Auteur Topic: Project [ XK-53-YZ] Grijze Polo coupe 2 1989 "Polo mobiel"  (gelezen 55160 keer)

Offline Aron Faro

  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 484
  • Geslacht: Man
  • Aron Faro
Re: Project [ XK-53-YZ] Grijze Polo coupe 2 1989 "Polo mobiel"
« Reactie #30 Gepost op: ma, 28 sep 2020, 13:00:15 »
weer een tegenvaller....

gister op de snelweg midden in een bocht ineens een rare ratel bij gasgeven, stilte bij geen gas......

ding naar de kant en dondert gelijk uit. bij starten mis ik compressie op 1 of meerdere cilinders.......

kop gaat er voor de 3e keer in 2 jaar tijd vanaf.... hier word ik nogal misselijk van.

nagekeken:
olie: op pijl
koelvloeistof: op peil
distrubutie: op spanning en in goede staat

de ratel doet mij twijfelen richting het onderblok, maar als ik geluk heb kwam er een hoop druk op het systeem en waren het eventueel de stoters... we shall see
And still rolling with the times. (89' coupe NZ) (86' steiheck AEE)

Offline Aron Faro

  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 484
  • Geslacht: Man
  • Aron Faro
Re: Project [ XK-53-YZ] Grijze Polo coupe 2 1989 "Polo mobiel"
« Reactie #31 Gepost op: vr, 02 okt 2020, 13:33:27 »
heb er voor nu maar een dailytje bij gekocht, dit om nog mobiel te zijn in de tijd dat de polo eruit ligt, en ach.. er werd steeds meer van het brikkie gevraagd en het werd tijd dat ie eens wat rust kreeg. Ben gegaan voor een seat ibiza 2006 met 1.4 16v 100pk motor.

van 't weekend even de kop eraf trekken en kijken hoe of wat.

Heeft er iemand tips om vast te stellen of het onderblok schade heeft? het liefst zonder de carterpan te verwijderen, maar ik begrijp het als dit een must is.

And still rolling with the times. (89' coupe NZ) (86' steiheck AEE)

Offline Aron Faro

  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 484
  • Geslacht: Man
  • Aron Faro
Re: Project [ XK-53-YZ] Grijze Polo coupe 2 1989 "Polo mobiel"
« Reactie #32 Gepost op: ma, 12 okt 2020, 09:54:12 »
dit weekend eindelijk een beetje de tijd en weer gehad om de kop er af te trekken, en die ligt er nu dus af

koppakking is doorgefikt tussen cilinder 1 en 2. jammer.

ik gebruikte hiervoor altijd Elring koppakkingen en bouten, (elders op het forum staat dat ik de victor reinz gebruik, dit was dus een vergissing, het zijn elring pakkingen geweest de afgelopen 2 keren.

ik ga nu wel voor de Reinz pakking en bouten, ik hoop dat dat de levensduur van de koppakking bevordert.

spullen bestellen en als het weer het toelaat wil ik m deze week weer rijdend hebben.
And still rolling with the times. (89' coupe NZ) (86' steiheck AEE)

Offline nappertje

  • L86C-0212
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.187
  • Henri Nap
Re: Project [ XK-53-YZ] Grijze Polo coupe 2 1989 "Polo mobiel"
« Reactie #33 Gepost op: ma, 12 okt 2020, 10:14:11 »
Is de kop en motorblok wel vlak?

Offline Hanf

  • L86C-0188
  • Non-Register lid
  • Berichten: 2.383
  • Geslacht: Man
  • Hanf
Re: Project [ XK-53-YZ] Grijze Polo coupe 2 1989 "Polo mobiel"
« Reactie #34 Gepost op: ma, 12 okt 2020, 10:18:53 »
Inderdaad. De kop én het onderblok wel vlak óf juist de kop een keer teveel gevlakt waardoor de compressie wat aan de hoge kant is...

Offline Aron Faro

  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 484
  • Geslacht: Man
  • Aron Faro
Re: Project [ XK-53-YZ] Grijze Polo coupe 2 1989 "Polo mobiel"
« Reactie #35 Gepost op: ma, 12 okt 2020, 11:19:15 »
hoe vlakken jullie het blok?

de vorige keren hebben wij het blok ook "gevlakt" maar wel heeeel lichtjes met een erg fijn schuurpapiertje.

ik kan niet ff mn blok naar de vlakker brengen haha.

kop werd/word iedere keer gevlakt.
verhoogde compressie.. is dat mogelijk met een al vlakke kop? hij is ondertussen wel al 2 keer gevlakt. het lijkt me niet onmogelijk

Als ie loopt zal ik is een compressie test uitvoeren

een flinke tijd geleden voor de koppakking problemen kwam ik rond de 11.5 a 12bar per cilinder als ik mij niet vergis, bij hogere compressie moet de einddruk ook hoger zijn toch?
« Laatst bewerkt op: ma, 12 okt 2020, 11:39:54 door Aron Faro »
And still rolling with the times. (89' coupe NZ) (86' steiheck AEE)

Offline nappertje

  • L86C-0212
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.187
  • Henri Nap
Re: Project [ XK-53-YZ] Grijze Polo coupe 2 1989 "Polo mobiel"
« Reactie #36 Gepost op: ma, 12 okt 2020, 12:50:36 »
Een rei over de kop en blok leggen en kijken of die overal aan ligt. Lamp achter de rei leggen en als er licht tussendoor komt is geen goed teken.

