat daar je vochtprobleem weg komt  -dunno- Afwaterings gaatjes in de deuren zijn ook niet dicht? zou eventueel ook nog kunnen
Titel: Re: Wie is van der 'P'
Bericht door: van der P op wo, 28 jan 2009, 20:16:52
Welkom.

Zou de defroster gewoon netjes in ere herstellen.

Km-teller.....kuch....eigen stand invoeren is te doen.....kuch....zei ik dat hardop?....oeps.
Of is ie sindsdien al in een garage geweest en km-stand genoteerd en dus al in de NAP?
Tsja, dan klopt 't toch al niet meer.

De Polo komt niet in de garage, of het moet zijn voor de APK. Een goede kennis doet het onderhoud, zoveel is dat niet. Het is eenvoudige techniek, en het loopt altijd ook bij min 18.
De kilometerstand, hoe betrouwbaar is dat van een auto van bijna 16 jaar, die ingevoert is, en waar al de tweede motor in licht. Het belangrijkste is dat die betrouwbaar is en mij brengt waar ik naar toe wil, niet meer.
Het is een leuke auto, maar voor mij niet meer dan een vervoermiddel.
Titel: Re: Wie is van der 'P'
Bericht door: Jaap op wo, 28 jan 2009, 20:21:25
Aan de defoster mankeert niets. Ik was er met het blussen vrij snel bij.

Je had toch een binnen brandje gehad?  De defroster zit in je motorruim. of beter: ontbreekt in je motorruim.

Titel: Re: Wie is van der 'P'
Bericht door: van der P op vr, 30 jan 2009, 09:26:00
Je had toch een binnen brandje gehad?  De defroster zit in je motorruim. of beter: ontbreekt in je motorruim.


Ik was van mening dat het de voorruit ontwaseming was, defoster, heb ik dus verkeer begrepen.  -wtf-

Toen ik de auto nog niet zolang had heb ik wel geprobeert om er een defoster op te maken. Maar die dingen moet je uittrekken tot de gewenste maat. Dat is dus mislukt, te ver uitgetrokken.
Is er een goedkoop alternatief voor de defoster. Want ze zijn nogal duur ik meen 19 euro. Voor zo'n stukje metalen slang.
Als je de defoster niet monteert, wat zijn dan de gevolgen, en wat merk je aan de auto.

Wat nu wel opvalt is als die koud is, dat die goed start, maar als je een beetje gas geeft gaat die ontzettend slecht lopen. Het lijkt dan alsof die op twee of drie cilinders draait. En soms slaat die ook af, en mag ik twee, drie keer starten voor ik weg kan rijden. Dat is vervelend. Er is van de week ook een nieuwe verdelerkap plus rotor geplaatst. Het euvel is iets minder geworden.
Als ik er eenmaal een paar honderd meter mee gereden heb is het weg.
Titel: Re: Wie is van der 'P'
Bericht door: Gekke Gerrit op vr, 30 jan 2009, 09:50:06
Gôh, geef je zelf al antwoord op je vraag? :D
De defroster zorgt voor verwarming van je carb, overigens niet alleen bij koude start. Aangezien die niet aanwezig is is je carb dus erg koud.
Overigens kan het ook iets anders zijn (de voetpakking bijvoorbeeld), maar omdat je defroster ontbreekt zou ik eerst dáár voor gaan. En als je je probleem kunt oplossen voor € 19? -dunno-
Carb-freeze ("bevriezing" van je carburateur) kan trouwens ook voorkomen op de snelweg (koude luchtstroom, warmte-onttrekking en geen warmte-toevoer vanuit de defroster: weg brandstoftoevoer = weg vermogen?)...
Titel: Re: Wie is van der 'P'
Bericht door: Sjon op vr, 30 jan 2009, 09:52:55
Defroster-slang hoort in een beugeltje te hangen:
beugeltje zit vast aan voorste boutje van distriebutiekap voorkant cilinderkop.
Dure slang die precies op lengte is, als 't goed is.

Mijn ervaring is dat een monopoint niet zo snel bevriesd,
maar VW zal 't niet voor niks gemonteerd hebben.

Koude start perikelen: doet blauwe tempsensor maar es vervangen.
(m'n 2f sedan had vorige week zo'n beetje dezelfde symptomen)
En 't standaard onderhoud moet natuurlijk in orde zijn.
Verdelerkap & rotor zijn al vervangen.....euh: bougies?
Titel: Re: Wie is van der 'P'
Bericht door: martijn op vr, 30 jan 2009, 09:56:07
Alhoewel het bevriezen van een monopoint injector naar mijn weten bijna  niet voorkomt.

Bij een carburateur moet er;
*benzine aangezogen worden door sproeiers
*benzine verneveld worden
*benzine/lucht gemengd worden

Dit alles bij lage drukken.

