Auteur Topic: NZ''je houd af toe beetje in bij optrekken vanuit stilstand of bij-accelereren  (gelezen 1190 keer)

Offline Vincent

  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.779
  • Geslacht: Man
Goedendag allemaal,

Mijn Nz'je heeft een kleine griep opgelopen na een jaartje of 2 stilstand. Sinds enige weken tuffen we weer rond echter wil het motortje soms (niet altijd dus) een beetje inhouden bij het wegrijden of accelereren bij warme motor. Ik vermoed dus een ontstekingsprobleem. Ontsteking is onlangs wel afgesteld. Motor loopt stationair netjes en ook rustig, alleen bij accelereren of optrekken valt de motor wel eens iets terug in toeren en verliest vermogen. Dit kan uiteraard meerdere oorzaken hebben. Valse lucht heb ik niet gevonden met remmenreiniger, dus zou het de ontsteking kunnen zijn of bougies/bougiekabels. Echter, eerst wil ik uiteraard de simpelere / goedkopere opties uitsluiten. Daarom wil ik eerst de luchtschuif op de luchtmassameter controleren / schoonmaken, echter waar op de LMM zit dit ding?? Of.. wat maak je precies schoon??

Offline Yukio Langenberg

  • L86C-0201
  • Non-Register lid
  • Berichten: 700
  • Geslacht: Man
  • Yukio Langenberg
Re: NZ''je houd af toe beetje in bij optrekken vanuit stilstand of bij-accelereren
« Reactie #1 Gepost op: ma, 07 jul 2014, 21:02:02 »
hoe zit het met je carterontluchting? die rotten vaak door = valse lucht.

Hoe is je koppakking?

Offline Vincent

  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.779
  • Geslacht: Man
Re: NZ''je houd af toe beetje in bij optrekken vanuit stilstand of bij-accelereren
« Reactie #2 Gepost op: di, 08 jul 2014, 10:35:31 »
Koppakking + bouten nieuw en lekvrij. Carterontluchtingsslang is 2 jaar terug vernieuwd aangezien de oude slag gescheurd was.
Motorruimte is overigens schoon en droog. Geen olie of koelvloeistoflekkage voor zover ik kan beoordelen.

Offline Vincent

  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.779
  • Geslacht: Man
Re: NZ''je houd af toe beetje in bij optrekken vanuit stilstand of bij-accelereren
« Reactie #3 Gepost op: di, 08 jul 2014, 18:13:53 »
niemand een fotootje van de 'luchtschuif' ? Dan weet ik wat ik kan reinigen!

Offline Vincent

  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.779
  • Geslacht: Man
Re: NZ''je houd af toe beetje in bij optrekken vanuit stilstand of bij-accelereren
« Reactie #4 Gepost op: zo, 20 jul 2014, 10:47:09 »
luchtschuif gevonden en schoon bevonden. Niet de oorzaak dus. Wellicht toch de ontsteking verkeerd afgesteld. Bougies los gehad en deze waren min of meer lichtgrijs en leken mij in orde. Mischien toch de ontsteking een paar graden te vroeg...
« Laatst bewerkt op: zo, 20 jul 2014, 20:06:17 door Vincent »

Offline Vincent

  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.779
  • Geslacht: Man
Re: NZ''je houd af toe beetje in bij optrekken vanuit stilstand of bij-accelereren
« Reactie #5 Gepost op: zo, 31 aug 2014, 16:00:13 »
Iemand die mij de gouden tip kan geven over dit euvel?

Nieuwe onderdelen zijn: carterontluchting, bougies, bougiekabels, rotor + verdelerkap, (blauwe temp sensor + ontsteking ca. 1 jaar oud).
Wat hebben we gedaan? bougiekabelvolgorde gecheckt, luchtschuif schoongemaakt, rondje met remmenreiniger rondom alle vacuumdelen geweest, niets gevonden. Ik weet niet meer waar ik het moet zoeken. Motor loopt stationair mooi rond, in toeren rijdt ie ook prima. Alleen bij lage toeren of bij wegrijden vanuit stilstand sputtert ie soms en valt dan terug in toeren.. Het viel me wel op dat de uitlaat wat lekt bij 1 klem, dit gaan we nog herstellen. heeft er iemand misschien een foto met de aansluitvolgorde van de vacuumslangetjes? Misschien zitten deze verkeerd aangesloten?

Offline patrick86c

  • L86C-0031
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 10.894
  • Geslacht: Man
Re: NZ''je houd af toe beetje in bij optrekken vanuit stilstand of bij-accelereren
« Reactie #6 Gepost op: zo, 31 aug 2014, 18:01:09 »
Bij mij treed sinds kort ook een soort gelijk probleem op,alleen heb ik het bij een koude motor.
XZ-88-RR VW Polo 2 coupe de “rooie rakker”.  
HB-LZ-74 VW Polo 2f coupe
XX-37-HR VW Polo 2

Offline Serge

  • L86C-0001
  • Non-Register lid
  • Berichten: 17.758
  • Geslacht: Man
  • der doctor
Re: NZ''je houd af toe beetje in bij optrekken vanuit stilstand of bij-accelereren
« Reactie #7 Gepost op: ma, 08 sep 2014, 21:54:11 »
inhouden is te arm . meestal licht de oorzaak in de luchtweger . deze is te verstellen . zwart kapje voorzichtig loshalen en je kunt de veer van de acceleratie schuif verstellen .
je hebt laagvliegers en modelvliegers .

Offline Serge

  • L86C-0001
  • Non-Register lid
  • Berichten: 17.758
  • Geslacht: Man
  • der doctor
Re: NZ''je houd af toe beetje in bij optrekken vanuit stilstand of bij-accelereren
« Reactie #8 Gepost op: ma, 08 sep 2014, 21:57:02 »
 wel de blauwe sensor hierna loshalen en 3x gasgeven tot net na de 3000rpm . blauwe sensor aansluiten en de ecu is weer gereset .
je hebt laagvliegers en modelvliegers .

Offline Vincent

  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.779
  • Geslacht: Man
Re: NZ''je houd af toe beetje in bij optrekken vanuit stilstand of bij-accelereren
« Reactie #9 Gepost op: di, 09 sep 2014, 15:01:23 »
Hoi Serge,
Bedankt voor de tip. De luchtweger zit bij de luchtmassameter toch? Dan gaan we hier dit weekend eens mee stoeien. Jij geeft aan dat inhouden betekent dat het mengsel te arm is. Echter, misschien was mijn beschrijving niet helemaal juist. Bij het optrekken 'sputtert' de motor juist wat. Gevolg is dat de auto dan slecht optrekt en wat inhoudt, maar net niet uitvalt. Gas loslaten en opnieuw rustig gas bijgeven zorgt ervoor dat ie dan weer op toeren komt en begint te rollen. Staat ie dan niet juist te rijk in plaats van te arm?


Offline Vincent

  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.779
  • Geslacht: Man
Re: NZ''je houd af toe beetje in bij optrekken vanuit stilstand of bij-accelereren
« Reactie #10 Gepost op: vr, 03 okt 2014, 16:51:34 »
De uitlaat vandaag maar eens goed afgehangen en tevens de lekkage bij de klem(men) verholpen en dit lijkt effect te hebben op het inhouden van de motor zoals hierboven beschreven. Het inhouden is (zo goed als) over en de auto lijkt wat meer vermogen / koppel te leveren. Wat een goed uitlaatsysteem dus wel allemaal niet kan doen....