Aan de compressiedruk is niet direct te herleiden wat de compressieverhouding is. Maar ik gok dat de compressieverhouding niet veel toegenomen is want de cilinderkop is vlak.

Kopbouten zijn ook in de juiste volgorde en momenten vastgezet?

Offline Aron Faro

  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 484
  • Geslacht: Man
  • Aron Faro
Re: Project [ XK-53-YZ] Grijze Polo coupe 2 1989 "Polo mobiel"
« Reactie #37 Gepost op: ma, 12 okt 2020, 15:06:17 »
Alirght dan ga ik dat de volgende keer even proberen!, en ja de kop bouten zijn in de juiste volgorde en op moment aangedraaid.
And still rolling with the times. (89' coupe NZ) (86' steiheck AEE)

Offline Hanf

  • L86C-0188
  • Non-Register lid
  • Berichten: 2.383
  • Geslacht: Man
  • Hanf
Re: Project [ XK-53-YZ] Grijze Polo coupe 2 1989 "Polo mobiel"
« Reactie #38 Gepost op: ma, 12 okt 2020, 21:46:44 »
Waarom breng je de kop niet langs een revisiebedrijf. Deze kunnen de kop op vlakheid testen en ook meten hoeveel deze al gevlakt is

Offline Sjors

  • L86C-0135
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 903
  • Geslacht: Man
  • Sjors M.
Re: Project [ XK-53-YZ] Grijze Polo coupe 2 1989 "Polo mobiel"
« Reactie #39 Gepost op: di, 13 okt 2020, 06:42:49 »
Het gaat hem volgens mij om zijn onder blok toch?
Audi 50 GK

VW Derby

Offline Hanf

  • L86C-0188
  • Non-Register lid
  • Berichten: 2.383
  • Geslacht: Man
  • Hanf
Re: Project [ XK-53-YZ] Grijze Polo coupe 2 1989 "Polo mobiel"
« Reactie #40 Gepost op: di, 13 okt 2020, 12:31:03 »
Nou ik doelde meer op de cylinder kop uitsluiten als boosdoener. Als die 100% vlak is en niet te vaak gevlakt weet je dat de kop in ieder geval niet de oorzaak is.

Offline Aron Faro

  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 484
  • Geslacht: Man
  • Aron Faro
Re: Project [ XK-53-YZ] Grijze Polo coupe 2 1989 "Polo mobiel"
« Reactie #41 Gepost op: di, 13 okt 2020, 13:50:52 »
kop is steeds gevlakt, en ok bevonden door de specialisten die er na kijken. gaat nu wel voor de 3e keer naar de vlakker.... geen idee wat de max is.

wellicht komt het gewoon door mijn rijstijl. ik rij het brikkie eerst 25 minuten warm, en ga daarna gassen. ik zorg er wel altijd voor dat de temp netjes rond de 90 graden blijft hangen en ga niet meer trappen als de meter bove het midde uitkomt (totdat deze terug is) maar ben in feite wel altijd aan het "trappen".

en daarbij rijd ik makkelijk een km of 6 a 700 per week...... aan plezier rondjes, of wel: gassen

Maar goed. een koppakking in een jaar tijd is hoe dan ook snel, lijkt me.
And still rolling with the times. (89' coupe NZ) (86' steiheck AEE)

Offline Aron Faro

  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 484
  • Geslacht: Man
  • Aron Faro
Re: Project [ XK-53-YZ] Grijze Polo coupe 2 1989 "Polo mobiel"
« Reactie #42 Gepost op: di, 13 okt 2020, 13:53:52 »
wat misschien wel handig is om te weten: ik heb diezelfde avond de ontsteking nog een ietsie pietsie (lees een 0.1mm) vroeger gezet.... (staat / stond op zn aller vroegst, zoals ie eigenlijk altijd heeft gestaan)
en had er preventief wat injectie reiniger ingedonderd.

Misschien toch iets met hitte? te vroege ontsteking oid? iets wat ik ff in de gaten moet houden. opvallend was wel: hij ging als een trein die avond, tot dat ie stopte... -boehoe-
And still rolling with the times. (89' coupe NZ) (86' steiheck AEE)

Offline patrick86c

  • L86C-0031
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 10.910
  • Geslacht: Man
Re: Project [ XK-53-YZ] Grijze Polo coupe 2 1989 "Polo mobiel"
« Reactie #43 Gepost op: di, 13 okt 2020, 20:16:32 »
Over temperatuur van 90 graden,praat je dan over koelwater of olie temperatuur?
XZ-88-RR VW Polo 2 coupe de “rooie rakker”.  
HB-LZ-74 VW Polo 2f coupe
XX-37-HR VW Polo 2

Offline Aron Faro

  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 484
  • Geslacht: Man
  • Aron Faro
Re: Project [ XK-53-YZ] Grijze Polo coupe 2 1989 "Polo mobiel"
« Reactie #44 Gepost op: wo, 14 okt 2020, 10:55:42 »
koelwater, heb geen olie meter.
And still rolling with the times. (89' coupe NZ) (86' steiheck AEE)