Bij een injectiemotor;
*Hoge druk brandstofsysteem
*benzine wordt verneveld tijdens inspuiten
*Hoeft eigenlijk alleen gemengd te worden met de aanzuiglucht


Ik heb 2.5 jaar rondgereden met een 1.3AAV zonder defroster én met een K&N open filter. Nooit, maar dan ook nooit, last gehad van een 'freeze'..  
Titel: Re: Wie is van der 'P'
Bericht door: van der P op vr, 30 jan 2009, 12:00:08
Defroster-slang hoort in een beugeltje te hangen:
beugeltje zit vast aan voorste boutje van distriebutiekap voorkant cilinderkop.
Dure slang die precies op lengte is, als 't goed is.

Mijn ervaring is dat een monopoint niet zo snel bevriesd,
maar VW zal 't niet voor niks gemonteerd hebben.

Koude start perikelen: doet blauwe tempsensor maar es vervangen.
(m'n 2f sedan had vorige week zo'n beetje dezelfde symptomen)
En 't standaard onderhoud moet natuurlijk in orde zijn.
Verdelerkap & rotor zijn al vervangen.....euh: bougies?

De bougies had ik al vervangen, vlak na aanschaf, dus die verdenk niet.
Waar kan ik die blauwe tempsensor vinden ? Is er een manier om die te controleren op zijn werking ?
Titel: Re: Wie is van der 'P'
Bericht door: Gekke Gerrit op vr, 30 jan 2009, 12:34:12
Notitie aan mezelf: eerst overtuigen van motorcode alvorens te beginnen te babbelen...
Titel: Re: Wie is van der 'P'
Bericht door: Sjon op vr, 30 jan 2009, 12:43:09
2f coupe 1.3 40 kW met braadpanfilter = motorcode AAV monopisser.

Blauwe tempsensor zit naast de zwarte tempsensor.
Waar zit de zwarte?
 -uitlachen- Euh: naast de blauwe :D
Beide zitten in 't thermostaathuisje onder de ontsteking.
Je kunt proberen om bij draaiende warme motor de blauwe stekker los te trekken:
als de motorloop duidelijk hoorbaar veranderd, zou de sensor moeten functioneren.
Indien geen verschil hoorbaar: vervangen.
Ik had h'm bij de dealer vandaan, maar schijnbaar zijn die ook verkrijgbaar
bij de automaterialenboer (gaan wel vaker kapot)
Titel: Re: Wie is van der 'P'
Bericht door: Gekke Gerrit op vr, 30 jan 2009, 12:45:17
2f coupe 1.3 40 kW met braadpanfilter = motorcode AAV monopisser.

Ik had niet eens gekeken alvorens ik begon te tikken... -gert-

(gaan wel vaker kapot)

Echt? Of in het kader van "benzine langs de snelweg is beter, want duurder"?
Titel: Re: Wie is van der 'P'
Bericht door: Sjon op vr, 30 jan 2009, 12:53:20
Echt? Of in het kader van "benzine langs de snelweg is beter, want duurder"?
Bij mij was ie kapot.
Ik vermoed die van de TS ook.
En op pch-forum enkele dagen terug ook eentje.
En 't feit dat 't te koop is bij de automaterialenboer, zegt ook iets.
Titel: Re: Wie is van der 'P'
Bericht door: van der P op vr, 30 jan 2009, 13:26:11
Moet eerst even op en neer naar de Franse Alpen, zal zondag of maandag even kijken. In ieder geval bedankt voor de tip.
Titel: Re: Wie is van der 'P'
Bericht door: Gekke Gerrit op vr, 30 jan 2009, 20:30:25
Bij mij was ie kapot.
Ik vermoed die van de TS ook.
En op pch-forum enkele dagen terug ook eentje.
En 't feit dat 't te koop is bij de automaterialenboer, zegt ook iets.

Hahaha, ik twijfel niet over je kennis van zaken, Sjon... Ik doelde er meer op of het echt zo was dat het onderdeel bij de dealer van betere kwaliteit is dan het onderdeel bij enig automaterialenboer, of dat dit zo'n verhaaltje was als bij de benzine.

Denk aan: ik heb 2 keer een blauwe tempsensor gewisseld. De ene keer had ik 'm bij de dealer gehaald, en die doet het nu nog. De andere keer bij de autoboer gehaald, en die was na 2 jaar kapot... Conclusie: de dealer levert betere kwaliteit temperatuursensoren?! :D
Titel: Re: Wie is van der 'P'
Bericht door: Jaap op za, 31 jan 2009, 08:41:00
Ha, leuk 2x automaterialenboer versus dealert!

Toen ik de auto nog niet zolang had heb ik wel geprobeert om er een defoster op te maken. Maar die dingen moet je uittrekken tot de gewenste maat. Dat is dus mislukt, te ver uitgetrokken.
Is er een goedkoop alternatief voor de defoster. Want ze zijn nogal duur ik meen 19 euro. Voor zo'n stukje metalen slang.

Bij de Brezan koop je defrosterslang van alu/metaal.. en dat is ENORM kut spul: Je moet het uitrekken, het worden schilfers, het past niet lekker en het breekt scheurt en brokkelt af.  Voor je het weet zitten er alu-flakes in je luchtfilter.

Bij de Dealer koopt je kartonnenbuis, met inwendig iets van alu.   Ja. ze scheuren in de loop der jaren wel een keer af, maar als je er 4 cm vanaf knipt ( netjes ) gaat ie daarna weer ' jaren ' mee.

Denk aan: ik heb 2 keer een blauwe tempsensor gewisseld. De ene keer had ik 'm bij de dealer gehaald, en die doet het nu nog. De andere keer bij de autoboer gehaald, en die was na 2 jaar kapot... Conclusie: de dealer levert betere kwaliteit temperatuursensoren?! :D

Wacht maar,. tot die van de dealer twee jaar oud is.. 
Elektrische delen ' vanaf de dealer ' zijn niet per definitie beter natuurlijk. Maar mijn ervaring is dat de elektrische delen vanaf de automaterialenzaak vaak een stuk universeler zijn dan van de dealer.  Naja: de dealer verkoop over het algemeen gewoon Bosch spullen met een extra VW logo erop, bij de automaterialenzaak is het maar de vraag wat je mee krijgt: Kan net zo goed hetzelfde Bosch dingetje zijn zonder het VW logo, maar t kan ook een ransmerk-1 dingetje zijn dat prima functioneert of ransmerk-2 dingetje dat in de doos eigenlijk al stuk is.
Titel: Re: Wie is van der 'P'
Bericht door: Serge op za, 31 jan 2009, 20:48:25
dus de 5w30 castrol olie bij vw die 10 euro per liter duurder is is dus beter dan de 5w30 castrol olie van de automaterialen zaak  -moon-.

gewoon een kwestie van je doppen los houden ,meer niet . ngk is huisleverancier van vw , dus die bougies zijn beter dan die van de automaterialen zaak  -moon-

enigste wat ik wel merkis dat de waterpomp origineel vw  zwaar ruk is qua qualiteit en imitatie via de automaterialenzaak een heel stuk beter (langer lagerbusje dus beter bestand tegen axiale belasting van de disriem).let er wel op dat je dus niet de versie neemt met kunstof waterschoep ,deze wil nog wel eens los laten ,beter is de versie met stalen waterschoep

nu zijn de kopbouten van de automaterialenzaak qua reksterkte een stuk minder(payen) als die van de dealert(daarom lekken de meeste koppakkingen ,en wordt de pakking de schuld gegeven -gert-) en die zijn van victor reinz(dus vraag bij een automat zaak om victor reinz kopbouten )

imitatie als originele pakking zit in het rubbertje wat speling (is noodzakelijk dat deze zich kan zetten ).
de payen pakking is wat harder en zal zich dus minder zetten . de viktor reinz (ook vw huismerk) is wat zachter en dicht dus beter af .

originele carterpakking lekt al olie na 500km
de vloeibar in silicone gedaante uit spuittube met knijper aan zijkant ,lekt nooit en komt van jawel de automaterialenzaak .

elektrische sensoren  zijn zowel van origineel en imitatie door dezelfde fabrikant geleverd ,enigste verschil ,het vw logo en dus de prijs .

ben ik nou gek (ja al langer als vandaag ) of kijk ik gewoon beter rond ?
Titel: Re: Wie is van der 'P'
Bericht door: Gekke Gerrit op za, 31 jan 2009, 21:25:58
Juustem, dat is wat ik bedoel: maakt voor de kwaliteit niet zozeer uit waar je het haalt, maar welk spul je haalt. Vaak zijn het a-leveranciers die huisleveranciers zijn bij de dealert, maar leveren deze ook wel aan automaterialenzaken. Die laatsten krijgen echter ook bonussen van andere leveranciers, als ze bepaalde hoeveelheden omzetten, volgens mij?! De kunst is dus het beste merk te vragen bij een te bestellen onderdeel (per onderdeel verschillend)?!
Titel: Re: Wie is van der 'P'
Bericht door: van der P op zo, 01 feb 2009, 18:13:31
Moet eerst even op en neer naar de Franse Alpen, zal zondag of maandag even kijken. In ieder geval bedankt voor de tip.


Had vrijdag op de zaak even gekeken, hoorde geen verschil bij het lostrekken van de stekker :P, dus die is R.I.P.
Moet dus een nieuwe in, Dealer of automatrialenzaak maakt mij niet zoveel uit. Is er een prijsindicatie van wat zo'n ding kost, en kun je dan beter ook de zwarte vervangen of niet ? Maak misschien weer een denkfout. :P